تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۳۳
ابتکار حضور رئیس جمهور پیشین در انتخابات 96را بررسی می‌کند؛

احمدی‌نژاد؛ باز هم احساس تکلیف می‌کند؟!

پایگاه بصیرت / فرهاد اسماعیلی

(روزنامه ابتكار ـ 1394/06/30 ـ شماره 3248 ـ صفحه 7)

محمود احمدی‌نژاد از جمله شخصیت‌هایی است که به دلیل نوع فعالیت خود در دوران ریاست جمهوری و حاشیه‌های بسیاری که در دوران ریاست جمهوری 8 ساله خود و پس از آن داشت، همیشه در رسانه‌ها ردی از او باقی است. این مرد دولت بهار که داعیه برقراری عدالت در جهان را داشت در دوران ریاست قوه مجریه خط قرمز خود را کابینه و اطرافیان سیاسی خود اعلام کرده‌بود؛ اما پس از اتمام دوران ریاست جمهوریش، کم کم پرده کنار رفت و برخی از خواص او محاکمه و راهی زندان شدند. هر چند پس از اتمام دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در برخی مصاحبه‌های خود اعلام کرد که در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند اما گویا کرسی ریاست جمهوری برای او خاطرات خوبی داشته که قصد دارد آنرا تکرار کند. البته این موضوع را خود احمدی‌نژاد بیان نکرده اما می‌شود از گفتار او این مساله را برداشت کرد که رئیس دولت نهم و دهم قصد دارد کرسی استادی دانشگاه را رها کند و دوباره به عرصه سیاست بازگردد.

رئیس‌جمهور سابق چندی پیش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حضورش در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فقط سکوت کرد.احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که قول می‌دهید 4 سال دیگر هم به عرصه بیایید، گفت: ان‌شالله امام زمان می‌آید و دنیا درست می‌شود.این نوع پاسخ دادن به خبرنگاران که مسبوق به سابقه هم است، نشان از طفره رفتن او برای جواب است و می‌تواند این موضوع را به ذهن متبادر کند که احمدی‌نژاد قصد ورود به انتخابات را دارد. حتی نوع برخورد او و برخی سفرهای استانی که در یکسال گذشته انجام داده، رئیس‌جمهور پیشین را در رسانه‌ها قرار می‌دهد. بودن در رسانه‌ها احمدی‌نژاد را در ذهن‌ها باقی می‌گذارد. برخی حاشیه‌ها مانند به زندان رفتن معاون اول دولت نهم، معاون اجرایی دولت دهم باز احمدی نژاد را به رسانه‌ها آورد. مهمترین علت رسانه‌ای شدن احمدی‌نژاد هم دادگاه خودش و دانشگاه ایرانیان و مجرای پول نهاد ریاست جمهوری بود.اما این سخنان مقدمه‌ای بود برای اینکه بگوییم احمدی‌نژاد دوباره سودای ریاست جمهوری در سر دارد و به دنبال راهی است که کرسی ریاست جحمهوری را از آن خود کند. هر چند در این دوره دیگر اقبال و پشتوانه اصولگرایان را ندارد و تنها به واسطه نیروهای خود موسوم به بهار، مانند جوانفکر، الهام، داوری و برخی چهره‌های سیاسی مجلسی مانند بذرباش، حسینیان و رسائی باید پا به عرصه رقابت بگذارد.

فعلاً برنامه‌ای برای انتخابات ندارد

به تازگی خبرنگاران روی حضور و عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96، زوم کرده‌اند اما تاکنون سخنان ضد و نقیض زیادی در این باره گفته شده‌است. اما در آخرین اظهار نظر دو نفر از نزدیکان رئیس جمهور پیشین ایران، حضور احمدی نژاد را در هاله ابهام قرار داده‌اند.غلامحسن الهام، یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد که در دولت او سخنگو بود، در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله خزعلی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا احمدی نژاد قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد، گفت که احمدی نژاد فعلاً برنامه‌ای برای انتخابات ندارد.وی همچنین در مورد آمار منتشر شده از واردات برخی کالاها در دولت‌های نهم و دهم، بیان کرد: آقایان غضنفری وزیر بازرگانی و حسینی وزیر اقتصاد دولت قبل پاسخ‌ جامعی به این آمارها داده‌اند.الهام همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تولد یک شبه احزاب در ایام انتخابات خاطرنشان کرد: احزابی که یک شبه متولد می‌شوند یک شبه نیز از بین می‌روند اما به اساس شکل‌گیری تحزب در کشور ضربه وارد می‌کنند.وی با بیان اینکه یکی از موانع شکل‌گیری احزاب در کشور از قبل از انقلاب اسلامی، رویش‌ها و زایش‌های بی‌مبنایی است که اتفاق می‌افتد، گفت: جای نگرانی ندارد که احزاب نتوانسته‌اند در انسجام و جلب اعتماد مردم و در برنامه‌ریزی برای مدیریت کشور بر اساس معیارها و ارزش‌های اخلاقی، دینی و اسلامی عمل کنند چرا که اینها چه باشند چه نباشند مسیر مردم خارج از احزاب است.سخنگوی دولت پیشین افزود: امیدوارم روزی انسجام معنادار و مفیدی در این زمینه صورت بگیرد و نگرش حزبی در کشور مورد بازنگری قرار بگیرد و متناسب با چارچوب الگوی جامعه اسلامی تعریف شود. وی عضویت در حزب یکتا را رد کرد.

هنوز برای حضور در انتخابات احساس تکلیف نکرده است

از سوی دیگر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور پیشین گفت: آقای احمدی‌نژاد باید برای حضور در انتخابات احساس تکلیف کند و تاکنون برای حضور در انتخابات بر خود تکلیف ندیده است.علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای هم در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله خزعلی و در جمع خبرنگاران درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری 96 تصریح کرد: ایشان در انتخابات مجلس حضور نخواهد داشت. اما اگر برای ایشان احساس تکلیف ایجاد شود به تکلیف خود عمل خواهد کرد.او با بیان اینکه این احساس تکلیف فقط مربوط به انتخابات نیست افزود: آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد و در حال حاضر تنها تلاش ایشان در جهت تبیین گفتمان امام (ره) و مبانی انقلاب اسلامی است و هیچ هدف دیگری برای ایشان اولویت دار نیست.مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق درباره حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 گفت: آقای احمدی نژاد باید به تکلیف برسد و در مباحث انتخابات به هیچ تکلیفی نرسیده‌ است.وی همچنین با اشار ه به استمرار جلسات احمدی‌نژاد اضافه کرد: این جلسات مربوط به مباحث تبیین خط امام و مبانی انقلاب است که هر از گاهی در ساختمان ولنجک و یا ساختمان جنت آباد برگزار می‌شود.

اگر برنامه داشته باشد برای ریاست جمهوری است

معاون دولت سابق هم در مورد تعارض درسیاست‌های دولت گفت: آقای روحانی هفته‌ای یکبار به خانواده ایثارگران سر میزند که کار خوبی است ولی از آن طرف تمام قوانین به نفع ایثارگران را لغو می‌کند و کمیسیون وبژه برای لغو امتیازات تشکیل می‌دهد.لطف الله فروزنده در مورد احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات مجلس تصریح کرد: احمدی‌نژاد برای مجلس نخواهد آمد ولی اگر برنامه‌ای داشته باشد برای ریاست جمهوری است.

حضور احمدی‌نژاد در مجامع عمومی امری بدیهی است

عبدالرضا داوری، از طرفداران پر و پا قرص احمدی‌نژاد و از نزدیکان اسفندیار رحیم مشاعی که جزو هسته مرکز اتاق فکری او نیز هست چندی پیش درباره احتمال بازگشت محمود احمدی نژاد به صحنه سیاسی کشور گفته بود که حضور رئیس جمهور پیشین ایران در فضای عمومی یک امر بدیهی است و ایشان بعد از پایان مسوولیت رابطه خود را با مردم حفظ کرده است. او با اشاره به اینکه حضور احمدی نژاد در مجامع عمومی مانند، مراسم ختم و یا راهیان نور، باعث شده است تا رسانه‌ها با توجه به اینکه اخبار ایشان جز پرمخاطب‌ترین خبرها رسانه‌هاست، این رفتار رئیس جمهور پیشین را به حضور در صحنه سیاسی کشور تشبیه کنند، ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم، ایشان قصد حضور در صحنه سیاسی کشور را آنگونه رسانه‌ها می‌گویند ندارد.مدیر مسوول سابق روزنامه شهروند تصریح کرد: با توجه به نظر سنجی‌های انجام شده محمود احمدی نژاد محبوب ترین چهره سیاسی کشور است. ایشان اگر در عرصه رقابت وارد شود دو به یک، پیروزی قطعی انتخابات است. داوری علت سکوت احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی و داخلی کشور را تفاوت وزن موضع گیری‌های او با دیگر مقامات سیاسی ایران دانست و افزود: با توجه به جایگاه احمدی نژاد در عرصه بین‌المللی، هر اظهار نظر ایشان می‌تواند بر سیاست‌ها کلان دولت یازدهم تاثیرگذار باشد. ایشان از ورود به جزئیات واظهار نظر در مورد مصادیق پرهیز دارند و تاکنون در هر مراسمی سخن گفتند، از آرمان‌ها و اهداف پیش روی کشور سخن به میان آورده‌اند. او ادامه داد: احمدی‌نژاد اگر به این نتیحه برسد که حقوق مردم خدشه‌دار شده حتما این سکوت را می‌شکند.

با تمام این تفاسیر آنچه در این میان مورد توجه است اینکه حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها با حاشیه‌های زیادی مواجه می‌شود بلکه می‌تواند فضای سیاسی کشور را هم تغییر دهد و توازن دو جناح قالب را بر هم بزند. باید منتظر بود و دید رئیس جمهور پیشین ایا احساس تکلیف کرده و وارد عرصه انتخابات سیاسی می‌شود یا نه؟ اما گمانه‌زنی‌ها نشان از حضور قطعی او در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری دارد. هر چند دو سال مانده تا انتخابات و چرخش‌های زیادی در این مدت امکان دارد اتفاق بیافتد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=19382

ش.د9402766

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات