تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۱۸
اقدام جنون‌آمیز ریاض

آل‌سعود شیخ نمر را اعدام کرد

اشاره: وزارت كشور عربستان سعودي اعلام كرد نمر باقر النمر معروف به شيخ نمر اعدام شد و زارت كشور عربستان سعودي در بيانيه‌اي رسمي توضيح داد كه حكم اعدام 47 نفر به اتهامات امنيتي، اجر شد. در ميان اعدام شدگان نام نمر باقر النمر روحاني شيعه مخالف ديده مي‌شود برااسي اين بيانيه اين افراد صبح ديروز شنبه در 12 منطقه عربستان سعودي شامل رياض، مكه، مدينه، الشرقيه، اقصيم، حائل، احدود الشماليه، عسير، الجوف، نجران، الباحه، و تبوك اعدام شدند. اين بيانيه توسط خبرگزاري رسمي عربستان سعودي واس منتشر شده است به گفته وزارت كشور عربستان برخي از احكام اعدام با شمشير گردن زدهن و برخي نيز با شليك گلوله صورت گرفته و لحظه ايجراي حكم فيلم برداري نشده است منابع آگاه در منطقه الشرقيه عربستان مي‌گويند رژيم آل سعود ضمن خودداري از تحويل پيكر شيخ النمر، رهبر شيعيان اين كشور به خانواده‌اش اجازه برگزاري مراسم تشييع وي را نيز نمي‌دهد.

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/13 – شماره 4514 – صفحه 2)

زندگینامه شیخ نمر

شیخ نمر متولد سال 1959 در شهر العوامیه در استان«القطیف»در منطقه الشرقیه است و در خانواده ای بزرگ شد که شمار زیادی از روحانیون و ائمه متعلق به آن هستند.وی پس از تکمیل تحصیلاتش در دبیرستان، عربستان را به مقصد تهران ترک گفت تا تحصیل در زمینه علوم شرعی را پیگیری کند و در این شهر اصول و فقه را خواند.سپس به دمشق منتقل شد تا درس هایش را نزد مهمترین علمای دینی در آن زمان تکمیل کند.پس از تکمیل درس های حوزوی اش شیخ نمر به تدریس به ویژه در دمشق مشغول شد و اداره حوزه القائم در تهران و دمشق را برای چندین سال به عهده گرفت و پس از آن به عربستان بازگشت تا در آن جا جنبشی برای آگاهی بخشی ایجاد کند؛جنبشی که به دنبال پایان دادن به ظلم علیه شهروندان شیعه در عربستان است و همین امر منجر به فشار های امنیتی و بازداشت ها شد.پس از بازداشت شیخ نمر در منطقه القطیف تظاهرات برگزار شد و شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار آزادی وی شدند.وزارت امور خارجه ایران نیز نسبت به اعدام وی هشدار داده و خواستار آزادی اش شد به ویژه پس از آن که دادگاه عالی در عربستان حکم اعدام وی را تایید کرد.

آماده‌باش نیروهای امنیتی در عربستان

در پی اعدام شیخ نمر، منابع داخلی در عربستان از آماده باش نیروهای امنیتی و پلیس این کشور به ویژه در مناطق شیعه نشین خبر دادند.به گزارش ایسنا به نقل از سایت العهد، منابع داخلی در عربستان خبر دادند که پاسگاه‌های پلیس و مقرهای امنیتی عربستان سعودی در مناطق شرقی که احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد به طور کامل تخلیه شده است.بنابر این گزارش نیروهای امنیتی و پلیس در مناطق شرقی عربستان که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند تا با هرگونه ناآرامی احتمالی مقابله کنند.

پیام برادر شهید النمر

برادر شهید شیخ نمر با اظهار این نکته که خانواده وی از خبر اعدام برادرش شوکه شده‌اند، ابراز امیدواری کرد هرگونه واکنش به این اقدام صلح آمیز باشد. محمد النمر برادر شهید باقر النمر در گفتگوی تلفنی با رویترز گفت: شیخ نمر از اعتبار بالایی در جامعه مسلمانان برخوردار بود و تردیدی نیست که واکنش‌هایی نسبت به اعدام ایشان وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: ما امیدواریم هرگونه واکنش در چارچوب اقدامات صلح آمیز باشد. هیچ کس نباید هیچ اقدامی خارج از چارچوب رفتارهای صلح آمیز انجام دهد.محمد النمر همچنین در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که خانواده وی

از خبر اعدام شیخ نمر در شوک به سر می برد چرا که همگی فکرد می کردند دولت در نهایت یک رویکرد سیاسی را برای حل و فصل این موضوع برمی‌گزیند.وی افزود: پیکر شیخ نمر هنوز تحویل خانواده نشده اما مراسم تشییع در اسرع وقت انجام خواهد شد.

نامه شهید النمر به مادرش پیش از اعدام

شهید نمر باقر النمر که توسط آل سعود ظالمانه دیروز اعدام شد، در نخستین واکنشش پس از تایید حکم اعدامش توسط آل سعود به مادرش گفته بود که "خداوند شما را به خیر بشارت دهد."وی که مدافع حقوق مردم عربستان بود در نامه‌ای به مادرش خداوند را به خاطر همه چیز سپاس گفته و تاکید کرده بود که خودش را تسلیم مشیت الهی کرده است. متن این نامه به این صورت است: به مادر صبورم ام جعفر؛ در هر حال خداوند را سپاس می‌گویم؛ مادرم خداوند را به خاطر هر چه که در تقدیر ما نهاده است شکرگزار باش. تقدیر الهی بهتر از تقدیر ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چیزی را انتخاب می‌کنیم اما همواره خدا بهترین را برای ما برمی‌گزیند. ما چیزی را می‌خواهیم و به خدا می‌گوییم که آنچه که خیر است برای ما پیش بیاور. خداوند پاک و منزه است و هیچ کسی در این دنیا جز با مشیت الهی نمی‌تواند حرکتی بکند، هیچ چیزی از چشم و اراده خدا پوشیده نیست. مادر همین کافی است؛ مادامی که امور مقابل چشم و تحت اراده خدا باشد همین کافی است. همین برای ما کافی است. خداوند تو را حفظ کند و در پناه خود نگهدارد و خداوند همگان را حفظ کند.

کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار شد

در واکنش به اعدام شیخ نمر کاردار عربستان در تهران بعدازظهر به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به احمد المولد ابلاغ کرد.

عربستان منتقدانش را اعدام می‌کند

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه اعدام آیت الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس سعودی را شدیدا محکوم کرد و گفت: عربستان از تروریست ها حمایت و منتقدانش را اعدام می کند. حسین جابرانصاری افزود: در حالی که تروریست های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید.وی تصریح کرد: روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی گیری این سیاست ها خواهد پرداخت.

عربستان گردابی برای خود به وجود آورد

رئیس مجلس شورای اسلامی رفتار عربستان سعودی در مورد اعدام شیخ نمر را وحشیانه ذکر کرد و گفت که عربستان با اعدام شیخ نمر گردابی برای خود به وجود آورده است.به گزارش ایسنا لاریجانی در جلسه شورای اداری جلسه بوشهر گفت : خبر ناگوار شهادت شیخ نمر روحانی مبارز امروز به ما رسید این رفتار وحشیانه رژیم سعودی باعث تاسف و تاثر بین امت اسلامی است.وی افزود: این گونه رفتارها مشکلات امنیتی منطقه را افزایش خواهد داد ضمن اینکه رژیم سعودی نمی تواند به راحتی از گردابی که با شهادت این شیخ بزرگوار به وجود آورده است ، عبور کند. البته مسئله یک فرد نیست بلکه مسئله نظامات اشتباهی است که توسط رژیم سعودی ظرف یکی دو سال اخیر به وجود آمده و هرکدام آتشی را در منطقه بر می افروزد.

واکنش شدید مراجع تقلید

مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت فجیع با اعلام تعطیلی دروس خود همه علمای جهان اسلام را به چاره اندیشی برای ریشه‌کن کردن تکفیر که پایگاه اصلی آن آل سعود است فرا خواندند. آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اعدام آیت‌الله باقر النمر توسط رژیم سعودی گفت: اجرای این حکم ظالمانه با وجود اعتراضات فراوان مسلمانان جهان، دهن‌کجی به جهان اسلام است.آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز با اشاره به اعدام شیخ نمر تاکید کرد: آل سعود با اعدام شیخ نمر راه سقوط خود را هموار کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با محکومیت این جنایت آل‌سعود تصریح کرد: جهان اسلام انتقام شیخ نمر را می‌گیرد. همچنین آیت الله سبحانی با محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: شهادت مظلومانه شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان دلها را مجروح و قلب ها را مملو از اندوه کرد. در پی اعلام خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر مراجع، علما و اساتید حوزه علمیه در اعتراض به این اقدام دروس خود را در روز یکشنبه 13 دی‌ماه تعطیل کردند.همچنین تجمع اعتراض‌آمیز طلاب حوزه علمیه امروز ساعت 10 صبح در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

پیام تسلیت آیت‌الله رفسنجانی

در پی شهادت آیت الله نمر، عالم بزرگوار تشیّع در سرزمین عربستان،آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیام تسلیتی حزن و اندوه خویش را ابراز کرد و این شهادت مظلومانه را به همه آزاد اندیشان جوامع بشری، تسلیت گفت.به گزارش ایلنا، در بخشی از این پیام آمده است:آیت‌الله نمر باقر النمر یکی از آن ستارگان تاریخ تشیّع بود که براساس اتفاق تاریخی و جغرافیایی، در سرزمین وحی به دنیا آمد و پس از پنجاه و هشت بهار، آسمانی شد که یادگار جدال نور و ظلمت از زمان ابراهیم و نمرود، محمد (ص) و ابوجهل و علی (ع) و ابوجهل‌هاست.سرزمینی که مظلومیت شیعه را در سکوت، فریاد می‌زند و با خون مظلومان، بر بوم تاریخ می‌نگارد تا روزی حقیقت مطلق از پس ابرهای غیبت بدرخشد و دل‌ها را به سرچشمه معرفت برساند و سیراب نماید.و اینک، در اوج قحطی استدلال و منطق و استیلای تندروی‌های قومی و مذهبی که گروهی و متاسفانه دولت‌هایی، با گفتار و رفتار خویش، عامل وهن اسلام و موجب بدنامی مسلمانان شده‌اند، خون به ناحق ریخته شده این شهید بزرگوار، درخت پژمرده اسلام در برادرکشی‌ها را با هوشیاری سیاسی، به طراوت تاریخی خویش برگردانده و «امت واحده» را از دست فرعون‌های زمان و بقایای امویان و دیگر دشمنان انسانیت، اسلام و تشیّع نجات خواهد داد.

پیام تسلیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به مناسبت شهادت شیخ باقر النمر پیام تسلیتی صادر کرد.در این پیام آمده است: اکنون وقت آن رسیده که امت بزرگ اسلامی با هر سلیقه و فکری، تحت بیرق نبی اعظم صلی الله علیه و علی آله و سلم جمع گردند و برای نابودی این چرثومه فساد و نماینده رژیم اسرائیل و مزدور آمریکا، بپا خواسته و دست آلوده به خون هزاران هزار مسلمان شیعه و سنی را از حاکمیت و حکومت بر حرمین شریفین و سرزمین های اسلامی، کوتاه کنند.

بیانیه سپاه در محکومیت اعدام شیخ نمر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر، این اقدام را نشانه رفتار داعش گونه و زوال رژیم سعودی دانست.در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، بخشی از یک توطئه صهیونیستی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است، که به فضل الهی و به برکت خون های پاک شهیدان از جمله این شهید عزیز، ناکام و با هوشیاری، هوشمندی و وحدت مسلمانان به گونه ای معکوس، آثار خود را در صحنه ی مقاومت اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف هویدا خواهد ساخت.

واکنش عارف به اعدام شیخ النمر

محمدرضا عارف در صفحه اینستاگرام خود ضمن تبریک سال نو میلادی نسبت به شهادت شیخ نمر واکنش نشان داد.در نوشته اینستاگرامی عارف آمده است: سال نو میلادی را به همه مسیحیان دنیا بخصوص هموطنان مسیحی شادباش می‌گویم. از اینکه آغازین روزهای سال جدید میلادی مصادف با اعدام شیخ نمر یکی از رهبران شیعی در عربستان شد بسیار متاسفم. آموزه‌های حضرت عیسی بن مریم(ع) صلح، برادری و همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان الهی با یکدیگر است. جهان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند پیروی از این آموزه‌های اخلاقی است. در جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های مذهبی با صفا و صمیمیت در کنار برادران و خواهران مسلمان خود زندگی می‌کنند و در تصمیم گیری‌های کلان کشور که نماد آن مجلس شورای اسلامی است حضور دارند. امید آنکه همه ادیان الهی برای ریشه کنی تروریسم که ناشی از جهل و تعصبات کورکورانه است تلاش بیشتری کنند.

واکنش‌های بین‌المللی

مجلس اعلای شیعیان لبنان در بیانیه‌ای اعدام شیخ نمر را محکوم کرد. مجلس اعلای شیعیان لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام عربستان سعودی اشتباهی بزرگ است و آل سعود می‌توانست با صدور حکم عفو برای شیخ نمر حالت خفقان مذهبی و طایفه‌ای را که در منطقه عربی شاهد آن هستیم، کاهش دهد.جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعدام شهید نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی را که دیروز (شنبه) ظالمانه اعدام شد، شدیدا محکوم کرد.به دنبال اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی، اعتراضات مردمی در استان‌ القطیف و شهر العوامیه عربستان و برخی مناطق بحرین شکل گرفت.معترضان اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر را محکوم کردند. همچنین در شهر القطیف عزای عمومی اعلام شده و با تجمع معترضان در خیابان "الثوره"(انقلاب) برخی مسیرها مسدود شدند.

حزب‌الله لبنان با محکوم کردن اقدام آل سعود در اعدام شیخ نمر، اعلام کرد که شیخ نمر خواهان احقاق حقوق تضییع شده آحاد ملتی مظلوم بود.به گزارش پایگاه اینترنتی العهد لبنان، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام نظام آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی اعلام کرد که این جنایت را محکوم می‌کند. همچنین سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه گروه دیده‌بان حقوق بشر در پی اعدام شدن شیخ نمر باقر النمر به همراه 46 نفر دیگر از مخالفان حکومت عربستان گفت: این که عربستان اقدام به اعدام گروهی زندانیان کرده تنها موجب لکه‌دار شدن هر چه بیشتر عربستان خواهد شد.این مقام دیده‌بان حقوق بشر گفت، شیخ النمر به طرزی "ناعادلانه" محاکمه شده و اعدام وی تنها باعث دامن زده شدن هر چه بیشتر به ناآرامی‌ها و اختلافات فرقه‌ای موجود خواهد شد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=23139

ش.د9405486

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات