تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۶۸
وداع ٢١٤ نفره با بهارستان

پايان پارلمان اصولگرا

(روزنامه اعتماد - 1395/03/05 - شماره 3535 - صفحه 3)

گروه سياسي - ٤ خرداد ٩٥؛ سيطره اصولگرايي بر بهارستان تمام شد. ديروز ٢١٤ نماينده تمام وسايل‌شان را با خودشان از بهارستان بردند تا صندلي‌هاي‌شان براي منتخبان جديد خالي شود. حالا بعد از ١٢ سال بهارستان منتظر فضاي جديد است كه به اندازه اصولگرايي، بوي اصلاح‌طلبي هم مي‌دهد. ديروز براي مجلس نهمي‌ها آخرين فرصت عكس‌هاي يادگاري بود. هيچكس از خير آن نمي‌گذشت؛ حتي نواب رييس مجلس كه لاريجاني خطاب به آنها اعتراض كرد نظم جلسه را به هم ريخته‌اند. كسي دلش با دستور كار صحن نبود. كار تمام شده؛ ٢١٤ نفر براي آخرين بار زير سقف صحن علني هستند و عنوان «نماينده ادوار» عنواني نيست كه بتواند درهاي اين صحن را براي چهار سال آينده به روي آنها باز كند.

ديروز صحن علني اوج بي‌نظمي‌ها را تجربه مي‌كرد و اوج خوش و بش‌ها را؛ گويي نه قرار است در آن جلسه اتفاقي بيفتد و نه بين نمايندگان حاضر اختلاف نظري وجود دارد. همه پذيرفته بودند كه اين يك جلسه عادي نيست، پس تلاش كردند تا در اين دو سه ساعت آخر قدري اختلافات را «تعليق» كنند و اوقات را با خنده و شوخي بگذرانند. همه در تفريح ساعات آخر شريك بودند؛ از روح‌الله حسينيان گرفته تا محمدرضا باهنر و غلامعلي حدادعادل. كسي فكرش را نمي‌كرد كه روزي اين سه نفر در صحن علني خودشان گوشي همراه‌شان را بيرون بياورند و دست به «سلفي» گرفتن شوند اما همه اين صحنه را هم ديدند.

صحن علني، صحنه وداع

ساعت ٨ و ١٥ دقيقه صبح، قرائت قرآن تمام شد و بازار عكس گرفتن‌ها شروع. شور و هيجان اين عكس گرفتن‌ها چند باري جلسه را هم مختل كرد. يك بارش آنقدر جدي بود كه ابوترابي‌فرد، رييس آن دقايق جلسه دستور توقف كار را داد. خودش اما ساعتي بعد توسط علي لاريجاني به عنوان عامل «شلوغي» صحن معرفي شد. علي لاريجاني وقتي از راه رسيد، كار خودش را در آخرين جلسه با كنايه طنزآلود به روح‌الله حسينيان كه پشت به جايگاه هيات رييسه مشغول عكس انداختن بود شروع كرد؛ «خوب افتاديد. من از اينجا ديدم كه عكس‌تان خوب افتاد. » همين شوخي دقايقي بعد هم تكرار شد، اين‌بار خطاب به نواب‌رييس.

جايي كه باهنر و ابوترابي‌‌‌فرد براي گرفتن عكس يادگاري دقايقي طولاني با نمايندگان در صحن علني گعده كردند تا رييس مجلس به آنها بگوييد: «مثل اينكه شما دوتا از همه شلوغ‌تريد. عكس نواب محترم رييس هم خوب افتاده.» قرائت گزارش معاونت نظارت از عملكرد نظارتي مجلس در سال چهارم مجلس نهم و گزارش كميسيون برنامه و بودجه در مورد تفريغ بودجه سال ٩٣ هم چيزي را عوض نكرد و اين گزارش‌ها در فضايي قرائت شدند كه تقريبا حواس تمام نمايندگان به گرفتن عكس‌هاي يادگاري بود. تنها سخنان پاياني علي لاريجاني بود كه نمايندگان را به محل صندلي‌هاي‌شان برگرداند.

بهارستان‌نشينان نهم حدود نيم‌ساعتي آرام گرفتند و به سخنان رييس خود گوش دادند اما وقتي احساس كردند سخنان رييس به انتها رسيده، آرام‌آرام به سمت جايگاه هيات رييسه رفتند تا همزمان با اتمام سخنان لاريجاني با او عكس يادگاري بگيرند اما پس از لحظاتي حضور نمايندگان در جايگاه هيات رييسه مجلس به حدي رسيد كه لاريجاني مجبور شد باز هم عتابي نصيب‌شان كند؛ «با هجومي كه براي عكس يادگاري گرفتن آورديد، نزديك است صندلي رييس مجلس بشكند.»

هنوز ساعت عدد ١١ صبح را نشان نمي‌داد كه علي لاريجاني زنگ پايان آخرين جلسه علني مجلس نهم را به صدا درآورد تا همه چشم انتظار اتفاقات بعد از روز هشتم خرداد باشند؛ روزي كه بهارستان شاهد شروع يك بازي جديد با صف‌كشي‌هاي جديد خواهد بود اما صف‌كشي‌هاي قديمي مجلس نهم هم باز در آخرين عكس يادگاري صحن علني رخ نمود؛ جايي كه عكس پاياني نمايندگان بدون حضور رقباي سياسي لاريجاني گرفته شد؛ نه غلامعلي حداد عادل و روح‌الله حسينيان و نه كوچ‌زاده و رسايي و ميركاظمي و زاكاني آقا تهراني. زنان مجلس نهم البته در اين سكانس پاياني غايب بودند.

از سيطره ١٢ ساله به همنشيني با رقبا

حالا از ديروز اتفاقات مجلس نهم تنها تبديل به يك خاطره شده است؛ خاطره‌اي كه وزن تنش‌ها در آن به هر چيز ديگري مي‌چربيد، نه يكشنبه سياه مجلس نهم از ياد خواهد رفت و نه دعواي برجام و استيضاح فرجي‌دانا. مجلس نهم كه كارش را با تعميق شكاف جريان اصولگرايي شروع كرد و با به اوج رساندن آن ادامه داد، حالا مي‌رود تا جاي خود را به تركيب جديدي بدهد كه اصولگرايان را شايد متحدتر از قبل ببيند اما نه در مقام «اكثريت».

دو طيف اصولگرايي در روز پاياني به موضوعات متفاوتي مي‌انديشيدند؛ معتدل‌ها با رهبري علي لاريجاني نگران از حفظ جايگاه رياست هستند و رقباي آنها با رهبري حدادعادل در سوداي آماده شدن براي رقابت‌هاي انتخاباتي بعدي در رياست‌جمهوري دوازدهم و مجلس يازدهم اما براي اول هفته آينده، حفظ علي لاريجاني در جايگاه رياست حلقه وصل اين دو شده است؛ حلقه‌اي كه البته به نظر نمي‌رسد براي پايدار ماندن اين وصل چندان محكم باشد. آنها در اين روزها نمي‌خواهند تشكيل مجلس دهم با تقويت تصوير پايان سيطره ١٢ ساله اصولگرايان بر بهارستان همراه شود. اين اتفاقي است كه تنها با استمرار رياست علي لاريجاني رخ خواهد داد. پس خيلي عجيب نبود كه هواداران او قبل از نواخته شدن زنگ پايان مجلس نهم، نخستين قرار خود را با منتخبان مجلس دهم تنظيم كرده باشند تا تصوير اصولگرايي همچنان بر قاب بهارستان پابرجا بماند. سابقه ١٢ ساله سياست‌ورزي مقتدرانه آنها در بهارستان اما شايد كار را براي‌شان در مجلسي با جنسي كاملا متفاوت قدري سخت كند.

آيا آنها به همنشيني جماعت رقيب كه تعدادي تقريبا مساوي آنها در مجلس كسب كرده‌اند، عادت مي‌كنند؟ اين چيزي است كه جواب آن را در خوش و بش‌ها و عكس‌هاي يادگاري دقايق آخر مجلس نهم نمي‌توان يافت. شايد بهترين جواب آن جاي خالي چهره‌هاي رقيب لاريجاني در عكس پاياني صحن علني باشد؛ جايي كه اصولگرايان هنوز براي يك همنشيني غيرسياسي هم نمي‌توانند برخي اختلافات و رقابت‌هاي دروني در سه دوره اخير مجلس را از ياد ببرند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=44433

ش.د9500383

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات