(روزنامه ابتكار – 1394/10/30 – شماره 3345 – صفحه 2)
گروه سیاسی: بعد از اعلام نتایج تعیین صلاحیت کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیاتهای نظارت، صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات مجلس دهم رد شد. این بدان معنی است که از نگاه هیاتهای نظارت، برخی حاضران فعلی بهارستان، صلاحیت نشستن بر صندلیهای سبز نمایندگی را ندارند. همین موضوع باعث شد که این نمایندگان رد صلاحیتشده به دنبال راهی برای تغییر رای هیاتهای نظارت باشند.
نام رمضان شجاعیکیاسری نماینده ساری، مقداد نجفنژاد نماینده بابلسر، حسن تامینی نماینده رشت، حبیبالله برومند نماینده بیلهسوار، احمد شوهانی نماینده ایلام، محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان، روحالله بیگی نماینده میاندوآب، ارسلان فتحیپور نماینده کلیبر، مجید جلیلسرقلعه نماینده شهرکرد، محسن صرامیفروشان نماینده خمینشهر، علی علیلو نماینده شبستر، سعید حیدریطیب نماینده کرمانشاه، غلامرضا اسداللهی نماینده تربتجام، محمدجواد نظری نماینده بندرترکمنو گز، محمد فیروزی نماینده نطنز، عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت، محمد بیاتیان نماینده بیجار، مهدی موسوینژاد نماینده دشتستان، شمسالله بهمئی نماینده رامهرمز، عبدالله تمیمی نماینده شادگان، صفر نعیمیرز نماینده آستارا، محمد دامادی نماینده ساری، حمید رسایی نماینده تهران، محمدسعید انصاری نماینده آبادان، جواد سعدونزاده نماینده آبادان، سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر، مجید منصوری نماینده لنجان، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، حامد قادرمرزی نماینده قروه، محمدمهدی پورفاطمی نماینده تنگستان، جواد هروی نماینده قائنات، کمال پیرموذن نماینده اردبیل، علی مطهری نماینده تهران، نعمتالله منوچهری نماینده پاوه، امید کریمیان نماینده مریوان، سالار مرادی نماینده سنندج در میان رد صلاحیت شدههای مجلس نهم برای انتخابات مجلس دهم به چشم میخورد. بعد از انتشار اسامی این نمایندگان خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه نمایندگان رد صلاحیتشده مجلس کنونی از رئیس قوه مقننه درخواست کردهاند که در مورد علل این رد صلاحیتها ورود کند و بر اساس گفته تعدادی از نمایندگان در پی این درخواست قرار بر این شده که علی لاریجانی با اعضای شورای نگهبان درمورد نمایندگان رد صلاحیتشده انتخابات آتی گفتوگو کند و در این راستا کارگروهی نیز تشکیل خواهدشد.
در پی انتشار این اخبار از تعدادی از قانونگذاران کشور خواستیم که روند تعیین صلاحیتها در مورد کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را ارزیابی کرده و در مورد ورود رئیس نهاد قانونگذاری کشور برای بررسی علل رد صلاحیت برخی از نمایندگان کنونی مجلس اظهارنظر کنند.
درخواست برای بررسی مجدد صلاحیتها نیاز به وساطت رئیس قوه مقننه ندارد
سیدباقر حسینی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهارنظر نسبت به روند تعیین صلاحیتها برای دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: متاسفانه در مرحله اول بررسی صلاحیتها هیاتهای اجرایی درست عمل نکردند به این صورت که اگر افرادی سابقه محکومیت قضایی داشتند و مطابق با آنچه به صراحت در قانون آمده باید در هیات اجرایی رد می شدند، رد صلاحیت نشده و بررسی مجدد صلاحیت آنها به هیات نظارت و شورای نگهبان رسید و در این مرحله رد صلاحیت شدهاند. وی افزود: به طور قطع شورای نگهبان مستنداتی مبتنی بر واقعیت دارند و باید هم داشته باشند و اگر احیانا جایی اشتباه یا اشکالی به دلیل تشابه اسمی ایجاد شده باشد کاندیداهای رد صلاحیتشده این مجوز را دارند که آن مورد را پیگیری کنند و درخواست رسیدگی مجدد داشته باشند و چنانچه اشتباهی رخ داده باشد بدون شک در آنجا قابل اصلاح خواهد بود.
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید در هر شرایطی به قانون احترام بگذاریم کمااینکه بنده هنگام ثبتنام برای حضور در انتخابات مجلس دهم گفتم هر تصمیمی که شورای نگهبان بگیرد برایم قابل احترام است بنابراین معتقدم چنانچه کاندیدایی احساس کند که طبق یک بندی که برای کاندیدایی اعلام شده رد صلاحیت شده اما آن بند در رابطه با وی صدق نمیکند میتواند از خودش دفاع کند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد درخواست نمایندگان کنونی مجلس که رد صلاحیت شده اند از رئیس قوه مقننه برای اینکه برای بررسی علل رد صلاحیتها ورود کند، اظهارکرد: اینکه نمایندگان کنونی مجلس از آقای لاریجانی انتظار دارند که به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس دفاع کند منطقی است و اشکالی هم ندارد اما آنچه مسلم است چنانچه در حق کاندیدایی تضییع شده باشد چه با پیگیری خود نماینده چه توسط آقای لاریجانی قابل حل کردن است هرچند که برای درخواست از شورای نگهبان برای بررسی مجدد ضرورتی ندارد که رئیس قوه مقننه ورود کند چراکه آنها حقوق افراد را رعایت کرده و رفع اشکال احتمالی منجر به تایید صلاحیت کاندیدای متقاضی خواهد شد.
بررسی اعتراض نمایندگان ردصلاحیت شده توسط روسای قوا موجب شفافسازی در فضای سیاسی میشود
اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روند در تشریح روند تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی برای ورود به مجلس دهم به «ابتکار» گفت: تعیین صلاحیتها در دو بخش صورت می گیرد یک بخش مربوط به بررسی صلاحیت کاندیداها توسط هیاتهای اجرایی و نظارت انجام میشود که بر اساس قانون مسئولیت خود را انجام میدهند و این رسیدگی ها گاهی مبتنی بر اعلام نظر رسمی مراکز چندگانه بوده که مورد استعلام قرار گرفته و مطابق مستندات و سوابقی که از قبل از سوی این هیاتها از طریق ارزیابی فردی یا محلی و یا دریافت اطلاعات که از مراجع غیر از مراکز چهارگانه ممکن است ارائه شده و قابل اتکا هم باشد از طرف ارزیابیکنندگان مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: رویکرد مهم در بحث ارزیابیها رعایت اصول و ضوابطی است که در بررسی صلاحیتها باید رعایت شود به هر صورت جایگاه مجلس شورای اسلامی یک جایگاه مهم سیاسی است و توجه به آنچه در مورد کاندیداهای انتخاباتی احراز میشود برای قرار گرفتن آنها در این جایگاه از اهمیت ویژهای برخوردار است. نماینده مسجد سلیمان، هفتگل ، لالی واندیکا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قوانین کنونی در بحث احراز صلاحیتها ایرادات و ابهاماتی دارد که اگر قانون جامع انتخابات در قالب یک طرح هر چه سریع تر تدوین شود ما را از اصلاحات مکرر این قوانین که خود ابهامات جدیدی را ایجاد میکند، نجات میدهد که به نوعی هم کار ارزیابیکنندگان را با مشکل روبرو میکند و هم ممکن است همه زوایا در تعیین صلاحیتها به درستی ارزیابی نشود.
جلیلی یادآورشد: وزارت کشور اقدام خوبی را برای ارائه لایحه جامع انتخابات آغاز کرده بود که نیمه تمام ماند و امیدوارم برای دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل شاهد تدوین این قانون جامع در صحن باشیم تا چارچوبی قانونمند برای تعیین صلاحیت کاندیداها در جهت کمک به ارزیابیکنندگان هیاتهای اجرایی و نظارتی تعیین کند که هم مسیر برای ورود افراد به عرصه انتخابات معین شود و هم به افکار عمومی پاسخ دهد ضمن اینکه احراز صلاحیتها به صورتی باشد که انتخاب شوندگان بعد از ورود به مجلس از اثربخشی لازم برای ارتقای جایگاه پارلمانی برخوردار باشند.
عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد درخواست نمایندگان کنونی مجلس که رد صلاحیت شده اند از رئیس قوه مقننه برای اینکه به منظور بررسی علل رد صلاحیتها ورود کند، تصریح کرد: این موضوع بیشتر در حد یک خبر است ولی اینکه روسای قوای مقننه و مجریه برای شفافسازی در فضای سیاسی رایزنی کردهاند ضمن برآورده کردن انتظار نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس کنونی به عنوان مقامات رسمی میتوانند جامعه را هم در مورد این موضوع به آرامش برسانند. وی عنوان کرد: البته ناگفته نماند که بررسی اعتراض نمایندگان رد صلاحیت شده از سوی روسای قوای مجریه و مقننه لزوما به معنای تایید صلاحیتها نخواهد بود بلکه اقدامی در جهت رسیدگی به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس کنونی است که رد صلاحیت شدهاند.
روند تعیین صلاحیتها نسبت به دورههای قبل تغییری نکرده است
سیدناصر موسویلارگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در ارزیابی نحوه تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی متقاضی ورود به مجلس دهم به «ابتکار» گفت: اگر ما شاهد این هستیم که در هیاتهای اجرایی از 12000نفری که برای انتخابات مجلس دهم ثبتنام کردند حدود 11000نفر تایید صلاحیت شدهاند حاکی از این است که به نظر میرسد آنها بیشتر به دنبال این بودند که بار سنگینی را بر دوش هیات نظارت و شورای نگهبان بگذارند. وی افزود: اینکه بسیاری از رد صلاحیتشدگان دارای پرونده قضایی بوده و مشکلات اساسی داشتهاند قاعدتا هیات اجرایی باید با دقت بر این موضوع آنها را رد صلاحیت میکرد ولی این کار انجام نشد و در نهایت این هجمه علیه شورای محترم نگهبان که به عنوان دلسوزترین افراد نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره مورد تایید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بودهاند، ایجاد شد.
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: روندی که هماکنون از سوی شورای محترم نگهبان اجرا شده، درست است و امسال با وجود اینکه تعداد ثبتنامها نسبت به دورههای گذشته افزایش یافته ولی اگر بررسی صلاحیتها در همه دورهها را بررسی کنیم میبینیم که روند تعیین صلاحیت کاندیداها تغییری نکرده و بر اساس شاخصهایی که شورای محترم نگهبان تعریف کرده، صورت گرفته است و تنها تفاوت این دوره این بوده که افرادی که در دوره قبل هم رد صلاحیت شده بودند به دلیل تغییر دولت تصور میکردند که میتوانند در این دوره از انتخابات تایید صلاحیت بگیرند.
موسوی لارگانی تصریح کرد: به طور قطع شورای محترم نگهبان برای تعیین صلاحیتها در این دوره از انتخابات توجهی به بعضی از صحبتها و کنایههایی که از زبان افرادی بیان شد که اصلا انتظارش نمی رفت، نکرد کمااینکه فردی که چندین دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و رئیس مجلس یا عضو هیات رئیسه مجلس بوده یا فردی که دو دوره رئیس جمهور و رئیس مجلس بوده عملکرد شورای محترم نگهبان را زیرسوال ببرد جای تعجب دارد چراکه این فرد زمانی خود از همین فیلتر عبور کرده و تایید صلاحیت شده و هماکنون با زیر سوال بردن عملکرد شورای محترم نگهبان قانونی بودن عملکرد خود را هم زیرسوال برده است.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس عنوان کرد: وضع تعیین صلاحیتها از ابتدا تاکنون به همین منوال بوده است و به نظر من این تردیدهایی که برخی از افراد نسبت به تعیین صلاحیتها دارند توهین به اصل نظام است و باعث میشود که دشمنان ما از کاه کوه بسازند و در پی آن بحث امنیتی میشود بنابراین این صحبتها اصلا صلاح نیست که بیان شود آن هم از زبان افرادی که ادعا میکنند در کنار امام بودند در حالیکه هماکنون در مقابل خط امام و رهبری ایستادهاند. وی افزود: شورای محترم نگهبان واقعا نعمت بزرگی برای کشور است که از نفوذ افراد جلوگیری میکند چراکه ممانعت از ورود افرادی که صلاحیت آنها محرز نشده به مناصب سیاسی و اجرایی باعث میشود که دشمنان نتوانند در کشور نفوذ کنند.
بنابراین چنانچه شورای محترم نگهبان در این مورد دقت جدی نداشته باشد مجدد چنین افرادی میخواهند به کرسیهای مجلس تکیه بزنند و هم قوانینی را تصویب کنند که به نفع دشمنان باشد و هم باعث رنجش خاطر مقام معظم رهبری بشوند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد درخواست نمایندگان کنونی مجلس که رد صلاحیت شده اند از رئیس قوه مقننه برای اینکه به منظور بررسی علل رد صلاحیتها ورود کند، اظهارکرد: من نمیتوانم بگویم که شورای محترم نگهبان یا هیات نظارت معصوم هستند و هیچ اشتباهی نکردهاند و نمی کنند ولی اگر ورود روسای قوای مجریه و مقننه موجب بررسی بیشتر و بهتر صلاحیتها شود، اشکالی ندارد اما چنانچه این ورود به صورت تحکمی باشد به این معنا که بگویند باید این تعداد از کاندیداها تایید شوند به نظر من دخالت ناصحیحی است.
http://ebtekarnews.com/?newsid=32579
ش.د9405347