تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۸۱

چرا داعش به جنوب شرق آسيا رفته است؟ (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1394/11/07 – شماره 26362 – صفحه 12)

تحلیلگران بر این باورند،با پایان عمر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، جنوب شرق آسیا می‌تواند محلی برای خودنمایی گروه‌های تروریستی باشد. اخیرا چندین انفجار و تیراندازی در جاکارتا پایتخت اندونزی به‌وقوع پیوست. رسانه‌های اندونزی گزارش کردند یکی از انفجارها در کافه استارباکس به وقوع پیوست و نیروهای امنیتی بعد از این انفجار وارد این ساختمان شدند. انفجار دیگری مقابل مرکز خرید سارینا در خیابان اصلی و انفجار سوم مقابل ساختمان سازمان ملل به وقوع پیوست.

سه انفجار دیگر نیز در همسایگی سیکنی، سیلپی و کونینگان در نزدیکی سفارتخانه‌های ترکیه و پاکستان به وقوع پیوسته است. نیروهای پلیس هم اعلام کردند حجم حملات بسیار گسترده بود اما با این وجود تنها حمله هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند که پنج نفر آنها از مهاجمان بودند و دو تن دیگر غیر نظامی که یکی شهروند کانادا و دیگری اندونزیایی بود. روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش کرد به دنبال وقوع این حوادث مأموران پلیس با عاملان حمله که برخی می‌گویند احتمالاً 14 نفر بوده‌اند، درگیر شده‌اند و اندونزی به حالت آماده‌باش درآمد. مأموران پلیس اندونزی گفتند ظاهراً یک عامل انتحاری مسئول دست‌کم یکی از انفجارها بوده است و تا 14 عامل مسلح نیز در این حملات شرکت داشته‌اند.

داعش؛هیچ جا و همه جا!

پس از حمله تروریستی، پلیس در سراسر اندونزی به حالت آماده باش درآمد و برخی سفارتخانه‌ها در جاکارتا بسته شدند و در جزیره بالی اندونزی که گردشگران حضور دارند محدودیت‌هایی ایجاد شد. اگرچه رئیس سازمان اطلاعات اندونزی اعلام کرد هیچ دلیلی مبنی بر دست داشتن داعش در این حملات وجود ندارد ‌اما داعش با پذیرفتن مسئولیت این انفجار اعلام کرد، اتباع خارجی و نیروهای امنیتی هدف این حمله بوده‌اند.همزمان، سخنگوی پلیس اندونزی اظهار داشت،این حملات یک نمونه‌برداری از حملات داعش در پاریس بود و در ماه نوامبر گزارش‌هایی درباره تماس نیروهای داعش با افرادی در اندونزی دریافت کردیم که این مساله می‌تواند نشان‌دهنده احتمال وقوع این حملات باشد.

طبق گفته پلیس، ماه گذشته، تکفیری‌های داعش درباره وقوع چنین حملاتی هشدار داده بودند. این حملات تروریستی تنها پس از حدود شش هفته که اندونزی سطح هشدار احتمال انجام عملیات تروریستی در این کشور را افزایش داد و با انجام اقدامات امنیتی نسبت به دستگیری متهمان فعالیت‌ها تروریستی اقدام کرد، رخ داد. براساس برخی آمارها، بین 500 تا 700 اندونزیایی به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و برخی از این تروریست‌ها با بازگشتن به اندونزی، باعث شیوع ویروس داعش در این کشور شده‌اند.

در این حال،روزنامه «نیو استریت‌تایمز» مالزی به نقل از خالد ابوبکر، بازرس کل پلیس این کشور از ظهور حامیان گروه تروریستی داعش که به عنوان «گرگ‌های تنها» خبر داد. این مقام پلیس مالزی گفته است:ما همواره نسبت به این گروه و فعالیت آنها نگرانی داشته‌ایم. آنها درباره اجرای برنامه‌هایی شبیه آنچه در سونگای پتانی رخ داد، تردید ندارند.از سوی دیگر وزیر حمل‌ونقل این کشور هم درباره حمایت بیش از 50 هزار نفر در مالزی از داعش و انفجارها و عملیات انتحاری اخیر در پایتخت اندونزی گفت:این موضوع نشان می‌دهد دیدگاه کارشناسان و تحلیلگران درباره نگاه گروه تکفیری داعش به جنوب شرق آسیا دور از ذهن نیست. تحلیلگران معتقدند با پایان عمر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، جنوب شرق آسیا با توجه به شرایط امنیتی در جنوب فیلیپین، جنوب تایلند، بخشی از اندونزی و حضور حامیان داعش در مالزی می‌تواند محلی برای خودنمایی گروه‌های تروریستی باشد.

مقامات امنیتی مالزی، اندونزی و دیگر کشورهای منطقه نیز نسبت به بازگشت 1000 تبعه این کشورها که عضو گروه تکفیری داعش هستند از خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.برخی نهادهای امنیتی مالزی هم اخیرا اعلام کردند فعالترین گروه در شبکه های اجتماعی مختلف از قبیل فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام در این کشور گروه تروریستی داعش بوده است.از جمعیت 30 میلیونی مالزی 19 میلیون و 200 هزار نفر کاربر شبکه اینترنت هستند و15 میلیون و 600 هزار نفر عضو شبکه فیسبوک بوده و در این شبکه فعالیت می‌کنند.

براساس گزارش‌های اعلام شده توسط پلیس مالزی داعش از روش‌های مختلفی برای جذب نیرو استفاده می کند. جذب‌شدگان نیازی برای رفتن به سوریه ندارند، زیرا آنها از طریق آنلاین می‌توانند برای همراهی با داعش سوگند بخورند و دختران جذب شده نیز حتی می توانند با تروریست‌ها در سوریه از طریق اسکایپ ازدواج کنند. میانگین سنی اعضای جذب شده در داعش هر روز جوانتر شده و این نسبت به گذشته وضعیت خطرناک تری را ایجاد کرده است.از سوی دیگر مقامات پلیس و امنیتی مالزی در گزارش‌های خود اذعان دارند داعش با استفاده از این روش به دنبال گسترش تفکرات تروریستی خود و کسب اعضای جدید به ویژه در بین جوانان است و اکنون باید مراکز مذهبی اقدام و رسانه های اجتماعی با این تفکرات مقابله کنند .

اندونزی؛ لقمه‌ای چرب برای تروریست‌های داعش

جاکارتا از سال ٢٠٠٩ که در دو هتل آن هفت نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند عملیاتی تروریستی نداشته است. اما خونین‌ترین حمله تروریستی در سال ٢٠٠٢ در جزیره بالی اندونزی رخ داد که ٢٠٢ نفر که اغلب توریست بودند جان خود را از دست دادند. در آن دوران این اقدامات را جماعت اسلامی وابسته به القاعده در اندونزی انجام داد. اما این گروه تروریستی توسط نیروهای امنیتی اندونزی سرکوب شدند اما پلیس و نیروهای ضد تروریسم معتقدند افرادی که دست به اقدام تروریستی در جاکارتا زده‌اند از بقایای جماعت اسلامی به شمار می‌آیند که کماکان در اندونزی فعالیت می‌کنند.

برخی کارشناسان معتقدند که این صدای تروریست‌های داعش بود در شهری ١٠ میلیون نفری و پرجمعیت‌ترین کشورمسلمان که می‌تواند بسیار خشونت بار باشد. «توفیق اندری»، تحلیلگر مسائل تروریستی در جاکارتا می‌گوید، اگرچه این حمله به سرعت به پایان رسید و نتیجه مطلوبی برای مهاجمان نداشت تا توانایی خود را نشان دهند اما هدف اصلی آنها این بود که به این تصور پایان دهند که حامیان داعش نمی‌توانند در اندونزی اقدامی مانند پاریس را انجام دهند. اما از طرفی بسیاری معتقدند که کشوری مسلمان به مانند اندونزی که دموکراسی فعال و پویایی با اکثریتی مسلمان دارد ظرفیت کمی برای افزایش افراطی‌گرایی در این کشور وجود دارد.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل منطقه ای هم که با بخش خبر 21 سیما گفتگو می کرد در پاسخ به این سوال که آیا تفکرات داعش در این کشور جایگاهی دارد یا خیر گفت:« عمده مسلمانان اندونزی میانه‌رو هستند و حتی احزاب و گروه‌های این کشور هم عمدتا کارهای فرهنگی و سیاسی می کنند و گرایشی به خشونت و عملیات مسلحانه ندارند، اما در سال‌های اخیر یک گروه کوچکی در کنار احزاب و گروه‌های ریشه دار و قدیمی تشکیل شده است که این‌ها با داعش اعلام همبستگی کرده‌اند که از آن جمله می توانیم به گروه انصار التوحید اشاره کنیم که به احتمال زیاد این عملیات تروریستی نیز کار آنها بوده است.

کارشناس مسائل شرق آسیا با بیان اینکه داعش موفق شده است در اندونزی گروه‌های بومی داعشی را پدید بیاورد، گفت: این گروه‌ها با سوء استفاده از نارضایتی‌هایی که در ساختار قدرت وجود دارد موفق شده برخی جوانان در حاشیه را به خود جذب کند و برای اهداف داعش به خدمت بگیرد و این امکان وجود دارد که در آینده نیز از این دست عملیات بازهم تکرار شود.ملازهی در پاسخ به این سوال که آیا اندونزی پذیرای تفکر داعشی خواهد بود یا خیر گفت: داعش سه منطقه اسلامی را برای خلافت خود برگزیده است. اولین و اصلی ترین آن خاورمیانه و شمال آفریقا است که در آن اعلام خلافت کرده است. دومین منطقه مورد نظر داعش که خراسان بزرگ است که از ایران شروع و تا شمال هند و بخش های زیادی از افغانستان و پاکستان را شامل می شود و سوم شرق آسیا است.او با بیان اینکه پیش از پیدایش داعش در اندونزی تشکیلاتی تحت عنوان دولت اسلامی شکل گرفته بود گفت: این واقعیتی است که زمینه های نفوذ و فعالیت داعش در این کشور از قبل وجود داشته است و آنها از این زمینه ها بهره می برند. اگر داعش نتواند درخاورمیانه باقی بماند و خلافتش با شکست مواجه شود منطقه شرق آسیا و خراسان بزرگ می توانند به عنوان پایگاه های بعدی داعش مورد توجه قرار بگیرند.

از غرب تا شرق دور، داعش دنبال ترور!

جماعت اسلامی یکی از پرنفوذترین تشکل‌های تندرو در آسیای جنوب شرقی است و از نظر ساختاری و کارکردی نیز یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌ها در آسیای جنوب شرقی به حساب می‌آید. به طوری‌که با وجود ممنوعیت فعالیت آن توسط دولت‌های منطقه به خصوص دولت اندونزی و نیز قرار گرفتن آن در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، دامنه فعالیت و عملکرد آنان متوقف نشد. این گروه بنیادگرا می تواند محمل و پشتیبانی مناسب برای تحرکات داعش در این منطقه شود.با پیشروی‌های اخیر نیروهای مردمی و ارتش در عراق و عقب نشینی‌های مکرر داعش در این کشور و سرزمین‌های تحت کنترل آن در سوریه،کوچ تدریجی فعالیت های این گروه به مناطق دیگر قابل پیش بینی بود.

نکته قابل تامل گستره وسیع جغرافیایی است که بستر تفکر و عملیات این گروه تروریستی قرار گرفته اند. دو ماه پیش، پاریس در قلب اروپا و اینک جاکارتا در شرقی ترین نقطه از دنیای اسلام نا امنی و ترور را تجربه می کنند.فرایندی که نشان می دهد این ویروس مهلک در هر نقطه از جهان قابلیت نفوذ و تکثیر را دارد. قابلیتی که همچنان مایه نگرانی دولت های مختلف از جمله حامیان سابق و فعلی آنان شده و به معضلی برای امنیت بین الملل تبدیل شده است.

اندونزی مرکز خلافت داعش در جنوب شرق آسیا است

کار‌شناس مسائل شبه قاره گفت: ریشه تفکر رادیکال از دهه چهل میلادی در منطقه جنوبشرق وجود دارد و داعش اندونزی را مرکز فعالیت‌های خود قرار خواهد داد.از چند ماه قبل اخباری مبنی بر فعالیت‌های داعش در جنوب شرق آسیا شنیده می‌شود. گاهی این اخبار اعلام هشدار سرویس‌ اطلاعاتی روسیه به تایلند مبنی بر وجود عناصر داعش در آن کشور یا آماده باش پلیس مالزی برای مقابله با تهدیدات تروریستی بود اما چندی پیش، جاکارتا عملا تبدیل به میدان وقوع عملیات تروریستی شد و داعشی‌ها حضور خود در این منطقه را با یک بمب رسانه‌ای اعلام کردند. برای بررسی گرایش داعش برای ورود به جنوب شرق آسیا و ریشه‌های تفکر افراطی در منطقه با «پیر محمد ملازهی» کار‌شناس مسائل شبه قاره گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. ملازهی درباره نقشه راه گروه البغدادی برای گسترش قلمرو گفت: داعش در برنامه بلندمدت خود برای تشکیل خلافت به اصطلاح اسلامی، به دنبال تصرف سه منطقه است.

این سه منطقه شامل جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و منطقه خراسان بزرگ است که از بخش‌هایی از ایران شروع می‌شود و با گذر از افغانستان، پاکستان و کشمیر تا سین کیانگ چین می‌رود. سومین منطقه مورد نظر آنان که پیش از این مورد توجه القاعده نیز قرار گرفته است، جنوب شرق آسیا با محوریت اندونزی است. این کشور بالای ۲۵۰میلیون نفر جمعیت دارد و بخش اصلی آن مسلمانان هستند.وی ادامه داد، در کشورهای جنوب‌شرق آسیا نیز مانند دیگر کشورهای منطقه، اقلیت‌های مسلمان وجود دارند که تندروهای رادیکال نیز در آنجا هستند. داعش به دنبال این است که بخش سوم خلافت را با محوریت اندونزی تشکیل دهد و با اتصال سه منطقه، قلمرویی که در آرزوی آن است را یکپارچه سازد. این کار‌شناس مسائل شبه قاره با اشاره به ریشه‌های اندیشه رادیکال مذهبی در این منطقه، گفت: بحثی که وجود دارد این است که چرا داعش توانست در جنوب شرق آسیا حرکت کند. پیش از این، اثری از آنان در این منطقه وجود نداشت اما اندیشه‌های رادیکال مذهبی در این کشور‌ها از دهه ۴۰میلادی وجود دارد. جماعت اسلامی که یکی از احزاب قدرتمند شبه قاره هند است و در این دهه تشکیل شد، چندین شاخه در بنگلادش، هند و پاکستان ایجاد کرد و شعبه مالزی – اندونزی آن نیز فعال است.

ملازهی تاکید کرد: جماعت اسلامی در جنوبشرق آسیا و شبه قاره هند با القاعده گره خورد و یکی از هفت نفری که القاعده را تشکیل دادند، وابسته به این جماعت بود. در کنار گروه‌های رادیکال، گروه‌های اسلامی میانه‌رو نیز در این کشور‌ها از جمله اندونزی فعال بودند که در روند دموکراتیک نیز شرکت داشتند. بارز‌ترین نمونه آن، حزب ملی بیداری بود که رهبر آن، «عبدالرحمان وحید» در برهه‌ای از زمان به ریاست‌جمهوری نیز رسید. اما تجربه موفقی به دست نیامد و گروه او شکست خورد. شکست آنان، زمینه را برای فعالیت هرچه بیشتر نیروهای رادیکال فراهم کرد و گروه‌های مسلح در تایلند، اندونزی، فیلیپین و کامبوج رشد کردند.بعد از مطرح شدن پدیده جدید داعش، برخی گروه‌های حاضر در شبه قاره که پیش از این با القاعده هم‌پیمان بودند به طرف البغدادی کشیده شدند. رقابتی که میان القاعده و داعش در سوریه وجود دارد، آهسته آهسته به طرف جنوب غرب آسیا کشیده شده و این منطقه را دچار بحران خواهد کرد.

حوادث اخیر جاکارتا، ورود پر سر و صدای داعش به جنوب غرب آسیا و عملیاتی روانی برای اعلام وجود بود.این در حالی است که، مردم سراسر اندونزی در راهپیمایی‌هایی و حمل تصاویر و نوشته‌هایی مانند تروریست برو به جهنم عملیات تروریستی اخیر در این کشور را محکوم کردند.مقامات اندونزی تاکنون شمار تروریست‌ها را پنج نفر اعلام می کردند، اما اکنون تاکید دارند مهاجمان تروریست که عملیات انتحاری نیز انجام دادند تنها چهار نفر بودند.در 'ایندرا مایا' در جاوا غربی اندونزی که اعضای گروه تروریستی 'مجاهدین شرق' همپیمان داعش پنهان شده اند نیز جمعیت انبوهی از مردم برای محکومیت عملیات تروریستی جاکارتا به خیابان آمدند.

ساکنان این شهر تاکید کردند پذیرای جسد 'موهازان' تروریست 25 ساله ای که بمب گذاری انتحاری را در کافه استارباکس انجام داد، نیستند.براساس گزارش رسانه های اندونزی، پژوهشگران، دانشجویان، روحانیون و بزرگان جامعه، پذیرش جسد این تروریست را به دلیل نقض قانون و دین رد کرده اند.تجمع دیگری نیز در «پورووکرتو» در جاوا مرکزی برگزار و در آن شاخه محلی بزرگترین جنبش اسلامی جوانان اندونزی با حمل نوشته‌هایی با عنوان «تروریست برو به جهنم»، تلاش تروریست ها برای برهم زدن وحدت در این کشور را رد کردند.

در مرکز 'جاکارتا' پایتخت اندونزی نیز مردم به سمت محل درگیری تروریست رفتند تا آن را محکوم کنند.ریامیزارد ریاکودو، وزیر دفاع اندونزی خطاب به تجمع چند هزار نفری در جاکارتا، گفت تروریست ها برای ایجاد ترس در میان مردم آمدند، اما مردم ما هراسی ندارند.وضعیت اندونزی پس از این عملیات تروریستی به حالت عادی بازگشته هر چند تدابیر امنیتی مالزی همسایه این کشور افزایش یافته و پلیس در مراکر گردشگری حضور محسوسی دارد.

مالزی در شوک عملیات تروریستی پایتخت اندونزی

دولت مالزی از سازمان های امنیتی این کشور خواست هوشیاری خود را برای مقابله با تهدیدات و حملات احتمالی تروریستی افزایش دهند.نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی پس از عملیات تروریستی اخیر در جاکارتا پایتخت اندونزی که براثر آن 8 نفر از جمله چهار تروریست کشته شدند، گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم تمام اقدامات لازم برای جلوگیری و متوقف کردن تروریست‌ها انجام شده است.شورای امنیت ملی مالزی در نشستی به ریاست نخست وزیر احتمال اقدامات تروریستی و افزایش تدابیر امنیتی و مقابله با تهدیدات تروریستی را بررسی کرد.وزارت حمل و نقل مالزی به تمام فرودگاه ها، بنادر و ایستگاه های قطار در این کشور دستور داد تدابیر امنیتی و اقدامات پیشگیرانه را در برابر تهدیدات تروریسم افزایش دهند.

'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی گفت که تجهیزات نظارت در نقاط کلیدی ورودی برای نظارت و ردیابی تهدیدات بالقوه نصب شده است.مالزی تلاش دارد با افزایش اقدامات امنیتی ورود تروریست های این کشور که در سوریه و عراق آموزش های نظامی را گذرانده اند تحت نظارت قرار دهد، هر چند وزیر حمل و نقل گفت که گروه های تروریستی بیش از 50 هزار حامی در داخل مالزی دارند.وزارت مهاجرت اندونزی لیستی از تروریست ها به ویژه اتباع مالزی در سوریه را به مراکز این کشور به منظور نظارت بر ورود احتمالی این افراد ارائه کرده است.از سوی دیگر به دنبال عملیات تروریستی چهار اندونزیایی در جاکارتا، سازمان نظارت دریایی مالزی نسبت به نفوذ تروریست ها از طریق مرزهای دریایی ابراز نگرانی کرده است.

پلیس مالزی هشدار داد چند منطقه از شهر کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا از جمله 'بنگسر'، 'بوکیت بینتانگ' و 'سولاریس' مورد تهدید حملات تروریستی هستند.مراکز خرید پابلیکا، کرو و هارتاماس نیز در این لیست قرار دارند.پلیس مالزی پیش‌بینی کرده است تروریست‌ها با آغاز فوریه و همزمان با جشن‌های سال نو چینی در این کشور قصد ایجاد ناامنی و بی ثباتی این کشور گردشگرپذیر را داشته باشند.

مالزی اخیرا یک تروریست را با سلاح و برخی اسناد در یک ایستگاه قطار شهری در کوالالامپور بازداشت و اعلام کرد وی قصد عملیات انتحاری را داشته است.همزمان 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی نیز از آمادگی ارتش برای ورود به مناطق حساس کوالالامپور در صورت بروز تهدید تروریستی علیه پایتخت خبر داد.

براساس آمار رسمی بیش از 130 مالزیایی به اتهام شرکت در عملیات تروریستی در عراق و سوریه و پس از بازگشت از این کشورها یا به اتهام حمایت از گروه های تروریستی دستگیر و به زندان منتقل کرده است.دهها مالزیایی با سفر به عراق و سوریه به تروریست ها پیوسته اند و تاکنون دست‌کم 16 نفر آنها در عملیات ارتش سوریه علیه گروه تکفیری داعش و یا عملیات انتحاری به هلاکت رسیده اند.

همچنین رهبران نهادهای اجرایی و قانونگذاری اندونزی توافق کردند برای تجدیدنظر در قانون مبارزه با تروریسم سال 2006 گام بردارند که در حال حاضر اجازه می دهد تروریست ها عضو گروه تکفیری داعش آزادانه از سوریه و عراق به خانه باز می گردند.جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در نشستی به‌دنبال تصویب قانونی است تا مانع حمله مرگبار جدیدی مشابه حمله انتحاری هفته گذشته در 'جاکارتا' شود.نیروهای امنیتی اندونزی از بازگشت اعضای گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه به خانه هراس دارند، چون این احتمال را می دهند یک حمله بسیار حساب شده تر از آنچه چهار تروریست آماتور با استفاده از دو سلاح و 11 بمب دست ساز راه اندازی کردند، انجام دهند. در این عملیات هشت نفر از جمله چهار تروریست کشته شدند.

براساس گزارش رسانه های اندونزی، رئیس جمهوری، رهبران مجلس نمایندگان و مجمع مشورتی مردم و سازمان های اجرایی اندونزی پشت درهای بسته خواستار بازنگری در قوانین مبارزه با تروریسم شدند.براساس این بازبینی درقانون، قدرت پلیس ملی اندونزی برای بازداشت متهمان و مظنون هایی که قصد پیوستن به داعش و آموزش نظامی دارند یا از خارج باز می گردند، افزایش می یابد.مقامات تلاش دارند سد راه اندونزیایی ها شوند که قصد رفتن به کشورهای جنگ زده ای مانند سوریه و عراق برای پیوستن به گروه های تروریستی را دارند و بدنبال مجازات کسانی هستند که از اهداف گروه های تروریستی حمایت می کنند.صدها اندونزیایی در حال حاضر در عراق و سوریه به گروه تکفیری داعش پیوسته اند. تحقیقی که مرکز نظرسنجی 'پیو' ماه نوامبر سال گذشته منتشر کرد نشان می‌دهد که چهار درصد از 1000 اندونزیایی از تروریست ها حمایت می کنند. تحلیلگران می گویند این زنگ خطری برای کشور 250 میلیون نفری اندونزی است .به نوشته تارنمای 'جاکارتا گلوب'، 'ذوالکیفلی حسن' سخنگوی پارلمان گفت که اصلاح قوانین با موانعی همراه است.وی گفت که شرکت کنندگان در این نشست برای تجدیدنظر در قانون از طریق فرآیندهای مشورتی یا از طریق صدور مقررات به توافق رسیدند.

در حال حاضر هیچ بندی در قانون اندونزی در مورد مجازات افرادی که آموزش‌های تروریستی می‌بینند و یا رفتن مردم به خارج برای پیوستن به گروه های تروریستی و بازگشت آنها وجود ندارد.لوهوت چاندجایتان، وزیر امور هماهنگی سیاسی، حقوقی و امنیتی اندونزی به خبرنگاران، گفت : قوانین و مقررات جدید اجازه می دهد مظنون به طور موقت بازداشت شود.حدود 100 اندونزیایی تروریست از خاورمیانه به خانه بازگشته اند در حالی که بسیاری از آنها عملیات مسلحانه تروریستی انجام داده اند. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\01\01-26\20-35-59.htm&storytitle=%8D%D1%C7%20%CF%C7%DA%D4%20%C8%E5%20%CC%E4%E6%C8%20%D4%D1%DE%20%C2%D3%ED%C7%20%D1%DD%CA%E5%20%C7%D3%CA%BF

ش.د9405525

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات