صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 شماره 4339

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نعمت بعثت و برانگیختن پیامبر اعظم برای بشریت از همه نعمت‌های الهی در طول تاریخ بزرگ‌تر است. (90/4/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ضرورت صیانت از عزت حجاج ایرانی

تعلل عربستان در عمل به وظایف خود و کوتاهی در تضمین امنیت و تأمین سلامت حاجیان ایرانی با توجه به حوادث سقوط جرثقیل، تعرض به عمره‌گزاران نوجوان و حادثه سنگین منا، مناسک حج واجب امسال ایرانیان را در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی فرو برده است. این در حالی است که به قول سخنگوی وزارت خارجه کشورمان؛ عربستان که ادعا کرده حج موضوعی خارج از دعواهای سیاسی است، باید به عنوان دولت میزبان مناسک حج، وظایف خود را به درستی انجام دهد، اما بین عمل و حرف سعودی‌ها تفاوت فاحشی وجود دارد. همچنین آقای جابر انصاری تأکید کرد: «اگر عربستان وظایف خود را به عنوان دولت میزبان در زمینه تأمین سلامت و امنیت انجام دهد، حج برگزار می‌شود، در غیر این صورت امکان برگزاری حج ایرانیان وجود نخواهد داشت.»
البته، مشکل ایران و عربستان سعودی فراتر از مسائل این‌چنینی و حتی علت‌های راهبردی منطقه‌ای است. عربستان با ادعای آقایی خودخوانده برای جهان اسلام و جوامع عربی، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و صدور و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی به صورت خودجوش و با پذیرش ملت‌های مسلمان، تضاد هویتی و ایدئولوژیک با جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده و اسلام سیاسی با قرائت امام راحل را که چون خورشید می‌درخشد و مسلمانان را جذب تشعشع خود می‌کند، در «غیریت» با مسلک جعلی وهابیت تعریف کرده و به تناسب آن به هر نوع کارشکنی و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران دست می‌زند. روند تصاعدی کنشگری مقابله‌ای امروز عربستان با جمهوری اسلامی ایران در سطوح استراتژیک و ژئوپلیتیک که به حوزه حج (که قرار بود وارد دعواهای سیاسی نشود) نیز کشیده شده است، در همین راستا قابل تحلیل است.
اگرچه ما از مکتب پویای امام راحل آموخته‌ایم که به هیچ عنوان اجازه ندهیم عزت و کرامت ملت ایران اسلامی منکوب هیچ قدرتی شود و لذا اگر عربستان از تأمین امنیت، سلامت و عزت حاجیان ایرانی خودداری و باز تعلل کند، می‌توان به توقف حج تمتع هم اندیشید، اما لازم است دولت جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات خود برای پیگیری این فریضه واجب و احقاق حقوق حجاج ایرانی استفاده کند.

▼ گزارش روز 
وظیفه سنگین مسلمانان

۲۷ رجب سال ۴۰ عام‌الفیل، روزی است که محمدبن‌عبدالله(ص) مبعوث شد تا به فرمان پروردگار انسان را به یگانه‌پرستی و راه حق فرا بخواند؛ «یا ایها المدثر، قم فأنذر و ربک فکبر»؛ ای کسی که جامه به خود پیچیده‌ای، برخیز و قوم خود را از عذاب خدا بیم ده و خدا را به بزرگی یاد کن! پیامبری که در شبه‌جزیره‌ای مبعوث شد که بت‌پرستی، تفرقه، ظلم، کینه‌جویی و برادرکشی رواج داشت؛ بزرگمردی که جامعه حجاز را که هر روز با جنگ‌های خونین قبیله‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد به اسلام دعوت کرد و وحدت را یک ارزش دانست. «وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا وَاذكُروا نِعمَتَ اللهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»؛ و همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل‌های شما الفت ایجاد کرد و به برکتِ نعمتِ او برادر شدید! او که به واسطه مهربانی گسترده‌اش رحمت‌للعالمین لقب گرفت.
حال سال‌ها پس از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، ملت بزرگ اسلام با خدعه و نفوذ دشمن و ساده‌لوحی برخی جریان‌ها در خطر انشقاق، اختلاف و برادرکشی قرار گرفته است. شیعه انگلیسی و تسنن آمریکایی، تیغ‌هایی شده‌اند که در صدد ایجاد جراحت بر پیکر جامعه مسلمانان هستند، تا برادر در مقابل برادر بایستد. انسان‌هایی که رو به یک قبله نماز می‌خوانند، پیرو یک پیامبر هستند و کتاب واحدی دارند یکدیگر را نشانه می‌گیرند و به جای دشمن خارجی به دنبال ضربه زدن به دوست و برادر خود هستند. این شرایط سخت وظیفه‌ای سخت‌تر بر دوش تک‌تک ما قرار داده است. وظیفه تلاش برای نزدیک‌تر شدن دل‌ها، وظیفه شناساندن مسلمانانی قلابی چون داعش و... وظیفه‌ای که برای انجامش حتی ساعتی نباید غفلت کرد. باید کاری کنیم تا در آخرت در برابر رسول خدا(ص) سرافکنده نشویم.

▼ اخبار ویژه
1- مذاکره جبهه پایداری با نزدیکان عارف

اخبار رسیده حکایت از مذاکره دو عضو شاخص جبهه پایداری با یکی از نزدیکان عارف دارد. هنوز مشخص نیست خروجی این مذاکرات چه بوده، اما ممکن است در نهایت به حمایت نمایندگان متمایل به جبهه پایداری در مجلس از ریاست عارف منتهی شود. بر اساس آمار، 24 عضو جبهه پایداری وارد مجلس دهم شده‌اند و 9 نفر از دیگر نمایندگان منتخب نیز گرایش سیاسی مشابهی دارند. در مجموع، می‌توان نمایندگان متمایل به جبهه پایداری در مجلس دهم را 33 نفر، یعنی حدود 11 درصد کل نمایندگان برآورد کرد. هدف جبهه پایداری مخالفت با ریاست علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی تحلیل می‌شود.
2- ریاست خبرگان متعلق به هاشمی است!
حسین مرعشی پیشتر در مصاحبه‌ با یک خبرگزاری دولتی گفته بود، تا جایی که من خبر دارم آقای هاشمی به دنبال ریاست مجلس خبرگان نیست. حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی در ادامه با بیان اینکه دو دوره‌ای که هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان نشد یک حرکت سیاسی بود، خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان بدون او بی‌معناست و ریاست خبرگان هم بدون او مفهومی ندارد. ریاست مجلس را مردم تعیین کردند و چون رأی اول را هاشمی‌رفسنجانی آورد، ریاست مجلس خبرگان متعلق به اوست.
 
▼ اخبار
1- وزیر ‌خارجه ‌کانادا: تعطیلی سفارت‌‌ اشتباه بود

وزیر خارجه کانادا ضمن دفاع از تلاش دولت کانادا برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران تأکید کرد که تعطیل شدن سفارت ما در تهران از سوی دولت پیشین اشتباه بود. استفان دیون، وزیر خارجه کانادا در ادامه ادعاهای بی‌اساس غرب مدعی شد: هم‌اکنون قصد نداریم نام ایران را از فهرست کشورهای حامی تروریسم در طرح ایمنی دولت حذف کنیم. البته این موضوع (خروج نام ایران از این فهرست) می‌تواند به رفتار دولت ایران در آینده نیز بستگی داشته باشد. دیون پیشتر گفته بود که بازگشایی سفارت کانادا در تهران زمان‌بر است و هنوز مکان مناسبی برای ساختمان سفارت کانادا در نظر گرفته نشده است. او روند بازگشایی سفارت کانادا در ایران را یک فرایند گام‌به‌گام دانست. دولت محافظه‌کار کانادا در سال 2012 سفارت خود در تهران را تعطیل و روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.
2- موشک‌های ایران دلیل ارتقای ناوهای آمریکا
آمریکا برای مقابله با موشک‌های ایران، در حال ساخت ناوشکنی با قابلیت مقابله همزمان با تهدیدهای موشکی و حمله هواپیماها است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از آنجا که کشتی‌های جنگی آمریکا قادر نیستند با موشک‌های بالستیک در حال پرواز در ارتفاع بالا و هواپیماها و موشک‌های کلاسیک به طور همزمان مقابله کنند، به همین دلیل نیروی دریایی آمریکا نخستین کشتی‌جنگی خود را به سامانه‌های دفاع موشکی تجهیز کرده و آنها را برای مقابله با موشک کشورهایی چون ایران و کره‌شمالی ارتقا داده است. «ثرایا کنت» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در این زمینه گفت: کنگره یک میلیارد دلار برای این طرح اختصاص داده، اما 433 میلیون دلار دیگر برای ساخت این کشتی نیاز است.
3- بوئینگ‌های آمریکا نباید به هواپیماهای نظامی سپاه پاسداران تبدیل شوند
به نوشته وبگاه شبکه خبری «فاکس‌نیوز» سه نماینده کنگره آمریکا در نامه شدید‌اللحنی به شرکت بوئینگ نوشتند: «هرگونه توافق بوئینگ با ایران کمکی مؤثر به حامی برجسته تروریسم است و هواپیماهای آمریکایی به هواپیماهای جنگی ایران مبدل می‌شوند.» در بخشی از این نامه‌ آمده است: «به شما توصیه می‌کنیم که شریک جرم تبدیل احتمالی هواپیمای بوئینگ به هواپیماهای جنگی سپاه پاسداران ایران نشوید.» شرکت هواپیماسازی بوئینگ چندی پیش هیئتی را برای مذاکره با ایران به تهران فرستاده و گفت‌وگوهای انجام‌شده را با ایران تنها «یک گام» خوانده و هرگونه فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرده است.
4- استقبال عارف از حضور نمایندگان کنگره آمریکا در ایران
محمدرضا عارف، منتخب اول تهران در انتخابات مجلس دهم به تشریح دیدگاه‌های خود و همچنین مجلس آینده در حوزه سیاست خارجی پرداخت و با اشاره به اظهارات دو نماینده کنگره آمریکا مبنی بر درخواست برای حضور در ایران گفت: نمایندگانی با پیش‌شرط و اینکه بخواهند برای نظارت بر انتخابات به ایران بیایند، در چه جایگاهی هستند که چنین درخواستی می‌کنند؟ او افزود: حضور نمایندگان پارلمان‌ها بدون پیش‌شرط مانعی ندارد؛ زیرا ما دخالت هیچ کشوری را نمی‌پذیریم. استقلال جزء شعارهای اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده و طی این سال‌ها نیز هیچ قدرتی نتوانسته خدشه‌ای به آن وارد کند.
5- تولید محصولات سرطان‌زا در آمریکا
شرکت آمریکایی «جانسون اند جانسون»، تولیدکننده محصولات بهداشتی کودک، بار دیگر به دلیل سرطان‌زا بودن پودر بچه تولیدی این شرکت، به پرداخت 55 میلیون دلار جریمه محکوم شد.

▼ اخبار کوتاه
علی افراشته، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی از برگزاری مراسم اختتامیه مجلس نهم در روز سه‌شنبه چهارم خرداد خبر داد و گفت مراسم افتتاحیه مجلس دهم روز شنبه هشتم خرداد برگزار می‌شود. این اظهارات به آن معناست که کشور سه روز مجلس ندارد. از آنجا که اصل 63 قانون اساسی به صراحت تأکید می‌کند که دوره‏ نمایندگی‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ چهار سال‏ است‏، انتخابات‏ هر دوره‏ باید پیش‏ از پایان‏ دوره‏ قبل‏ برگزار شود، به ‏طوری‏ که‏ کشور در هیچ‏ زمانی‏ بدون‏ مجلس‏ نباشد.
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: بر اساس کنوانسیون۱۹۸۲ دریاها، اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد، با این عبور مقابله کنیم و به آمریکا و شرکای منطقه‌ای آنها هشدار می‌دهیم اگر بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ما را تهدید کنند، ما از قانون عبور بی‌ضرر در کنوانسیون دریا‌ها استفاده می‌کنیم و اجازه عبور و تردد به هیچ کشتی یا شناوری که بخواهد تهدید کند، نمی‌دهیم.
روزنامه عبری‌زبان «معاریو» در شماره امروز خود نوشت: از آغاز انتفاضه قدس (9 مهر) تاکنون فلسطینی‌ها 282 عملیات مقاومتی علیه اسرائیلی‌ها انجام داده‌اند که از این تعداد، 166 مورد حمله با سلاح سرد، 82 مورد عملیات تیراندازی، 29 مورد زیرگیری با خودرو و 5 مورد شلیک نارنجک‌های دست‌ساز بوده است. بر اساس این گزارش، از آغاز انتفاضه تاکنون 34 نظامی و شهرک‌نشین کشته و صدها نفر نیز مجروح شده‌اند.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید 75 درصد از صهیونیست‌ها اعلام کرده‎اند که مخالف گذراندن دوران سالمندی خود در فلسطین اشغالی هستند و ترجیح می‎دهند در این دوران خارج از سرزمین‎های اشغالی سکونت داشته باشند. تداوم انتفاضه ملت فلسطین نگرانی صهیونیست‎ها از ادامه زندگی در سرزمین‎های اشغالی را افزایش داده است و آنها هر لحظه احساس ناامنی می‌کنند.
رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تقدیر از نمایندگان کشورهای خارجی و به ویژه رئیس‌جمهور روسیه که نماینده‌اش را به این نمایشگاه اعزام کرده است، گفت: برجام، مذاکراتی برد- برد برای دو طرف بود، به طوری که ۱۸۸ کشور از نتایج آن نفع می‌برند.
رئیس فراکسیون پارلمانی «بدر» عراق تأکید کرد که اگر حمایت‌های تهران در نبرد با داعش نبود، اکنون این گروه تروریستی در منطقه سبز بغداد بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات