صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۹۷

اخبار

۱- نزول ۱۸ پله‌ای رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
نشست تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) هر سال در سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری خارجی جهان، روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف را بررسی کرده و طی آن آمار مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان را منتشر می‌کند. جدیدترین برآوردهای آنکتاد نشان می‌دهد، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران برای سومین سال متوالی کاهش یافته و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، رتبه ایران از این نظر در جهان ۱۸ پله نزول کرده است. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، با وجود سیگنال‌ها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده از سوی ایران در سال ۲۰۱۵ برای سومین سال متوالی کاهش یافته است. میزان سرمایه مستقیم خارجی جذب‌شده در سال ۲۰۱۲ برابر با چهار میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۳ سه میلیارد و ۵۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ بالغ بر دو میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۵ به دو میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
۲- عربستان و رژیم صهیونیستی در تقابل با ایران منافع مشترک دارند
رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در نشست سالیانه هرتزلیا ضمن اعلام وجود منافع مشترک با عربستان، در تقابل با ایران گفت: تقابل با حزب‌الله در جنگ آینده ساده نیست. «هرتزی هالیوی» با اشاره به «تلفات ایران در جنگ سوریه» مدعی شد: «آنها ۲۵۰ نفر را که این تعداد فقط شامل جنگجویان آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از دست دادند؛ این رقم شامل شبه‌نظامیان شیعه نمی‌شود که از سوی ایران مدیریت می‌شوند.» او با استقبال از تقابل کشورهای عربی سُنی، شامل برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با ایران، آنها را «سُنی‌های عملگرا» خواند. هالیوی درباره عربستان سعودی هم گفت: «این عربستان همان عربستانی نیست که ما یک سال‌ونیم قبل دیدیم. عربستان سعودی فعال‌تر شده و در تلاش برای رهبری اردوگاه سنی در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. این کشوری است که شاید وضعیت را باثبات کرده و در جنگش با ایران، قوی‌تر شده است.
۳- ارتش عربستان در یمن درمانده و سردرگم است
فعال توئیتری سعودی معروف به «مجتهد»، با اشاره به تصمیم امارات برای پایان دادن به عملیات نظامی در یمن، نوشت: «عناصر ارتش عربستان سعودی در حالت سردرگمی و ابهام به سر می‌برند و روزانه هدف حمله گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند که بر اثر آن شماری از آنها کشته و زخمی شده‌اند و از لحاظ روحی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.» مجتهد درباره اقدام اخیر امارات در اعلان پایان حضور نیروهای خود در یمن نیز گفت: «در مقابل صراحت اقدام اماراتی‌ها، ارتش عربستان درمانده است و نمی‌داند که چه می‌کند ... و «محمدبن‌سلمان» جانشین ولیعهد عربستان جرئت اعتراض به «خلیفه‌بن‌زاید» را ندارد.»
۴- گزینه‌های احتمالی حقوقدانان شورای نگهبان
۲۹ تیر ماه دوره عضویت حضرات آیات احمد جنتی، سیدمحمدرضا مدرسی یزدی و حجت‌الاسلام مهدی شب‌زنده‌دار در شورای نگهبان به پایان می‌رسد. دوره عضویت محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک و محمد سلیمی نیز که عضو حقوقدان بودند، به پایان رسیده است. بنا بر اخبار رسیده عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی مقدم، سیدفضل‌الله موسوی، اسماعیل مصباح اسکویی و فیروز اصلانی مطرح‌ترین گزینه‌هایی هستند که احتمالاً تا اواخر تیر ماه از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی برای انتخاب سه حقوقدان، به مجلسی‌ها معرفی می‌شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات