تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۲۱

لغو حق شهروندی شیخ عیسی قاسم و واکنش ها به آن

رژیم آل خلیفه در ادامه فشار علیه علما و مردم بحرین، تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته و رهبر شیعیان آن کشور را لغو کرد. در پی لغو حق شهروندی شیخ عیسی احمد قاسم، علاوه بر تظاهرات مردمی در مناطق مختلف این کشور، این تصمیم با محکومیت‌های گسترده روبرو شده است..
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پایگاه خبری شبکه  العالم، خبرگزاری بحرین روز دوشنبه به نقل از وزارت کشور موضوع لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم را با طرح اتهام های واهی تایید کرد.
حاج شیخ عیسی احمد قاسم درازی بحرانی معروف به شیخ عیسی قاسم 73 ساله ، عالم برجستهٔ شیعه و رهبر شیعیان بحرین و رهبر معنوی انقلاب بحرین درسال 1937 درروستای دراز نزدیکی منامه پایتخت کنونی بحرین زاده شد.
شیخ عیسی از بنیانگذاران «جمعیت بیداری اسلامی»، موسس «جمعیت اسلامی روشنگری» و «مجلس دانشی اسلامی» در دهه پنجاه بوده است.
یادآور می شود، سرویس امنیتی رژیم آل خلیفه، هفته گذشته نیز 8 نفر از علمای شیعه این کشور را برای بازجویی احضار کرد.
شیخ مجید المشعل رئیس شورای علمای بحرین که بزرگ ترین مرکز اسلامی شیعیان این کشور است، در میان احضارشدگان بود. مقام های بحرین علت احضار علمای شیعه را اعلام نکردند.
شورای علمای بحرین روز چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه ای احضار علما و حمله به منازل آنها را محکوم و اعلام کرد که نظام حاکم به دشمنی و ضدّیّت با علمای شیعه این کشور برخاسته و می خواهد نقش آنها را کمرنگ کند.
رژیم آل خلیفه دراقدامی که محکومیت گسترده سازمان های حقوقی بین المللی را به دنبال داشته، تاکنون تابعیت دهها شهروند این کشور را لغو کرده است.

شیخ عیسی قاسم کیست؟
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم تدریس خود را در مدارس دولتی در ابتدای دهه ی 60 آغاز کرد ، همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت.
در سال 1964 میلادی برای ادامه ی تحصیل علوم اسلامی به نجف اشرف هجرت نمود و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در عین حال از اساتید بزرگ حوزه علمیه استفاده نمود ، مانند شهید سید محمد باقر صدر که شخصیت ممتاز او ، ایشان را تحت تاثیر قرار داده از افکار تابناکش استفاده نمود ، در طول این سالها دو بار برای تبلیغ به بحرین مراجعت نمود.
تا اینکه در سال 1972 میلادی از او خواسته شد که به بحرین بازگردد و در مجلسی که برای نوشتن قانون اساسی و ایجاد پارلمان مردمی و تشکیل سه قوه مهم در کشور که منتخب مردم باشد ، تشکیل شده بود شرکت نماید ، ایشان به دستور آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و شیخ محمد امین زین الدین به بحرین مراجعت نمود و در این مجلس حضور داشت در تمام مدت حضورش در دفاع از عملی نمودن دستورات اسلامی از هیچ چیز فروگذار نکرد.
در سال 1972 میلادی، در تاسیس و ایجاد (جمعیت توعیه اسلامی) شرکت نمود ، هدف از ایجاد این جمعیت ، جلوگیری از نشر و اشاعیه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (1984) ، ایشان ریاست ان را به عهده داشتند.
در سال 1973 میلادی از بارزترین شخصیتهای دینی و فعال مجلس ملی بشمار می‌آمدند ، که به تحقق عملی دین مبین در جامعه معتقد بودند و صیانت جامعه را مرهون تطبیق دستورات اسلام می‌دانستند تا اینکه این مجلس از طرف دولت بحرین در سال 1975 میلادی منحل گشت.
آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم زندگی خود را وقف حراست از دین نمود ، همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهی‌های دینی از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینی و سیاسی و احیای مناسبتهای اسلامی پرداخت تا اینکه سنبل پدر روحانی و مربی فاضل ، قشر نخبه ی شیعیان بحرین قرار گرفت.
ایشان ید طولایی در جهت مصون ماندن جوانان از به دام افتادن درافکار مارکسیستی و سرمایه‌گذاری غرب آن زمان که جوامع اسلامی ما را در می‌نوردید، داشتند.
همواره افکار دینی را به سبک روز و بسیار جذاب مطرح نموده بخصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن که مواضع ایشان در جهت تایید و الهام گیری از این انقلاب و پیروی از نظرات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) بود.
در سال 1992 میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم هجرت نمودند و نزد مراجع عالی قدر آیت الله سید کاظم حائری و آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی تلمذ نموده تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد نائل شده ، و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول گشتند.
در سال 1994 آن هنگام که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کردند ، ایشان از دور رهنمودهای لازم را به مردم می دادند به طوری که سخنان و بیانات ایشان در سختترین و شدیدترین لحظات اثر چشم گیری در دادن روحیه به مبارزان داشت.

پس از بهبود جو سیاسی در سال 2001 به بحرین بازگشتند و به اشاره مرجعیت رشید و استقبال بی نظیر مردم زمام رهبری را به عهده گرفتند و تا کنون توانایی خود را در هدایت قشرهای مختلف مردم به اثبات رسانده‌اند.
حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال 2004 به تاسیس مجلس علمایی اسلامی در بحرین پرداختند این مجلس مسائل زیادی را دنبال میکند مانند هدایت صحیح شیعیان در جو فساد و انحراف که از هر طرف جوانان را هدف قرار داده ، از لحاظ فکری ، عقیدتی ، دینی و تربیتی و در به وجود آمدن نسلی نو ، قوی از نقطه نظر دفاع از عقاید صحیح شیعه و برخودار از اخلاق و تربیت عالی دینی.
ایشان در دور اول، ریاست این مجلس را بعهده داشتند و ریاست دوم مجلس زیر سایه راهنمایی‌های ایشان فعالیت می‌کند.

واکنش ها به دستگیری شیخ عیسی
در پی لغو حق شهروندی شیخ عیسی احمد قاسم، روحانی برجسته شیعی بحرینی، علاوه بر تظاهرات مردمی در مناطق مختلف این کشور، این تصمیم با محکومیت‌های گسترده روبرو شده است.
به نقل از پرس تی وی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‎ای اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم و تشدید رویکردهای امنیتی علیه رهبران دینی و ملی، ضدیت با اعتقادات و مبانی دینی و دستبرد به اموال و وجوهات شرعی مردم بحرین را محکوم کرد. این بیانیه با تاکید بر اینکه این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفتگو و روش های مسالمت آمیز را از بین می برد به دولت بحرین توصیه کرد تا با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل های ارتباطی با مردم و رهبران میانه روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‎های کشور و برگزاری گفتگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.

** سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم بحرین با مقاومت مسلحانه‎ای روبرو خواهد شد که سقوط رژیم آل خلیفه گوشه‎ای از تبعات آن خواهد بود.

** جنبش مقاومت حزب الله لبنان در بیانیه‎ای ضمن محکوم کردن لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، از مردم بحرین خواسته است تا خشم خود را به این اقدام نشان دهند. حزب الله لبنان به رژیم آل خلیفه هشدار داد این تصمیم «مردم بحرین را به سوی گزینه‎های دشوار پیش خواهد برد که عواقبی برای رژیم دیکتاتوری و فاسد بحرین خواهد داشت.» حزب الله در این پیام تصریح کرد که دولت بحرین در برابر اعتراضات مردمی و مسالمت آمیز به «آخر خط» رسیده است.

** حسین عبدالله، مدیر اجرایی گروه امریکایی‎ها برای حقوق بشر و دموکراسی در بحرین، تصمیم لغو تابعیت شیخ قاسم را محکوم کرد.

** موسسه حقوق و دموکراسی بحرین که مقر آن در انگلیس است، ابراز نگرانی کرده است که این تصمیم موجب «افزایش تنشهای خیابانی و حتی منتهی به خشونت شود.»

** آیت الله شیخ عبدالله الغریفي، عالم شیعی بحرین، در عکس العمل به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم گفت: «این تصمیم هدف قرار دادن همه شیعیان کشور است.»

** مردم روستای الدراز در نزدیکی منامه، زادگاه شیخ عیسی قاسم، با تجمع مقابل منزل وی تظاهرات و این تصمیم رژیم آل خلیفه را محکوم کردند. در این تجمع شماری از علمای دینی از شیخ سعید الوادعی حضور دارند.



** مرکز حقوق بشر بحرین این تصمیم رژیم حاکم را محکوم کرده و آن را تصمیمی مستبدانه و در تضاد با قوانین بین المللی عنوان کرده است.


شیخ عیسی احمد قاسم، روحانی برجسته شیعی بحرینی
شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می آید، پس از تاسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن عضو مجلس ملی بحرین بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات