تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۷۴
دبير شوراي عالي امنيت ملي:

آمریکایی‌ها برجام را معبر تیرباران ایران کرده‌اند

(روزنامه جوان – 1395/03/11 – شماره 4825 – صفحه 5)

به طور قطع از امريكا به علت دستبرد ۲‌ميليارد دلار از دارايي ايران شكايت مي‌كنيم و از هيچ راهكاري براي بازگشت اموالمان فروگذار نمي‌كنيم و اميدواريم اقدامات حقوقي منجر به بازگشت اموال و جلوگيري از اين دستبرد شود.

به گزارش فارس، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در حاشيه سومين همايش تبيين انديشه‌هاي دفاعي امام خامنه‌اي در پاسخ به سؤالي در خصوص پيگيري‌ها درباره برداشت 2 ميليارد دلاري دارايي‌هاي ايران در امريكا عنوان كرد: درباره سرقت منابع مالي جمهوري اسلامي ايران در بانك‌هاي غربي، اين موضوع قبل از اقدام كميته دولت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شد.

وي ادامه داد: گام به گام زمان واگذاري پول، سپرده‌گذاري پول، اعلام خطر‌ها و هشدارها، دلايل بعضي از اقدامات ناقص و راهكارهاي پيشنهادي اين موضوع بررسي و به شوراي عالي امنيت ملي برده شد و در آنجا به تصويب رسيد كه به جاي متهم‌سازي يكديگر موضوع اصلي ما، جلوگيري از مصادره بقيه اموال در حوزه بانك‌هاي غربي و مسئول‌سازي دولت امريكا نسبت به عدم اجراي تعهدات و حفظ و صيانت از منافع دولت‌ها، جلوگيري از توزيع پول‌هاي مصادره شده و همچنين مشخص‌سازي اهمال‌كار احتمالي باشد كه اين سه كار را در ابعاد مختلف بررسي كرديم، چارچوب‌هايي را مشخص كرده و در همين سه بعد دستگاه‌هاي مختلف مشغول پيگيري موضوع هستند.

برجام معبر تیرباران ایران

شمخاني تصريح كرد: به طور قطع اعلام شكايت خواهد شد و اميدواريم اقدامات حقوقي منجر به بازگشت اموال و جلوگيري از اين دستبرد شود. طبيعتاً ملت ايران از هيچ راهكاري در كنار راهكار حقوقي براي بازگشت اين اموال فروگذار نخواهد كرد. وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره جلسات كميته نظارت بر اجراي برجام نيز عنوان كرد: اين يك كميته مصوب است و بسته به شرايط تشكيل جلسه مي‌دهد و اين طرف سال، يك جلسه داشته‌ايم.

شمخاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا تاكنون شاهد موارد نقض برجام بوده‌ايم؟ اظهار داشت: به جاي اينكه محدوديت و موانع تعمدي كه نوعاً توسط سياست‌هاي مبهم و بيانات متعارض و اجراي مختلف ايالات متحده امريكا دنبال مي‌شود را مبنايي براي انتقاد از هم قرار بدهيم، بايد مبنايي براي خاموش كردن تيرباري قرار دهيم كه امريكايي‌ها در معبري به اسم برجام كه براي جمهوري اسلامي باز شده، گذاشته‌اند و بايد آن تيربار را خاموش كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره آخرين تحولات ميداني در عراق و سوريه به ويژه منطقه خان طومان گفت: در سوريه شكست مفتضح گرو‌ه‌هاي تروريستي وابسته به برخي قدرت‌هاي منطقه منجر به تحميل آتش‌بسي شد كه براي گروه‌هاي تروريستي در شمال سوريه اين فرصت را ايجاد كرد كه در حالي كه نفس‌هاي آخر را مي‌كشيدند، بتوانند اجازه بازسازي پيدا كنند. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران ضمن همراهي با اين آتش‌بس، متوجه اين بود كه آتش‌بس نبايد به تقويت بنيه دفاعي گروه‌هاي تروريستي بينجامد، بلكه آتش‌بس بايد ناظر بر باز نبودن مرزهاي حامي اين گروه‌هاي تروريستي باشد كه متأسفانه به دليل غفلت در اين موضوع حادثه خان طومان به عنوان سوء‌استفاده از آتش‌بس رخ داد اما آنها برنامه وسيع‌تري داشتند كه همين جا متوقف شد. شمخاني اضافه كرد: اقدامات نظامي در ميدان سوريه ادامه دارد، اطراف دمشق وضعيت بسيار بهتري نسبت به سابق پيدا كرده و وضعيت اطراف حلب هم روز به روز به سمت مثبت‌تر شدن تغيير پيدا خواهد كرد و آنقدر اين توفيق چشم‌اندازش روشن است كه ديشب رئيس گروه تروريستي وابسته به يكي از كشورهاي منطقه از سمت خود استعفا کرد.

وي گفت: بعد از آنكه نتوانست از طريق نظامي اهداف خود را محقق كند خواست از طريق سياسي اهداف خود را محقق سازد و به همين خاطر استعفا كرد.

شمخاني همچنين عنوان كرد: انديشه‌هاي مقام معظم رهبري مبتني بر سيره عملي معصومين‌(ع)، تجربه انقلاب و تجارب بشري، توليد قدرت و صيانت از قدرت در ابعاد مختلف دفاعي، اقتصادي، سياسي، امنيتي و فرهنگي به منظور حفظ استقلال و اجازه ندادن به خدشه‌سازي استقلال در مرزهاي سرزميني، اقتصادي با تكيه بر نيروي انساني است.

وي افزود: توليد قدرت در اين حوزه‌ها به شكل در هم تنيده‌اي از جمهوري اسلامي ايران الگوي غيرقابل ترديدي مي‌سازد كه همزمان با اين تلاش‌ها صيانت از آفات توليد قدرت كه يكي از آنها نفوذ است، با هشدارهاي مكرر پيگيري مي‌شود و در حقيقت مي‌توان گفت ما يك شاكله روشن و مشخصي داريم كه قسمتي از آن را مشخص كرديم به ويژه در بخش دفاعي، اما هنوز در بخش نرم‌افزار و در حوزه‌هاي اقتصادي مسيرمان مشخص نيست و نيازمند تلاش هستيم، همانطور كه انديشه‌هاي دفاعي را در حوزه سخت‌افزار محقق كرديم در ساير حوزه‌ها نيز اين كار را بايد انجام دهيم. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤالي در خصوص اينكه چه چيزي در اين حوزه آسيب تلقي مي‌شود؟ گفت: برجسته‌ترين چيزي كه از پايان سال 94 تا امروز در موضوعات مختلف در سخنان مقام معظم رهبري به عنوان صيانت از قدرت بيان شده، دو چيز است يكي ايجابي و يكي سلبي. سلبي مقابله با نفوذ است و ايجابي حفظ انقلابي‌گري، انقلابي‌بودن، انقلابي ماندن و رفتار انقلابي بدون هيچ گونه انعطافي با صراحت.

توان هسته‌ای، دشمن را پای میزمذاکره آورد

همچنين شمخاني در مراسم آغاز به كار اين همايش با اشاره به اينكه توان هسته‌اي ما بود كه طرف مقابل را پاي ميز مذاكره كشاند، خاطرنشان كرد: طرف مقابل زماني پاي ميز مذاكره آمد كه احساس كرد توان هسته‌اي ما در آستانه خطر براي آنها قرار دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: توان اقتصادي درون‌زاست كه دشمن را وادار مي‌كند از تكرار تجربه تحريم بپرهيزد و دليلي نداريم كه فرصت كنوني براي پيشبرد اقتصاد مقاومتي را از دست بدهيم. وي با بيان اينكه اقتصاد مانند جنگ موضوع عامه مردم است، تأكيد كرد: همه بايد در خصوص اقتصاد مقاومتي بسيج شوند و سرباز اقتصاد مقاومتي باشند. شمخاني ادامه داد: بايد در خصوص اقتصاد مقاومتي كار فكري كنيم و با جهت‌دهي، مردم را به سوي صرفه‌جويي سوق دهيم. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه در حوزه دفاعي، علم و دانش، نياز و الزام است، تصريح كرد: براي دفاع از مرزهاي دفاعي و امنيتي كشور در كنار قدرت دفاعي بايد علم و دانش در اين زمينه روزآمد شود.

وي افزود: وقتي اين قدرت‌ها را پيدا كرديم ثبات و به رسميت شناختن اين قدرت‌ها از سوي كشورهاي خارجي خواه ناخواه ايجاد مي‌شود. شمخاني در ادامه سخنانش تأكيد كرد: به نمايش‌گذاري قدرت دفاعي بود كه تصوير مناسبي را از ايران براي دشمنان ترسيم كرد. وي با اشاره به حضور در دمشق و دفاع از مردم فلسطين گفت: اين گونه تصميمات دفاعي، تصميمات درستي بوده كه از سوي جمهوري اسلامي ايران گرفته شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه توليد اين قدرت طبيعتاً آفاتي را نيز در پي دارد، بار ديگر بر توليد قدرت و صيانت از آن تأكيد و خاطرنشان كرد: هسته مركزي انديشه‌هاي دفاعي رهبري توليد قدرت و صيانت از آن است. وي با اشاره به تأكيدات رهبر معظم انقلاب براي جلوگيري از نفوذ تصريح كرد: نفوذ در تصميم‌سازان و تصميم‌گيران يك فرآيند است و سنسورهاي رهبري به اين موضوع حساس هستند و به سرعت نسبت به اين موضوع عكس‌العمل نشان مي‌دهند.

http://javanonline.ir/fa/news/788343

ش.د9500660

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات