تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۱۹

جهاد کبیر؛ تبعیت نکردن از دشمن

دشمن امتحان خود را در بدعهدی بارها ثابت کرده، دشمنی که هزینه های هنگفتی جهت براندازی نظام می کند، دشمنی که از نفوذ در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری می خواهد به استحاله نظام و سپس به براندازی نظام دست بزند.
پایگاه بصیرت / محسن سنجری

امام خامنه ای مدظله العالی طی 2 دیدار که با دانش آموختگان دانشگاه تربیت و آموزش پاسداری و در دیدار منتخبین پنجمین دوره خبرگان رهبری داشتند محور اصلی سخنانشان روی موضوع بسیار مهم جهاد کبیر بود. آنچه بیشتر تاکنون در بیانات بزرگان شنیده‌ایم صحبت از جهاد اصغر( مقابله با دشمن اسلام است )و جهاد اکبر (جهاد با نفس) بوده است اما تعبیر جهاد کبیر که معظم له بر اساس سوره مبارکه فرقان فرمودند این است که :امروز جنگ نظامی مطرح نیست . امروز برای کشور ما جنگ نظامی سنتی و متعارف بسیار ضعیف است لکن جهاد باقی است. جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به معنای قتال نیست. فقط به معنای جنگ نظامی نیست. جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی است که خدای متعال در قرآن آن را جهاد کبیر نام نهاده ( و جاهدهم به جهاداً کبیرا ) در سوره مبارکه فرقان است. به یعنی به قرآن (جهدهم به ) یعنی به وسیله قرآن با آن‌ها جهاد کن - جهادً کبیرا- این آیه در مکه نازل شده .... در مکه جنگ نظامی مطرح نبوده، پیغمبر و مسلمان‌ها مأمور به جنگ نظامی نبودند. کاری که آن‌ها می کردند کار دیگری بود. همان کار دیگر است که خداوند در این آیه شریفه می گوید و جاهدهم به جهادأ کبیرا .آن کار دیگر چیست ؟ آن کار دیگر ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیت است. فلا تطع الکافرین و جهدهم به جهادأ کبیرا. از مشرکین اطاعت نکن اطاعت نکردن از کفار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر این تقسیم بندی غیر از تقسیم بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است . همان چیزی که هویت ما را باطن ما را حفظ می کند، جهاد اکبر مجاهدت با دشمن است منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد است که خدای متعال آن را جهاد کبیر نام نهاده که آن همین است جهاد کبیر یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن از کافر از خصمی که در میدان مبارزه با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه ؟ یعنی تبعیت نکن. تبعیت نکردن در کجا؟ در میدان‌های مختلف. تبعیت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر، از دشمن تبعیت نکن. این شد جهاد کبیر.
جهاد کبیر بر اساس آموزه های قرآن، ایستادگی در مقابل دشمن است. دشمن که شیوه های مختلفی را در ضربه زدن به نظام و انقلاب و اسلام طرح ریزی کرده، چرا که این انقلاب تمام آرزوهای آنها و برنامه های راهبردی دشمن را در سطح منطقه و جهان به هم زده و بزرگترین سد در مقابل دشمن است.

نکته اول؛ معظم له با تعبیر جهاد کبیر یک هشدار جدی به همه مسئولین و ملت عزیز ایران می دهد که نباید تحت هیچ شرایطی به دشمن اعتماد کرد. دشمن که امتحان خود را در بد عهدی بارها ثابت کرده، دشمنی که هزینه های هنگفتی جهت براندازی نظام می کند، دشمنی که از نفوذ در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری می خواهد به استحاله نظام و سپس به براندازی نظام دست بزند. زیرا این انقلاب آغازگر عصر جدیدی در جهان بوده و تحلیل گران شرقی و غربی معترف به این تاثیرگذاری جهانی هستند تا جایی که عماد بزی پژوهشگر سرشناس لبنانی دهه هشتاد قرن بیستم میلادی را (دهه خمینی) نامید و رابین رایت آمریکائی کتابی با عنوان (دهه ی خمینی) را منتشر کرد و اینک آلوین تافلر جامعه شناس آینده پژوهی امریکائی می گوید: اکنون اگر پیام های امام خمینی را مطالعه کنید پیام های او نه مختص به یک ملت که درباره جهان است ... امام خمینی مرد قرن بیست و یکم است، اگر چه در قرن بیست از دنیا رفت.

نکته دوم؛ علتی که باعث شده دشمن در تلاش جهت براندازی نظام اسلامی ایران باشد، تأثیر انقلاب اسلامی در احیای دین و معنویت در جهان است. از نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی تا دورترین نظام عالم که با مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی خون تازه ای در رگهای آن‌ها به جریان افتاده. وقتی که تحلیل‌گر BBC در قسمت 24 از مجموعه ای به نام قرن مردم می گوید آنچه در ایران در سال 1979 میلادی رخ داد نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام ادیان جهان نقطه عطفی بود.
از این جهت بود که دانیل پایپز (مشاور بوش و سیاستمدار امریکائی) می گوید باید اعتراف کنیم که ما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای افکار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نکرده بودیم.

نکته سوم؛ انقلاب اسلامی احیاگر اسلام ناب محمدی بوده در مقابل اسلام امریکائی و اسلام ابوسفیانی که به گفته دکتر کلیم صدیقی رهبر مسلمانان انگلیسی که می گوید ما می توانیم به صداقت چنین بگوییم که دوره ی زمانی میان حکومت حضرت علی و انقلاب اسلامی در واقع دوره ی گمراهی و انحراف اسلام بوده است. ما اکنون به رهبری امام خمینی به اسلام واقعی رو آورده‌ایم.
همچنین پروفسور کارستن کوپله از برجسته ترین خاورشناسان غربی می نویسد انقلاب اسلامی آغازگر جنبش تجدید و حیات اسلام است و فرانسواتوال نویسنده معروف فرانسوی می گوید: انقلاب اسلامی ایران باعث ظهور مجدد شیعه گردید و امروز شیعیان در صحنه ی روابط بین الملل یک بازیگر اصلی می باشند که قدرت آنان ریشه در اندیشه ی مهدویت آنان دارد. از این جهت غرب به شدت دچار هراس و وحشت از گسترش اسلام و نفوذ این مکتب در اروپا و امریکاست. چرا که به تعبیر هفته نامه فرانسوی لویوئن با شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران رشد فزاینده ی اسلام گرایی را در فرانسه شاهدیم و به تعبیر بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق امریکا، رشد اسلام در امریکا سریع تر از همه ادیان است.

نکته چهارم؛ انقلاب اسلامی عامل مهم بیداری اسلامی در منطقه و جهان شده. اگر ایستادگی مردم یمن ، بحرین ، عراق ، سوریه ، لیبی و دیگر کشورها در مقابل دیکتاتورهای خود در منطقه را شاهدیم الگوی دیگر این ایستادگی و مقاومت و این جهاد کبیر را غیر از جمهوری اسلامی ایران کس دیگری را نمی توان معرفی کرد.

نکته پنجم؛ انقلاب اسلامی عامل شکست ابهت شرق و غرب شد. امپریالیسم جهانی با بهره‌گیری از نفوذ سیاسی ، اقتصادی، نظامی و ابزارهای رسانه‌ای، ملت های زیادی را در شرق و غرب عالم تحت سلطه همه جانبه خویش قرار داده بود؛ اما انقلاب اسلامی با سرنگونی رژیم فاسد و وابسته پهلوی هیمنه پوشالی شرق و غرب را شکست تا جایی که جیمی کارتر رئیس جمهور وقت امریکا در جلسه شورای امنیت ملی امریکا می گوید:
آبرو و حیثیت ملی ما به خاطر انقلاب اسلامی به خطر افتاده است. و مرکز مطالعات استراتژی ملی امریکا هم در گزارش خود می نویسد حرمت و اعتبار مانند ظرف چینی است که به آسانی می شکند و این چیزی است که امریکا با پیروزی انقلاب در منطقه ی خلیج فارس از دست داده است .
در این رابطه هم "زلمای خلیل زاده" استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا و نماینده امریکا در سازمان ملل در کتاب (دولت،خدا،جمهوری اسلامی) می نویسد . انقلاب اسلامی نه تنها سیاستمداران جهان را غافلگیر کرد بلکه دانشگاهیان و محققان مسائل سیاسی غرب را نیز گمراه نموده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات