تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۱۴
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در نشست خبري:

مجلس دولت‌ساخته به سود كشور نيست

پایگاه بصیرت / جعفر تکبیری

(روزنامه جوان ـ 1394/10/10 ـ شماره 4712 ـ صفحه 5)

نخستين نشست خبري غلامعلي حداد عادل، سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان، ‌صبح ديروز در محل خبرگزاري فارس برگزار شد. در اين نشست خبري كه حسين نجابت، محمد نبي‌حبيبي و عبدالحسين روح‌الاميني به عنوان اعضاي اين شورا حداد عادل را همراهي مي‌كردند، سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان عنوان كرد كه اين نشست خبري به معناي تبليغ براي هيچ نامزد خاصي نيست و مصاحبه‌ها مربوط به فعاليت عمومي انتخابات است كه بخشي از آن فعاليت به طيف اصولگرايان مربوط مي‌شود. ما بايد مراقب باشيم تا در مرز قانون حركت كنيم.

به گزارش «جوان»، حدادعادل در ادامه اين نشست خبري، با بيان اينكه انتخابات دو لبه تهديد و فرصت است، گفت: اگر عاقلانه و مسئولانه عمل كنيم انتخابات يك فرصت مناسب و مطلوب براي به نمايش گذاشتن وحدت ملي و بصيرت سياسي محسوب مي‌شود.

حداد عادل سپس از تشكيل شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان خبر داد و گفت: اصولگرايي را وفاداري به اسلام و انقلاب اسلامي مي‌دانيم، مراد ما از اصول، اصولي است كه امام خميني (ره)‌و رهبر معظم انقلاب براي ادامه راه انقلاب آن را بيان كردند، بنابراين آرمان‌هاي امام و رهنمودهاي مقام معظم رهبري اصولي است كه اصولگرايان حول آن شكل گرفته‌اند.

حدادعادل در بخش ديگري از سخنان خود به شكل‌گيري ائتلاف اصولگرايان اشاره و اظهار كرد: در اين ائتلاف تشكل‌ها، احزاب، شخصيت‌ها، فعالان سياسي و روحانيوني كه همواره بر ارتباط اصولگرايان با روحانيت تأكيد داشتند حضور دارند. از ماه‌ها پيش عده‌اي از نمايندگان تشكل‌هاي اصولگرا از حضرات آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح درخواست كرده بودند آنها را در مسير وحدت هدايت كنند.

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان ادامه داد: به دنبال اين درخواست حضرت آيت‌الله موحدي كرماني دبير كل جامعه روحانيت مبارز از نمايندگان تشكل‌ها و شخصيت‌ها و عده‌اي از روحانيون اصولگرا دعوت كرد اين ائتلاف شكل بگيرد.

اقتصاد و معيشت اولويت مجلس آينده

حداد عادل تصريح كرد: سعي ما بر اين است كه مجلسي نيرومند و مردمي تشكيل شود؛ مجلسي كه در اداره كشور به دولت كمك كند، بنابراين ما كمك به دولت را در درجه اول از طريق همدلي و همزباني و در درجه بعدي نقد سازنده تعريف مي‌كنيم.

وي سپس تصريح كرد: ما وجود يك مجلس مستقل را به سود كشور مي‌دانيم و معتقديم مجلس دولت‌ساخته به سود كشور و دولت نيست.

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان خاطر نشان كرد: اقتصاد، معيشت مردم، كمك به توليد و حركت به سمت اقتصاد مقاومتي از اولويت‌هاي مجلس آينده است. اصولگرايان مجلس مستقل را به سود همه افراد و كشور مي‌دانند و معتقد هستند مجلس دولت‌ساخته نه به كشور سودرساني مي‌كند و نه به دولت.

حداد عادل در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه وضعيت ليست انتخاباتي تهران چگونه است، گفت: با توجه به اينكه هنوز صلاحيت داوطلبان از سوي شوراي نگهبان اعلام نشده امورات مربوط به تهيه ليست و فهرست انتخاباتي را زود مي‌دانيم. ما در حال حاضر به فهرست نهايي انتخاباتي نرسيده‌ايم اما رايزني‌هايي نيز صورت گرفته است. ما بيش از آنچه در مرحله فعلي بحث‌مان بر سر انتخاب افراد باشد، تعيين سياست‌هاي كلي حاكم بر ليست تهران و فهرست نامزدهاي اصولگرا در كشور را مهم مي‌دانيم چراكه معتقديم تركيب مجلس آينده بايد كارآمد باشد و از تخصص‌هاي لازم همچون اقتصادي و مديريتي از آن بهره گيريم. وي افزود: قبل از اينكه به تعيين افراد و نهايي كردن ليست برسيم درباره سياست‌هاي كلي بحث خواهيم كرد، البته در تعيين فهرست نهايي اين امكان وجود دارد كه در فهرست باقيمانده برخي جابه‌جايي‌ها صورت گيرد.

اميدواريم لاريجاني نماينده معرفي كند

حداد عادل در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه نماينده علي لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان چه كسي است، گفت: آقاي لاريجاني را اصولگرا مي‌دانيم و قرارمان بر اين بوده كه در شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان از همه طيف‌هاي اصولگرا با هر تنوع و سليقه‌اي دعوت شود.

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان تصريح كرد: از روزهاي اولي كه صحبت از ائتلاف اصولگرايان مطرح شد حضور آقاي علي لاريجاني نيز در نظر گرفته شده بود و حضرت آيت‌الله موحدي كرماني با وي حداقل دو بار صحبت كرده است و همينطور فراكسيون رهروان ولايت كه در مجلس به آقاي لاريجاني نزديك‌تر است اعلام كرده كه در مسير روحانيت شركت مي‌كند و اميدواريم ايشان نماينده خود را هر چه زودتر براي شركت در اين شورا معرفي كند. وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا در رابطه با سرليستي اصولگرايان تاكنون صحبتي شده يا خير، اظهار داشت: همانطور كه اشاره كردم درباره اصل ليست نيز تاكنون صحبتي نشده چه برسد به آنچه درباره سرليست اصولگرايان صحبت شود. طبعاً اينگونه مسائل در سازوكاري كه پيش‌بيني مي‌شود تعيين مي‌شود و فعلاً هيچ تصميمي در اين خصوص گرفته نشده است.

حداد عادل همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چه گروهي در ليست اصولگرايان قرار دارند و نسبت اين جريان با جريان‌هايي مانند پايداري چيست، گفت: در اين شكي نيست كه در يك طيف وسيع اصولگرا همه روش‌ها و سليقه‌هاي مختلف حضور داشته باشند، بعضاً اين سليقه‌ها با يكديگر اختلاف دارند، در هفته‌هاي گذشته كه گاه در فضاي خبري مطالبي منتشر شده بوي وحدت از آن به مشام نمي‌رسد، آنچه مورد نظر اين ائتلاف است، شمول و جامعيت ائتلاف است كه به رغم اختلاف‌ سليقه‌ها اين ائتلاف شكل گرفته است و تأكيد مي‌كنم كه اصولگرايان با تجربه دست كم 12 سالي است كه تحت اين عنوان در فضاي سياسي و در انواع مشاركت‌ها همچون انتخابات حضور داشته‌اند. وي افزود: با مرور در پيروزي‌ها و شكست‌ها، شيريني‌ها و تلخي‌هاي گذشته كه طبيعت فضاي سياسي اقتضا مي‌كند به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم كه در انتخابات مجلس دهم اختلاف سليقه‌ها را حاكم نكنيم و بر سر هويت و انتصاب سازماني، حزب و جمعيتي خودشان اصرار نكنيم.

خط قرمز اصولگرايي، نه گفتن به فتنه و انحراف

رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با تأكيد بر اينكه بنده در اينجا اعلام مي‌كنم كه در ائتلاف اصولگرايان نمايندگان تشكل‌ها در واقع هويت جداي از ديگران را پشت سر شورا گذاشته‌اند و با شركت در شورا همه به عنوان اصولگرا حضور دارند، تصريح كرد: خط قرمز ما در اصولگرايي از نظر سياسي و عملي روشن است و آن خط قرمز ابتدا نه گفتن به فتنه و دوم نه گفتن به جريان انحرافي است. حدادعادل در خصوص اينكه آيا عدم حضور محمدرضا باهنر براي ثبت‌نام در انتخابات مجلس جزو نقشه اصولگرايان است يا خير، گفت: عدم شركت آقاي باهنر در انتخابات مجلس جزو نقشه طراحي شده ائتلاف اصولگرايان نيست. آقاي باهنر شخصي سياسي و كارآمد است، حوزه فعاليت سياسي ايشان به مجلس محدود نمي‌شود. آقاي باهنر اگر در مجلس نباشند باز هم در هر بخش ديگري براي انقلاب و جريان اصولگرايي فعاليت خواهند كرد، بنابراين تصور بنده اين است كه آقاي باهنر بعد از گذشت 28 سال احساس كردند فضا را براي نيروهاي جديد باز بگذارند و كناره‌گيري كنند. اين موضوع به معناي طراحي از پيش انديشيده شده و انصراف وي از جريان اصولگرايي نيست. عدم ثبت‌نام آقاي باهنر آسيبي به ائتلاف اصولگرايان وارد نمي‌كند زيرا نعمت فراوان است. وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا حجت‌الاسلام ناطق نوري نيز در شوراي ائتلاف اصولگرايان از جايگاهي برخوردار هستند يا خير اظهار داشت: آقاي ناطق هم با اصولگرايان هستند و كمك و مساعدت لازم را صورت مي‌دهند اما براي هيچ كدام اين تعبير به كار نمي‌رود.

سخنگوي ائتلاف اصولگرايان در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه اولويت‌ها و اكثريت مجلس آينده چگونه است، گفت: بنده معتقدم كه مسئله اصلي كشور بحث اقتصاد و معيشت مردم است و مردم نيز به اين نكته توجه دارند، امريكا با وجود وعده‌هايي كه در برجام داده بود دست از تضعيف انقلاب و مخالفت از نظام بر نمي‌دارد و دستبردهايي كه به پول و دارايي‌هاي ايران مي‌شود نشانه اين است كه دشمنان اين ملت به هيچ وجه تمايل ندارند بهبود اقتصادي براي مردم ايران حاصل شود. حداد عادل تأكيد كرد: مجلس و دولت بايد به وضع توليد و معيشت و اقتصاد مردم توجه كنند و تدبير لازم را در اين خصوص انجام دهند. اولويت اصلي براي مجلس دهم موضوع اقتصاد است و ما در انتخابات تلاش مي‌كنيم كه مجلس كارآمدي را تشكيل دهيم.

شوراي نگهبان در تأييد صلاحيت‌ها قانون را رعايت می‌كند

وي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص انتخابات رقابتي نيز گفت: لازمه يك انتخابات پرشور و باشكوه رقابت است و ما اين را از جلوه‌هاي زنده بودن يك ملت مي‌دانيم كه انتخاباتي رقابتي و پرشور دارد، همه جناح‌ها و تشكل‌ها با همه ظرفيت خود در انتخابات شركت مي‌كنند و با نامزدهايي كه صلاحيت‌ آنان تأييد شود اين انتخابات شكل مي‌گيرد.

حداد عادل ادامه داد: ممكن است برخي جناح‌ها رد‌صلاحيت شدن برخي افراد را با انتخابات پرشور مغاير بدانند كه اگر اين كار در چارچوب قانون باشد، مغايريتي احساس نمي‌كنيم و معتقديم شوراي نگهبان نيز در تأييد صلاحيت داوطلبان مجالس خبرگان و شوراي اسلامي قانون را رعايت مي‌كند.

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان تأكيد كرد: ما از هيچ رد صلاحيتي استقبال نمي‌كنيم و آن را اصل قرار نداده‌ايم، قانون انتخابات اجازه ثبت‌نام به هر كسي را مي‌دهد و ممكن است برخي افراد كه ثبت‌نام كرده‌اند به دلايل مختلف صلاحيت نداشته باشند، لذا نكته‌اي كه آقاي توكلي فرموده‌اند از سر دلسوزي بوده و ايشان به انصاف دعوت كرده و اين امر طبيعي است. شوراي نگهبان نيز همين روش را ادامه مي‌دهد و در واقع قانون استخوان‌بندي كار ساختمان سياسي و دستور زبان مفاهمه سياسي است.

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان در پاسخ به سؤال خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب مبني بر اينكه چرا در شوراي ائتلاف اصولگرايان چهره‌هاي معتدل حضور ندارند و بعضاً از چهره‌هاي تندرو استفاده شده است، گفت: رئيس يك قوه به اعتبار جايگاه و مسئوليتي كه دارد معمولاً در اين نوع فعاليت‌ها شخصاً حضور ندارد. به عنوان مثال بنده در مجلس هفتم جزو ائتلاف 5+6 نبودم و نماينده نيز نداشتم اما اين به معناي اختلاف و تضاد نيست. از روز اول كه از شخصيت‌هاي فعال جريان اصولگرايي دعوت كرديم شرط نگذاشتيم كه نماينده معرفي نكنند و در مجالس قبلي نيز كه ما جبهه متحد اصولگرايان را تشكيل داده بوديم برخي شخصيت‌ها نماينده خود را مي‌فرستادند و در اين دوره نيز اين مسائل ادامه دارد.

وي افزود: ما از آقايان قاليباف، ولايتي، رضايي و علي لاريجاني براي حضور دعوت كرده‌ايم و آنها بعضاً به دليل گرفتاري‌هايي نتوانسته‌اند شركت كنند، به طور مثال آقاي ولايتي فردي را به عنوان نماينده فرستاده يا برخي‌ فردي را همسوي خود فرستاده‌اند. حداد عادل ادامه داد: آقاي لاريجاني قطعاً به گونه‌اي حركت نمي‌كند كه در ائتلاف اصولگرايان خدشه وارد شود و اينكه ايشان در قم اعلام كردند به صورت مستقل شركت خواهند كرد درست است چراكه هر شخصي از قم براي انتخابات شركت مي‌كند مستقل بوده و در آنجا شرايط خاصي حاكم است.

در شوراي ائتلاف تنها درباره مجلس تصميم مي‌گيريم

سخنگوي ائتلاف مركزي اصولگرايان در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان در خصوص اينكه آيا در اين ائتلاف پيرامون ليست كانديداهاي مجلس خبرگان نيز تصميم‌گيري خواهد شد يا خير، عنوان كرد: ما در شوراي ائتلاف اصولگرايان تنها درباره مجلس تصميم‌گيري مي‌كنيم، نه درباره خبرگان و اين موضوع به اشخاص روحاني مربوط مي‌شود. از اين رو جامعتين نسبت به بررسي اين موضوع اولي هستند.

http://javanonline.ir/fa/news/762810

ش.د9405414

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات