تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۰۹
انتقام جاهلي سران آل سعود در اعدام شیخ نمر خشم جهان اسلام را برانگيخت

انتحار سعودي

(روزنامه جوان ـ 1394/10/13 ـ شماره 4714 ـ صفحه 1)

دو روز بعد از بازگشت رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه از عربستان، رژيم سعودي با وجود اعتراضات فزاينده جهان اسلام به حكم اعدام شيخ نمر باقر النمر، وي را به اتهام واهي حمايت از تروريسم اعدام كرد. رژيم آل‌سعود ضمن خودداري از تحويل پيكر شيخ نمر به خانواده‌اش، اعلام كرده است اجازه برگزاري مراسم تشييع وي را نمي‌دهد. نوري مالكي در واكنش به اين جنايت سعودي‌ها گفت: «اعدام شيخ نمر نظام سعودي را كنار مي‌زند.» پس از اجراي اين حكم، مناطق شيعه نشين عربستان ناآرام شده و شيعيان قطيف و العواميه با حضور در خيابان‌ها اين جنايات را محكوم كردند. سعودي‌ها مزدوران خود را براي مقابله با ناآرامي‌ها در شرق عربستان به حالت آماده باش درآوردند. سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز با محكوميت اين جنايت سعودي‌ها اعلام كرد كه عربستان تاوان سختي بابت پيگيري اين سياست‌ها خواهد پرداخت.

به گزارش «جوان»، وزارت كشور عربستان سعودي روز شنبه در بيانيه‌اي رسمي اجراي حكم اعدام 47 تن از جمله آيت‌الله شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته شيعيان عربستان را اعلام كرد. براساس اين بيانيه، اين افراد صبح روز شنبه در 12 منطقه رياض، مكه، مدينه، الشرقيه، القصيم، حائل، الحدود الشماليه، عسير، الجوف، نجران، الباحه و تبوك اعدام شدند. رژيم آل‌سعود كه تاب مقاومت در برابر مخالفان داخلي را ندارد در سال‌هاي اخير اقدامات سركوبگرايانه خود عليه شيعيان اين كشور را كه از وضعيت سياسي كشور ناراضي هستند اعمال كرده است. به گزارش رويترز، منصور تركي، سخنگوي وزارت كشور عربستان در كنفرانسي مطبوعاتي با اشاره به اينكه از 47 اعدامي كه صورت گرفت چهار مورد با گلوله انجام شد و بقيه موارد با شمشير اجرا شد، گفت: «ما تنها احكامي را كه از سوي دستگاه قضايي تأييد نهايي شده بودند امروز اجرا كرديم و احكام ديگري همچنان در دست بررسي است كه تأييد نشده‌اند.» به گزارش راشاتودي، اغلب 47 اعدام شده روز شنبه متهم به مشاركت در حملات مرتبط با «القاعده» در يك دهه گذشته بوده‌اند. دو تن از اعدام‌شدگان از اتباع مصر و چاد و مابقي از عربستان بودند.

تظاهرات عليه اعدام نمر

بلافاصله پس از اعلام اجراي حكم اعدام شيخ نمر، مردم قطيف و العواميه اين اقدام را محكوم كردند. معترضان اقدام عربستان در اعدام شيخ نمر را محكوم كردند. همچنين در شهر قطيف عزاي عمومي اعلام شده و با تجمع معترضان در خيابان «الثوره» برخي مسيرها مسدود شدند. در بحرين نيز صدها تن از مردم در مخالفت با اعدام شيخ نمر تظاهرات كردند. به گزارش سي‌ان‌ان، نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه با استفاده از گاز اشك‌آور معترضان بحريني را متفرق كردند. در كشمير مردم با حضور در خيابان‌ها اين جنايت را محكوم كردند. منابع داخلي در عربستان از آماده‌باش نيروهاي امنيتي و پليس اين كشور به ويژه در مناطق شيعه‌نشين خبر دادند. به گفته اين منابع، نيروهاي امنيتي و پليس در مناطق شرقي عربستان از جمله قطيف و العواميه كه بيشتر ساكنان آن را شيعيان تشكيل مي‌دهند به حالت آماده‌باش كامل درآمده‌اند تا با هرگونه ناآرامي احتمالي مقابله كنند. شبكه خبري المنار لبنان نيز اعلام كرد، به محض انتشار خبر اعدام شيخ نمر از سوي وزارت كشور عربستان، خودروهاي زرهي اين كشور وارد استان القطيف شده‌اند.

شيخ نمر متهم به تروريسم!

سخنگوي وزارت كشور عربستان و سخنگوي دستگاه قضايي عربستان از پرداختن به جزئيات اتهام‌هاي مطرح شده عليه محكومان به اعدام خودداري كردند و تنها به بيان مسائل كلي درباره تروريسم و ادعاهاي مسئولان سعودي در اين باره پرداختند. در حالي كه اتهامات وارد شده به شيخ نمر مربوط به فعاليت‌هاي سياسي و حقوق بشري او بوده رياض با قرار دادن نام او در كنار نام افرادي كه دست به فعاليت‌هاي تروريستي زده‌اند مدعي شده كه او يك تروريست بوده است. اين در حالي است كه تقريباً تمامي نهادهاي حقوق بشري از جمله عفو بين‌الملل از احكام اعدام صادر شده عليه متهمان به تروريسم در عربستان به شدت انتقاد كرده‌اند. رژيم سعودي درحالي شيخ نمر را تروريست معرفي مي‌كند كه خود پدرخوانده تروريست‌ها در منطقه به شمار مي‌رود و با كمك‌هاي مالي و تسليحاتي، تكفيري‌ها را براي جنگ با دولت‌هاي عراق و سوريه به اين كشورها اعزام كرده است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، عربستان در سال گذشته دست كم تعداد 157 مورد گردن زدن داشته است كه اين رقم طبق اعلام گروه‌هاي مدافع حقوق بشر در نوع خود يك ركورد است.

خودداري سعودي از تحويل پيكر نمر

رژيم آل‌سعود براي اينكه مانع تجمع گسترده شيعيان اين كشور شود، اعلام كرده است كه پيكر شيخ نمر را به خانواده‌اش تحويل نمي‌دهد. منابع آگاه در منطقه الشرقيه عربستان مي‌گويند، رژيم آل‌سعود ضمن خودداري از تحويل پيكر شيخ النمر، به خانواده‌اش، اجازه برگزاري مراسم تشييع وي را نيز نمي‌دهد. اين منابع تأكيد كردند: «مقامات سعودي به ادعاي سخيف تروريست بودن اين روحاني برجسته شيعي حتي اجازه تشييع پيكر او را به خانواده و نزديكانش نداده‌اند.»

جبران شكست‌هاي منطقه‌اي

برخي تحليلگران اعدام شيخ نمر از سوي رژيم آل‌سعود را جبران شكست‌هاي منطقه‌اي اين رژيم مي‌دانند. ناصر عطا، تهيه‌كننده ارشد شبكه اي‌بي‌سي‌نيوز در واكنش به اعدام رهبر شيعيان عربستان گفت: «اين اقدام نشان‌دهنده شكست سياست عربستان سعودي در عراق، سوريه و يمن است.» حسين رويوران، كارشناس مسائل خاورميانه مي‌گويد: «عربستان در منطقه به خصوص يمن با بن‌بست روبه‌رو شده و با اعدام نمر به دنبال جبران شكست‌هاي منطقه‌اي خود است.» وي تأكيد كرد: «بي توجهي حكام سعودي به درخواست‌هاي بين‌المللي براي عدم اعدام آل‌سعود و نيز افزايش تضادي فوق‌الذكر در نهايت مي‌تواند به سرنگوني نظام در داخل بينجامد.» همچنين نيل بوويه، تحليلگر امريكايي در مقاله‌اي كه در RT منتشر كرده است، نوشت: «اعدام شيخ نمر بيانگر نوعي درماندگي و ناتواني رژيم عربستان در برخورد با مشكلات سياسي و اجتماعي عربستان است و اين اقدام يك اشتباه استراتژيك به‌شمار مي‌آيد.»

احضار كاردار عربستان

حسين جابر انصاري، سخنگوي وزارت خارجه ايران در واكنش به اعدام شيخ نمر گفت: «دولت عربستان تاوان سختي بابت پيگيري اين سياست‌ها خواهد پرداخت.» جابرانصاري افزود: «در حالي كه تروريست‌هاي افراطي و تكفيري، امنيت و آسايش ملت‌هاي منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجوديت برخي دولت‌هاي منطقه را تهديد مي‌كنند، اعدام شخصيتي مانند شيخ النمر كه ابزاري جز سخن گفتن براي پيگيري اهداف سياسي و ديني خود نداشت، تنها عمق بي‌تدبيري و بي‌مسئوليتي را نشان مي‌دهد.» همچنين وزارت خارجه كاردار عربستان در تهران را براي پاسخگويي به جنايت سعودي به اين وزارت خارجه احضار كرد. حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي- آفريقايي وزير امور خارجه اعتراض جمهوري اسلامي ايران را به كاردار عربستان ابلاغ كرد. اين درحالي است كه چند روز پيش انصاري مذاكرات بي سرو صدا بين ايران و عربستان را تأييد كرد و گفت: «مذاكراتي در حال انجام است ولي نمي‌خواهيم اين مذاكرات را علني كنيم.»

واكنش جهان اسلام

اعدام آيت‌الله نمر واكنش‌هاي گسترده‌اي را در جهان اسلام در پي داشت. نوري مالكي، معاون رئيس جمهور عراق در واكنش به اين جنايت گفت: «اعدام شيخ نمر نظام سعودي را كنار مي‌زند همانطور كه اعدام شهيد صدر صدام حسين را كنار زد.» شوراي وحدت اسلامي پاكستان با محكوم كردن اعدام شيخ نمر اين اقدام سعودي‌ها را بي‌احترامي به احساسات ميليون‌ها مسلمان خواند. جنبش «جبهه مردمي براي آزادي فلسطين» اعدام رهبر شيعيان عربستان را شاخصي براي اصرار اين كشور براي دامن زدن به اختلافات فرقه‌اي توصيف كرد. محمد الصيهود، نماينده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نيز اجراي حكم اعدام شيخ نمر را محكوم و اعلام كرد كه عربستان با اين اقدام مي‌خواهد بار ديگر آتش در منطقه را برافروزد. انجمن حقوق بشر بحرين اقدام رژيم سعودي در اعدام شيخ نمر را جنايتي فجيع و مبتني بر محاكمه ناعادلانه توصيف كرد.

رئيس تشكل لبناني موسوم به اللقاء التضامني الوطني با محكوم كردن اين جنايت تأكيد كرد: « اعدام آيت‌الله شهيد شيخ نمر جنايتي است كه با تمام موازين و معاهدات بين‌المللي مربوط به حقوق بشر تعارض دارد و اعدام وي، راهي براي فتنه است، در حالي كه ما به شدت به مهار آن و جلوگيري از وقوع فتنه نياز داريم.» يك نماينده پارلمان كويت نيز با بيان اينكه شيخ نمر به دنبال خشونت نبود، گفت كه اين روحاني برجسته شيعي بهاي شجاعت خود را در زماني كه امثال او نادر هستند، پرداخت كرد. جنبش مردمي انصارالله يمن به جنايت آل‌سعود در به شهادت رساندن روحاني برجسته شيعي عربستاني واكنش نشان داد و آن را محكوم كرد. سارا ليا ويتسون، مدير بخش خاورميانه گروه ديده‌بان حقوق بشر در پي اعدام شدن شيخ نمر گفت: «صرف نظر از جرائم رخ داده اينكه عربستان اقدام به اعدام گروهي زندانيان كرده تنها موجب لكه‌دار شدن هر چه بيشتر سوابق حقوق بشري نگران‌كننده عربستان خواهد شد.» اين مقام ديده‌بان حقوق بشر گفت: «شيخ نمر به طرزي «ناعادلانه» محاكمه شده و اعدام وي تنها باعث دامن زده شدن هر چه بيشتر به ناآرامي‌ها و اختلافات فرقه‌اي موجود منجر خواهد شد.»

بالا گرفتن قيام مردمي عربستان

در شرايطي كه رژيم آل‌سعود به تصور خود با اعدام شيخ نمر بزرگ‌ترين مخالف داخلي خود را از ميان برداشته است ولي اين جنايات مي‌تواند سرمنشأ قيام‌هاي مردمي در اين كشور باشد. محمد النمر برادر آيت‌الله نمر خطاب به آل‌سعود گفت: «ما همچنان در صحنه حاضر خواهيم بود و مقامات سعودي اگر تصور مي‌كنند، مطالبه‌گري و درخواست ما براي اصلاح و تغيير پس از جنايت اعدام شيخ النمر متوقف خواهد شد، دچار توهم هستند.» محمد النمر كه در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توئيتر به جنايت آل‌سعود واكنش نشان داده است، تأكيد كرد: «با وجود اين اقدام وحشيانه، هنگامي كه خون پاك بر زمين ريخته شود، اين خون پاك درخت آزادي و كرامت را آبياري خواهد كرد و روزي طايفه‌گري (آل‌سعود) زائل خواهد شد و ما در وضع بهتري خواهيم بود.» ليز اسلاي، تحليلگر واشنگتن پست نيز در گزارشي نوشت: «اعدام شيخ نمر پادشاهي عربستان را رو در روي واكنش خشم‌آلود جهان تشيع و به خصوص ايران، اصلي‌ترين رقيب منطقه‌اي عربستان قرار خواهد داد.» به گفته وي، اينك اعدام نمر بالقوه امكان آن را دارد كه شورش‌هاي بيشتري را در جامعه شيعيان اين پادشاهي برانگيزد. قيام مردمي شيعيان همزمان با ادامه جنگ يمن، هزينه‌هايي را بر دوش رژيم سعودي گذاشته و از طرفي كاهش بهاي نفت مي‌تواند تبعات جبران‌ناپذيري را براي اين رژيم در پي داشته باشد.

شيخ نمر؛ روحاني مبارز

شهيد شيخ باقر النمر، 56 ساله چهره كليدي تظاهرات شيعيان عربستان بود كه علناً از پادشاهي سعودي انتقاد مي‌كرد و خواهان برگزاري انتخابات در عربستان بود. شيخ نمر در پي اعتراضات شيعيان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنايي عربستان سعودي شيخ نمر را به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و محاربه، به «اعدام با شمشير و به صليب كشيده شدن در انظار عمومي» محكوم كرد. خودرويي كه وي سوار بر آن بود تحت تعقيب مأموران قرار داشت و وي توسط شليك گلوله از ناحيه پا مجروح شد. دادگاه تجديد نظر و ديوان عالي عربستان چندي پيش حكم اعدام شيخ نمر را تأييد كردند كه اين مسئله مورد اعتراض علما، انديشمندان، سازمان‌هاي اسلامي و بين‌المللي در سراسر جهان قرار گرفته بود. سه ماه پيش وزارت كشور عربستان با امضاي «محمد بن نايف» وليعهد اين كشور حكم اعدام شيخ نمر را تأييد كرد كه اين به معناي مجوز به وزارت كشور براي اعدام شيخ نمر تنها با امضاي «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان براي اجراي حكم اعدام بود. حكم اعدام شيخ نمر بارها از سوي سازمان‌هاي حقوق بشري محكوم شده و از عربستان خواسته شده بود كه اين حكم را اجرا نكند ولي رژيم سعودي بدون توجه به واكنش‌هاي بين‌المللي حكم اعدام را براي شيخ نمر اجرا كرد تا بار ديگر جنايات خود را به نمايش بگذارد.

http://javanonline.ir/fa/news/763182

ش.د9405411

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات