تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۹۱

طرح های فرصت ساز برای صهیونیست ها

طرح سازش فرانسه و طرح صلح عربی از جمله طرح هایی است که این روزها جهت ایجاد سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان دنبال می شود. این طرح ها با وجودی که منافع صهیونیست ها را ترجیح می دهد، هیچ تأثیری در محدودشدن فشار رژیم صهیونیستی بر فلسطینیان نداشته و نوعی فرصت سازی برای این رژیم محسوب می شود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/محمدرضا فرهادی
طرح های فرصت ساز برای صهیونیست هاروز جمعه 14 خرداد(27 می)، نشستی در مورد فلسطین در پاریس برگزار شد. در این نشست 24 نماینده از کشورهای عربی، غربی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور داشتند. فرانسوا اولاند در افتتاحیه این نشست گفت: «ما باید شرایط مناسبی را برای ازسرگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل فراهم سازیم و اقدامات مفید و سرنوشت‌سازی را اتخاذ کنیم.»
نزدیک به یک سال است که فرانسه طرحی را در مورد مساله فلسطین ارائه کرده که با مخالفت رژیم صهیونیستی همرا بوده است. این طرح شامل چند بند مهم است:
- برگزاری کنفرانسی بین المللی؛
- آغاز مذاکره مستقیم بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی؛
- تعیین جدول زمان بندی دوساله‌ که طی آن به اشغالگری به طور کامل پایان داده شود؛
- بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷؛
- تعیین قدس به عنوان پایتخت مشترک فلسطینیان و رژیم صهیونیستی؛
- مبادله زمین بین زمین‌های فلسطینیان در سرزمین‌های ۱۹۴۸ و زمین شهرک‌های صهیونیستی.
این طرح از سوی رژیم صهیونیستی و نتانیاهو بنا بر دو دلیل پذیرفته نشد: یکی این که در آن نامی از سرزمین یهودی برده نشده بود و دوم این که  نتانیاهو اعلام کرد که نیازی به واسطه برای مذاکره مستقیم با ابومازن ندارد.
 در مورد دلیل دوم مخالفت نتانیاهو می توان به این نکته اشاره کرد که وی علناً از طریق مذاکره مستقیم با ابومازن به دنبال عادی سازی روابط تشکیلات خودگردان با این رژیم است. نتانیاهو درصدد است که روابط وی با ابومازون حالتی عادی داشته باشد و نیازی به میانجی یا واسطه نباشد. یعنی تشکیلات خودگردان به نمایندگی از فلسطینیان، رژیم صهیونیستی را پذیرفته است.
اما در مورد طرح فرانسه و بندهای پیشنهادی آن  ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
1) از سال 1990 م که اولین کنفرانس بین المللی در مورد فلسطین در اسلو برگزار شد، رژیم صهیونیستی تنها به دنبال کارشکنی در به نتیجه نرسیدن این مذاکرات بوده است. در اسلو1 و2 رژیم صهیونیستی به صورت غیر مستقیم موجودیت خود را به اعراب تحمیل کرد و خود را نماینده یهودیان در فلسطین! عنوان کرد. در همین قرارداد اسلو 1 بود که به کرانه با ختری و غزه خودمختاری داده شده بود.
2) آنچه در بندهای طرح فرانسه عنوان شده، همان اصولی است که در کنفرانس "طابا" که در سال 2001 در مصر برگزار شد، به آن اشاره شده است. در کنفرانس طابا به مسایلی همچون بحث قدس و تشکیل دو دولت نیز اشاره شده بود. در این کنفرانس 95 درصد کرانه باختری به فلسطین برای تشکیل دولت فلسطینی و 5 درصد به رژیم صهیونیستی اختصاص یافت،  اما رژیم صهیونیستی هیچ گاه به این وعده عمل نکرد و علناً بخش های وسیعی از کرانه باختری را نیز در اختیار گرفت.
3) ناقص بودن طرح فرانسه است. عموماً فلسطینی ها با چهار مساله همچون موجودیت شهرک ها، پناهندگان، مساله بیت المقدس و مساله آب،  با رژیم صهیونیستی مناقشه دارند.در طرح فرانسه علناً نامی از شهرک سازی برده نشده است و علت این امر نیز مخالفت علنی رژیم صهیونیستی با این امر است. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که مساله شهرک سازی جزء خطوط قرمز این رژیم است و با موجودیت تل آویو سروکار دارد. بنابراین همواره مخالف با این بحث بوده است. 
در خصوص پناهندگان نیز در طرح فرانسه اشاره ای به آن نشده است. رژیم صهیونیستی می گوید فقط مذاکره در مورد آوارگان سال 1967 م را می پذیرد و به دو میلیون آواره فلسطینی دیگر که از آغاز اشغال سرزمین شان، بی‎خانمان شده اند، کاری ندارد. فرانسه با مطرح نکردن این امر به دنبال فراموشی حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین شان است.
4) تنها بندی که تا حدودی توانسته گروه سازش(تشکیلات خودگردان و کشورهای عربی) را راضی نگه دارد، پرداختن به مساله قدس است. این بند نیز تنها به این دلیل در طرح فرانسه قرار داده شده که رژیم صهیونیستی اصولاً قایل به تقسیم قدس نیست. رژیم صهیونیستی به دنبال طرح"بیلن- ابومازن" در مورد قدس است. این طرح اشاره می کند که بیت المقدس به صورت یکپارچه در اختیار حاکمیت رژیم صهیونیستی قرار بگیرد و در عوض فلسطینیان پایتخت خود را در "ابودیس"، حومه شرقی بیت المقدس برپا کنند.
5) طرح فرانسه تا حدودی شباهت به طرح نقشه راه آمریکا دارد. در طرح نقشه راه سه مرحله مطرح شده بود: اول توقف تروریزم و خشونت؛ دوم؛ تشکیل کشور مستقل فلسطینی با مرز موقت و در صورت مساعد بودن شرایط، توسط کمیته چهارجانبه (آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و ورسیه) تا سال 2003 کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود. سوم؛ تشکیل کشور فلسطین با مرز نهایی. این طرح از همان ابتدا متوقف شد و اصولاً فرصتی برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی داده نشد. در طرح فرانسه نیز به بازه زمانی دو ساله برای پایان اشغال گری اشاره شده است.
 فرانسه پایان اشغال‎گری را شرط تشکیل دو کشور و ادامه مسیر طرح نقشه راه برای تشکیل کشور فلسطینی می‎داند. اگر منظور از اشغال گری طرف فلسطینی است که سرزمین مورد نظر مربوط به این مردم است. نمی شود فلسطینیان را اشغال گر نامید. اگر منظور رژیم صهیونیستی است که این رژیم نزدیک به 70 سال است که به اشغال گری ادامه می دهد. بنابراین نمی توان در عرض دو سال به 70 سال اشغال‎گری پایان داد. 
6) نکته مبهم دیگر در طرح فرانسه، مطرح کردن بازگشت به مرزهای 1967م است. یعنی قبل از جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی موفق به اشغال جولان سوریه، مزارع شبعا لبنان، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه از مصر شد. رژیم صهیونیستی همواره تاکید کرده که به مرزهای 1967 بر نمی گردد. زیرا بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای 1967 یعنی مواجه با بحران آبی. 60 درصد آب این رژیم از منطقه جولان تامین می شود. از سوی دیگر ترک مزارع شبعا یعنی از دست دادن امنیت این رژیم. چون ترک این منطقه به معنای حضور حزب الله است. بنابراین بازگشت به مرزهای 1967 علناً از سوی رژیم صهیونیستی منتفی است.
اما آنچه در نشست پاریس بیش از همه نمود داشت، واکنش کشورهای عربی به این نشست بود. کشورهای عربی به رهبری عربستان خواهان طرح صلح عربی شدند. طرح صلح عربی که در سال 2002 م مطرح شد، خواستار تشکیل دو کشور بر اساس عقب نشینی اسرائیل به خطوط آتش بس سال 1967 و قرار گرفتن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین در ازای برقراری روابط عادی در چارچوب صلح جامع با اسرائیل است. این طرح همچنین خواستار دستیابی به راه حلی عادلانه برای مشکل آوارگان فلسطینی است، راه حلی که باید بر اساس قطعنامه  194 مجمع عمومی سازمان ملل (این قطعنامه مربوط به حق بازگشت آوارگان فلسطینی، غیرقانونی بودن شهرک‌سازی و ضرورت توقف فوری آن تاکید دارد.) در خصوص آن توافق شود.  در مقابل اعراب هم روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم از سر گرفته و آن را به رسمیت می‌شناسند.
رژیم صهیونیستی اگرچه ابتدا با این طرح مخالفت کرد، اما در سال 2007 شیمون پرز رییس جمهور وقت رژیم صهیونیستی با این طرح موافقت کرد.
ظاهر طرح صلح عربی برای صهیونیست ها بسیار خوب و حتی جانبدارانه است، اما باید این نکته را اشاره کرد که آیا رژیم صهیونیستی به این اصول پایبند است. اگر رژیم صهیونیستی این طرح را پذیرفته، چرا از همان سال 2007 آن را اجرا نکرد؟
نتیجه گیری
تاریخ برگزاری مذاکرات صلح نشان داده است که برگزاری چنین مذاکراتی تنها برای وقت کشی و منحرف کردن آرمان فلسطین است. کنفرانس اسلو1 در شرایطی برگزار شد که انتفاضه اول در حال شکل گیری بود. در سال 2000 نیز انتفاضه دوم شکل گرفت که کنفرانس طابا یا اسلو2 برگزار شد. امروزه نیز بنابر ادامه داشتن انتفاضه سوم و برگزاری مذاکراتی بین طرفین فلسطینی(حماس و تشکیلات خودگردان) برگزاری چنین کنفرانس هایی در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر فرانسه خود به عنوان یکی از عاملین اشغال فلسطین است. قرارداد سایس- پیکو و اعلامیه بالفور نشان از هم سویی پاریس با رژیم صهیونیستی دارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که طرح چنین کنفرانس هایی تنها خریدن زمان برای رژیم صهیونیستی است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات