تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۸۰

عراق و ضرورت هوشياري طرف‌هاي درگير با داعش

(روزنامه اطلاعات – 1394/11/06 – شماره 26361 – صفحه 12)

همانگونه که فتواي مرجعيت در عراق براي تشکيل بسيج، تمامي محاسبات دشمن را بر هم زد اکنون هم اين ظرفيت براي گام‌هاي ديگر و دفاع از منطقه و نابودي تروريسم، مداخله‌‌گري و طمع‌ورزي و سلطه‌گري وجود دارد و بايد مساله را جدي گرفت.

هادي محمدي در خبرگزاري فارس نوشت: وقتي آمريکايي‌ها در سال 2003 ميلادي با بهانه‌هاي تروريسم و سلاح‌هاي کشتار جمعي به عراق حمله کردند، کار ويژه‌هاي صدام را پايان يافته ارزيابي کرده بودند و براي کل خاورميانه برنامه‌اي گسترده داشتند و عراق را يک پايلوت و نمونه و الگو براي ساماندهي يک نظم خاورميانه‌اي جديد قرار دادند. غرور قدرت و استکبار آنچنان بر تفکر و رفتار و برنامه‌هاي آنها حاکم بود که ظرفيت‌هاي ملي و پيچيدگي‌هاي اجتماعي و سياسي اين کشور را درک نکردند و وارد چينش جديدي از افراد و احزاب در طوائف مذهبي و نژادي شدند.

آنها اين‌گونه فکر مي‌کردند که بايد سناريونويسي کنند و ديگران در آن بازي کنند ولي بعد متوجه شدند در بازي خود بازي خورده‌اند و آنچنان در هزينه‌ها غرق شده‌اند که تاب ماندن در عراق نياورده و روياي خاورميانه جديد را از سر بيرون کردند!يا اينکه شبکه‌اي از بازيگران داخلي و خارجي را همچون عروسک‌گردانان تئاتر در اختيار داشتند ولي قواعد و روح پنهان قدرت را در عراق به حساب نياوردند و بسرعت در باتلاق گير کردند و هزينه‌ مالي و تلفات و هزينه‌هاي حيثيتي و سياسي و امنيتي آنها را وادار به فرار از عراق کرد.

به طوري که صهيونيست‌ها و سپس حاکمان مهد تروريسم تکفيري چماق سرزنش بر سر مقامات آمريکايي کوبيدند. آنچنان شرايط غيرقابل تحمل بوده که اوباما، اولويت فوري خود را فرار از عراق قرار داد. همان طمع‌ورزان منطقه‌اي از ترکيه و عربستان و امارات و قطر و رژيم صهيونيستي گرفته تا لابي‌هاي صهيونيستي و غربي‌هايي که از پروژه اشغال عراق حاصلي بدست نياورده بودند، از اوباما خواستند که راه حل حفظ قدرت وهژمون در خاورميانه، فرار از منطقه نيست و با پروژه تروريسم تکفيري راه را براي بازگشت آمريکا و درگير کردن در گرداب پرتلاطم آن فراهم کردند.

امروز با اينکه آمريکا علاقه‌اي به لشکرکشي‌هاي دوره‌ بوش ندارد ولي با کمک دستياران منطقه‌اي و تروريسم دست پرورده، در حال کامل کردن، يک پازل از مجموعه‌اي از اقدامات است تا از پنجره ناامني و بي‌ثابتي ناشي از تروريسم تکفيري به منطقه بازگردد. اوباما با شرايط ساده‌اي روبرو نيست و بسياري از ژست‌ها و قواعد را بايد زير پا بگذارد و اولويت را به منافع استعماري و حفظ شبکه منطقه‌اي بدهد. تروريسم از اولويت‌هاي آمريکا خارج مي‌شود. دموکراسي و منشور ملل در احترام به حاکميت‌ها، به کناري گذاشته مي‌شود.

سازمان ملل و همه موسسات وابسته به آن نقاب از چهره برمي‌دارند و به راحتي رفتار دوگانه تن مي‌دهند و در کنار ظالم و جنايت‌کار قرار مي‌گيرند.در عراق به داعش کمک تسليحاتي مي‌کنند و اطلاعات ميداني و عملياتي را در اختيار آنها مي‌گذارند به نيروهاي ارتش و بسيج مردمي عراق حمله مي‌کنند و با خط و نشان به نخست‌وزير و مقامات نظامي عراق، در مسير حضور بسيج مردمي عراق براي نابودي تروريسم و داعش و آزادسازي مناطق کارشکني کرده، شرط و شروط مي‌گذارند که اگر بسيج مردمي در عمليات‌هاي نظامي باشد، تحويل سلاح به ارتش عراق متوقف و احزاب و عشاير سني و کردها را بدون در نظر گرفتن حکومت مرکزي مسلح و مسلط خواهند کرد.

در اربيل به نام ائتلاف غربي نيرو و سلاح‌هاي هجومي – هوايي مستقر مي‌کنند ولي اولويت آنها مبارزه با داعش نيست بلکه طولاني کردن عمر تروريسم داعشي را به ظرافت به اجرا مي‌گذارند. پهپادهاي ناشناس، نيروهاي نظامي را که در حال جنگ با داعش هستند هدف قرار مي‌دهند، در کوه‌هاي حرين و ديگر نقاط، سلاح و مهمات براي داعش پرتاب مي‌کنند، فرماندهان و مسئولين داعش را از محاصره تکريت و رمادي نجات مي‌دهند و به تجمعات آنها در شمال غرب رمادي و يا غرب صلاح‌الدين که آماده حمله گسترده به شهرهاي آزاده شده هستند؛ کاري ندارند. به ترک‌ها چراغ سبز مي‌دهند که نيرو و تجهيزات نظامي کامل جنگي را وارد شمال عراق کنند و با تحريک بارزاني مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزي که اکنون در اشغال داعش هست را آزاد مي‌کنند تا تنش کردي با دولت مرکزي، بهانه هاي جديد را نيز در پرونده‌هاي قبلي داشته باشد.

در شمال سوريه يگان‌هاي ويژه مستقر مي‌کنند و به نام مبارزه با داعش، به دنبال اشغال سرزمين و تقويت زمينه‌هاي تجزيه را فراهم مي‌کنند و قبل از آن، به فکر اهرم‌هايي هستند تا با تکيه بر آن بتوانند از دولت بشار اسد امتياز سياسي بگيرند. کردهاي شمال سوريه هم که کسب خودمختاري در دستور کار آنهاست، از دام آمريکايي استقبال مي‌کنند.

چقدر جالب است که کردهاي شمال سوريه که بنيه آنچناني نداشته‌اند به کمک آمريکا، سد تشرين در شمال حلب را از وجود داعش پاک مي‌کنند و داعش هم به سادگي عقب‌نشيني مي‌کند. آل‌سعود حامي تروريسم، تهديد مي‌کند که اگر خواسته‌هاي براندازانه آنها در سوريه محقق نشود به مداخله خود ادامه مي‌دهند و از تروريست‌هاي تکفيري حمايت خواهند کرد.

در همه اين صحنه‌ها سازمان ملل يک ناظر و تماشاچي است و گاهي هم براي خروج از تنگنا، براي تروريست‌هاي زبداني و مضايا و ديگر نقاط پا در مياني مي‌کند و کاميون‌هاي غذا و دارو را براي آنها ارسال مي‌کند.

اين در حالي است که مردم روستاهاي نبل و الزهراء،‌فوعه و کفريا و بخش غربي حلب و بسياري از مناطق ديگر در سوريه در شرايط محاصره تروريست‌ها يا محاصره اقتصادي غربي هستند و سازمان ملل آنها را انسان نمي‌داند. البته اگر رفتار تحقير‌آميز آل‌سعود با سازمان ملل در يمن و حتي سوريه را در کنار اين پرونده ضد انساني‌ سازمان ملل قرار دهيم، ماهيت سازمان ملل نياز به باز تعريف خواهد داشت.در نيويورک مذاکره سوريه انجام مي‌شود و سازمان ملل مسئول گروه‌هاي معارض و تروريست مي‌شود ولي عربستان آن را بدون اعتنا به سازمان ملل انجام مي‌دهد و صدايي از دميستورا بلند نمي‌شود.

در يمن بمب‌هاي ممنوعه خوشه‌اي به کار مي‌رود و به مرکز پزشکان بدون مرز حمله هوايي مي‌شود ولي از سازمان ملل خبري نيست و نماينده آنها را عربستان از يمن اخراج مي‌کند تا اين رسوايي‌هاي روزانه به جهان مخابره نشود. حاصل اين تصوير اين است که آمريکا و شرکاي آنها که شريک و عامل همه جنايت‌هاي ضد بشري هستند، مصمم به بازگشت به منطقه و سلطه مطلق بر آنند و از هيچ جنايتي فروگذار نمي‌کنند، آيا بايد نشست و اين سير نابود‌کننده امنيت و استقلال منطقه را نظاره کرد تا قتل و ويراني را کامل کنند؟

آنچه در عراق تجربه شد و پاسخ فوري و مناسبي داد، قاعده و منطقه موازنه‌سازي تهديد و هزينه‌ها بود اين منطق و قاعده وجود دارد و در دسترس است اگر حمايت و حضور آمريکا، غرب و شرکاي طمع‌ورز آنها در عراق و سوريه نباشد به قول اولين نماينده سوداني سازمان ملل در سوريه، که گفته بود اگر الجزيره و العربيه 24 ساعت خاموش شوند و حمايت‌ها از تروريست‌ها متوقف شود، بحران سوريه کاملاً پايان مي‌يابد!، بحران تروريسم در منطقه فقط در حالي به پايان مي‌رسد که آنها احساس هزينه غيرقابل تحمل کنند اين يک جنگ رسمي و علني براي تسلط بر کشورها و کل خاورميانه است و روش‌هاي خود را مي‌طلبد يک دستور و فتواي مرجعيت در عراق براي تشکيل بسيج و دفاع از عراق، تمامي محاسبات و روش‌هاي آنها را بر هم زد و ناکام گذاشت، اکنون هم اين ظرفيت براي گام‌هاي ديگر و دفاع از منطقه و نابودي تروريسم، مداخله‌‌گري و طمع‌ورزي و سلطه‌گري وجود دارد و بايد مسئله را جدي گرفت.

از طرفي،کارشناس مسائل راهبردي عراق درباره اجراي طرح آمريکا در عراق مبني بر تشکيل «اقليم سني» با مشارکت کشورهاي منطقه هشدار داد و هدف از آن را مقابله با محور مقاومت در منطقه از جمله ايران دانست.«ازهر الخفاجي» کارشناس مسائل راهبردي در گفت‌وگو با تسنيم، ضمن هشدار به طرح خطرناک آمريکا مبني بر تشکيل «اقليم سني» هدف از اين طرح را جايگزيني کردن آن با داعش دانست.

وي ائتلاف نظامي اسلامي را که رياض از تشکيل آن خبر داده است، تجارت به نام اسلام و تلاش براي عرض اندام توسط کشورهاي اسلامي دانست که به آل سعود کمک مي کنند تا به حملات خود عليه کشورهاي اسلامي مانند يمن ادامه داده و همچنان گروههاي تروريستي در سوريه و عراق را تحت حمايت خود قرار دهند .رئيس شبکه «الانوار2» عراق افزود، تشکيل ائتلاف مزبور در واقع به مثابه تلاش براي ايجاد يک گروه نظام اسلامي است تا از آن براي ادامه طرح هاي امنيتي و نظامي در منطقه از جمله تشکيل « منطقه سني در عراق» استفاده شود .

هشدار غير مستقيم به روسيه

الخفاجي ادامه داد،ائتلاف نظامي عربستان مي تواند به مثابه هشداري براي روسيه باشد مبني بر اينکه هراقدامي براي توسعه کشمکش با ترکيه به عنوان بخشي از جهان اسلام و شدت اختلاف با آن بحران روابط با جهان اسلام را به دنبال خواهد داشت.

وي تاکيد کرد: در شرايطي که کشورهاي بزرگ اسلامي مانند پاکستان و اندونزي موافقت خود را با ملحق شدن به ائتلاف نظامي اسلامي اعلام نکرده اند و مصر، لبنان و عمان نيز در موضعي مشابه اعلام کردند که پيوستن آنان به ائتلاف اسلامي به آنان اعلام نشده است، ائتلاف مزبور فاقد اصول لازم براي مقاومت و ادامه است و ذکر نام آنان در فهرست اعضاي اين ائتلاف رسوايي است.

اين کارشناس مسائل راهبردي با اشاره به اينکه محمد بن سلمان جانشين وليعهد سعودي در يک کنفرانس مطبوعاتي از عضويت 34 کشور در ائتلاف جديد سعودي خبر داد، گفت: هرچند بن سلمان از تشکيل اين ائتلاف با اين تعداد اعضا خبر داده است اما اين ائتلاف فاقد اعتبار لازم براي گسترده شدن و عضويت 34 کشور در آن است.

چراغ سبز آمريکا به ائتلاف نظامي اسلامي

وي توضيح داد، بي ترديد اين ائتلاف حاصل درخواست و دخالت آمريکا براي تشکيل آن و اعلام خبر مربوط به آن است و شکي نيست که رياض بدون درخواست آمريکا و چراغ سبز آن قادر به ابتکار عمل براي تشکيل چنين ائتلاف نظامي نيست.الخفاجي تصريح کرد ناظران در اين خصوص به اظهارات اخير جان کري وزير خارجه آمريکا اشاره کردند که در آن کشورهايي موسوم به «کشورهاي سني» را به مشارکت در مقابله با داعش در ميدان نبرد فراخواند و بر اين اساس واشنگتن به سرعت ائتلاف جديد را «ائتلاف نظامي سني» ناميد.

اجتناب آمريکا از رويارويي با روسيه

وي ادامه داد اين ائتلاف همان چيزي است که واشنگتن به دنبال تشکيل آن بود به اين شکل که کمترين تعداد از کشورهاي اسلامي متحد آمريکا در آن عضويت داشته باشند بدون اينکه خود را خواستار تشکيل آن نشان دهد تا به اين ترتيب مسکو آن را «اقدام نظامي» با نظارت و سرپرستي آمريکا عليه خود قلمداد نکند آن هم در شرايطي که روسيه در پي سرنگون شدن جنگنده خود برفرار کوه‌هاي ترکمان در خاک سوريه در نزديکي مرز ترکيه، رهبري رويارويي شديد با ترکيه به عنوان يکي از اعضاي ناتو را به دست گرفته است .

ائتلاف نظامي عربستان طرحي آمريکايي است

الخفاجي تاکيد کرد: آنچه «ائتلاف نظامي اسلامي» ناميده مي‌شود، تلاش آمريکا براي هماهنگي با کشورهاي متحد خود در منطقه است تا با استفاده از آن با دستاوردهاي راهبردي محور مقاومت شامل ايران، سوريه، مقاومت اسلامي عراق و حزب الله در سوريه به مقابله برخيزد؛ محوري که در پي تصميم ولاديمير پوتين مبني بر جنگ عليه تروريسم در سوريه، روسيه نيز به آن قدرت راهبردي دو چنداني بخشيده است.

دست و پا زدن براي جبران ناکامي ها در سوريه

‌وي گفت: اين ائتلاف نظامي چيزي جز تلاش براي جبران شکست «طرح حمايت از گروه‌هاي تروريستي جبهه النصره و داعش و نيز ساير گروههاي مشابه نيست و هدف از آن خدمت به منافع اشغالگرانه صهيونيستي و تبديل سوريه از «سوريه مقاوم» به يک امارات ضعيف است که به رژيم اشغالگر اسرائيل خدمات نظامي و امنيتي ارائه دهد.الخفاجي يادآور شد: اين امارت وهابي سلفي که تعدادي قاتل زمام آن را به دست گرفته اند، در واقع هدفي بود که آمريکا، انگليس، فرانسه و برخي کشورهاي منطقه و پيش از همه ترکيه، عربستان ، قطر و اردن به تحقق آن چشم اميد دوخته بودند.

وي تصريح کرد همچنين در پي تصميم شجاعانه و راهبردي پوتين مبني بر ورود به جنگ عليه تروريسم در خاک سوريه در تمام جزييات آن، ديگر اميد کشورهاي مزبور در سوريه به مثابه يک طرح «مرده» است، زيرا گروه‌هاي تروريستي با وجود حمايت آمريکا، انگليس و فرانسه و نيز ترکيه، عربستان، قطر و اردن قادر به مقاومت نيستند.

استفاده از نيروهاي ائتلاف جديد در سوريه و عراق

الخفاجي با هشدار نسبت به گام بعدي ائتلاف نظامي اسلامي يا همان ورود نيروهاي کشورهاي عضو ائتلاف به خاک سوريه و عراق به بهانه مبارزه با داعش، اظهار داشت، هدف از اين اقدام اين است که در مقابل پيروزي هاي ارتش سوريه و حزب الله و مقاومت اسلامي در عراق در کنار نيروهاي داوطلب مردمي و نيز تحت پشتيباني حملات هوايي روسيه واقعيت ها به گونه اي ديگر جلوه داده شود.

الفخاجي افزود ورود نيروهاي ترکيه به خاک عراق و استقرار آنان در پايگاه «الزلکان» در بعشيقه از توابع موصل در واقعي بخشي از طرح نظامي و امنيتي جديد آمريکا در عراق است تا از اين طريق ناکامي هاي خود در سوريه را جبران کند. وي در توضيح اين مطلب گفت: واشنگتن تلاش داشت گروههاي تروريستي سلفي يا «مخالفان ميانه‌رو» را به يک واقعيت در خاک سوريه تبديل کند اما از زمان ورود روسيه به جنگ عليه تروريسم در سوريه گروههاي مزبور بيش از 55 درصد از مناطق ، شهرک ها و شهرهايي را که اشغال کرده بودند از دست دادند.

آمريکا به دنبال نفوذ مجدد در عراق

اين کارشناس مسائل راهبردي ادامه داد: سناريوي آمريکا اکنون ديگر روشن و معلوم شده است که واشنگتن پس از ناکامي طرح امنيتي و نظامي خود در سوريه به عراق اميد بسته است و در نظر دارد دستاوردهايي را در خاک عراق در راستاي نفوذ خود و نيز ساير کشورهاي منطقه از جمله ترکيه، عربستان و قطر محقق سازد.وي گفت: ائتلاف نظامي اسلامي يکي از ابزارهاي خدمت به طرح آمريکايي است که از طريق اعزام نيروهاي سعودي و سوداني و ملحق شدن آنان به نيروهاي ترکيه به بهانه آزاد سازي موصل از اشغال داعش صورت مي گيرد.

نمايش آزاد‌سازي موصل و تکرار سناريوي سنجار

الخفاجي يادآور شد، بي ترديد عمليات آزاد سازي موصل «خونين» نخواهد وي اظهار داشت: علاوه بر اين، طرح آمريکا مبتني بر تشکيل محتاطانه «اقليم سني» در عراق و با وجود مخالفت مردمي با اين طرح است تا به اين ترتيب جايگزين «طرح داعش» شود؛ طرحي که به دست نيروهاي دفاع مردمي و گروههاي مقاومت اسلامي با مشارکت نيروهاي امنيتي عراق به درهاي بسته خورد و آمريکا را به شدت ناکام گذاشت.وي گفت: به عبارت بهتر داعش 80درصد از مناطق اشغال شده عراق را از دست داده است و اکنون به محاصره در آمده است .الخفاجي در ادامه اين مصاحبه گفت: علاوه بر اين حضور داعش در موصل مانع از آزادسازي آن به دست نيروهاي مقاومت اسلامي و داوطلب مردمي مي شود تا به اين ترتيب در آينده موصل نيز اقليم سني اعلام شود و نمايش آزاد سازي آن به دست نيروهاي خارجي به اجرا گذاشته شود.

خبر آزاد‌سازي موصل، نمايش پيروزي راهبردي آمريکا

اين کارشناس عراقي در ادامه تصريح کرد آزاد سازي موصل در چارچوب طرحي که گفته شد، چيزي جز يک نمايش نخواهد بود آن هم در شرايطي که گزارش‌هاي رسيده از موصل تاکيد دارد که حضور نظامي داعش در اين شهر به ميزان زيادي کاهش يافته است و خبري از گشتي هاي اين گروه تروريستي نيست. وي يادآور شد: علاوه بر اين کارمندان متصدي اخذ ماليات از مردم و مغازه داران نيز در موصل ديده نمي شوند تا جايي که اين شهر تقريبا از افراد مسلح داعش خالي شده است، به گونه اي که به نظر مي رسد بيشتر اعضاي اين گروه از اين شهر بيرون رفته اند که اين مقدمه آغاز عمليات آزاد سازي موصل از داعش و تبديل آن به «پيروزي راهبردي» براي آمريکا است تا آبروي آن حفظ شود آن هم پس از آنکه روسيه ثابت کرد که در جنگ عليه داعش صادق بوده و در طول دو ماه دستاوردهايي را به ثمر نشاند که ائتلاف متشکل از 65 کشور به رهبري آمريکا از تحقق پنج درصد آن هم در خاک سوريه و عراق ناتوان ماند.الخفاجي گفت: در اين ميان علميات نظامي روسيه بستري را براي جلب اعتماد عراقي‌ها نيز فراهم کرده است زيرا آنان پوتين را به عنوان رهبري شايسته ائتلاف مي دانند همانطور که سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس را نيز فرماندهي قابل اعتماد مي دانند تا جايي که عکس‌هاي او زينت بخش ديوارهاي خانه‌هاي عراقي ها و نيز پادگان‌ها و پايگاه‌هاي نيروهاي دفاع مردمي و مقاومت اسلامي شده است و حتي نام او و دلاوري‌هايش در بسياري از سرودهاي حماسي عراق شنيده مي شود.

اين کارشناس مسائل راهبردي با هشدار نسبت به خطر حضور نيروهاي ترکيه و در کنار آن ورود نيروهاي عربي به موصل گفت: اين نيروها بنابر نقشه آمريکايي که براي عراق طراحي شده است به نيروهايي تبديل مي شوند که از اقليم سني در موصل محافظت مي کنند و چه بسا استان الانبار نيز به نقشه آنان اضافه شود.

الخفاجي گفت: اين نيروها به منظور دفاع از اقليم سني رو در روي نيروهاي مقاومت اسلامي و دفاع مردمي قرار مي گيرند و اداره اين شهر را به متحدان ترک، سعودي و قطري و نيز نمايندگان عرب اهل تسنن يا همان اسامه النجيفي معاون رئيس جمهوري سابق و طارق الهاشمي فراري محکوم به اعدام و نيز اثيل النجيفي و ساير متحدان آمريکا و سياستمداران اهل تسنن عرب واگذار مي کنند.

نقش خطرناک اردن در منطقه

وي تاکيد کرد: رسوايي نقش اردن در طرح آمريکايي- منطقه اي يک نياز بسيار ضروري است زيرا ماموريت جمع آوري و بسيج بازماندگان نظام بعثي صدام از جمله افسران ارتش و چهره هاي سياسي به اردن واگذار شد.

الخفاجي در توضيح اين مطلب افزود پادشاهي اردن مسئوليت برگزاري نشست نمايندگان عرب اهل تسنن را برعهده گرفت و برخي از اين افراد در دولت عراق حضور دارند. وي گفت: هدف از اين اقدامات فراهم کردن مقدمات سياسي مرحله مربوط به تشکيل اقليم سني در موصل و الانبار است تا جايي که گزارش هاي رسيده از اردن حاکي از اين است که شمار زيادي از افسران ارتش زمان صدام و بازماندگان گارد رياست جمهوري به عراق آمده و همراه با فرماندهان حزب بعث صدام در بحث و بررسي هاي مربوط به نقشه اعلام «دولت کوچک سني» در عراق شرکت دارند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\01\01-25\19-51-32.htm&storytitle=%DA%D1%C7%DE%20%E6%20%D6%D1%E6%D1%CA%20%E5%E6%D4%ED%C7%D1%ED%20%D8%D1%DD%9D%E5%C7%ED%20%CF%D1%90%ED%D1%20%C8%C7%20%CF%C7%DA%D4

ش.د9405526

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات