تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۶۷

لاريجاني: لیست امید برای من رأی نیاورد

(روزنامه جوان – 1395/03/06 – شماره 4821 – صفحه 5)

علي لاريجاني رئيس مجلس نهم، روز گذشته به مناسبت پايان مجلس نهم، نشست خبري برگزار و در اين نشست خبري عنوان كرد كه تاكنون گفت‌وگويي درباره رياست مجلس با هيچ فرد و جرياني نداشته است.

به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين نشست خبري كه در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد، در پاسخ به سؤالي مبني بر نقاط قوت و ضعف مجلس نهم، گفت: رويكرد مجلس نهم، بيشتر ايجاد آرامش و پرداختن به مسائل اصلي كشور با نگاه هم‌افزايي بود و اينكه سايش‌هاي بلاوجه در كشور ايجاد نكنيم كه اذهان از مسائل اصلي منحرف شود. وي بيشتر حجم مصوبات مجلس نهم را همانند قانون رونق فضاي كسب‌وكار كه چند گزارشي نيز براي آن تهيه شد برشمرد و افزود: علاوه بر آن قوانيني جهت تسهيل سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي نيز در مجلس نهم تصويب شد كه در آينده نتايج آن مشخص مي‌شود چراكه ريل‌گذاري براي مسير حركت كشور است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد كه مجلس آينده نيز با درك مسائل اصلي كشور و با توجه به تأكيد مقام معظم رهبري روي اولويت مسائل اقتصادي در همين مسير حركت كند. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق كه با استناد ماده 24 آيين‌نامه داخلي مجلس از نقش هيئت رئيسه و شخص رئيس مجلس در قبال حفظ شأن و جايگاه آيندگان مجلس سخن گفت و از عملكرد وي در واكنش به سخنان يكي از نمايندگان مجلس نهم و منتخب مجلس دهم كه بازتاب نامطلوبي داشت پرسيد، گفت: تا آنجا كه من اطلاع دارم ايشان اين اظهارات را تكذيب كرده است و گفته كه آنها را قبول ندارد و اگر هم سهوي صورت گرفته، فعلاً اين موضع را ندارد. ما نيز اگر كسي موضعش را اصلاح كرد، بايد از او بپذيريم.

مشكل سوئيفت برداشته شده است

وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از اولين و فوري‌ترين اقدامات لازم، در واكنش به نقض برجام از سوي امريكا پرسيده بود، ابتدا پاسخ داد: موارد اين نقض برجام از نظر شما (خبرنگار) چيست؟ كه پس از برشمردن مواردي از نقض برجام به‌ويژه مصادره 2‌ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران، باز نشدن سوئيفت و... از سوي اين خبرنگار اظهار داشت: براي سوئيفت كه مشكل برداشته شده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بانك‌هاي كوچك‌تر با بانك‌هاي ايراني تعامل دارند و مشكل فقط به بانك‌هاي بزرگ برمي‌گردد كه پيگيري‌هايي نيز در اين مورد انجام شده و ما ساكت نبوده‌ايم. وي افزود: درباره ويزا از سوي وزارت امور خارجه تلاش‌هايي صورت گرفته است تا اين مشكل و ديگر مشكلات حل شود. لاريجاني در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه الوفاق در مورد مهم‌ترين تصميم مجلس نهم در حوزه ديپلماسي گفت: طرح اقدام متناسب دولت در اجراي برجام و طرح الزام دولت براي پيگيري خسارات وارده ناشي از جنايات امريكا ازجمله اين تصميمات در مجلس نهم بود. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري كه از ضرورت و ميزان اجماع سياسي در كشور پرسيده بود، گفت: وقتي ما فعل سياسي انجام مي‌دهيم بايد تلاش كنيم كه وفاق حول آن افزايش يابد، به‌ويژه درباره برجام كه مناقشه زياد است، اما زماني كه تصميم‌گيري در مورد آن انجام گرفت، كشور بايد بهره ببرد تا سرمايه‌گذاري در كشور صورت گيرد.

وفاق امروز در كشور به بركت ولايت‌فقيه است

وي وفاق امروز در كشور را در كل خوب عنوان و تصريح كرد: اين وفاق به بركت ولايت‌فقيه است كه همه گروه‌هاي جامعه را زير چتر خود گرفته است. لاريجاني به شرايط كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: حتي در كشورهايي كه به‌هم‌ريختگي نظامي وجود ندارد، به‌هم‌ريختگي سياسي را شاهديم و اين حد از دموكراسي كه در ايران براي كشوري كه ولايت‌فقيه دارد، طبيعي است.

گفت‌وگويي با آقاي عارف درباره رياست مجلس نداشته‌ايم

رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره رقابت وي و عارف براي رياست مجلس دهم، گفت: خيلي روي اين موضوع حساس نباشيد، چند روز صبر كنيد، مشخص مي‌شود كه چه كسي رئيس مجلس خواهد شد. وي افزود: ساختار داخلي مجلس يك ساختار كاملاً دموكراتيك است و بايد توجه كنيم كه از اين ساختار عدول نكنيم، ممكن است رسانه‌ها به اين قضيه بپردازند اما نمايندگان مجلس خودشان تصميم مي‌گيرند كه به چه كسي رأي دهند تا رئيس مجلس شود، روال و مكانيزم انتخاب رئيس مجلس در پارلمان مشخص است. لاريجاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا شما تاكنون گفت‌وگويي در زمينه رياست با آقاي عارف داشته‌ايد يا خير؟ گفت: ما تاكنون گفت‌وگويي در اين زمينه نداشته‌ايم البته با يكديگر رفاقت داريم.

رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه پيام مردم تهران در انتخابات به نظر شما چه بوده است؟ تصريح كرد: در كل انتخابات اين دوره از مجلس شوراي اسلامي را بايد اينطور حس كرد كه مردم به دنبال ايجاد يك آرامش در كشور هستند تا همه بتوانند همسو، مشكلات‌شان را حل كنند، در داخل پارلمان اگر تنش وجود داشته باشد، تمام افكار روي مسائل اصلي متمركز نمي‌شود، اگر بيرون از مجلس هم تنش وجود داشته باشد ذهن‌ها نمي‌تواند مشكلات كشور را حل كند، لذا مردم يك آرامشي مي‌خواهند تا در فضاي عاقلانه‌اي مسائل كشور حل و فصل شود.

مسئله ركود در شرايط فعلي جدي است

رئيس مجلس در پاسخ به سؤال ديگري، در مورد مشكلات اقتصادي كشور و بي‌برنامگي دولت در ارتباط با اين بخش و اينكه برنامه مجلس دهم در ارتباط با اين حوزه چه خواهد بود، گفت: اين حرف درستي است كه در شرايط فعلي مسئله ركود جدي است و بايد موتور رونق توليد در اين شرايط بايد تقويت شود و بزنگاه شرايط تغيير در كشور اينجاست و در اين جهت دولت بايد مقداري سريع‌تر عمل كند. لاريجاني اظهار داشت: با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري در مورد اقتصاد مقاومتي و اخيراً هم كه دستور دادند تا دولت ستادي را براي اين امر طراحي كند من در جريان هستم كه اين ستاد در حال فعاليت است. تصميماتي را داشته و تصميمات خوبي را در اين حوزه داشته‌اند و اگر اين تصميمات به اجرا درآيد مي‌تواند شرايط را تغيير دهد. رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در كل نگاه من نسبت به آينده مثبت است. ما در حال عبور از شرايط سخت هستيم. بايد سرعت كارمان را در ايجاد تغييرات بيشتر كنيم. هم دولت بايد در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشد هم مجلس به پشتيباني و حمايت از دولت بپردازد تا اين مسير زودتر طي شود.

لاريجاني در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص نگراني مردم مبني‌بر اينكه نمايندگاني كه حامي دولت هستند زماني كه بين منافع عمومي و خاص دولت بخواهند انتخابي داشته باشند، خاطرنشان كرد: اينكه آراي مختلفي در مجلس باشد يك حسن است. ما بايد افتخار كنيم كه در مجلس همه طيف‌هايي كه امروز در جامعه حضور دارند و حرف دارند صداي آنها در مجلس شنيده مي‌شود و اين براي يك دموكراسي ديني خوب است. خوب است كه همه كساني كه صاحب رأي هستند و جريان‌هاي سياسي در كشور در مجلس شنيده شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دسته‌بندي‌هايي كه در كشور مشاهده مي‌شود وقتي كه وارد مجلس مي‌شود، وقتي كه فرد مي‌خواهد رأي بدهد با خود محاسباتي را دارد كه رأي وي واقعاً مشكلي را حل مي‌كند يا نه و در داخل مجلس قالب‌بندي‌ها محكم نيست كه فرد را از اختيار خود خارج كند. لاريجاني خاطرنشان كرد: در بحث سياست خارجي بين مجلس نهم و دهم تفاوتي وجود ندارد چراكه در يك زمان زندگي مي‌كند و شرايط بيروني تقريباً شرايط يكساني است.

وي افزود: روند وضعيت اقدامات تروريستي در منطقه متأسفانه روند صعودي است و ما ظرف دو دهه اخير حجم رفتارهاي تروريستي در منطقه را كماً و كيفاً بيشتر مي‌بينيم و رشد داشته است كه اين امر دلايل مختلف دارد. رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: هم برخي كشورهاي منطقه‌اي رفتار تاكتيكي با تروريست‌ها دارند و به آنها كمك مي‌كنند و هم برخي كشورهاي غربي اين كار را مي‌كند و تا وقتي اين فضا وجود دارد ما يك به هم ريختگي امنيتي را در منطقه خواهيم داشت. لاريجاني اظهار داشت: يكي از كارهاي مهم مجلس اين است كه همانند گذشته حوادث را رصد و پيگيري و تلاش كند تا براي امت اسلامي آرامشي هم از نظر سياسي و هم از نظر امنيتي خلق شود.

حضور در ليست اميد تأثيري بر رأي من نداشت

وي در پاسخ به سؤالي در مورد حضورش در ليست اميد و تأثير اين حضور بر سبد رأي وي گفت: فكر نمي‌كنم كه حضور در اين ليست تأثير مهمي بر اين مسئله داشته باشد. بافت‌هاي شهرهاي مختلف متفاوت است. آنچه براي من مايه افتخار بود اين بود كه مراجع عظام تقليد نظرشان اين بود كه من از قم كانديدا شوم و اين در هر سه دوره كانديداتوري من در مجلس مطرح بود و اين براي من يك افتخار به شمار مي‌رود. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: من به پاس اينكه سال‌ها در قم زندگي كردم انتخاب قم به عنوان حوزه انتخابيه‌ام هم از نظر فكري و هم از نظر علائق شخصي برايم مهم است. لاريجاني خاطرنشان كرد: ظرف مناطق مختلف متفاوت است و شرايط‌شان شرايط منطقه‌اي است و با اين ديد بايد بيشتر به مسائل عميق شد.

هيچ پيامي مبني بر تعامل براي رياست مجلس به من منتقل نشده است

لاريجاني در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در روزهاي اخير صحبت‌هايي از سوي اصلاح‌طلبان و اكثر ليست اميد صورت گرفته است، پيام‌هايي براي شما فرستاده شده كه يك فرايند تعاملي و گفت‌وگويي قبل از تشكيل مجلس دهم شكل بگيرد تا به اشتراك نظرهايي بر سر رقابت‌هاي داخلي مجلس برسد و گفته شده شما در اين باره هنوز پاسخي نداديد، آيا اين پيام‌ها به شما فرستاده شده بود و اگر اين روايت درست است، چرا راجع به اين تصميم‌گيري نشد، اظهار داشت: يك سازوكار طبيعي براي تصميم‌گيري در مجلس وجود دارد، اما پيامي در اين خصوص به من داده نشد. وي در خصوص موضوع خان‌طومان عنوان كرد: در اين‌باره بايد بگويم كه رسانه‌ها خيلي به اين مسئله دامن زدند و اخباري كه منتشر شد تا جايي كه اطلاع دارم خيلي دقيق نبوده است ولي در اينكه تروريست‌ها از يك فرصت آتش‌بس استفاده كردند و با كمك برخي از كشورها مقدار زيادي سلاح وارد آنجا كردند و يك شرايط ترسي را به وجود آوردند ترديد نيست، فكر مي‌كنم پس از آن حادثه و برخي اقدامات ديگري كه در حواشي آن صورت گرفت، مقداري ذهن‌ها را دقيق‌تر كرد، لذا هم در مذاكرات سياسي تأثير گذاشت و هم در نوع رفتار ميداني.

در تغيير رويكرد اصلاح‌طلبان بي‌تقصيرم

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه تغيير رويكرد اصلاح‌طلبان نسبت به شما در مجلس دهم پس از انتخابات چيست، مطرح كرد: حقيقتاً من در اين رابطه بي‌تقصير هستم، يعني بايد از ديگران سؤال كنيد، وضع من همان حال قبلي است و مسيري كه داشته‌ام را طي خواهم كرد و در اين مسائل هم صحبت كرده‌ام، اگر ديگران نظراتي متفاوت‌تر دارند بايد از خودشان پرسيد. لاريجاني با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص دريافت غرامت از امريكا براي خسارت وارده از سوي اين كشور به ايران خاطرنشان كرد: پيش از اين هم تصميمي در اين خصوص اتخاذ شده بود و محاكم ما احكامي را در اين زمينه صادر كرده بودند. اين احكام زماني نافذ خواهد بود كه دو طرف از آن استفاده كنند. وي در پايان گفت: در شرايط فعلي اموالي از امريكا در ايران نيست اما ممكن است در آينده زمينه‌هايي براي آن فراهم نشود.

http://javanonline.ir/fa/news/787376

ش.د9500671

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات