تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۲۸
در همايش شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها مطرح شد

جلوگيري از نااميدي مردم راهبرد اصلاح‌طلبان

اشاره: عصر روز گذشته همايش مشترك ميزهاي استاني و شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها در محل مجمع روحانيون مبارز برگزار شد. در اين همايش كه محمد رضا عارف، الهه كولايي، عبدالواحد موسوي لاري، رسول منتجب‌نيا، مهدي نادمي و محمد جواد حق شناس از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري حضور داشتند پس از ارايه گزارش از سوي مسوولان استاني حسين مرعشي، موسوي لاري، الهه كولايي و محمد رضا عارف در سخناني به تبيين وضعيت كنوني و راهبرد پيش روي اصلاح‌طلبان پرداختند.
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنام اعتماد – 1394/11/04 – شماره 3448 – صفحه 11)

عارف در پاسخ به «اعتماد»: اميدواريم با تجديدنظر شوراي نگهبان بتوانيم ليست قوي‌اي ببنديم

عارف: روحاني بايد بماند تا برجام‌هاي ديگري به فرجام برسد

محمدرضا عارف، رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در اين همايش گفت: شعار اميد و آرامش را زماني انتخاب كرديم كه مي‌دانستيم شرايط رد‌صلاحيت‌ها چه خواهد شد. اگر حضورمان در خرداد ٩٢ باعث ايجاد و به انجام رسيدن برجام شد با حضور درانتخابات اسفند ٩٤ برجام‌هاي ديگري را ايجاد خواهيم كرد. قبل از تاييد يا رد‌صلاحيت‌ها بحث‌هاي جدي ميان اصلاح‌طلبان شكل گرفت كه آيا مانند انتخابات‌هاي قبل لحظات آخر تصميم به حضور يا عدم حضور بگيريم يا مثل سال ٩٢ با حضور حداكثري‌مان اتفاقي را شكل دهيم. درواقع همه ما مي‌دانستيم كه كليد انتخابات مجلس سال ٩٤ از دو سال قبل زده شده است.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: خيلي مواقع بود كه با سيلي صورت‌مان را سرخ كرديم. همه ما از همان روزها نگران رد‌صلاحيت‌ها بوديم اما براساس تصميمي كه از گذشته گرفتيم كه بايد جريان اصيل اصلاح‌طلبي در همه صحنه‌ها باشد شرايط سخت را تحمل كرديم.

وي با اشاره به ليست اصلاح‌طلبان در استان‌ها گفت: براي ارايه ليست استان‌ها نگران نيستيم. شخصيت‌هاي برجسته‌اي داريم كه مي‌توانيم روي آنها حساب كنيم. در ارتباط با رد‌صلاحيت‌ها نيز وظيفه اصلي خودمان كه پيگيري از طريق قانون و دولت است را انجام مي‌دهيم. با تمام اين شرايط ما مي‌توانيم در انتخابات نقش و فعاليت خوبي داشته باشيم. شايد برخي‌ها دچار ياس و نااميدي شدند اما بايد جلوي اين ياس را گرفت و به انتخابات سال ٩٦ هم فكر كرد. دولت روحاني بايد بماند تا برجام‌هاي ديگري به فرجام برسد.

بايد به فكر انتخابات‌هاي بعدي باشيم

وي با بيان اينكه هيچ راهي جز اميد نداريم، تصريح كرد: شعار اميد و آرامش را زماني براي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو انتخاب كرديم كه مي‌دانستيم شرايط رد‌صلاحيت‌ها چگونه است. ما هيچ راهي جز اميد نداريم. بزرگان اصلاحات بايد به استان‌ها اميد دهند. بايد كمك كنيم تا ليستي پر از افراد اصلح داشته باشيم. خواهش من از نمايندگان استان‌ها اين است كه اميد و آرامش و حضور حداكثري را در استان‌هاي‌شان پيگيري كنند.

رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ادامه خاطرنشان كرد: بايد به فكر انتخابات‌هاي پيش رو مثل شوراهاي شهر و روستا و رياست‌جمهوري بعدي نيز باشيم. اگر الان عقب‌نشيني كنيم بايد در انتخابات‌هاي آينده هم عقب‌نشيني كنيم. قدم‌هاي‌مان را بايد درست‌برداريم تا ديگر در نظام چالش انتخابات تك قطبي نداشته باشيم. ما در اين يك ماه باقيمانده مردم را براي حضور در صحنه انتخابات دعوت مي‌كنيم. اين كار تكليف شرعي و عرفي ما است.

سنگ بزرگي پيش پاي ما قرار دادند

مرعشي نيز كه رياست كارگروه استان‌هاي شوراي سياستگذاري را بر عهده دارد در اين برنامه گفت: با تمام بي‌مهري‌هايي كه در رد‌صلاحيت‌ها صورت گرفت اصلاح‌طلبان صحنه سياست را ترك نمي‌كنند. افكار عمومي پشتيبان اصلاح‌طلبان و حاميان دولت هستند.

حسين مرعشي اظهار كرد: ما هرچه براي نظام لازم بود را خوب انديشيديم و به آن عمل كرديم. در مرحله اول وحدت اصلاح‌طلب‌ها مهم بود. در اين ميان دكتر عارف نقش مهمي را بر عهده گرفت و همه متوجه شدند كه اصلاح‌طلب‌ها مي‌توانند با وحدت وارد صحنه شوند. اين وحدت آنقدر مهم بود كه اصولگرايان را هم تحت تاثير قرار داد.

وي ادامه داد: خيلي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه لياقت حضور داشتند داوطلبانه ثبت‌نام نكردند تا كمك كنند فضاي حاكم بر انتخابات راديكالي نشود. ما همه حساسيت‌هاي موجود را مدنظر قرار داديم. كساني كه نسبت به آنها حساسيتي وجود نداشت سخاوتمندانه آمدند و ثبت‌نام كردند. در واقع وحدت، در نظر گرفتن حساسيت‌ها و حضور در انتخابات كاري بود كه از دست ما بر مي‌آمد تا رابطه خانواده انقلاب را بازسازي كنيم.

اين عضو حزب كارگزاران سازندگي همچنين تصريح كرد: ما گفته بوديم كه انتخابات سال ٩٤ ادامه‌دهنده انتخابات سال ٩٢ است. ما براي بازسازي رابطه اصلاح‌طلبان با نظام وارد انتخابات شديم. با رد‌صلاحيت‌هاي انجام شده نتوانستيم آن چه بايد را در محضر خداوند، ملت و رهبري انجام دهيم.

وي خاطرنشان كرد: در بررسي‌هاي اوليه، تهران پنج نفر و شهرستان‌هاي ديگر ٢٥ نفر تاييد صلاحيت شده داشتند. اين در حالي است كه ما هم در استان‌ها و هم در سطح ملي با مقامات عالي مثل دولت و مجمع تشخيص مصلحت مشورت‌هايي انجام داديم.

اتفاقات مثبتي در راه است

مرعشي همچنين افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم ظرف يك ماه آينده اتفاقات مثبتي رخ دهد و شخصيت‌هاي ملي موثر به عرصه انتخابات باز گردند چرا كه مردم حق دارند از ميان آنها افراد شايسته‌اي را انتخاب كنند. با همه اين رد‌صلاحيت‌ها و بي‌مهري‌هايي كه صورت گرفته است قرار نيست صحنه سياست را ترك كنيم ما اصلاح‌طلبان راه‌مان را ادامه خواهيم داد و اميد داريم با رهبري و نظارت رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و ديگر دوستان اصلاح‌طلبان با همت و پشتكار پيش برويم تا مجلسي متفاوت از مجلسي كه ديگران طراحي كرده‌اند را شكل بدهيم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه افكار عمومي همراه اصلاح‌طلبان است، گفت: ما براي برگزاري انتخابات درست و خوب ابزارهاي لازم را همراه‌مان داريم. افكار عمومي حامي جريان اصلاح‌طلبي و دولت است.

وي گفت: ما از يك گردنه سخت و شكننده با مذاكره عبور كرديم و درست زماني كه بايد مديران جديد براي مديريت اين شرايط وارد صحنه مي‌شدند اين رد‌صلاحيت‌ها صورت گرفت و متاسفانه سنگ بزرگي در مسير ما قرار دادند.

الزام نداريم همه جا ليست دهيم

عبدالواحد موسوي لاري، نايب‌رييس شوراي سياستگذاري و وزير كشور دولت خاتمي در اين نشست با بيان اينكه الزامي نداريم همه جا ليست دهيم، گفت: نمي‌‌گذاريم مردم ناميد شوند.

موسوي لاري با بيان اينكه يادمان نرفته كه شوراي شهر اول با چه اشتياقي شكل گرفت، گفت: در شوراي دوم شرايط متفاوت شد كه يك دليل آن نااميدي مردم از شوراي شهر اول بود كه باعث ياس مردم شد.

وزير كشور دولت خاتمي با بيان اينكه اصلاح‌طلبان قرار نيست از مشي شوراي دوم و رياست‌جمهوري سال ۸۴ پيروي كنند، اظهار داشت: مشي ما، همچون انتخابات ۹۲ است و همان روش را براي انتخابات امسال ادامه مي‌دهيم. اين حد از رد‌صلاحيت را پيش‌بيني نمي‌كرديم، اما راه را ادامه خواهيم داد و با صداي رسا مي‌گوييم آنچه اتفاق افتاده را به سود مصالح ملي و عمل به قانون نمي‌دانيم. بايد كمك كنيم اميدواري مردم حفظ شود.

وزير كشور دولت خاتمي با ذكر اين مساله كه الزامي نداريم همه جا ليست دهيم، خاطرنشان كرد: مهم اين است كه نگذاريم پازل را يكنواخت بچينند و بازي آنها را به هم بزنيم.

منتظر فرش قرمز نبوديم

همچنين الهه كولايي، ديگر عضو هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري نيز در اين همايش گفت: افراد صاحب نفوذي كه در معرض انتخاب شدن قرار نگرفتند بايد به صحنه بيايند و از چهره‌هاي جديد حمايت كنند. از تمام امكانات خود براي حضور بهتر در انتخابات مجلس دهم استفاده مي‌كنيم.

او با اشاره به شعار اميد و آرامش اصلاح‌طلبان و ذكر اين موضوع كه افراد حاضر در اينجا به خوبي واقعيت‌هاي اين جامعه را مي‌شناسند، گفت: از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌كنيم تا شرايط را تغيير دهيم. حضور حداكثري و مشاركت همه مردم منجر به پيروزي اصلاح‌طلبان خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران گفت: بدون ترديد در شرايط كنوني افراد صاحب نفوذي كه در معرض انتخاب شدن قرار نگرفتند بايد به صحنه بيايند و از چهره‌هاي جديد حمايت كنند.

كولايي با بيان اينكه كسي از ميان اصلاح‌طلبان انتظار فرش قرمز نداشت، متذكر شد: فراموش نكنيم كه اينجا خاورميانه است و ان‌شاءالله پروژه ۹۲ را يك فاز جلو‌تر خواهيم برد.

جبهه نجات ايران

محمد‌جواد حق‌شناس، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز با اشاره به موضوع ردصلاحيت‌ها براي انتخابات مجلس دهم گفت: اين مساله كه يك روحاني كه آيت‌الله بروجردي روي سر او عمامه گذاشته و خودش فرزند شهيد محراب است رد‌صلاحيت شود يا فرزند شهيد مطهري را به جرم بي‌ديني رد‌صلاحيت كنند، براي ما غيرقابل باور بود.

اين عضو ارشد حزب اعتماد ملي با اشاره به برخي اعتراض‌ها نسبت به موضوع رد‌صلاحيت‌ها، تاكيد كرد: نبايد رد‌صلاحيت شدن‌ها باعث كنار رفتن ما از انتخابات بشود.

حق‌شناس پيشنهاد تاسيس جبهه‌اي در انتخابات با حضور نيروهاي غيرمشهور و مستقل و اصولگرايان معتدل را داد و يادآور شد: بر خلاف تصور شما، مي‌توان به شكلي عمل كرد كه انتخابات سياسي شود، چنانچه در سال ۹۲ در شاهرود كه اختلاف قومي زياد با سمنان دارد، راي روحاني بيشتر از راي او در سمنان بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=35839

ش.د9405442

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات