تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۸۶
رئيس مرکز تحقيقات راهبردي دفاعي:

مذاکره بدون پشتوانه دفاعي يعني تسليم

(روزنامه جوان – 1395/03/19 – شماره 4831 – صفحه 12)

رئيس مرکز تحقيقات راهبردي دفاعي با تشريح علت انتخاب موشک به عنوان مهم‌ترين دکترين دفاعي کشورمان عنوان کرد که ايران بارها اعلام کرده که اگر دشمن خطايي بکند با قدرت به او پاسخ مي‌دهد، پس موشک مي‌تواند هم در راستاي قدرت دفاعي و هم در قدرت تهاجمي تعريف شود تا اگر دشمن تهاجمي را انجام دهد، اقدام لازم را انجام دهد.

سردار احمد وحيدي در گفت‌وگويي تفصيلي با تسنيم با تشريح دليل سرمايه‌گذاري جمهوري اسلامي ايران بر توانمندي‌هاي موشکي عنوان کرد: اين موضوع که چه کشوري بر چه سلاحي تأکيد داشته باشد به دکترين نظامي آن کشور مربوط مي‌شود. در جمهوري اسلامي با توجه به سياست بازدارندگي که در قالب دکترين بازدارندگي تعريف مي‌شود، بايد سلاح متناسب با اين دکترين را طراحي کنيم. طبيعتاً يکي از حوزه‌هاي مهم دکترين ما در موضوع بازدارندگي رسيدن به قدرت و تواني است که طي آن دشمن خود را قادر و توانا براي حمله نبيند و اگر هم حمله‌اي از سوي دشمن انجام شد، بايد آمادگي آنچنان پاسخ کوبنده‌اي را داشته باشد که از حمله کردن و تهاجم پشيمان شود. وي در ادامه تصريح کرد: جمهوري اسلامي در جهت رسيدن به چنين قدرت و توان بازدارندگي بررسي‌هاي لازم را انجام داده و طبق اين بررسي‌ها، موشک به عنوان يکي از عناصري که مي‌توانست نقش لازم را ايفا کند، مورد توجه قرار گرفته است. البته ما نمي‌خواهيم بگوييم که ساير ابزارها چنين نقشي را ايفا نمي‌کنند. تقريباً همه بخش‌هاي دفاعي و تسليحات به کار گرفته شده در راستاي همين دکترين هستند اما نقش محوري موشک به اين خاطر مدنظر است که مي‌تواند نقش بهتري را در اين حوزه ايفا کند، چراکه در اين راستا قدرت مقابله دشمن کمتر است.

ايران پنجمين قدرت موشکي دنيا

رئيس مرکز تحقيقات راهبردي دفاعي سپس گفت: موشک، بازدارندگي نسبتاً ارزان‌قيمتي را ايجاد مي‌کند. شما ملاحظه مي‌کنيد حجم وسيع سلاح‌هايي که امروز در کشورهاي مختلف به‌کار مي‌رود بخش زيادي از بودجه ملي آن کشورها را به خود اختصاص مي‌دهد. حال اگر جمهوري اسلامي مي‌خواست برابر الگويي که غرب و ديگران از آن استفاده مي‌کنند، دکترين و سلاح‌هاي مورد نياز خود را تعريف کند بايد حجم زيادي از بودجه خود را در اين راستا صرف مي‌کرد، در حالي که با پيش‌بيني‌هاي لازم توانسته است، دفاع ارزان‌قيمتي را در اين حوزه تعريف کند. وحيدي خاطرنشان کرد: ايران بارها اعلام کرده که اگر دشمن خطايي بکند با قدرت به او پاسخ مي‌دهد، پس موشک مي‌تواند هم در راستاي قدرت دفاعي و هم در قدرت تهاجمي تعريف شود تا اگر دشمن تهاجمي را انجام دهد اقدام لازم را انجام دهد. وي با تأکيد بر اين موضوع که تمام موشک‌هاي کشورمان بومي هستند، اضافه کرد: نکته حائز اهميت آن است که در کشورهاي ديگر چنين توانمندي وجود ندارد و در جهان، کشورهاي معدودي هستند که داراي چنين توانمندي هستند. در واقع در کشورهاي ديگر اين روند جايگاه تعريف شده ندارد چراکه آنها اين قدرت را ندارند که بتوانند کارهاي جديدي را در اين حوزه انجام دهند.

رئيس مرکز تحقيقات راهبردي دفاعي در پاسخ به اين سؤال که کشور ما از نظر توان موشکي در منطقه و جهان در چه سطح و جايگاهي قرار دارد، اظهار کرد: موضوع حائز اهميت اين است که ما از نظر قدرت موشکي کاملاً خودکفا هستيم. کشورهايي هستند که موشک‌هايي با برد بالا را از کشورهاي ديگر خريداري کردند اما در استفاده، بهينه‌سازي و نوسازي آن کاملاً وابسته هستند اين در حالي است که ما از اين حيث در منطقه منحصربه‌فرد هستيم. شايد مي‌توان گفت که ما جزو پنج کشوري هستيم که از موشک‌هايي با دقت بالا و دقتي که به دقت نقطه‌زني تعبير مي‌شود، برخورداريم و اين توان بالاي کيفيت و تکنولوژيکي ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است چراکه آنها مي‌د‌انند مفهوم نقطه‌زني در موشک، يک مفهوم بسيار کليدي است و امروز جمهوري اسلامي از اين توانمندي برخوردار است.

ديپلماسي بدون پشتوانه دفاعي موفق نيست

وي در ادامه اين گفت‌وگو، به موضوع تلاش غربي‌ها براي از کار انداختن قدرت دفاعي ايران با حربه ديپلماتيک و بهانه گفت‌وگو‌هاي هسته‌اي اشاره کرد و افزود: اصولاً ديپلماسي نيازمند پشتيبان است. ديپلماسي اين نيست که ما جلسه‌اي بگذاريم و با عده‌اي صحبت کنيم، صحبت که تأثير ندارد. صحبت آنگاه تأثير دارد که مبتني بر پشتوانه‌اي قوي باشد. اين پشتوانه قوي، پشتوانه قدرت ملي است و در قدرت ملي، قدرت دفاعي، محوري مهم است. بنابراين اگر شما قدرت ملي و دفاعي بالايي داشته باشيد مي‌توانيد در مذاکرات حرف بزنيد و منافع ملي و کشور و ملت خود را دنبال کنيد در غير اين صورت اصولاً کسي به شما اهميت نمي‌دهد. بنابراين دارا بودن توانمندي‌هاي دفاعي نه تنها مخل نيست بلکه تحقق بخش منافع ملي است. مگر اينکه کشوري به دنبال اين باشد که خود را يکسره تسليم کند که اين مربوط به ايران نمي‌شود. ايران هيچ وقت منافع کشور و ملت را تسليم بيگانگان نخواهد کرد. اصلاً انقلاب اسلامي شکل گرفت تا ملت، خودشان بر منافع ملي و استقلال کشورشان حاکم باشند و اين موضوع اساس انقلاب اسلامي و اساس سياست خارجي ما در جمهوري اسلامي است.

در هرمذاکره بين‌المللي و ديپلماسي فعالي، بدون تأکيد و توجه بر پشتوانه‌هاي قوي قدرت ملي اصولاً نمي‌شود کاري کرد و ديپلماسي بخشي از قدرت ملي است که در قالب مذاکره جلوه‌گر مي‌شود.

وحيدي به تلاش امريکايي‌ها براي محدود کردن توانمندي موشکي کشور نيز اشاره کرد و ادامه داد: امريکايي‌ها به دنبال به هم زدن تعادل‌هاي راهبردي هستند. آنها به دنبال اين هستند که بتوانند با مسلح‌کردن کشورهاي منطقه و رژيم صهيونيستي، ايران را در منطقه به لحاظ قدرت دفاعي به کشوري درجه 2 و حتي اگر بتوانند به کشوري درجه 3 تبديل کنند تا بتوانند گفتمان انقلاب اسلامي را دچار خدشه‌اي بزرگ کنند. وزير پيشين دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: جمهوري اسلامي با توان موشکي و ساير توانمندي‌هاي نظامي همچون توان دريايي و هوايي که هر کدام در جاي خود بسيار اهميت دارد، وضعيتي را طراحي کرده که طي آن، آنها به هيچ وجه قادر به برهم زدن اين تعادل راهبردي نخواهند بود ولو با دادن پيشرفته‌ترين هواپيماهاي جنگي و اين چيزي است که آنها را به شدت رنج مي‌دهد.

سردار وحيدي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص سطح و نوع پاسخ ايران به تجاوز‌گري بيگانگان اظهار کرد: بازدارندگي ايران يک بازدارندگي همه‌جانبه است و اگرچه آنها دچار محاسبات غلط استراتژيک هستند و در نتيجه ممکن است به اقدامات غلط استراتژيک دست بزنند، اما ما اميدواريم که حداقل عقلانيت را داشته باشند؛ با اين حال اگر اين فرض محقق نشد و ما شاهد اين حداقل عقلانيت نبوديم، جمهوري اسلامي ميدان نبرد و ابتکار خود را خودش تعيين مي‌کند به اين صورت که کجا و چگونه و با چه حجمي بجنگد و اين موضوع در اختيار جمهوري اسلامي خواهد بود. وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي مي‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هايي که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد و اين هم در امکان جمهوري اسلامي است و هم اينکه حق شرعي و قانوني و اخلاقي جمهوري اسلامي است که از چنين امکاني استفاده کند. بنابراين براي هر کسي که بخواهد هرگونه تجاوزي را به هر شکل داشته باشد تعيين صحنه نبرد و ابتکارات عمل، متعلق به جمهوري اسلامي خواهد بود.

برخي آب به آسياب دشمن مي‌ريزند

رئيس مرکز تحقيقات راهبردي دفاعي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، با اشاره به تهديدات پيرامون جمهوري اسلامي ايران و جهان اسلام، اظهار کرد: واقعيت‌ها نشان مي‌دهد که تنها کشوري که با وجود همه قصور و حدود بين‌المللي دائماً از سوي امريکا و رژيم صهيونيستي و بعضي از حاميان‌شان مورد تهديد نظامي قرار مي‌گيرد، جمهوري اسلامي است، از سوي ديگر امروزه سازمان‌هاي بين‌المللي و فرآيندها در دست قدرت‌هاي بزرگ به ويژه امريکا و جريان صهيونيستي حاکم بر سياستمداران امريکايي است و با بهره‌گيري از اين نهادها به جمهوري اسلامي ايران فشار وارد مي‌کنند.

وحيدي با انتقاد به برخي چهره‌هاي داخلي که به دنبال تحديد توانمندي‌هاي دفاعي کشور هستند، گفت: بايد بدانيم که امروز در وضع به هم ريخته، پيچيده، بحراني و بحران‌خيز منطقه و جهان که جمهوري اسلامي سکو و پايگاه امنيت و اقتدار و ثبات و سکون در منطقه قلمداد مي‌شود هر حرفي از اين دست نه تنها اشتباه استراتژيک است بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورت آگاهانه بيان شدن، خيانت استراتژيک محسوب مي‌شود و اين رويکرد در واقع آب ريختن به آسياب دشمن است و دشمن است که مي‌خواهد چنين فکري را القا کند. وي در پايان گفت: البته ملت ما بسيار هوشيار است و به خوبي دشمن را با توجه به زواياي حرف‌هايي که مي‌زند، مي‌شناسد و مي‌داند اگر قدرت دفاعي، مهم نبود امريکا و رژيم صهيونيستي و حتي بعضي از کشورهاي مرتجع منطقه اصرار نداشتند که قدرت دفاعي ايران کم و ضعيف باشد و اگر اين کشورها نتوانسته‌اند توطئه‌هاي خود را عملي کنند از يک سو به دليل حضور همه‌جانبه ملت در صحنه و از سوي ديگر، قدرت دفاعي رزمندگان اين ملت است وگرنه به محض اينکه آنها احساس کنند قدرت دفاعي کشور ضعيف شده، بي‌ترديد توطئه‌هاي شوم خود را عملي خواهند کرد.

http://javanonline.ir/fa/news/790010

ش.د9500675

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات