تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۲۹
رقابت جدید تولیدکنندگان نفت در دادن تخفیف به مشتریان بررسی می‌شود؛

جنگ نفتی «ایران و عربستان» بر سر اروپا

(روزنامه ابتكار - 1395/03/22 - شماره 3449 - صفحه 12)

بازگشت ایران به بازار جهانی، رقابت با عربستان را تشدید کرده و تلاش اوپک برای تعیین راه‌کاری به منظور حمایت از قیمت ها را بی‌نتیجه گذاشته است. ایران در برابر درخواست عربستان برای محدود کردن تولید در شرایطی که خود ریاض در حال گسترش فهرست خریداران نفتش است، مقاومت کرده است.

نشست صادرکنندگان بزرگ نفت در دوحه قطر که ماه آوریل برای مذاکره درباره فریز تولید در سطح ژانویه برگزار شد، پس از اینکه عربستان اعلام کرد بدون مشارکت ایران در این طرح حاضر به پذیرفتن آن نیست شکست خورد.

تلاش های برخی از تولید کنندگان بزرگ نفت، و نیز وعده های دلالان طلای سیاه مبنی بر احتمال اجماع تولیدکنندگان نیز بی نتیجه ماند تا چشم بازار جهانی نفت به پیکر نیمه جان اوپک بازگردد.

با نزدیک شدن به نشست 169 اوپک، دلالان نفتی و فعالان رسانه ای گمانه زنی هایی مبنی بر تعامل احتمالی اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت را مطرح کردند. گمانه زنی هایی که تنها به انتخاب مدیر این سازمان ختم شد و تصمیمی در مورد سهم تولید هر یک از اعضای اوپک را به همراه نداشت.

پس از آخرین نشست اعضای اوپک و خبر انتخاب مدیر جدید این سازمان، که حکایت از اتفاق نظر همه اعضای بر یک موضوع داشت، قیمت نفت در بازار جهانی با کمی افزایش همراه بود.

افزایش نسبی قیمت نفت به همراه افزایش تولید نفت ایران، عربستان را در رسیدن به مقاصد سیاست های نفتی اخیر خود، با مشکل مواجه کرد. سیاست هایی که عربستان سعودی برای رسیدن به نتیجه آن، از هیچ اقدام آشکار و پنهانی دریغ نمی کند.

بر همین اساس آخرین اقدام عربستان برای مقابله با بازپس گیری سهم نفت ایران در بازار جهانی، کاهش قیمت نفت خود برای مشتریان اروپایی بود. کاهش قیمتی که بر تشدید رقابت دو کشور برای کسب سهمیه بیشتر در بازار های نفت دلالت دارد.

عربستان تشدید رقابت خود با ایران را نشان می‌دهد

چند روز پیش بود که وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به کاهش قیمت نفت عربستان برای مشتریان اروپایی خود پرداخت و نوشت: کاهش قیمت نفت از سوی عربستان برای مشتریان اروپایی از تشدید رقابت بین این دو کشور برای دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای نفت حکایت دارد. ایران صادرات نفت خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی لغو تحریم های نفتی از سوی این اتحادیه، از ماه فوریه از سرگرفته است. اکنون ایران برای جلب مشتریان نفت در اروپا به شدت با عربستان که در خلال تحریم ها بخشی از مشتریان ایران را به خود اختصاص داد، رقابت می کند.

همزمان با افزایش صادرات نفت ایران، عربستان قیمت نفت خود را برای خریداران اروپایی کاهش داد

در پی ناتوانی اوپک برای ترغیب ایران به خودداری از افزایش تولید و صادرات نفت خود، عربستان سعودی در اقدامی که نشان از شدت گرفتن رقابت با ایران دارد، بهای نفت خود را برای خریداران اروپایی کاهش داد.

شرکت نفت دولتی عربستان (آرامکو) با ارسال یک ایمیل برای هر یک از مشتریان اروپایی، اعلام کرد قیمت نفت سبک خود برای تحویل در ماه ژوئیه را برای کشورهای شمال غرب اروپا بشکه ٣۵ سنت و برای کشورهای حاشیه دریای مدیترانه بشکه ای ١٠ سنت کاهش می دهد.

کاهش قیمت نفت از سوی عربستان سعودی اقدامی شگفت آور است چون تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال افزایش می یابد و علت آن هم از سرگیری فعالیت های پالایشگاه ها پس از تعمیر و نگهداری سالانه است . افزون بر این، عواملی همچون کاهش تولید نفت نیجریه باعث شده است تا قیمت نفت در روزهای اخیر افزایش پیدا کند.

رقابت آزاد ایران و عربستان در میزان تولید نفت

اقدام دولت سعودی در ارایه تخفیف به خریداران نفت در اروپا در پی شکست تلاش های اوپک در همایش این سازمان برای تعیین سقف تولید برای کشورهای عضو، صورت گرفته است. مشخص نشدن سقف تولید باعث می شود تا کشورهای عضو اوپک به ویژه ایران و عربستان دو رقیب عمده در این سازمان، بتوانند به دلخواه خود هر اندازه که می خواهند نفت تولید کنند.

تنش در منطقه خاورمیانه از جمله عواملی بود که باعث شد در همایش مقامات ارشد اوپک درباره تعیین سقف تولید توافقی به دست نیاید. ایران که تلاش می کند در پی لغو تحریم های غرب علیه این کشور به اقتصاد خود سر و سامان دهد به شدت با هر گونه محدودیتی برای تولید نفت مخالفت می کند اما عربستان می گوید آماده است در اقدامی جمعی برای میزان تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک سقف تعیین شود.

ایران و عربستان سعودی که هر یک رهبری یک شاخه از اسلام را بر عهده دارند بر سر کسب نفوذ سیاسی در کشورهایی همچون سوریه و یمن با یکدیگر رقابت می کنند.

کاهش قیمت نفت از سوی عربستان برای مشتریان اروپایی از تشدید رقابت بین این دو کشور برای دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای نفت حکایت دارد. ایران صادرات نفت خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی لغو تحریم های نفتی از سوی این اتحادیه، از ماه فوریه از سرگرفته است. اکنون ایران برای جلب مشتریان تفت در اروپا به شدت با عربستان که در خلال تحریم ها بخشی از مشتریان ایران را به خود اختصاص داد، رقابت می کند.

جنگ تخفیفی ایران و عربستان در اروپا

صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون روزانه به چهارصد هزار بشکه رسیده است. به گفته مقامات ایران، با توجه به قراردادهایی که این کشور با پالایشگاه های یونان، فرانسه و ایتالیا منعقد کرده است، انتظار می رود صدور نفت ایران به مقصد اروپا به هفتصد هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

اعداد و ارقامی که آژانس بین المللی انرژی منتشر کرده است نشان می دهد که عربستان سال گذشته روزانه هشت صد هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرده است.

با آنکه ایران و عربستان انکار می کنند که در مذاکرات خود با مشتریان تخفیف های خاصی برای آن ها قایل می شوند اما رقابت بین این دو کشور سبب شده است تا آنها به موازات یکدیگر برای فروش بیشتر نفت به مشتریان خود تخفیف دهند.

ایران بر این باور است که سرانجام در این رقابت پیروز خواهد شد چون از نظر مالی در مقایسه با عربستان وابستگی کمتری به درآمد نفت دارد. اکبر نعمت اللهی رئیس روابط عمومی وزارت نفت ایران در مقاله ای که ماه گذشته در نشریه داخلی این وزارت خانه منتشر شد، عربستان سعودی را بازنده بزرگ این جنگ قیمت اعلام کرد.

برخی از مصرف کنندگان نفت در کشورهای اروپایی ممکن از از جنگ قیمت که بین ایران و عربستان به راه افتاده است آسیب ببینند. کشورهای تولید کننده نفت در شمال اروپا یعنی انگلیس و نروژ به شدت تلاش می کنند تا در حالی که قیمت نفت در سطح بسیار پائینی قرار دارد، برای صنعت نفت خود سرمایه های تازه ای را جذب کنند.

در بازارهای نفت آسیا، رقابتی کمتری جریان دارد چون ایران همواره این امکان را داشته است تا نفت خود را به کشورهای این منطقه صادر کند. روز یکشنبه، عربستان بهای نفت سبک خود برای خریداران آسیایی، بشکه ای ٣۵ سنت افزایش داد.

عربستان در ضمن بهای نفت صادراتی خود به آمریکا را که ایران از صدور نفت به آن کشور محروم است، بشکه ای ده سنت افزایش داده است.

عقب‌نشینی عربستان، نفت را گران کرد

عقب نشینی عربستان از کاهش تعمدی قیمت‌ها در بازار منجر به گرانی بهای نفت شد و همزمان با آغاز موج جدید گرانی‌ها، قیمت هر بشکه نفت ایران هم از مرز ۴۵ دلار عبور کرد.

مهر در گزارشی نوشت، کاهش تولید و ذخیره‌سازی نفت در آمریکا و عقب نشینی عربستان سعودی از کاهش تعمدی قیمت‌ها در بازار منجر به افزایش بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام در معاملات منتهی به سه ژوئن در بازار جهانی شده است. بر این اساس قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به سه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی با افزایش در بازار جهانی همراه شد که نفت خام سنگین صادراتی ایران با یک دلار و ۲۰ سنت و نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ۲۴ سنت به ترتیب بیشترین افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در معاملات منتهی به سه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک با ۶۴ سنت افزایش به ۴۵ دلار و ۲۹ سنت رسید، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با ۳۷ سنت افزایش حدود ۴۹ دلار و پنج سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۴ سنت کاهش حدود ۴۸ دلار و ۵۳ سنت در بازار معامله شده است.

علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی با ۵۰ سنت افزایش به ۴۶ دلار و ۲۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام عمان با ۵۰ سنت افزایش به ۴۶ دلار و ۱۴ سنت رسیده است.

همزمان با افزایش قیمت اکثر شاخص‌های نفتی جهان، بهای نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازار گران شد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با یک دلار و پنج سنت افزایش حدود ۴۵ دلار و ۶۵ سنت در بازار داد و ستد شده است.

متوسط قیمت هر بشکه نفت ایران ۳۴ دلار و ۹۴ سنت

از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش حدود ۴۳ دلار و ۵۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است. در مجموع از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۴ دلار و ۹۴ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود ۳۲ دلار و ۵۱ سنت بوده است.

اجماع نصفه و نیمه اعضای اوپک پس از برگزاری نشست ۱۶۹ این سازمان در وین به منظور مدیریت بیشتر قیمت ها در بازار، عقب نشینی عربستان سعودی از کاهش تعمدی قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی و اروپایی و کاهش تولید و ذخیره سازی نفت در آمریکا را می توان از مهمترین دلایل افزایشی قیمت نفت در بازار در معاملات منتهی به سوم ژوئن سال جاری میلادی عنوان کرد.

از این رو با کاهش ۶ هزار بشکه‌ای تولید نفت آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، تولید نفت این کشور برای ششمین ماه پیاپی کاهش یافته است.

براساس اطلاعاتی که اخیرا از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر شده، تولید نفت آمریکا در ماه مارس با کاهش ۶ هزار بشکه ای به ٩ میلیون و ١٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این بین تولید نفت در ایالت‌های تگزاس، داکوتای شمالی و نیومکزیکو کاهش یافته این در حالی است که تولید در ناحیه خلیج مکزیک افزایش یافته است.

http://ebtekarnews.com/?newsid=45015

ش.د9500720

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات