تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۵۵
محمدرضا عارف در گفت‌وگو با همدلی:

عقب‌نشینی نکردیم، به وحدت فکر می‌کنیم

پایگاه بصیرت / کیاوش حافظی
(روزنامه همدلي - 1395/03/12 - شماره 333 - صفحه 3)

در حالی که اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند رقابت «محمدرضا عارف» با «علی لاریجانی» در فضای رفاقت شکل می‌گیرد – که چنین اتفاقی هم افتاد- اما آرای محمدرضا عارف در روز انتخابات هیات رئیسه موقت نشان از آن داشت که عده‌ای از فراکسیون امید به جای رای به عارف به لاریجانی گرایش نشان دادند. مصطفی کواکبیان هم در اظهار نظری گفته بود که 50نفر عکس یادگاری را با ما گرفتند و زنبیلشان را جای دیگر گذاشتند. با این وجود اعداد و ارقام را هنوز نمی‌توان تایید کرد. از سوی دیگر کلیپ منتشر شده از سوی نادر قاضی‌پور در فضای مجازی، بخشی از جامعه را متوقع کرده بود که اصلاح‌طلبان در بررسی اعتبارنامه این منتخب اظهارات وی را لحاظ کنند. این در حالی اتفاق افتاد که برخی زنان اصول‌گرای مجلس سابق نیز به آن واکنش دادند.

اما روز دوشنبه هفته جاری در کمال ناباوری، در گزارش تایید اعتبارنامه‌ها اعلام شد به اتفاق آرا اعتبارنامه قاضی‌پور تایید شده است. هرچند در این میان «پروانه سلحشوری» می‌گوید که آقای قاضی‌پور نزد خانم‌ها رفته و عذرخواهی کرده است. البته شایعاتی نیز مطرح شده بود که قاضی‌پور 30منتخب تهران را تهدید کرده بود که اگر از وی شکایت کنند، نسبت به اعتبارنامه‌شان اعتراض می‌کند تا آنها نتوانند کاندیدای هیات رئیسه شوند. در این میان سوال‌های زیادی به ذهن می‌رسد. از جمله آن‌که آیا برخی اعضای فراکسیون امید در طی همین یک هفته عقب‌نشینی نکرده‌اند؟ این سوالات را با نمایندگان منتخب تهران در میان گذاشته‌ایم. محمدرضا تابش، پروانه سلحشوری، سهیلا جلودارزاده و سرانجام محمدرضا عارف به این سوالات همدلی پاسخ دادند.

تابش: در فراکسیون روش دموکراتیک جواب می‌دهد

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان و از اعضای فراکسیون امید به همدلی می‌گوید: در فراکسیون روش دموکراتیک جواب می‌دهد. ممکن است درباره رئیس یا نواب رئیس اختلاف‌نظر باشد. ما تاکتیکی عمل کردیم و کار خود را پیش می‌بریم. از او پرسیدیم: «اگر در سال‌های آینده فردی بگوید می‌خواهم برجام را پاره کنم، این عده آیا سکوت می‌کنند؟» تابش در پاسخ به این سوال گفت: «این‌گونه نیست. ما به همان اندازه عضو فراکسیون امید داریم که میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند. ولی در هرصورت در یک خانواده چهار پنج نفری هم اختلاف نظر پیش می‌آید.

راه‌حلش هم اعتلا به روش‌های دموکراتیک است. تابش در پاسخ به این پرسش که:«آیا بزرگان اصلاحات برای هماهنگی بیشتر اعضای اصلاح‌طلب کمک نمی‌کنند؟» گفت: «بزرگان اصلاحات ارزش والایی برای نمایندگان قائل هستند و می‌گویند تا زمان انتخاب نماینده ما دخالت می‌کردیم اما وقتی آنها انتخاب شدند باید درون خودشان تصمیم بگیرند.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پارلمان در سایه قرار است تشکیل شود، گفت:«پارلمان در سایه مال زمانی است که گروهی در اقلیت باشد، اما فراکسیون امید در اکثریت است. وقتی گروهی در اقلیت است با تشکیل پارلمان در سایه نمایندگان را رصد و نقد می‌کند. الان چون اکثریت را داریم باید در متن باشیم.»

سلحشوری: از نظر حقوقی نمی‌شد به قاضی‌پور اعتراض کرد

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران هم درباره عقب‌نشینی تعریف خاص خود را دارد. به او گفتیم: «در طی چند روز برخی اصلاح‌طلبان دو گام به عقب رفته‌اند، یکی در انتخاب آقای عارف و دیگری در زمینه تایید اعتبار‌نامه نادر قاضی‌پور. به نظرتان گام سوم عقب‌نشینی کدام است؟» او گفت: عقب‌نشینی نکرده‌ایم. مجلس، مجلس تعاملی است و آقای قاضی‌پور هم سه‌شنبه پیش خانم‌ها آمد و بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد. ایشان قسم خوردند. البته از نظر قانونی و حقوقی هم نمی‌شد به آقای قاضی‌پور اعتراضی وارد کرد. از سلحشوری در باره صحت تهدید قاضی‌پور به 30منتخب تهران پرسیدیم که وی پاسخ داد: «من هم این را شنیده‌ام اما نمی‌توانم صحت آن را تایید کنم.» وی در پاسخ به این پرسش که:«آیا درباره خانم خالقی عقب‌نشینی می‌کنید؟» که این نماینده مجلس پاسخ داد:«نه. خانم خالقی به مجلس می‌آیند و من خیلی امیدوارم. این را بدانید که ما از قانون پاسداری می‌کنیم.»

جلودارزاده: فصل خوش قانون‌گذاری برای ملت است

سهیلا جلودارزاده، هم در گفت‌وگو با همدلی از شرایط نامطلوب اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات سخن گفت. او گفت: قبل از انتخابات شرایط سختی داشتیم و با رد صلاحیت گسترده روبه‌رو شدیم، همچنین با توجه به زمان کم؛ امکانات کمی هم در اختیار داشتیم. اکنون اگر رای آقای پزشکیان و آقای مطهری در هیات رئیسه را در نظر بگیریم 157رای خالص داشتیم. در نتیجه ما که هیچ در اختیار نداشتیم توانستیم دو نایب رئیس مجلس داشته باشیم که دو نایب رئیس برای ما یعنی همه چیز. این نماینده مجلس ادامه داد: «ما جمع اندیشمندی داریم که بسیار با محتوا و پرتلاش هستند. این نشان‌دهنده فصل خوش قانون‌گذاری برای ملت است. این افراد هیچ خوف و اندوهی ندارند.» جلودار زاده افزود: «اکنون برای گام سوم تشکیل کمیسیون‌ها و شروع کار فکر می‌کنیم. از این‌رو این مجلس مجلس کار است. ما تشنه قدرت نیستیم که وقتی در مناصب جایگاهی نداشته باشیم، احساس عقب‌گرد کنیم.»

وکیلی: روح حاکم بر مجلس صلح‌جویانه بود

«محمدعلی وکیلی» هم درباره تایید اعتبارنامه قاضی‌پور به «همدلی» گفت: «امروز روح حاکم بر مجلس روح صلح‌جویانه بود و بنابراین با تسامح برگزار شد.» وکیلی در پاسخ به این سوال ما که«شاید این اتفاقات ناشی از تجربه اندک برخی منتخبان در زمینه کار تشکیلاتی است. آیا بزرگان اصلاحات نمی‌خواهند تجربه فعالیت حزبی خود را در اختیار اعضای جوان راه یافته به مجلس قرار دهند؟» گفت:«حتما فراکسیون امید هویت خود را حفظ می‌کند که چتر فراگیر خود را داشته باشد. از آنجایی که در آستانه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هم هستیم انسجام فراکسیون امید در گذر موفقیت‌آمیز در 96 تعیین کننده است.»

عقب‌نشینی نکردیم، به وحدت فکر می‌کنیم

محمدرضا عارف، رهبر فراکسیون امید در مجلس نیز به همدلی گفت: «ما به هیچ عنوان عقب‌نشینی نکرده‌ایم. قصدمان آن بود مجلس به وحدت برسد.» عارف درباره اعتبارنامه‌ها خاطرنشان کرد: موضع ما این بود که دوستان اعتراض نکنند و من صمیمانه تشکر می‌کنم که فضایی که دنبال می‌کردیم را سه‌شنبه در مجلس شاهد بودیم. برای اولین بار هیچ اعتراضی به پرونده‌ها صورت نگرفت. پرونده‌ها از کانال‌های مختلفی عبور کردند. قانون هم می‌گوید اگر پرونده جدیدی اتفاق افتاد، مطرح شود. موضع‌گیری‌ها و بحث‌هایی که مطرح می‌شود قابل تجدید نظر و جبران است. لذا هیچ ضرورتی برای برخورد تند وجود ندارد. همیشه راه‌حل‌های تند باید آخرین راه حل‌ها باشد. ما دنبال راه‌حلی هستیم که وحدت مجلس را بیشتر کند.»

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=12057

ش.د9500579

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات