تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۶۹

حقوق بشر زير چکمه ائتلاف سعودي مهاجم به يمن (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات – 1394/10/21 – شماره 26348 – صفحه 12)

انصارالله سدي بزرگ در مقابل ياغي‌گري سعودي

«زيدون النبهاني» نويسنده و پژوهشگر عراقي طي يادداشتي تحت عنوان «وقت‌شناسي انصارالله؛ بن سلمان را خشمگين و ولد الشيخ را رسوا مي‌کند» به ترفند رسانه‌هاي عربستاني و ديگر کشورهاي عربي حوزه خليج مي‌پردازد که تلاش دارند، انصار‌الله را عامل به نتيجه نرسيدن مذاکرات و پايان تجاوز عربستان عليه يمن معرفي کنند که مشروح آن در ادامه مي‌آيد.همچون گذشته، رسانه‌هاي عربستاني و عربي وابسته به کشورهاي حوزه خليج فارس به نقش خود در تحريف و تکذيب واقعيت‌ها ادامه مي‌دهند و به عمد از انتشار واقعيت امور در پرونده‌ها و قضايايي که به نوعي با منافع حکومت‌هايشان در ارتباط است، به خصوص در اين برهه که پرونده يمن مورد توجه آنهاست و نگراني‌هايي را براي آنها ايجاد کرده، امتناع مي‌کنند.

در اين راستا اين رسانه‌ها از هيچ اقدامي براي ايجاد مانع برسر راه مذاکرات حل بحران يمن فروگذار نمي‌کنند، چراکه به نتيجه رسيدن اين مذاکرات نگراني‌هاي بسياري براي پادشاه عربستان ايجاد مي‌کند که مهمترين آنها شکست عربستان در يمن و از کورس رقابت خارج شدن پسرش «محمد» جهت تکيه زدن بر تخت سلطنت در عربستان است. مذاکراتي که اکنون براي به بن بست رسيدن براي آن تلاش مي‌شود، با حمايت و خواست بين المللي – آمريکايي آغاز شد تا عربستان را از گردابي که در آن گرفتار آمده خارج کند، در حالي‌که از زمان آغاز اين تجاوز رياض نتوانسته، حتي يک درصد از اهداف اعلام شده خود را در يمن محقق کند.در مقابل توفان انصار الله هر روز در عمق بيشتري از عربستان وزيدن مي‌گيرد و نجران و جيزان و عسير هم اکنون به اهداف سهل الوصول نيروهاي يمني تبديل شده‌اند.

در زمان اعلام آغاز مذاکرات، در حالي‌که انصار الله و نيروهاي يمني به طرح آتش بس احترام گذاشته و حملات خود را متوقف کردند، عربستان سعودي به حملاتش عليه مناطق مختلف در يمن ادامه داد که در نتيجه آن ده‌ها غيرنظامي يمني کشته و زخمي شدند .اين حملات با پاسخ انصار الله مواجه شد تا طي موشک باران مواضع و پايگاه‌هاي مهم عربستاني بيش از 90 نظامي متجاوز را از پاي درآورد که در ميان آنها 25 مزدور «بلک واتر» مشاهده مي‌شد.ظرف سه روز مذاکرات نيروهاي يمني و انصار‌الله 300 مورد نقض آتش بس از سوي عربستان را ثبت کردند که بيانگر نقش واقعي و عملکرد «اسماعيل ولد الشيخ»، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن است که در طول ماموريت خود نتوانست جانب بي‌طرفي را لحاظ کند.

ولد الشيخ درحالي از نقض‌هاي عربستان سعودي دفاع مي‌کرد که اغلب کشورهاي جهان تجاوز اين کشور به مردم بي‌پناه يمن را محکوم مي‌کردند، در اين‌باره مي‌توان به اظهارات «سامانتا پاور»، نماينده آمريکا در سازمان ملل اشاره کرد.پاور از عربستان سعودي خواسته بود، به قوانين انساني در منازعات و جنگ‌ها احترام گذاشته و ملتزم باشد و نقض اين قوانين از سوي رياض را محکوم کرده بود. پايان خفت بار تجاوز عربستان به يمن تنها موجبات نگراني محمد بن سلمان نشده بود، بلکه «عبد ربه منصور هادي»، رئيس جمهوري فراري يمن نيز با وي احساسي مشترک اما از بُعد و جنبه‌اي ديگر داشت .هادي از اين حيث نگران بود که مبادا مذاکرات به توافق بين انصار الله و رياض منتهي و موجب حذف وي از معادلات سياسي يمن شود، به ويژه آنکه وي جايگاهي ميان مردم يمن نداشت تا بتواند، به آن تکيه کند .

تنش‌هايي که در دوره هادي چه بعد از تجاوز و پيش از آن در يمن رخ داد، موجب شد، واشنگتن ترجيح دهد، عرصه سياسي را به دست فرد ديگري بسپارد و اين عامل ديگري بود تا عربستان از هادي روي گردان شود. مواضع عربستان در طول مذاکرات مواضع غير منتظره‌اي نبودند، همان مواضعي بودند که در قبال ديگر پرونده‌هاي منطقه‌اي مانند عراق و سوريه نيز از رياض شاهد آن بوديم.عربستان همانگونه که در عراق تمامي تلاش خود را جهت توقف روند سياسي و گذار دموکراتيک جامعه عراق به‌کار برد و در سوريه از هيچ اقدامي براي پيچيده‌تر کردن راه حل مسالمت آميز بحران اين کشور فروگذار نکرد، در مذاکرات يمن از هر ترفندي براي به بن بست کشاندن گفت‌وگوها استفاده کرد.اين سياست، از جمله مهمترين سياست‌هاي خاندان سعودي است که اکنون از سوي محمد بن سلمان پياده مي‌شود تا حمايت غرب را در زمينه تصدي منصب وليعهدي به دست آورد، اما اکنون اين جلب حمايت با سد محکم و سختي به نام مقاومت و ايستادگي يمن مواجه شده که هر روز بعد جديدي از ماهيت واقعي آل سعود را برملا مي‌کند .

موانعي که عربستان در روند مذاکرات ايجاد مي‌کند، هيچ گاه از سوي رسانه‌ها پوشش داده نمي‌شود، به ويژه درحال حاضر که ائتلاف عربستان در يمن متحمل خسارات سنگيني شده و در قبال تجاوزات اين ائتلاف با وجود محکوميت‌هاي بين المللي ولد الشيخ ترجيح مي‌دهد، سکوت اختيار کند .رهاورد چنين تعاملي، پايان ماموريت ولد‌الشيخ و کنار نهادن هادي است تا به موازات آن محمد بن سلمان و پدرش نيز روياهاي خود را در يمن برباد رفته ببينند و به اين نتيجه برسند که تنها گزينه پيش رو حل مسالمت آميز اين بحران پس از متحمل شدن خسارات سنگين مادي و تلفات بي‌شمار جاني است.

انگليس پشتيبان عربستان

موشک‌ها و جنگنده‌هاي انگليسي فروخته شده به عربستان بخش مهمي از جنگ عليه يمن هستند که دولت لندن تمايل دارد انگليسي‌ها آن را ناديده بگيرند .يونا کرگ، ستون نويس نشريه اينديپندنت انگليس در مقاله‌اي با اين مقدمه به نقش سلاح‌ها و حمايت انگليس در کشتار غيرنظاميان در يمن مي‌پردازد و مي‌نويسد،اگر به شما گفته باشند که جنگنده‌ها و بمب‌هاي انگليسي در جنگ در خاورميانه که هزاران کشته غيرنظامي داشته نقش داشته‌اند ممکن است فرض کنيد که مساله مربوط به عراق يا مورد جديدتر مداخله انگليس به بهانه مبارزه با داعش در سوريه است، اما چيزي که با احتمال کمتري به ذهن شما مي‌رسد يک جنگ فراموش شده ديگر در اين منطقه است که انگليس از آن حمايت مي‌کند اما به ندرت درباره آن صحبت مي‌شود. در 9 ماه گذشته موشک‌ها و جنگنده‌هاي تامين شده از جانب انگليس بخش مهمي از حملات هوايي تقريبا روزانه ائتلاف تحت رهبري عربستان در يمن را تشکيل داده‌اند.

در اين کمپين نسبتا پنهاني تاکنون هزاران غيرنظامي کشته شده‌اند و بمباران‌هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان مسئول اصلي تلفات 4493 غيرنظامي در هفت ماه نخست سال جاري ميلادي بوده‌اند.عربستان سعودي در مناقشه سياسي داخلي در يمن ميان عبدربه منصور هادي و علي عبدالله صالح مداخله کرد و يک ماه بعد از آغاز مداخله هوايي در يمن در ماه مارس، عربستاني‌ها به اين افتخار مي‌کردند که ائتلاف آنها دست کم 1000 بمب را در غالب 125 حمله در روز بر سر مردم يمن فرو ريخته است. انگليس تامين کننده شماره يک سلاح‌ براي عربستان در سال گذشته ميلادي بوده و ده‌ها جنگنده ساخت انگليس در حال حاضر از سوي نيروي هوايي عربستان به پرواز در مي‌آيند و با حمايت فني انگليس از عربستان، بايد گفت نقش لندن در جنگ يمن انکار ناپذير است. هر کسي که از زمان آغاز جنگ در يمن در اين کشور بوده باشد به وضوح مشاهده کرده که غيرنظاميان قرباني اصلي اين جنگ بوده‌اند.من در پنج ماهي که در يمن از زمان آغاز جنگ در اين کشور، حضور داشتم شاهد ده‌ها حمله هوايي بودم و از آوار ساختمان‌هايي بالا رفتم که شامل مدارس، بيمارستان، بازار، فروشگاه و ايستگاه‌هاي اتوبوس و خانه‌هاي غيرنظاميان بودند.

بسياري از اين ساختمان‌هاي تخريب شده نتيجه حملات هوايي دوگانه‌اي بوده‌اند که معمولا دومين حمله در زماني که عده‌اي براي نجات جان قربانيان حمله اول مي‌آمدند، صورت مي‌گرفت.مدارکي که از شاهدان و نجات يافتگان جمع آوري کردم به وضوح نشان مي‌داد که غيرنظاميان هم کورکورانه هدف کشتار قرار گرفته‌اند و اين کار عمدي بوده است. اين احتمال بسيار قوي وجود دارد که براي اين کشتار سلاح‌هاي انگليسي استفاده شده‌ باشند. در شش ماهه اول سال 2015 انگليس بيش از 1000 بمب به عربستان صادر کرده تا با استفاده از آنها غيرنظاميان و زيرساخت‌هاي يمن را هدف قرار دهد اما دولت انگليس از پذيرفتن همدستي خود در اين نقض فاحش قوانين بشردوستانه بين المللي خودداري مي‌کند.با وجود آنکه دولت لندن از فروختن وجدان اخلاقي جمعي انگليسي‌ها با بمب‌ها و جنگنده‌ها به عربستان خرسند است ما نبايد باشيم. ما در کشتار در يمن نقش مهمي ايفا مي‌کنيم.

وزارت خارجه انگليس تاکيد دارد که ائتلاف تحت رهبري عربستان تضمين کرده به قوانين بين المللي پايبند است، اما اين براي رشيد عثمان 4 ساله که پدرش در يک اتوبوس در جريان دو حمله هوايي در استان لحج کشته شد چندان مهم نيست. در اين حمله دست کم 30 مسافر غيرنظامي کشته شدند و هيچ هدف نظامي در منطقه وجود نداشت.در همين حال عربستاني‌ها با اطمينان به من گفتند اين ائتلاف مسئول مرگ دست کم 50 غيرنظامي در حمله به يک بازار در ماه ژوئيه نبوده است در حالي که هيچ کس ديگري در يمن حمله هوايي انجام نمي‌دهد. آنها همچنين گفتند که مسئول حمله ماه اکتبر به بيمارستان سازمان پزشکان بدون مرز نيز نبوده‌اند.چند روز پيش گروهي از وکلاي برجسته اعلام کردند فروش سلاح‌هاي انگليسي به عربستان غيرقانوني بوده و خواهان توقف سريع اين مساله شدند. دولت انگليس مي‌خواهد ما کمک 98 ميليون پوند به يمن در سال مالي فعلي را ستايش کنيم اما اين در مقايسه با مجوز فروش 1/7 ميليارد پوند سلاح انگليسي به عربستان در شش ماهه نخست سال 2015 ناچيز است. اجبار ديويد کامرون براي حمايت از جنگ عربستان در يمن ناشي از ترس از هشدارهاي سابق مقام‌هاي عربستان است.

پيش از اين فاش شده بود که بعد از لغو تحقيقات دفتر مبارزه با کلاهبرداري‌ انگليس درباره فساد مربوط به قرارداد فروش سلاح در سال 2006 ميان عربستان و انگليس، عربستاني‌ها تهديد کردند که در صورت ادامه اين تحقيقات ديگر اطلاعاتي درباره تهديدات تروريستي تبادل نخواهند کرد، اما تهديد عربستاني‌ها يک تناقض ديگر نيز دارد. اصلي ترين سودبرنده جنگ فعلي در يمن القاعده در شبه جزيره عرب و شاخه نوظهور داعش در اين کشور هستند. هرچه اين جنگ بيشتر ادامه يابد آنها بيشتر ظهور پيدا خواهند کرد.آژانس‌هاي سازمان ملل نسبت به قحطي گسترده در يمن از بابت محاصره دريايي و فرودگاه‌هاي اين کشور از سوي ائتلاف عربستاني که جلوي کمک‌هاي غذايي و دارويي به اين کشور را مي‌گيرد، هشدار دادند.اين آژانس‌ها مي‌گويند بحران انساني يمن تبديل به بدترين بحران در نوع خود در جهان شده و بيش از 21 ميليون نفر در کشور نيازمند کمک هستند. مجموع تهديد حمله‌هاي هوايي، جنگ زميني و قحطي در يمن همچنين بيش از هر زمان باعث تشديد بحران مهاجران در اروپا خواهد شد.

دولت انگليس ممکن است تصميم بگيرد در اين زمينه سکوت اختيار کند و شواهد مربوط به دست داشتن خود در اين بحران را ناديده بگيرد. ما نيز همچنين ممکن است به دنبال بي‌اعتنايي باشيم اما يمني‌ها بي‌اعتنا نخواهند بود. تا زماني که انگليس به پشتيباني از جنگ عربستان در يمن ادامه داده غيرنظاميان در اين کشور با بمب‌ها و گلوله‌هاي انگليسي کشته مي‌شوند و اين اتفاق با علم کامل حمايت ما از درد و رنج آنها انجام مي‌شود. اگر انگليسي‌ها در پاسخگو دانستن دولت لندن از بابت دست داشتن در بحران يمن کوتاهي کنيم، انفعال ما انگليسي‌ها موجب همدستي در اين بحران خواهد شد.

داعش سفيد سعودي

ما يک داعش سياه داريم و يک داعش سفيد. اولي دست به کشتار مي‌زند، گلوي افراد بي‌گناه را مي‌برد، سنگسار مي‌کند، دست‌ها را قطع مي‌کند و با ميراث فرهنگي، زنان و غيرمسلمانان دشمني دارد و آنها را از بين مي‌برد اما داعش سفيد لباسي‌ تر و تميز پوشيده و ظاهري آراسته دارد، در حالي که همان کارها را انجام مي‌دهد. داعش سفيد چيزي نيست جز عربستان سعودي.نشريه نيويورک تايمز در تحليلي درباره اينکه ريشه گروه تروريستي داعش در عربستان سعودي و فرقه وهابيت است، مي‌نويسد،جهان غرب در جنگ خود با تروريسم عليه داعش سياه اعلان جنگ مي‌کند،اما با داعش ديگر دست مي‌دهد.

اين چيزي نيست جز مکانيسم انکار و انکار چيزي است که قيمت دارد: حفظ شراکت راهبردي شناخته شده با عربستان به قيمت فراموش کردن اتکاي اين کشور به شراکتش با روحانيون تندرويي که وهابيت را توليد کرده، مشروع ساخته و آن را ترويج مي‌کنند. وهابيت همان فرقه‌اي است که داعش را تغذيه مي‌کند. اين فرقه که در قرن هجدهم سربرآورد اميد دارد به اينکه يک خلافت موهوم را با محوريت يک بيابان و همچنين کتاب مقدس مسلمانان و مساجد مقدس آنها در مکه و مدينه به وجود بياورد. وهابيت که زاده کشتار و خونريزي است در درون خود رابطه‌اي غيرواقعي درخصوص زنان و همچنين نفرت از هنر و آزادي دارد. عربستان سعودي داعشي است که اين فرقه را ساخته است .انکار غرب درخصوص حکومت عربستان شگفت‌آور است.

غرب با حکومت تندروي عربستان به عنوان همپيمانش برخورد مي‌کند اما وانمود مي‌کند که نفهميده اين کشور حامي ايدئولوژيک اصلي فرهنگ افراط‌گري است. مسلما نسل‌هاي جوان به افراط کشيده شده در جهان عرب افراط‌گر به دنيا نمي‌آيند. آنها از صنعت فتواي وهابيت که به توليد کتاب‌ها، ايدئولوژي‌ها و قوانين و محتواهاي رسانه‌اي و مطبوعاتي براي افراط‌گري مي‌پردازد، تغذيه مي‌شوند .ممکن است کسي بگويد که آيا خود عربستان هدف حملات داعش قرار نمي‌گيرد؟ اين درست است اما تمرکز بر اين مساله منجر به ناديده گرفتن قدرت فراوان روابط ميان خاندان عربستان و روحانيوني که ثبات آن را حفظ مي‌کنند، مي‌شود. روحانيون عربستان قوانين مذهبي را توليد مي‌کنند که هم اين کشور را تهديد مي‌کند و به حکومت آن مشروعيت مي‌دهد.شما در صورتي که ميان ساکنان اين کشور زندگي کنيد تاثير فراوان شبکه‌هاي تلويزيوني مذهبي بر جامعه آن را که بر نقاط ضعيف در جامعه تمرکز دارند، درک خواهيد کرد: نقاطي شامل زنان، مناطق روستايي و خانواده‌ها. فرهنگ افراط‌گري در کشورهاي زيادي شامل الجزاير، مغرب، تونس، ليبي، مصر، مالي و موريتاني ترويج مي‌شود. در اين کشورها هزاران نشريه و روحاني وهابي هستند که چنين ديدگاه‌هايي را به همراه سنت‌ها و پوشش‌هاي مخصوص بر طبق لحن قوانين دولت و عرف جامعه به عموم مردم تحميل مي‌کنند.جنگ کشورهاي غربي عليه تروريسم جنگي همراه با کوتاه نظري است زيرا به جاي علت، معلول را هدف قرار مي‌دهد.

داعش بيشتر از هر چيز در درجه اول يک فرهنگ است. شما چطور قرار است زماني که همچنان تاثير صنعت فتواي وهابيت و روحانيون و فرهنگ آن دست نخورده باقي مي‌ماند، جلوي کشيده شدن نسل‌هاي آينده به افراط‌گري را بگيرد؟آيا درمان اين بيماري کاري ساده است؟ به هيچ‌وجه. عربستان سعودي همپيمان غرب در بسياري از بازي‌هاي شطرنج سياسي در خاورميانه است. غرب اين کشور را به ايران ترجيح مي‌دهد اما در يک تله مي‌افتد. اين انکار غرب باعث توهم توازن مي‌شود. افراط‌گري به عنوان بلاي قرن محکوم مي‌شود اما هيچ ملاحظه‌اي به چيزي که آن را خلق و حمايت کرده ، نمي‌شود. اين رويکرد باعث حفظ وجهه مي‌شود اما جهان انسان‌ها را نجات نمي‌دهد. اگر مادر داعش حمله آمريکا به عراق باشد، پدر آن عربستان سعودي و مجموعه مذهبي سعودي هستند. تا زماني که اين نکته درک نشود هر جنگي عليه داعش حتي در صورت پيروزي نيز محکوم به شکست است. افراط‌گرايان هرچقدر کشته شوند در نسل‌هاي آينده زاده و بر طبق همان اصول غلط و افراطي تربيت خواهند شد.حملات پاريس بار ديگر اين تناقض را آشکار کردند اما اين خطر وجود دارد که در تحليل‌ها و وجدان‌هاي ما اين مساله پاک شود.

صلح در يمن؛ چگونه؟

دور تازه گفتگوهاي صلح يمن در حالي در شهر «بيل» سوييس برگزار شده که فوريت بحران يمن به دليل بروز فاجعه انساني و گسترش گروه هاي تروريستي باعث شده است نياز به حل اين بحران از راه گفت و گوي مستقيم گروه هاي يمني و با تکيه بر حضور همه گروه هاي درگير بيش از پيش احساس شود .دور تازه گفتگوهاي سياسي براي حل بحران يمن برگزار شد و طرف هاي درگير در اين بحران در سوييس گرد هم آمده‌اند تا درباره راهکارهاي حل اين بحران بحث و تبادل نظر کنند.رايزني ها ميان دو هيات اعزامي از عربستان و يمن انجام شد که هر يک متشکل از 8 عضو و 4 مشاور بودند. علاوه بر آن، هر هيات 2 کارشناس نظامي داشت تا درباره امور نظامي و امنيتي در چارچوب کارگروه هاي ويژه مشاوره ارائه دهند.

اين کارشناسان در نشست هاي مذاکراتي اصلي شرکت نداشتند. اعضاي هيات يمني اعزام شده به سوييس را نمايندگان «عبدربه منصور هادي» رئيس جمهوري مستعفي و فراري، جنبش مردمي انصارالله يمن و حزب «کنگره ملي» تشکيل مي دهند.مديريت نشست هاي اين دور از گفتگوهاي گروه هاي يمني با «اسماعيل ولد شيخ احمد» نماينده سازمان ملل متحد در امور يمن بود .پيش از اين نيز چندين نشست ميان گروه هاي يمني به منظور دستيابي به آتش بس در کشورهاي سوييس، اتريش و عمان برگزار شد که هربار به دليل کارشکني سعودي ها به شکست منجر شده است.همچنين اين که، نيروهاي عربستان و متحدانش تاکنون چند آتش بس ادعايي رياض را نقض کرده اند .

نزديک به 10 ماه از آغاز تجاوز ائتلاف سعودي به يمن مي گذرد. اين تجاوز که به بهانه پشتيباني از دولت مستعفي منصور هادي صورت گرفت، نه تنها تاکنون هزاران کشته و زخمي بر جا گذاشته است، بلکه زير ساخت هاي اقتصادي، حمل و نقل، بهداشتي و امنيتي يمن را نيز نابود کرده است به گونه اي که بر پايه آمارهاي سازمان ملل متحد پس از تجاوز ائتلاف سعودي به يمن بيش از 90 درصد مردم اين کشور نياز به کمک هاي فوري غذايي، دارويي و سوختي دارند.در تحليل دلايل تن دادن ائتلاف سعودي به آتش بس بايد گفت:با وجود حمله همه جانبه ائتلاف سعودي از هوا، دريا و زمين به يمن، اما اين ائتلاف تاکنون در دستيابي به اهداف اعلامي خود ناکام مانده است. به همين دليل پس از مشخص شدن نخستين نشانه هاي ناکامي عربستان در تجاوز به يمن، اين کشور بحث آتش بس و برقراري صلح ميان گروه‌هاي يمني را پيش کشيد تا از اين راه شکست در عرصه نظامي را در عرصه سياسي جبران کند.

در اين چارچوب، تلاش هاي بسياري از سوي عربستان براي پيش کشيدن پاي سازمان هاي بين المللي به بحران يمن و در راستاي منافع خود انجام شده است تا بتواند در عرصه سياسي ابتکار عمل را در دست بگيرد. صدور قطعنامه 2216 شوراي امنيت سازمان ملل متحد -که بر حل فوري بحران يمن و محکوميت ضمني نيروهاي ارتش و کميته مردمي انصارالله تاکيد دارد- در همين راستا قابل تحليل است. همچنين، عربستان در راستاي پيشبرد اهداف سياسي خود در يمن و زير فشار شديد افکار عمومي بين المللي، تاکنون 3 بار اعلام آتش بس کرده است که هر 3 بار نيز عربستان با بهانه تراشي آتش بس اعلامي را نقض کرد،اما با وجود چنين نگاهي از سوي عربستان براي آتش بس و آغاز گفتگوها و با وجود همه شکاف ها و اختلاف نظرها ميان طرف هاي درگير، آنچه درباره بحران يمن بايد در نظر داشت، فوريت حل اين بحران است که از دو زاويه اصلي قابل توجيه است.

نخستين زاويه به بحران انساني باز مي گردد که در سايه حملات ائتلاف سعودي گريبانگير مردم يمن شده است. در اين راستا و همانگونه که اشاره شد، بر پايه آمارهاي سازمان ملل متحد بيش از 90 درصد مردم يمن به دليل حملات ائتلاف سعودي در وضعيت بحراني به سر مي برند و اگر هرچه زودتر اين حملات پايان نگيرد ما شاهد فاجعه اي تمام عيار در يمن خواهيم بود.زاويه دوم به گسترش گروه هاي تروريستي مانند داعش و القاعده در فضاي بي ثباتي هاي پيش آمده پس از تجاوز ائتلاف سعودي به يمن باز مي گردد.

در اين راستا بايد اشاره کرد که تجاوز عربستان به گسترش بيش از پيش خلا امنيتي و بي ثباتي هاي سياسي در يمن انجاميده و همين امر منجر به گسترش دامنه فعاليت شاخه يمني القاعده به نام «القاعده در شبه جزيره عربي» به ويژه در مناطق شرقي و جنوبي يمن شده است. از سوي ديگر، گسترش بي ثباتي در يمن محيط تازه اي براي گسترش روزافزون داعش در اين کشور فراهم آورده به گونه‌اي که اين گروه تروريستي تاکنون چندين عمليات انتحاري در شهرهاي صنعا و عدن انجام داده است و روز به روز بر دامنه فعاليت خود در يمن مي افزايد.

سوي ديگر فوريت حل بحران يمن اين است که 9 ماه تجاوز به يمن نشان داده است که جنگ از بيرون نمي تواند به کنترل سياسي در يمن بينجامد و هيچ گروهي قادر به حذف ديگري نيست. به همين دليل جنگ به يک نبرد فرسايشي تبديل شده است که دامنه آن مي تواند به ديگر مناطق نيز کشيده شود. بنابراين براي جلوگيري از سرايت بحران، چاره اي جز تن دادن به راهکار سياسي با تاکيد بر راه حلي يمني-يمني براي برون رفت از بحران يمن نيست.همچنين اين که، در طول مدت درگيري ها همه طرف هاي درگير به اين نتيجه رسيده اند که راه بقاي آنها و حفظ تماميت سرزميني يمن وابسته به پايان دادن به بحران و تن دادن به راهکاري سياسي است و همانگونه که نيروهاي وابسته به کميته مردمي انصارالله بارها اعلام کرده اند، در هر راهکاري بايد سهم همه گروه هاي يمني در ساختار دولت آينده يمن با توجه به وزن آن ها مشخص شود و هيچ گروهي کنار گذاشته نشود.بنابراين مي توان گفت، در هر شکل از گفتگو ميان گروه‌هاي يمني بايد راهکارهايي مورد توجه قرار گيرد که بر تماميت سرزميني يمن، پايان دادن به تجاوز خارجي، خروج بيگانگان از اين کشور و مشارکت همه گروه هاي سياسي در ساختار دولت آينده در يمن تاکيد داشته باشند. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\01\01-10\20-55-13.htm&storytitle=%C7%E4%D5%C7%D1%C7%E1%E1%E5%20%D3%CF%ED%20%C8%D2%D1%90%20%CF%D1%20%E3%DE%C7%C8%E1%20%ED%C7%DB%ED%9D%90%D1%ED%20%D3%DA%E6%CF%ED

ش.د9405535

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات