صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۳۴

نسل امروز و مسئله الگو و هویت

بزرگ‌ترين دستاورد نهضت امام خميني(ره) تربيت انسان‌هايي است که تاريخ مشابه ايشان را کمتر به خود ديده است؛ انسان‌هایی که متأسفانه همچنان در حجاب معاصرت مانده‌اند
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: جهان امروز جهان رسانه و تبليغات و قهرمان‌سازي‌هاست. هاليوود با طراحي اسطوره‌هاي بي‌بنياد تلاش دارد با به چالش کشيدن هويت ملت‌ها و منفعل‌سازي جوانان، زمينه فروپاشي جوامع را فراهم کرده و بسترساز سيطره هژمونيک نظام سلطه شود. در اين میان بزرگ‌ترين دستاورد نهضت امام خميني(ره) تربيت انسان‌هايي است که تاريخ مشابه ايشان را کمتر به خود ديده است؛ انسان‌هایی که متأسفانه همچنان در حجاب معاصرت مانده‌اند.
در اين ميان نام دکتر مصطفي چمران همچون نگيني در تاريخ ايران زمين مي‌درخشد. چمران از جمله نوابغ علمي کشور بود که پس از کسب رتبه اول در دانشکده فني دانشگاه تهران راهي آمريکا شد تا پله‌هاي دانش را تا رسيدن به اوج طي کند. وي در دانشگاه برکلي تا عالي‌ترين مراحل علمي پيش رفت، اما در حالي که از برترين دانشمندان ناسا به شمار مي‌آمد، در انتخابي بزرگ زندگي راحت را رها کرد تا در قامت یک مبارز براي نجات شيعيان مظلوم لبنان وارد اين سرزمين شود. اما آنچه درباره او بيش از هر چيز ديگر خودنمایی می‌کند، بزرگي روح و عظمتي است که چمران توانسته بود در وجود خود پرورش دهد؛ ویژگی‌های ممتازي که کمتر در يک فرد جمع مي‌شود! به فرموده رهبر معظم انقلاب که از نزديک همنشين و همکار وی بوده است؛ «دنيا و مقام برايش مهم نبود؛ نان و نام برايش مهم نبود؛ به نام كي تمام بشود، برايش اهميتي نداشت. باانصاف بود، بي‌رودربايستي بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عين لطافت و رقت و نازك‌مزاجي شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ يك سرباز سختكوش بود.» اين جميع‌الاضداد بودن از چمران چهره‌اي ساخته بود که مي‌توان از وي به اسوه‌ای جاودان براي نسل‌ها یاد کرد؛ نسلي که امروز مورد تهاجم همه‌جانبه دشمن قرار گرفته و خودباوري و هويت اسلامي- ايراني‌اش را مورد آماج بيگانگان مي‌بيند. اين نسل بيش از گذشته نيازمند آشنايي با چنين الگوها و مفاخري است که تفاوت ماهوي با الگوهاي پوشالي و دروغين معرفي شده غرب دارند.
امروز ۳۱ خرداد، سالروز شهادت مصطفي چمران است که در سال ۱۳۶۰ در منطقه دهلاويه آسماني شد. يادش گرامي باد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات