تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۴۹
حجت‌الاسلام جعفر شجوني در گفت‌وگو با آرمان:

به مردم مي‌گويم به روحاني رأي ندهند!

مقدمه: حجت‌الاسلام جعفر جواد شجوني عضو جامعه روحانيت مبارز تهران است. او بنابه گفته خود، از همراهان نواب صفوي در دوران مبارزه با نظام پهلوي بوده است. وي پس از انقلاب مسئول اداره كاخ شمس پهلوي و نماينده كرج در نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي و به گفته خودش از بازجويان زندان اوين بوده است. در دوران دولت اول محمود احمدي‌نژاد از حاميان وي به شمار مي‌رفت. او سابقا رئيس جامعه وعاظ تهران بود كه منجر به انشعاب جامعه وعاظ ولايي شد. براي تحليل و بررسي آرايش سياسي انتخابات اسفندماه با وي گفت‌وگو كرديم كه متن آن را در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / احسان انصاري

(روزنامه آرمان ـ 1394/10/16 ـ شماره 2943 ـ صفحه 7)

* جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا با تمام توان خود وارد انتخابات مجلس شده‌اند. آيا باور به تغيير وضعيت موجود سبب حضور همه‌جانبه جريان‌هاي سياسي در انتخابات شده است؟

** از نظر اصولگرايان و كساني كه خود را مكلف به رعايت قانون اساسي مي‌كنند هيچ تغييري قرار نيست رخ بدهد و موضوع تغيير بي‌فايده و عقيم است. در شرايط كنوني كه ۳۶ سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد آرمان‌ها و اهداف انقلاب هيچ تغييري نكرده و قرار هم نيست تغيير كند. با اين وجود همان اتفاقاتي كه در صدر اسلام و در دوران حيات پيامبر اسلام رخ داد و عده‌اي شلوغ كاري كردند، در شرايط كنوني نيز رخ داده و برخي تلاش مي‌كنند با شلوغ كاري و هياهو به حيات خود در فضاي سياسي ادامه بدهند. در زمان پيامبر (ص) عده‌اي به سخنان پيامبر و نص اسلام عمل نكردند و گفتند ما اصلاح‌طلب هستيم. قرآن درباره اين عده به صراحت عنوان مي‌كند: «اين عده فاسد هستند و شعور ندارند». در نتيجه اصلاح‌طلبي ابتلا به يك حاشيه بزرگ است.

* سخن شما به معناي اين است كه اصلاح‌طلبان شعور ندارند؟

** بله؛ اصلاح‌طلبان صدر اسلام شعور نداشتند و متوجه نبودند كه در حال فساد و تفرقه‌افكني در بين مسلمانان هستند. اصلاح‌طلبان صدر اسلام شلوغ‌كاري و هياهو مي‌كردند و در بين مسلمانان اختلاف‌افكني مي‌كردند.

* اصلاح‌طلبان كنوني نيز همين وضعيت را دارند؟

** بله، اصلاح‌طلبان امروزي نيز مانند آنها هستند. مكتب توحيد از ابتدا با مزاج برخي از افراد سازگار نبوده است. در زمان حضرت موسي (ع) عده‌اي عنوان مي‌كردند ما نبوت حضرت موسي (ع) را قبول داريم اما جايگاه هارون برادر حضرت موسي را قبول نداريم. اين اتفاق در زمان پيامبر اسلام نيز رخ داد و عده‌اي عنوان كردند ما نبوت حضرت محمد (ص) را قبول داريم اما خلافت حضرت علي (ع) را قبول نداريم. به همين دليل مارقين و ناكثين با حضرت علي (ع) جنگ كردند. در شرايط كنوني نيز مارقين و ناكثين در حال جنگ با نظام جمهوري اسلامي هستند. امروز بيماري نفاق تا جماران كه زماني محل زندگي حضرت امام (ره) بود نيز نفوذ كرده است.

* منظور شما چه كساني است؟

** منظور من كساني هستند كه از شوراي رهبري سخن مي‌گويند و دوست دارند به جاي يك رهبر هفت يا هشت رهبر در كشور وجود داشته باشد. در شرايط كنوني ما يك رهبر در كشور داريم اما براي ديدن ايشان با مشكلات زيادي روبه‌رو هستيم و نمي‌توانيم به راحتي با ايشان ديدار كنيم. كساني كه عنوان مي‌كنند بايد هشت رهبر در كشور وجود داشته باشد منظورشان اين است كه يك رهبر در سيستان باشد، يكي از بلوچستان باشد، يكي از قم باشد، يكي از مشهد باشد. اين چه داستانی است كه راه انداخته‌اند. من به محض اينكه يك نفر صحبت كند ضمير ناخودآگاه آن را فرد را درك مي‌كنم و متوجه مي‌شوم كه منظورش چيست و چه هدفي را دنبال مي‌كند. من در سن ۲۳سالگي با شهيد نواب صفوي در زندان بودم. اين به معناي اين است كه ۶۰ سال فعاليت سياسي كرده‌ام.

* نظر شما درباره حضور سيد حسن خميني در انتخابات خبرگان چيست؟

** من موافق حضور همه شخصيت‌ها در انتخابات هستم. در ايران آزادي كامل وجود دارد و هر شخصيتي كه دوست داشته باشد مي‌تواند در انتخابات شركت كند. با اين وجود نظارت استصوابي در كشور وجود دارد و شوراي نگهبان درباره حضور افراد در انتخابات تصميم‌گيري خواهد كرد. اين شورا درباره سوابق و ديدگاه‌هاي افراد تحقيق مي‌كند و سپس تصميم‌گيري مي‌كند كه آيا وي صلاحيت حضور در مجلس خبرگان يا شوراي اسلامي را دارد يا اينكه فاقد اين صلاحيت است.

* اعتدال براي جامعه مفيد نيست؟

** اصلا مفيد نيست. اعتدال معنا و مفهوم ندارد.

* آيا اعتدال محصول افراط دولت گذشته نبوده است؟

** دولت گذشته در كجا افراط داشته است. احمدي‌نژاد اصلا افراطي نبود. احمدي‌نژاد حاشيه داشت و به همين دليل کنار رفت و مردم ديگر به آن تفكر رأي ندادند. ما چهار سال دولت اول احمدي‌نژاد با وي همراه بوديم اما چهار سال دوم از وي دوري كرديم و با سياست‌هايش مخالفت كرديم.

* شما قبول داريد افرادي مانند اسفنديار رحيم‌مشايي كه در دولت احمدي‌نژاد نفوذ بالايي داشتند داراي افكار انحرافي درباره دين و مذهب بودند؟

** بنده يك بار آقاي مشايي را دعوت كردم و احساس كردم وي قصد دارد جايگاه خود را بالاتر از ديگران جلوه بدهد. مشايي به شكلي رفتار مي‌كرد كه از ديگران بيشتر مي‌فهمد و سواد بيشتري دارد.

* علي لاريجاني به صراحت عنوان كرد كه به صورت مستقل در انتخابات شركت كرده است. «نه» بزرگ وي به ائتلاف اصولگرايان چه پيامدهايي براي وي و همچنين اصولگرايان به همراه خواهد داشت؟

** جناب علي لاريجاني اگر با اصولگرايان در انتخابات حاضر مي‌شد به سودش بود. اينكه ايشان عنوان كردند به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهند داشت چه معنايي دارد؟

* با حضور آقاي عارف و لاريجاني در انتخابات احتمال رقابت اين دو چهره سياسي براي رياست مجلس وجود دارد. به نظر شما كدام يك از اين افراد براي رياست مجلس مناسب‌تر است؟

** عارف كاري براي كشور نكرده است. با اين وجود هر شخصي دوست دارد مي‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

* اصلاح‌طلبان به دنبال به دست آوردن ۲۰۰ كرسي مجلس هستند. به نظر شما در اين راه موفق مي‌شوند؟

** خير، اصلا موفق نمي‌شوند. چه كسي گفته موفق مي‌شوند. ملت كه به اصلاح‌طلبان رأي نمي‌دهند. ملت عاقل است. ايران كشور كاملا آزادي است. وقتي براي مجلس خبرگان ۸۰ نفر نياز است ۸۰۰ نفر ثبت نام مي‌كنند و هنگامي كه براي مجلس شوراي اسلامي ۳۰۰ نفر لازم دارند سه ميليون نفر ثبت نام مي‌كنند. ايران، آمريكا و انگليس نيست كه تنها دو حزب داشته باشد و تنها دو نفر با هم رقابت كنند. در ايران آزادي كامل است و همه جريان‌هاي سياسي نماينده دارند و با هم رقابت مي‌كنند. من نمي‌دانم كساني كه غيراصولگرا هستند مي‌خواهند به مجلس بروند و چه كاري بكنند. اين عده مي‌خواهند بگويند رابطه با آمريكا خوب است و بايد با آمريكا رابطه برقرار كرد. اين افراد دوست دارند بگويند بايد انگليس را روي سر بگذاريم و بگوييم«نازي نازي گل پيازي». كساني كه اصولگرا نيستند در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند. براي من مشخص نيست اصلاح‌طلبان چه چيزي را مي‌خواهند اصلاح كنند. كجاي مملکت ما ايراد دارد كه نياز به اصلاح داشته باشد.

* به نظر شما اصولگرايان در انتخابات مجلس پيروز مي‌شوند؟

** بله، اصولگرايان حتما در مجلس پيروز مي‌شوند. از ابتدا تاكنون مجلس و همه‌چيز دست اصولگرايان بوده است. نبايد ممكلت را به دست مجهول‌الهويه‌ها داد. بنده از جواني يك واعظ زبردست بودم و مزاج پلنگي داشتم. بنده ۶۰ سال سابقه فعاليت سياسي دارم و كاركشته و خبره كار هستم. با هيچ كس هم غرض و دشمني ندارم. همه ما بايد اصولگرا باشيم.

* جبهه پايداري هم در مجلس دهم حضور خواهد داشت؟ نظر شما درباره تندروي اعضاي جبهه پايداري در مجلس نهم چيست؟

** جبهه پايداري هم جزئي از جريان اصولگرايي است و حتما در مجلس آينده حضور خواهند داشت. جبهه پايداري اصلا تندروي نكرده است. عده‌اي كندروي كردند و بعدا گمان كردند اعضاي جبهه پايداري تندروي كردند. فلفل تند است نه جبهه پايداري. جبهه پايداري جوان و با حرارت است. مسلمان بايد با حرارت و باغيرت باشد.

* مهم‌ترين موانع اصولگرايان در انتخابات پيش رو براي رسيدن به وحدت چيست؟ به نظر شما آيا اصولگرايان با يك ليست وارد انتخابات خواهند شد يا اينكه اين جريان با دو يا چند ليست پاي به رقابت‌هاي انتخاباتي خواهد گذاشت؟

** اين سوال را بايد از كساني بپرسيد كه عنوان مي‌كنند ما براي وحدت داراي موانع هستيم. ما هيچ مانعي در جريان اصولگرا نداريم. چه كسي گفته ما مانع داريم. همه اصولگرايان بايد از نظرات سه آيت‌ا... (يزدي، موحدي كرماني و مصباح‌يزدي) پيروي كنند. تا زماني كه ممكلت دست روحانيت باشد خيال مردم راحت است و همه بايد از روحانيت تبعيت كنند. با اين وجود بنده در ابتداي انقلاب گمان مي‌كردم به جاي «جمهوري اسلامي»، «حكومت اسلامي» شكل خواهد گرفت اما در نهايت جمهوري اسلامي تشكيل شد. جمهوري اسلامي معناي پارلمانتاريستي دارد. شهيد رجايي يك زمان به صورت خصوصي در مجلس به من گفت من حكومت اسلامي را بيشتر از جمهوري اسلامي دوست دارم. ايشان به من گفتند من از شكل و قيافه سازمان برنامه و بودجه بدم مي‌آيد. من پرسيدم چرا؟ ايشان در پاسخ گفتند: «كساني كه در سازمان برنامه و بودجه مسئوليت دارند ابتدا هفت ميليون براي خود برمي‌دارند تا پنج ميليون براي من و دولت تصويب كنند». حضرت امام (ره) هم با تشكيل پارلمان موافقت كرد. اين مساله صحيح نيست كه يك نفر در يك شهرستان با رأي چهار نفر و شلوغ كاري وارد مجلس شود و بعد شروع به شلوغ كاري كند و گمان كند كه خيلي شخص مهم و محترمي شده است. اين عده خيلي زود خود را گم مي‌كنند و پيش خود فكر مي‌كنند مدرس، مهاتما گاندي، مصدق، جمال عبدالناصر يا پرفسور هانري كربن هستند. نه آقا! هيچ خبري در مجلس نيست.

* عملكرد دولت آقاي روحاني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و چه آينده‌اي را براي ايشان پيش‌بيني مي‌كنيد؟

** بنده سال‌ها با آقاي روحاني در جامعه روحانيت مبارز همراه و همگام بودم. به نظر من صحیح نیست که یک روحاني عمامه به سر به مردم كليد نشان ‌دهد و وعده دهد كه تا ۱۰۰روز ديگر مشكلات اقتصادي مردم را حل مي‌كند اما به وعده خود عمل نمی‌كند. به همين دليل من به مردم مي‌گويم بار ديگر به وي رأي ندهند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/139505

ش.د9405247

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات