صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 31 خرداد 1395 شماره 4370

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر چنانچه این احساس هویت در جوان به وجود آمد، واگرایی به وجود نمی‌آید... این کِی خواهد شد؟ آن وقتی که به ایرانی بودن افتخار کند، به انقلابی بودن افتخار کند. این احساس هویت، معنایش این است. (95/3/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نسل امروز و مسئله الگو و هویت

جهان امروز جهان رسانه و تبليغات و قهرمان‌سازي‌هاست. هاليوود با طراحي اسطوره‌هاي بي‌بنياد تلاش دارد با به چالش کشيدن هويت ملت‌ها و منفعل‌سازي جوانان، زمينه فروپاشي جوامع را فراهم کرده و بسترساز سيطره هژمونيک نظام سلطه شود. در اين میان بزرگ‌ترين دستاورد نهضت امام خميني(ره) تربيت انسان‌هايي است که تاريخ مشابه ايشان را کمتر به خود ديده است؛ انسان‌هایی که متأسفانه همچنان در حجاب معاصرت مانده‌اند.
در اين ميان نام دکتر مصطفي چمران همچون نگيني در تاريخ ايران زمين مي‌درخشد. چمران از جمله نوابغ علمي کشور بود که پس از کسب رتبه اول در دانشکده فني دانشگاه تهران راهي آمريکا شد تا پله‌هاي دانش را تا رسيدن به اوج طي کند. وي در دانشگاه برکلي تا عالي‌ترين مراحل علمي پيش رفت، اما در حالي که از برترين دانشمندان ناسا به شمار مي‌آمد، در انتخابي بزرگ زندگي راحت را رها کرد تا در قامت یک مبارز براي نجات شيعيان مظلوم لبنان وارد اين سرزمين شود. اما آنچه درباره او بيش از هر چيز ديگر خودنمایی می‌کند، بزرگي روح و عظمتي است که چمران توانسته بود در وجود خود پرورش دهد؛ ویژگی‌های ممتازي که کمتر در يک فرد جمع مي‌شود! به فرموده رهبر معظم انقلاب که از نزديک همنشين و همکار وی بوده است؛ «دنيا و مقام برايش مهم نبود؛ نان و نام برايش مهم نبود؛ به نام كي تمام بشود، برايش اهميتي نداشت. باانصاف بود، بي‌رودربايستي بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عين لطافت و رقت و نازك‌مزاجي شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ يك سرباز سختكوش بود.» اين جميع‌الاضداد بودن از چمران چهره‌اي ساخته بود که مي‌توان از وي به اسوه‌ای جاودان براي نسل‌ها یاد کرد؛ نسلي که امروز مورد تهاجم همه‌جانبه دشمن قرار گرفته و خودباوري و هويت اسلامي- ايراني‌اش را مورد آماج بيگانگان مي‌بيند. اين نسل بيش از گذشته نيازمند آشنايي با چنين الگوها و مفاخري است که تفاوت ماهوي با الگوهاي پوشالي و دروغين معرفي شده غرب دارند.
امروز 31 خرداد، سالروز شهادت مصطفي چمران است که در سال 1360 در منطقه دهلاويه آسماني شد. يادش گرامي باد!

▼ گزارش روز
تغییر در وزارت امور خارجه!

مدت‌ها پس از آنکه اخباری مبنی بر تغییر معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه به گوش می‌رسید، سرانجام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، حسین جابری انصاری را در مقام معاون جدید عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جایگزین حسین امیرعبداللهیان کرد. جابری انصاری که پیش از این مسئولیت‌هایی چون؛ مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس، مشاور معاونت عربی و آفریقایی، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی و سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه را بر عهده داشته، این بار بر یکی از مهم‌ترین پست‌های وزارت امور خارجه تکیه زده است؛ درباره اهمیت این معاونت، در مرحله اول باید گفت، ما خود در منطقه غرب آسیا و در همجواری کشورهای عربی قرار داریم و نحوه تعامل و روابط با این کشورها می‌تواند بر شرایط کشورمان تأثیرگذار بسزایی باشد و در مرحله دوم نیز گسترش تروریسم در این کشورها، شرایط خاص در روابط تهران و ریاض، حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق، موضوع حزب‌الله لبنان و محور مقاومت، آرمان فلسطین و... که موجب شده است شرایط خاصی بر کشورهای عربی و آفریقایی حاکم باشد، همه و همه از معاونت وزارت امور خارجه یک معاونت ویژه ساخته است.
امید می‌رود همان‌گونه که معاون پیشین وزیر امورخارجه توانسته بود با دیپلماسی فعال، روحیه انقلابی، رایزنی‌ها و تلاش‌های خود سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در منطقه را به شکل قابل قبولی پیگیری کند و عملکرد موفقی در این حوزه داشته باشد، انصاری نیز در همان مسیر و البته با قدرتی بیشتر سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کند و نشان دهد که این تغییر به معنای تغییر سیاست کشورمان در این حوزه مهم و حساس نیست.

▼ خبر ویژه
توافق تهران، مسکو و دمشق برای حضور قوی‌تر در سوریه

تنها چند ساعت پس از نشست سه‌جانبه تهران که هفته گذشته بین وزرای دفاع سوریه، روسیه و ایران برگزار شد، جنگنده‌های روسی با تمرکز بیشتر در آسمان حلب و حومه آن حضور یافتند. گفتنی است، تعداد پروازهای جنگنده‌ها از پایگاه حمیمیم روند روزافزونی به خود گرفته است و پل دریایی بین روسیه و سوریه برای انتقال صدها تن مهمات و تسلیحات به سوریه فعال شده تا زمینه عملیات مشترک آینده را فراهم کند. به نظر می‌رسد پس از فریبکاری آمریکا در موضوع آتش‌بس در سوریه و خسارت‌هایی که در نتیجه توافق مسکو - واشنگتن در زمینه آتش‌بس و بدعهدی طرف غربی دامنگیر گروه‌های مدافع سوریه شد، نشست تهران در عرصه مبارزات میدانی سوریه، نقش برجسته‌تری برای ایران قائل شده، به گونه‌ای که علی شمخانی به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد عملیات مشترک روسیه، ایران و سوریه تعیین شد. به نظر می‌رسد روس‌ها نسبت به درست بودن دیدگاه‌های تهران و ضرورت بازگشت به درگیری‌های حلب پیش از هر اقدام دیگر قانع شده‌اند. منابع عربی گزارش می‌دهند که نیروهای مقاومت تصمیم گرفته‌اند افراد بیشتری را در مناطق نزدیک به محل استقرار نیروهای ویژه آمریکایی در اطراف منبج مستقر کرده و فعالیت‌های ارتش سوریه و متحدانش در این مناطق را افزایش دهند.
 
▼ اخبار
1- تحلیل رهبر معظم انقلاب از اهداف آمریکا عمیق و همه‌جانبه است
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در گفت‌وگو با «العالم» با تأکید بر اینکه تحلیل رهبر معظم انقلاب از اهداف آمریکا علیه ایران، تحلیلی عمیق و همه‌جانبه است، گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر، همان نقشه‌ای که درباره شوروی سابق پیاده کردند را برای ایران در نظر گرفته و در حال پیاده کردن آن هستند. وی افزود: جالب بود که خروشچف، رئیس‌جمهور وقت و رهبر حزب کمونیست شوروی به این نکته رسید که نیاز نیست ما همواره با آمریکایی‌ها بر سر جنگ باشیم، می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم و با هم مذاکره کنیم. نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: پیمان «سالت 1» امضا شد و قرار بر این بود که وارد حوزه‌های دیگر نشوند، ولی آمریکایی‌ها آرام‌آرام روسیه را به سمت پیمان «هلسینکی» کشاندند و زمینه فروپاشی آن را فراهم آوردند.
2- راه‌حل جدید مطهری برای بازگشت مینو خالقی به مجلس!
نایب‌رئیس مجلس از اعلام وصول طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس درباره غیرقانونی بودن ردّ صلاحیت نامزدهای انتخابات پس از اعلام نتیجه انتخابات خبر داد و گفت که این طرح برای جلوگیری از تکرار موضوع منتخب اصفهان در آینده نوشته شده است؛ اما در صورت تصویب نهایی راه برای ورود مینو خالقی به مجلس هم باز می‌شود. علی مطهری اظهار داشت:‌ در این طرح استفساریه که در واقع استفسار ماده 73 قانون انتخابات مجلس و همین‌طور استفسار از تبصره 3 ماده 52 این قانون است، از مجلس سؤال می‌شود که آیا منظور از عبارت ابطال انتخابات در ماده 73 قانون، ابطال انتخابات یک حوزه انتخابیه است، یا شامل ابطال آرای یک نامزد هم می‌شود. به طوری که مثلاً در یک حوزه انتخابیه که انتخابات به صورت سالم برگزار شده آرای برخی منتخبان تأیید شود و برخی نشود؟ پاسخ این است که اگر انتخابات یک حوزه انتخابیه ابطال شود در واقع آرای همه منتخبان باطل می‌شود، نه فقط برخی از آنها.
3- خبرگان دو نفر را به صورت سرّی برای رهبری آینده معرفی کرد
هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه «قانون» گفت: کمیسیونی در خبرگان که صلاحیت عمومی افراد را برای رهبری بررسی می‌کند «در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر، دو نفر را به صورت سرّی معرفی کرد»؛ اما مشخص نکرده این افراد در کدام‌یک از دوره‌های پیشین خبرگان و به کجا یا چه کسی معرفی شده‌اند. وی اظهار داشت: در خبرگان «دو سه نفر متخصص دارند مطالعه می‌کنند، به افراد نمره می‌دهند تا اگر روزی لازم شد، در خبرگان مطرح شود که البته همه این مباحث و مسائل برای روز مباداست.» به گفته رفسنجانی؛ «این جزء قوانین آیین‌نامه داخلی خبرگان است که هیئت‌رئیسه کمیسیونی برای آینده‌نگری دارند و گزینه‌هایی را که صلاحیت عمومی دارند، بررسی و حتی با آنها صحبت و مذاکره می‌کنند؛ یعنی این کمیسیون هیچ تصمیمی نمی‌گیرد، فقط بررسی می‌کند.»
4- احتمال خداحافظی دو وزیر از کابینه روحانی
این روزها شایعات متعددی درباره تغییر در کابینه دولت یازدهم به گوش می‌رسد. بنا بر اخبار رسیده در فهرست تغییرات فوری، اسامی وزرای صنعت و ورزش مشاهده می‌شود. به گفته منابع آگاه، علی‌اصغر مونسان به زودی جایگزین محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان و محمود اسلامیان جایگزین محمدرضا نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد شد. بر اساس این گزارش، این تغییرات که قرار بود هفته پیش انجام شود، ظاهراً به دلیل جنجال‌های اخیر و حملات سنگین به دولت به تعویق افتاده است.

▼ اخبار کوتاه
رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن اشاره به دلایل تعطیلی برندهای ملی نوشت: نفوذ بلامنازع مافیای واردکننده لوازم خانگی که امروز بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده‌اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی قرار داده و روزبه‌روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه بر ضرورت تقویت ارتباط دولت با رسانه‌ها و ارتقای جایگاه رسانه‌ها در کشور تأکید کرد و با اشاره به ضرورت حمایت از دولت گفت: امروز بوی بهار را از صداوسیما احساس می‌کنیم و شرایط کمی نسبت به قبل متفاوت است.
جنبش حماس وجود هرگونه پیشنهاد آتش‌بس 10 ساله با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد. برخی منابع فلسطینی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی از طریق یکی از مشاوران نتانیاهو پیشنهاد 9 ماده‌ای به جنبش حماس ارائه کرده که شامل برقراری آتش‌بس در ازای اعطای امتیازات اقتصادی در نوار غزه است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت از کشف و دستگیری عوامل عملیات انتحاری طی چند روز گذشته در تهران خبر داد و گفت: هر تحرّک مرموزی در هر کجای ایران به سرعت کشف می‌شود که دلیل آن حضور مردم آگاه و وجود سازمان‌های مجرب و توانمند است.
«ایاد علاوی» رهبر ائتلاف ملی در پارلمان عراق اظهارات اخیر «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد را ناراحت‌کننده توصیف کرد و گفت: این‌گونه اظهارات از سوی هیچ‌کسی پذیرفته نخواهد شد و من پیشتر نسبت به اینکه نبرد فلوجه را نبردی طایفه‌ای بنامند، اعتراض کرده بودم.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای انتقادی به حجت‌الاسلام حسن روحانی از برخی رویکردهای فرهنگی دولت و همچنین اظهارات و عملکرد حاشیه‌ساز برخی مقامات ارشد دولتی انتقاد کرده و خواستار اصلاح رفتار رئیس‌جمهور و دولت شده است.
نتایج نظرسنجی‌های جدید حاکی است در پی حادثه کشتار در کلوب پالس در اورلاندو، محبوبیت دونالد ترامپ افزایش یافته است و ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند از پیشنهاد وی برای تعلیق مهاجرت مسلمانان حمایت می‌کنند.
روز گذشته با نهایی و قطعی شدن تکلیف اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس 10 اصولگرا و 2 اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست کمیسیون‌ها تکیه زدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات