تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۳۸
واکنش صاحبنظران سیاسی به تحریف اندیشه‌های امام در بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس

هدف بی‌بی‌سی هجو اسلام انقلابی بود

پایگاه بصیرت / جعفر تکبيري

(روزنامه جوان – 1395/03/20 – شماره 4832 – صفحه 2)

«اما اسناد جديد، يک چيز را روشن مي‌کند. مردي که با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي به قدرت رسيد و شعار مرگ بر امريکا را در ايران نهادينه کرد، خود در راه رسيدن به هدف از هيچ کاري، حتي ابراز دوستي به شيطان بزرگ ابايي نداشته است.»

اين آخرين جمله‌هاي گزارشي از بخش فارسي بنگاه خبر پراکني بريتانيا است که پس از انتشار اسناد مخدوش در خصوص نامه نگاري امام خميني(ره) با برخي از روساي جمهور امريکا سعي در فضا‌سازي براي باور کردن اين اطلاعات مخدوش از سوي مخاطب داشت. شگردي که سال‌هاست توسط اين رسانه به کار گرفته مي‌شود و در آن ابتدا اطلاعاتي مفصل در قالبي بي‌طرفانه به مخاطب ارائه مي‌شود و در پايان تنها در چند جمله کوتاه و طلايي آنچه را که برايش مقدمه‌چيني کرده در ذهن مخاطب جانمايي و باورپذير مي‌کند.

موضوع مربوط به اقدام هدفمند بخش فارسي بنگاه خبرپراکني بريتانيا تنها دو شب باقي مانده به بيست‌و هفتمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) است که بر اساس آن اسنادي مخدوش و جعلی در خصوص مکاتبه و پيام امام خميني(ره) به چند رئيس‌جمهور امريکا منتشر شده است. اسنادي که بي‌بي‌سي ادعا مي‌کند که به تازگي از طبقه‌بندي امنيتي امريکا خارج شده و بي‌بي‌سي براي نخستين بار آن را منتشر مي‌کند.

به عنوان نمونه، در اين اسناد ادعا شده که در اواخر دي‌ماه سال 1357 و تنها چند روز پس از فرار شاه از ايران، امام خميني(ره) نامه‌اي به کارتر نوشته و در آن به امريکايي‌ها گفته است: «شما خواهيد ديد که ما با امريکايي‌ها هيچ دشمني خاصي نداريم و شما خواهيد ديد که جمهوري اسلامي که مبتني بر فلسفه و قوانين اسلامي است چيزي به غير از (حکومتي) بشردوست نخواهد بود و به آرمان صلح و آرامش تمام بشريت کمک خواهد کرد.»

دستکاري در پيام

اما رسانه‌هاي اپوزيسيون در حالي با آب و تاب به بازتاب اين واقعه پرداختند که دو اشتباه فاحش در روند انتشار اين جعلیات توسط بي‌بي‌سي نشان مي‌دهد که پخش اين گزارش آن هم دو شب مانده به سالگرد ارتحال امام خميني(ره) با اغراض قبلي و خاص صورت گرفته است.

اشتباه فاحش نخست آن است که بي‌بي‌سي در حالي ادعا مي‌کند که اين اسناد براي نخستين بار توسط اين شبکه منتشر مي‌شود که پيش از اين، بخش فارسي بنگاه خبرپراکني بي‌بي‌سي توسط همين خبرنگار در تاريخ 13 آبان 94 اين اسناد را منتشر کرده است. در آنجا بي‌بي‌سي ادعايي ديگر در اين خصوص مطرح کرده که در گزارش اخيرش بازتابي نداشته و اين همان دومين تناقضي است که اصالت پيام اين به ظاهر رسانه را زير سؤال مي‌برد.

امام خميني(ره) چهره‌اي ضدآمريکايي

اين در حالي است که مرور سخنان ضدامريکايي امام خميني(ره) نشان مي‌دهد که ايشان از همان نخستين روزهاي شکل‌گيري نهضت انقلاب اسلامي، موضع‌گيري‌هاي سرسختانه‌اي عليه ابرقدرت‌ها به ويژه امريکا داشته است. به عنوان نمونه امام خميني(ره) در جريان مخالفت با قانون کاپيتولاسيون در آبان‌ماه 1343 عليه ايالات متحده سخنراني مي‌کنند و مي‌گويند: «امريکا از انگليس بدتر، انگليس از امريکا بدتر، شوروي از همه بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پليدتر، اما امروز سر و کار ما با اين خبيث‌هاست. با امريکاست. رئيس‌جمهور امريکا بداند اين معنا را که منفورترين افراد دنياست، پيش ملت ما... تمام گرفتاري ما از اين امريکاست. تمام گرفتاري ما از اين اسرائيل است، اسرائيل هم از امريکاست» اين روند ضدامريکايي امام خميني(ره) در تمام طول اين سال‌ها ادامه داشته و همواره يکي از عواملي که باعث جذب ملت‌هاي مسلمان به شخصيت ايشان مي‌شد، همين روحيه ضداستکباري و ضدامريکايي امام خميني(ره) بود.

اهداف بي‌بي‌سي از انتشار يک پيام جعلي

اما در حالي که بسياري از شخصيت‌هاي نزديک به حضرت امام خميني(ره) در مقام تکذيب ادعاهاي بي‌بي‌سي فارسي برآمدند و حتي رهبر معظم انقلاب نيز در جريان سخنراني‌شان در حرم امام خميني(ره)، صريحاً اين اسناد را جعلي خواندند، اما به نظر مي‌رسد که بنگاه خبرپراکني بريتانيا اهدافي خاص را از اين خبرسازي دنبال مي‌کند.

اهدافي که به نظر مي‌رسد به دنبال تخريب چهره ضداستکباري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و همچنين زمينه‌سازي براي عادي‌سازي روابط ايران و امريکا در واپسين روزهاي رياست جمهوري باراک اوباماست.

در همين ارتباط دکتر عبدالله گنجي، مديرمسئول روزنامه «جوان» نيز در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به دروغ‌پراکني‌هاي بنگاه خبري بي‌بي‌سي براي تحريف تفکر استکبارستيزي امام(ره) اظهار داشت: متأسفانه در آستانه سالگرد ارتحال امام که فضاي غالب در جامعه بازخواني امام(ره) و تبيين شاخص‌هاي فکري و رفتاري امام است شاهد انحراف افکار عمومي با سندي دروغين توسط بنگاه خبرپراکني بي‌بي‌سي هستيم.

اين کارشناس مسائل سياسي افزود: تحريف امام(ره) از سوي بي‌بي‌سي براي هجو استمرار روح اسلام انقلابي است، چراکه اصلي‌ترين شاخصه فکري امام استکبارستيزي است و حال آنان براي هجو اين موضوع تلاش مي‌کنند. به اعتقاد اين کارشناس مسائل سياسي روي ديگر هجو استکبارستيزي زمينه‌سازي براي برجام 2 و 3 است. گنجي ادامه داد: از نگاه همه، امام(ره) پرچمدار و شالوده‌ريز جريان ضداستکبار است. بنابراين هجو امام(ره) در نگاه امت حزب‌الله و انقلاب به اين معناست که وقتي امام(ره) شما چنين نگاهي به غرب داشته است، شما ملت حزب‌الله هم مي‌توانيد از اين الگو استفاده کنيد و برجام 2 و 3 را رقم بزنيد. وي خاطرنشان کرد: غايت اساسي بنگاه‌هاي خبرپراکني فارسي‌زبان غربي هضم شدن انقلاب اسلامي در هاضمه غرب و پذيرش استانداردهاي اجتماعي، سياسي غرب به عنوان حيات سياسي، اجتماعي و فرهنگي در ايران است.

تلاش براي القاي بي‌فايده بودن مقاومت

همچنين سيدمحمد مرندي، کارشناس مسائل سياسي و دانشيار دانشگاه تهران هم با اشاره به عوام‌فريبي بنگاه‌هاي خبرپراکني بي‌بي‌سي نسبت به امام راحل اظهار داشت: واکنش «گري سيک»، عضو شوراي امنيت ملي امريکا در زمان کارتر سندي بر بي‌صداقتي بي‌بي‌سي است که بي‌آبرويي اين رسانه را به دنبال داشت. وي افزود: همه بايد متوجه باشند که رسانه‌هاي ماهواره‌اي همچون بي‌بي‌سي براي منافع غرب دست به هر کاري مي‌زنند.

اين کارشناس مسائل سياسي خاطرنشان کرد: رسانه‌هاي غربي از جمله بي‌بي‌سي تلاش دارند تا چهره امام به عنوان مبارز ضداستعمار و استبداد امريکايي را تغيير دهند و عنوان کنند که امام با آنان همدست بوده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا دروغ بي‌بي‌سي و ديگر رسانه‌هاي همسو در مورد امام(ره) را هم راستا با برجام 2 و 3 مي‌دانيد يا خير، گفت: بله. رسانه‌هاي غربي بنا دارند اراده افرادي را که در جهت ارتباط با امريکا و مذاکره با اين کشور تلاش مي‌کنند، قوي‌تر کرده و به اين افراد ساده‌لوح القا کنند امام(ره) هم که نماد مبارزه با استکبار بوده مقاومت در برابر زياده‌خواهي امريکا را بي‌معنا دانسته است.

حجاريان: خبرنگار BBC گرايش شديد صهيونيستي دارد

سعید حجاریان، با اشاره به اسناد ادعایی در خصوص پیام امام خمینی به دولت کندی هنگام حصر در قیطریه، گفت: در جریان گزارش اخیر بی بی سی ادعا شده که امام از طریق آیت‌الله شیخ خلیل کمره ای پیغامی را به دولت کندی فرستاده است؛ در حالی که نکته مهم در این میان آن است که اساسا شیخ خلیل کمره ای در طول حصر امام امکان ملاقات با ایشان را نداشته است. به گزارش جماران، وي یادآور شد: شاه همانگونه که در قضیه دکتر امینی نیز نمایان بود، نسبت به جناح دموکرات امریکا و دولت کندی حساسیت داشت و این امر دلیل دیگری بر عدم امکان ارسال چنین پیغامی به کندی از طرف امام محسوب می شود. وی گفت: خبرنگار بی بی سی فارسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در امریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است، در حالی که حتی یک سند هم در مورد رابطه امام با کندی منتشر نکرده است؛ او اگر راست می گوید این سند را منتشر کند.

http://javanonline.ir/fa/news/790359

ش.د9500651

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات