تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۲۷
سردار دهقان: آتش‌بسی را قبول داریم که موجب تقویت تروریست‌ها در سوریه نشود

نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران

(روزنامه ايران - 1395/03/22 - شماره 6234 - صفحه 2)

همکاری‌های ضد تروریستی تهران، مسکو و دمشق، دستاوردهای عملیات 9 ماهه نیروی هوافضای روسیه درسرکوب گروه‌های تروریستی درسوریه و وضعیت عراق موضوع نشست وزیردفاع ایران با دو همتای روسی و سوری خود در تهران بود. به گزارش ایرنا، نشست سه جانبه وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه ویژه مبارزه با تروریسم پنجشنبه در تهران برگزار شد. در این نشست سه جانبه که با دعوت رسمی سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع از ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و سپهبد فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، آخرین تحولات منطقه و راه‌های تقویت وگسترش مبارزه با تروریسم مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی ایران، در این نشست، با بیان اینکه مقابله با تکفیری‌ها را تا استقرار ثبات و امنیت در سطح منطقه ادامه می‌دهیم، گفت: آتش‌بسی را قبول داریم که موجب تقویت تروریست‌ها در سوریه نشود. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان طی سخنانی با اشاره به شرایط بحرانی منطقه که ریشه در سیاست‌های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه امریکا، اسرائیل و برخی کشورهای حامی تروریسم دارد، گفت: ایران به‌عنوان لنگر ثبات و امنیت منطقه و به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در دوران عمر سیاسی با برکت و عزتمندانه خود همواره با تجاوز، اشغالگری، ترور و تروریسم مقابله جدی و تمام عیار داشته و امروز هم مقابله جدی و همهجانبه با جریانات تروریستی، تکفیری و صهیونیستی را با هدف استقرار ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان یک وظیفه و رسالت انسانی می‌داند.

وزیر دفاع با تشریح ویژگی‌های جریان تروریستی تکفیری، اظهار داشت: موجه جلوه دادن حمایت‌های امریکا، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از تروریست‌ها که در پوشش حمایت از معارضه میانه رو صورت می‌گیرد پوشالی و دروغ بودن ادعاهای ضد تروریستی نظام سلطه را اثبات می‌کند. وی افزود: از گروه‌ها و جریانات داخلی سوریه درخواست می‌کنیم با عقلانیت و اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز در مسیر خواست مردم سوریه با دولت قانونی این کشور وارد مذاکره شده و با تشریک مساعی در جهت استقرار صلح، آرامش و دفع خطر تروریسم گام بردارند. در ادامه این نشست وزرای دفاع روسیه و سوریه نیز با بیان دیدگاه‌های خود پیرامون راه‌های تقویت و گسترش مبارزه با تروریسم و تأکید بر ضرورت انسجام هرچه بیشتر برای مقابله جدی با این پدیده شوم از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برگزاری این نشست سهجانبه که می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در روند مبارزه با تروریسم داشته باشد قدردانی کردند.

دیدار دهقان با همتای سوری

در حاشیه نشست سه جانبه ایران، روسیه و سوریه ویژه مبارزه با تروریسم که در تهران برگزار شد، سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه با یکدیگر دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار سردار دهقان طی سخنانی با اشاره به اینکه اقدام قاطع و تمام کننده علیه تروریسم و استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سیاست‌های اعلامی و اعلانی ایران به شمار می‌رود، گفت: بر اساس خواست دولت قانونی این کشور حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریسم را وظیفه خود می‌دانیم. وزیر دفاع سوریه نیز در این دیدار طی سخنانی با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهوری، نیروهای مسلح و ملت سوریه به رهبری، رئیسجمهوری، نیروهای مسلح و ملت بزرگ ایران و قدردانی رهبران سیاسی-‌ نظامی سوریه از حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: خون شهدای ایران و در هم آمیختن آن با خون شهدای سوری بی‌تردید موجب شکست تروریسم و پیروزی محور مقاومت خواهد شد.

سپهبد فهد جاسم الفریج با اشاره به حمایت‌های امریکا، ترکیه و برخی کشورهای خلیج فارس از تروریسم افزود: کسانی که ادعای برادری با ملت سوریه را دارند با حمایت آشکار و پنهان از گروه‌های تکفیری تروریستی بدترین جنایات را بر ملت سوریه روا می‌دارند.

دیدار وزیر دفاع روسیه با شمخانی

ارتشبد «سرگئی شویگو» وزیر دفاع فدراسیون روسیه که برای شرکت در اجلاس وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه به تهران سفر کرده است، روز پنجشنبه با نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت، در ابتدای این دیدار شمخانی به عنوان مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه گفت: لازم می‌دانم از سیاست‌ها و اقدامات شجاعانه ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه برای پشتیبانی مؤثر از مقابله همه جانبه با تروریسم در سوریه قدردانی کنم. شمخانی در این دیدار با اشاره به افزایش پیچیدگی‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در بحران سوریه که تداوم رنج و کشتار مردم این کشور را به‌دنبال دارد افزود: نحوه مواجهه و روند تأثیر‌گذاری امریکا و همپیمانان غربی و منطقه‌ای اش برموضوع بحران سوریه نشان می‌دهد که هدف آنان صرفاً ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی و انجام نمایش‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی به نفع اهداف سیاسی و انتخاباتی است.

وی ضرورت حفظ وحدت سرزمینی و حاکمیتی سوریه و تأمین حقوق آحاد اقوام و مذاهب در این کشور در چارچوب قانون اساسی مورد وفاق را خاطرنشان کرد و افزود: برگزاری اجلاس سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه نشان دهنده اراده خلل ناپذیر سه کشور برای مقابله همه جانبه با تروریسم تکفیری و حامیان آنان و تداوم حمایت از دولت قانونی و مردم مظلوم سوریه برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور است. دبیرشورای عالی امنیت ملی با تقبیح برخی سخنان و اقدامات مداخله جویانه که با نادیده گرفتن حقوق قانونی مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود به دنبال تحمیل اراده خارجی به مردم این کشور هستند گفت: هیچکس به جز مردم سوریه صلاحیت تعیین نظام حکومتی و حاکمان این کشور را ندارد و باید همه تلاش‌ها به فراهم آوردن شرایط لازم به منظور ایجاد فضای امن و سالم انتخاباتی برای تعیین آینده سوریه معطوف شود.

وی با تأکید بر تداوم تلاش جاری به منظور جایگزین کردن گفت‌و‌گوهای سیاسی طرف‌های سوری به جای تداوم جنگ و خونریزی افزود: متأسفانه برخی کشورها، گفت‌و‌گوهای سیاسی را تبدیل به عملیات تأخیری به منظور تداوم پشتیبانی از گروه‌های تروریستی برای جبران شکست‌های سنگین در مقابل ارتش و گروه‌های مقاومت مردمی کرده‌اند. ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با تشکراز ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه افزود: مقابله همه جانبه با تروریسم وظیفه‌ای بین‌المللی است که باید همه کشور‌ها برای ایجاد جهانی امن تر در آن مشارکت داشته باشند. وی با ابراز خرسندی از گفت‌و‌گوها و هماهنگی‌های انجام شده در اجلاس تهران ابراز امیدواری کرد که برگزاری این اجلاس موجب افزایش همکاری سه کشور در روند مقابله مؤثر با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات پایدار در سوریه شود.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6234/2/135324/0

ش.د9500722

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات