تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۵۲

ترس از انزوا

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/10/27 – شماره 10505 – صفحه 6)

استرات‍ژی عربستان درمنطقه خاورمیانه پیشابرجام و پسابرجام به منظور مانع تراشی در مسیر اجرای برجام و جلوگیری از بهبود روابط غرب با تهران هدف‌گذاری شده است و برای جلوگیری از انزوا در سطح منطقه و بین‌المللی سیاست‌های متخاصمانه‌ای در پیش گرفته است.

تغییر پادشاه عربستان و روی کار آمدن دولتی جدید با روحیه تخاصمی و گرفتار رقابت‌های درون خاندانی، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تشدید تنش‌ها در منطقه را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر با اجرای برجام و پایان ماجراجویی‌های 12 ساله غرب علیه تهران به بهانه احتمال انحراف در برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، همه بافته‌های رژیم سعودی با ضرب دلارهای نفتی در منطقه پنبه شده و ایران تعیین‌کننده معادلاتی کلیدی و استراتژی منطقه شود.

کمک به انواع گروه‌های تروریستی در سوریه، سرکوب قیام مردمی بحرین، حمله به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه این کشور، حوادث اسفبار منا و اعدام دسته جمعی 47 نفر از جمله آیت‌الله شیخ نمر، دلایل کافی و متقنی است، تا به رغم چشم پوشی همیشگی چند دولت غربی بر روی موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط رژیم سعودی، دنیا به وضوح دریابند که منشا و ریشه اقدامات تروریستی در منطقه و بسیاری از نقاط جهان رژیم آل سعود است.

این حوادث باعث شده تا لایه‌ای از اغماض‌ها و چشم پوشی‌های برخی دولت‌های غربی برداشته شود و آشکارا به اقدامات تروریستی و سیاست‌های تنش آلود سعودی‌ها در منطقه اعتراض کنند تا جایی که روزنامه بیلد آلمان نوشت، نفت، خرما و تروریست‌ها سه صادرات عمده عربستان به دنیا است.

اعدام آیت‌الله شیخ نمر به رغم هشدارهای سازمان ملل و مقام‌های ارشد برخی کشورها، ثابت کرد که ر‍ژیم سعودی هر گونه مطالبه خواهی و انتقاد شهروندان کشورش را با شکنجه و اعدام پاسخ می‌دهد.

سران سعودی تلاش کردند تا از ماجرای حمله به سفارت ریاض در تهران برای سرپوش گذاشتند برای اعدام دسته جمعی شهروندانش از جمله آیت‌الله شیخ نمر به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

قطع روابط دیپلماتیک با تهران، شکایت به شورای امنیت سازمان ملل، ترغیب چند کشور کوچک از جمله جیبوتی و سودان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران و فشار بر اتحادیه عرب از جمله اقدامات سعودی برای تحت فشار قرار دادن تهران و انحراف دنیا از اعدام آیت‌الله نمر صورت گرفت.

هر چند که حمله به سفارت عربستان اقدامی نادرست و مغایر با قوانین بین‌المللی است و دکتر روحانی رئیس جمهوری ضمن محکوم کردن این اقدام با نامه‌ای با ارسال نامه‌ای به وزرای کشور و اطلاعات و همچنین نیروی انتظامی خواستار برخورد قاطع با عاملان این حادثه شد، اما تراژدی رژیم سعودی باعث نشد که دنیا تفاوت این دو حادثه را درک نکند و نسبت به اعدام شیخ نمر بی‌تفاوت باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر خارجه دانمارک بار دیگر اعدام آیت‌الله نمر را محکوم و تاکید کرد که پاسخ انتقاد سربریدن نیست وعربستان نمی‌تواند جنایت خود را با قطع رابطه بپوشاند.

واکنش‌ها و اظهارنظرهای رهبران، صاحبنظران، نظریه پردازان و کارشناسان به اقدام اخیر دولت عربستان حاکی از آن است که استراتژی سعودیها برای گره زدن حمله به سفارت ریاض در تهران با اعدام آیت‌الله نمر عملا شکست خورده است و خط متمایز بین این دو حادثه برای جهانیان کاملا روشن و مبرهن است.

ولی نصر کارشناس مسایل خاورمیانه و مدیر مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز در واشنگتن در مصاحبه با نیویورک تایمز با صراحت اعلام کرد که نظر غرب در این مورد بطرف ایران گرایش دارد، که تا حدودی از علاقه اتحادیه اروپا به نزدیک شدن به ایران ناشی می‌شود.

هر چند که دولت انگلیس به خاطر روابط اقتصادی و سیاسی لندن با ریاض حاضر نشد به صورت رسمی اعلام کند که تاخیر در سفر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس به عربستان با خاطر اعدام شیخ نمر است. اما به طور طبیعی لندن و دولت کامرون دوست نخواهند داشت در شرایط کنونی به کشوری سفر کند که در دنیا به نماد تولید تروریسم و عامل اصلی تنش‌های اخیر در منطقه مشهور شده است.

کارشناسان بر این باورند، بعد از اینکه عربستان به رغم تلاش‌های زیاد در سنگ اندازی در مسیر توافق هسته‌ای با شکست مواجه شد، اکنون با اتخاذ سیاست‌های جنون آمیز در منطقه به مسیر بسیار خطرناکی گام بر داشته است.

عربستان سعودی با 600 میلیارد دلار ذخیره ارزی و 100 میلیارد دلار بدهی، برای نخستین بار اقدام به فروش اوراق قرضه نموده و بهای بنزین و حامل‌های انرژی را افزایش داد.

کارشناسان مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید دارند در صورت تداوم سیاست کنونی دولت سعودی در قبال تحولات منطقه و کاهش بهای نفت، مقام‌های این کشور طی ماه‌های گذشته با مشکلات جدی و موانع اساسی روبرو خواهند شد و ادامه این روند غیر ممکن به نظر می‌رسد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=77481

ش.د9405547

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات