تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۱۴
علی‌اکبر جوانفکر مشاور رییس دولت سابق در گفتگو با آفتاب یزد

در دوران احمدی‌نژاد به گفتمان امام عمل کردیم!

اشاره: روزی روزگاری در سالهای نه چندان دور ، رییس جمهوری بود که با شعار عدالت محوری و مهر ورزی ، هشت سالی به عنوان دومین شخص مملکت... خلاصه اینکه الان دیگر نیست . یعنی ظاهرا دیگر نیست . وگرنه ذکر و خیرش !!! دربین کوچه و بازار،نقل محافل است و از اویاد می‌کنند !اینکه چگونه؟... بماند.. و البته رییس دولت‌های نهم و دهم خود نیز دست روی دست نگذاشته و آرام و بی صدا یک گوشه ننشسته، بلکه هراز گاهی با عنوانی و به بهانه‌ای ، تیتر راستی‌ها و چپی‌ها می‌شود . درهمین مدتی که از دولت یازدهم گذشته، کم به این شهر و آن شهر سفر نکرده ؛ کم سخنرانی نداشته و کم نبض تکیه گاه‌های مساجد و محافل مذهبی را در دست نگرفته و صد البته هنوز هوادارانی دارد که " احمدی نژاد " را مردی از جنس مردم می‌دانند . او در میان سخنرانی‌های شهر به شهرش ، یک " تز" جدید با عنوان برپایی جلساتی به نام تبیین گفتمان راه امام (ره) نیز دارد . از خیلی قبلترها و البته این روزها ،خبر تداوم سفرهای استانی احمدی نژاد در دولت یازدهم است که دست به دست می‌چرخد و مطرح می‌شود ، عنوانی که " علی اکبر جوانفکر " مشاور رییس دولت نهم و دهم به شدت با آن مخالف و با ذکر دلیل ، چنین نامی به این سفر رفتن‌ها را نادرست می‌داند. اینکه «آیا واقعا دور جدیدی از سخنرانی‌های او (محمود احمدی نژاد) در شهرهای مختلف در پیش است؟ و چرا چنین فعالیت‌هایی از سوی رییس جمهور سابق کشورمان صورت می‌گیرد؟» موضوع گفتگوی ما با " علی اکبر جوانفکر " مشاور احمدی نژاد است . ناگفته نماند جوانفکر نظرش در باره موضوع تبیین گفتمان راه امام (ره) را نیز به آفتاب یزد گفت .
پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/29 – شماره 4528 – صفحه 2)

* آقای جوانفکر! این روزها خبری در شبکه‌های اجتماعی، ردو بدل می‌شود ،مبنی براینکه دور جدید سفرهای استانی آقای احمدی نژاد قرار است آغاز شود ،خواستیم در این باره از شما سوال کنیم که آیا چنین چیزی هست و قرار است چنین سفرهایی به شکل تازه تری صورت بگیرد؟ به هر حال بعد از ریاست جمهوری روحانی، آقای احمدی‌نژاد سفرها و سخنرانی‌های زیادی در نقاط گوناگون ایران داشته اند.

** چه کسی گفته آقای احمدی نژاد سفرهای استانی می‌رود؟ مگر ایشان رئیس جمهور هستندکه سفرهای استانی بروند؟

* پس سفرهایی که آقای احمدی نژاد از سال 92 به مناطق مختلف داشتند را چگونه تعریف می‌کنید؟

** به هر حال اینها یک سفر است ایشان یک بار به یک شهری و یک بار به شهر دیگر می‌روند .اینکه سفرهای استانی نیست! اگر بخواهیم تعبیر درستی داشته باشیم باید از عنوان درستی راجع به این سفرها استفاده کنیم.

* خب تعبیر درستش را شما به ما بگویید.

** هر چه هست سفر استانی نیست، سفر استانی برای زمانی است که ایشان به یک استان می‌رفتند و در همان استان، از یک شهر به شهر دیگر برای سخنرانی می‌رفتند. مگر ایشان چنین سفرهایی رفته است؟

* پس این سفرهای از سال 92 را چه می‌شود نامید؟

** من هرچه می‌گویم شما حرف خودتان را می‌زنید! می‌گویم اصلا بیان سفر استانی بی‌اساس است. چرا قبول نمی‌کنید؟

* حالا با هر اسمی! شما چه نامی روی آن می‌گذارید؟

من به عنوان آن کاری ندارم ولی سفر استانی نیست. شما سوالی که مطرح کردید منطق ندارد.

* من آنچه که امروز در برخی شبکه‌های اجتماعی (تلگرام) و خیلی پیش از این در برخی خبرگزاری‌ها عنوان می‌شد را نقل قول کردم و صحت و سقم آن را از شما می‌پرسم.

** مگر باید منابع خبری شما چنین شبکه‌‌های مجازی باشد؟ آن خبرگزاری‌ها هم مثل شما! خبرنگاران هم سرشان را انداختند پایین و یک چیزی را که نمی‌دانند چه هست مدام تکرار می‌کنند به خیال آنکه آپولو هوا می‌کنند! درحالی که این کار شما کار اشتباهی است! در هر کاری تامل و توجه لازم است باید هر مطلب و هر موضوعی را به خوبی بررسی کنید که آیا کاربرد درستی دارد یا نه! خوب است یکی مثل شما پیدا شودو جلوی این اشتباه را بگیرد.

* با هر عنوانی که شما بگویید سفرهایی که آقای احمدی نژاد از شهر یک استان به شهر یک استان دیگر از سال 92 به بعد داشتند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** آقای احمدی‌نژاد را به یک شهری دعوت می‌کنند ایشان هم آنجا می‌روند سخنرانی می‌کنند و برمی‌گردند یااینکه به شهری برای دیدار با کسی می‌روند یادر برنامه‌ای شرکت می‌کنند. ولی هیچکدام سفر استانی نیست.

* به هر حال برخی از این سفرهای آقای احمدی‌نژاد جارو جنجال‌هایی هم به همراه داشت.

** جارو جنجال از سوی شماست نه ما.

* از سوی هر دو طرف است، شما هم تبلیغات زیادی راجع به این سفرها می‌کنید.

** ما که نگفتیم، رسانه‌ها نوشتند. وقتی از آقای احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف استقبال خوب می‌شود که تقصیر ما نیست. مگر می‌‌شود استقبال ‌خوب نباشد و مابی جهت بگوییم خوب بوده است ؟

* البته معمولا رسانه‌های متبوع شما استقبال از احمدی‌نژاد را با آب و تاب و پرشور نشان می‌دهند.

** ما که رسانه‌ای نداریم، چه رسانه‌ای داریم؟ نام ببرید.

* رجانیوز،‌ دولت بهار، 72 و ...؟

** اینها یک سایت هستند که از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. اینها که رسانه نیستند.

* البته من مشکلی با اینکه چرا چنین رسانه‌هایی از شما حمایت می‌کنند ندارم این حق شماست.

** ولی من مشکل دارم! شما می‌گویید رسانه‌های شما.رسانه‌ای در کار نیست، بلکه چند سایت هستند که مدعی‌اند از تفکرات آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. اگر یک سایتی مثل میدان 72 باشدوازآقای احمدی نژاد حمایت ‌کند، یعنی این رسانه ماست؟! آیا ما روزنامه یا خبرگزاری داریم؟

* پس در سایت‌های شما این سفرها با آب و تاب جلوه داده می‌شوند؟

** اینها سایت‌های ما هم نیستند. این سایت‌ها مسئول دارند و ربطی هم به ما ندارد بلکه آنها مدعی حمایت از احمدی‌نژاد هستند که ما نیز از این سایت‌ها و هر کس دیگری که از ما حمایت کند ممنون هستیم.

* سوال اصلی من این است این دیدارها و سخنرانی‌هایی که آقای احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف دارند ،قرار است طی سال‌های آینده تا چه اندازه تداوم پیداکند؟

** درموردسفرهای آقای احمدی‌نژادباید بگویم وقتی دعوتی برای سخنرانی و یاحضور در مراسم خاص و مناسبتها از ایشان می‌شود، آن دعوت را بررسی می‌کنیم تا ببینیم که اگر برنامه‌های آقای دکتر احمدی نژاد اجازه می‌دهد این سفر صورت بگیرد. این طوری نیست که ما در برنامه هایمان بنا داشته باشیم که دائما به این شهر و آن شهر برویم.

* دلیل دعوت‌هایی که در شهرهای مختلف از آقای احمدی‌نژاد می‌شود چیست و آیا شهرها یا فرمانداران خاصی از احمدی‌نژاد دعوت می‌کنند؟

** فرماندار کدام است؟ فرمانداران که در دولت جدید هستند. مثل اینکه شما متوجه نیستید دولت قبل تمام شده! فرمانداران جدید مگر جرات دعوت از آقای احمدی‌نژاد به شهرشان را دارند؟

* اتفاقا صحبت بر سر این است که در برخی جاها فرمانداران دولت سابق پابرجا هستند و میانه خیلی خوبی هم با آقای احمدی‌نژاد دارند؟

** مثلا کجا؟!

* فرض کنید در یکی از سفرهای آقای احمدی‌نژاد به یکی از شهرهای شمالی، در دولت یازدهم، این موضوع مطرح شد و رفتار فرماندار آنجا ناشی از همین امر عنوان می‌شد.

** آن فرمانداری که شما می‌گویید آمده یک گزارشی از سخنان احمدی‌نژاد تهیه کند، چه ربطی به اینکه فرماندار، احمدی‌نژادی بوده دارد؟

* یعنی الان در کل این استان‌های ایران فرمانداری از دولت سابق و یا حامی احمدی‌نژاد وجود ندارد؟

** من نمی‌دانم! شما می‌گویید.

* من هنوز جواب سوال اولم را نگرفتم اینکه آیا سفرهای احمدی نژاد وارد فاز جدیدی شده است؟

** من که نمی‌توانم بگویم قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد. بلکه دعوت‌های جدید باید از آقای احمدی‌نژاد صورت گرفته و بررسی شود. علم غیب ندارم هر چند شما شاید داشته باشید !

* قبل از این در خبرگزاری‌ها عنوان شده بود که اساسا قرار است سفرهای جدید آقای احمدی‌نژاد بعد از انتخابات دهم کلید بخورد و این موضوعی بوده است که احمدی‌نژاد در میان نزدیکان و هواداران مطرح کرده . آیا صحت دارد؟

** از خود آنهایی که این موضوع را ادعا می‌کنند بپرسید! مگر قرار است هر کس هر چیزی را ادعا می‌کند تایید یا تکذیب بکنم. ولی از این گفته شما پاسخ صریحی درباره اینکه چنین موضوعی صحت دارد یا نه! دستگیرم نشد.

* ادعاهای زیادی مطرح می‌شود. یک عده چنین مسائلی را مطرح می‌کنند .مگر وظیفه من این است که در رد یا قبول این حرفها مطلبی را بیان کنم؟

** آقای جوانفکر! همین دعوت‌هایی که شما می‌گویید در شهرهای مختلف از آقای احمدی‌نژاد می‌شود خواه ناخواه بحث تبلیغاتی و انتخاباتی بودن این سفرها را مطرح می‌کند. احمدی‌نژاد پیش از این رئیس جمهور بوده است، اینکه وی در یک محفل یا شهری سخنرانی می‌کند را نمی‌توان صرفا به حساب مسائلی مثل تبیین گفتمان راه امام و ترویج آن تعبیر کرد. به نظر می‌آید که این ناشی از تحرکاتی باشد برای انتخابات ریاست جمهوری و یا حمایت او از طیف یا جریان یا شخصی در آیندهنظر شما برای خودتان محترم است. من هیچ نظری راجع به این سخنرانی که الان کردید ندارم!

* باز هم پاسخ سوالم را نگرفتم. یک پرسش دیگر! آیا احمدی‌نژاد قرار است در انتخابات مجلس دهم از شخص،‌گروه یا جبهه‌ای حمایت کند؟

** مگر بارها اعلام نکرده‌ایم که احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات ندارد.

* شخص خودشان شاید! اما حمایتشان از گروه یا جبهه یا فرد خاص چه طور ؟

** من نمی‌دانم به چه زبانی به شما خبرنگارها بگویم تا دیگر این موضوع را تکرار نکنید و باورتان بشود که هیچ برنامه‌ای نیست؟

* ایشان یک چهره سیاسی است مگر می‌شود نخواهند از کسی یا گروهی حمایت سیاسی کنند؟

** وقتی می‌گویند برنامه ای ندارند، حتما دوباره باید بگویند که از هیچ جبهه و یا شخصی هم حمایت نمی‌کنند؟ سوالتان بی‌مورد است.

* جناب جوانفکر! نظرتان راجع به مجالس سخنرانی که از سوی احمدی‌نژاد با عنوان گفتمان راه امام مطرح می‌شود چیست؟

** آقای احمدی‌نژاد در این جلسات ، گفتمان امام را تبیین می‌کنند و موضوعات مختلفی در این راستا در آن مطرح می‌شود. حال چه چیز آن را باید توضیح دهم؟

* یعنی صرفا جلساتی با هدف تبیین راه امام بدون هیچ هدف سیاسی برگزار می‌شود؟

** وقتی موضوعی با عنوان تبیین دیدگاه‌های حضرت امام مطرح می‌شود این خود یک هدف مشخص است. آیا تبیین آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی یک هدف روشن نیست؟

* آخر به چه منظوری؟

** منظور تبیین راه امام است دیگر! یعنی تبیین راه و آرمان‌های انقلاب نباید صورت بگیرد؟ و اگر کسی خواست این کار را انجام دهد به این معناست که او دنبال اهداف خاصی است؟

* آقای جوانفکر! قبول کنید موضوع تبیین گفتمان راه امام که از سوی احمدی‌نژاد مطرح می‌شود موضوع خیلی کلی است، مطمئنا یکسری هدفهای دیگری باید در کنار آن باشد؟

** یعنی چه؟ این موضوع نیاز کشور است. ما احساس کردیم که این بحث، ضرورت کشور است و آقای احمدی‌نژاد هم دارند آن را انجام می‌دهند.

* پس چرا چنین عناوین و جلساتی را کمتر در دوره هشت ساله آقای احمدی‌نژاد شاهد بودیم؟

** در آن دوره هشت ساله به این گفتمان عمل می‌کردیم و عمل دولت احمدی‌نژاد تبیین دیدگاه‌های امام بوده و در همان راستا پیش می‌رفتیم اما الان ضرورت دارد که پیرامون این موضوع (گفتمان امام) جلسات متعددی داشته باشیم.

* از این گفته‌های شما این طور برمی آید که منظورتان این است در دولت فعلی به راه امام و انقلاب توجه نمی‌شود ،درست است؟

** این به قضاوت شما و مردم برمی گردد، بگذارید مردم خودشان درباره این موضوع تصمیم بگیرند و نظر دهند.

بحث تبیین گفتمان راه امام زمان ندارد وهمیشه باید صورت بگیرد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=24723

ش.د9405469

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات