تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۲۸
بازآفريني داعش در آسيا

پوست‌اندازي تروريستي (بخش سوم)

پایگاه بصیرت / عليرضا اميري / کارشناس ارشد مطالعات خاورميانه و شمال آفريقا
(روزنامه اطلاعات - 1395/02/01 - شماره 26420 - صفحه 12)

تلاش گروه تروريستي داعش براي توسعه وگسترش حوزه فعاليتهاي خود همچنان در مناطق مختلف آسيا ادامه دارد. ادامه اين رويکرد تروريستي داعش در هفته‌ها و ماههاي اخير با افزايش تحرکات رسانه‌اي در فضاي مجازي، به همراه موج جديد تبليغات ميداني با کمک عوامل جذب نيروي اين گروه، پيوستن عناصري جديد و همچنين همپيماني برخي ديگر از گروههاي تروريستي را در ديگر مناطق اين قاره، به دنبال داشته است.

پيوستن گروههاي کوچک تروريستي به داعش که مي توان از آن به دگرديسي تروريستي نام برد، در بيشتر مناطق آسيا به چشم مي خورد؛ امري که در اين روزها بر نگرانيهاي بين المللي بسيار افزوده است. شکستهاي پي در پي داعش در سوريه و عراق که ادامه آن مي تواند در آينده اي نه چندان دور، اين دو کشور منطقه را از وجود گروههاي تروريستي بين المللي رهايي بخشد، تکاپوي آنها و برخي حاميانشان را براي جايگزيني مناطق فعاليت داعش، دو چندان کرده است، واقعيتي که مي توان نقش رژيم سعودي و غرب را در مديريت آن، به وضوح مشاهده کرد.

تحرکات داعش در لبنان

کشور لبنان، همسايه غربي سوريه، در ماههاي گذشته شاهد تحرکات و اقدامات تروريستي فراواني از سوي گروه تروريستي داعش بوده است؛ هجمه اي که مي‌توان آنرا عکس‌العمل حاميان داعش و بخصوص آل‌سعود، به مشارکت نيروهاي حزب الله لبنان در کمک به ارتش سوريه و تقويت محور مقاومت در منطقه، به شمار آورد.

تحريک عوامل تندرو اهل سنت لبنان به کمک و همکاري با داعش، درگيريهاي مرزي با نيروهاي حزب‌الله در مناطق شرقي و بلنديهاي بقاع و راس بعلبک، حملات داعش به مناطق شمالي لبنان با نفوذ و تصرف شهرکهايي از جمله عرسال و عين الشعب باهدف ايجاد امارتي در لبنان براي خلافت اسلامي به همراه گروگانگيري دهها تن از نيروهاي امنيتي لبنان و در ادامه، بمبگذاريهاي هدفمند در برخي مناطق از جمله نزديک سفارت و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و همچنين در ضاحيه جنوبي بيروت، گوشه اي از اقدامات داعش با هماهنگيهاي متحدان و اربابان آنها عليه کشور لبنان و حزب الله، به شمار مي رود.

در اين ميان تلاشهاي اين گروه تروريستي براي جذب عناصر جديد و تقويت حضور خود در داخل لبنان و مناطق شمالي اين کشور که از حمايت برخي تندروهاي سلفي و تکفيري نيز برخوردار است، در هفته‌ها و ماههاي اخير به چالشي مزمن براي ارتش و دولت لبنان تبديل شده است.

امري که به نظر مي رسد گروه تروريستي داعش بيش از ديگر رويکردها به موفقيت آن دل بسته است . بازداشت حاميان و اعضاي مرتبط با داعش در هفته‌ها و ماههاي گذشته در مناطق شمالي لبنان، از واقعي بودن تهديدات داعش در اين زمينه حکايت دارد .

دستگيري «عماد جمعه» سرکرده گروه تروريستي فجر‌الاسلام وابسته به داعش توسط نيروهاي امنيتي لبنان و اعترافات او به تلاش براي تصرف عرسال و مناطق شمالي اين کشور براي تشکيل امارت لبنان و همچنين مبارزه با شيعيان، از تلاشهاي اين گروه و حاميان آنها براي ناامن کردن لبنان در آينده حکايت دارد. به اذعان برخي نيروهاي داعش، شخصي به نام «شيخ سراج الدين زريقات»، مهره در نظر گرفته شده براي امارت لبنان به شمار مي‌رود‌.

اين شخص از سرکردگان گروه تروريستي تکفيري گردانهاي عبدالله عزام، وابسته به داعش و از طراحان و مجريان حمله تروريستي با خودروهاي بمب گذاري شده به سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت بود .

گروه تروريستي داعش هدف خود را از نفوذ در لبنان، علاوه بر تشکيل امارت، مبارزه با شيعيان و بخصوص حزب الله و گروههاي وابسته و در ادامه اخراج مسيحيان، اعلام کرده است.

ادامه شکست طرحهاي گروه تروريستي داعش در لبنان با کشته شدن يا دستگيريهاي پي در پي اعضاي اين گروه همراه شده است . هلاکت "اسامه منصور" از سرکردگان لبناني داعش در طرابلس به همراه کشف گروه بزرگ تروريستي به رهبري عمرالصاطم، از داعشيهاي ساکن رقه سوريه که در مناطق شمالي لبنان در قالب مدارس ديني، به ترويج افکار وهابيت و مکاني براي جذب نيروهاي جديد براي اين گروه تبديل شده بود، به همراه دستگيري گسترده برخي افراطيون شمال لبنان به رهبري ابوالقعقاع سوريه اي که به همکاري با داعش در جنگ عليه ارتش لبنان اعتراف کرده‌اند، شکستهاي داعش را در اين کشور دوچندان کرده و اهداف اين گروه تروريستي را بيش از پيش از دسترس دور ساخته است‌.

داعش در يمن

کشور يمن نيز از ابتداي سال 94 و همزمان با آغاز ناجوانمردانه حملات گسترده دهها کشور تحت عنوان ائتلاف سعودي به آن، شاهد آغاز فعاليتهاي تروريستي داعش، به موازات حملات همه جانبه اربابان خود عليه شيعيان و ارتش و به ويژه حوثيها و انصارالله بوده است .

اين گروه تروريستي براي نخستين بار در اوايل ارديبهشت سال گذشته، درست يک ماه بعد از آغاز حملات گسترده عربستان به يمن، با انتشار يک فيلم ويدئويي تبليغاتي چند دقيقه اي، با اعلام ولايت صنعا رسما در يمن اعلام موجوديت کرد و هدف خود را از حضور در اين کشور، نابودي شيعيان و نيروهاي مردمي متحد با حوثيها و انصارالله، اعلام کرد.

به دنبال آن، گروه ديگري از نيروهاي وابسته به داعش نيز در ارديبهشت همان سال در شهر «الحوطه» در استان جنوبي لحج، ضمن اعلان جنگ با انصارالله و شيعيان حوثي، تشکيل "دولت اسلامي ولايت لحج" را در اين منطقه اعلام کردند و به دنبال آن دهها عضو داعش با جولان در خيابانهاي شهر الحوطه، اقدام به پخش اعلاميه و بيانيه‌هايي در اين شهر کردند و در آن، خود را حامي اهل سنت يمن دانسته و ضمن تهديد به کشتار شيعيان و انصارالله يمن، از مردم خواستند که به داعش در اين ولايت اعتماد داشته باشند و از نزديک شدن به مکانهاي تجمع انصارالله به دليل هدف قرار دادن آنان توسط اين گروه، خودداري کنند .

گستره حجم اقدامات خشونت بار داعش در يمن که از اواخر فروردين سال گذشته شروع شده است، اکنون بسيار بيشتر شده به طوري که مي توان اين گروه تروريستي را پياده نظام آل سعود در يمن دانست . حمايت عربستان سعودي و برخي کشورهاي همپيمان اين رژيم از داعش، به گسترش سريع حوزه فعاليت اين گروه از جمله در مناطق جنوبي و استانهاي حضرموت، شبوه، ابين، لحج و عدن انجاميده است.

علاوه بر آن عدم تقابل و درگيري القاعده با داعش در يمن را نيز بايد به اين عوامل اضافه کرد. مامون حاتم، از سرکردگان گروه تروريستي القاعده در يمن، بارها حمايت خود را از حضور داعش در يمن و همکاري با آن، اعلام کرده است؛ مناسباتي که با رويکردهاي القاعده و طالبان افغانستان و پاکستان، نسبت به قبول داعش در حوزه فعاليتهايشان در آن کشورها، هيچگونه همخواني ندارد .

حملات انتحاري و بمب گذاريهاي پي در پي مساجد و اماکن شلوغ شيعيان به همراه حملات به مکانهاي تجمع ارتش، انصارالله، نيروهاي مردمي، پادگانهاي نظامي حوثيها و اسارت و سپس کشتار آنان که مشخصه بارز اقدامات عناصر داعش است، گوشه اي از عملکرد اين گروه تروريستي را در يک سال گذشته در يمن تشکيل داده است .

بيلان کاري سال 94 گروه تروريستي داعش در يمن تا کنون 25 حمله جداگانه بوده که اکثر آنها به شيوه معمول و مرسوم داعش يعني به صورت انتحاري انجام شده است . از اين تعداد 14 حمله در صنعا، 7 حمله در شهر جنوبي عدن و 4 حمله نيز در شهر حضر موت اين کشور صورت گرفته است . سر بريدن دهها سرباز يمني و نيروهاي انصارالله توسط داعش در منطقه عزان استان شبوه يمن در اوايل سال گذشته به همراه کشتار بيش از 140 نفر و زخمي شدن بيش از 350 نفر ديگر از شيعيان يمن در دو انفجار انتحاري داعش را مي توان از مهمترين اقدامات اين گروه تروريستي در يمن طي يکسال گذشته دانست .

پيش از آنها نيز گروه تکفيري "مجاهدين اليمن" به همراه شبه نظاميان گروه "هادي ابوفاروق" وابسته به القاعده، با صدور بيانيه اي ضمن همپيماني با ابوبکر البغدادي، به داعش پيوسته بودند، امري که گمانه‌زنيها در ارتباط با استفاده ابزاري و حمايت آل‌سعود از شکل‌گيري داعش در يمن و هر منطقه اي که اهداف سلطه‌طلبانه آنان را دنبال کند، تقويت مي‌کند‌.

مي توان با کمي تامل در همپوشاني اهداف داعش و وهابيون رژيم سعودي در بيشتر مناطق به اين واقعيت پي برد تا جايي که حتي رسانه‌هاي غربي و آمريکايي در برخي گزارشهاي خود، انصارالله را دشمن شماره يک داعش در يمن دانسته اند .

گزارش جديد سرويسهاي اطلاعاتي آمريکا در روزهاي آغازين سال 95 ، از حضور 40 هزار تروريست داعش در يمن حکايت دارد .

غارت بانکها، اموال تجار و بازرگانان، صادرات بخشي از نفت منطقه المکلا در استان جنوبي حضرموت به امارات متحده عربي به همراه کمکهاي مالي قطر و عربستان به بهانه حمايت از مردم يمن از جمله درآمدهاي داعش در يمن به شمار مي رود . يوسف الکواري، مدير موسسه خيريه قطر، از کمک يکصد ميليون دلاري اين کشور به مردم يمن سخن گفته است، کمکي که همانند سوريه بدست گروههاي تروريستي مورد حمايت آنها مي رسد .

اما از سوي ديگر، مقابله نيروهاي ارتش وانصارالله با کمک داوطلبان مردمي با اين گروه تروريستي هرگز متوقف نشده است . هلاکت دهها عضو اين گروه در هفتهها و ماههاي اخير در حملات موشکي و عملياتهاي ميداني به همراه دستگيري برخي اعضاي آن توسط نيروهاي انصارالله و ارتش يمن، نشان از عزم مردم و نيروهاي انقلابي اين کشور در مبارزه با تروريسم مورد حمايت دشمنان دارد .

هلاکت دو عضو ارشد داعش به نامهاي" ابوايوب انصاري" فرمانده نظامي داعش يمن به همراه "ابو همه" قاضي شرعي اين گروه، در حمله موشکي ارتش و نيروهاي انصارالله به منطقه جنوبي شهر ذباب استان تعز در دهم فروردين امسال، آخرين مورد از ضربه زدن به تروريستها توسط نيروهاي انقلابي يمن است .

شهر ذباب و استان تعز يمن به تازگي کانون تجمع نيروهاي سعودي به همراه تروريستهاي داعش شده است به طوري که هر از چند گاه شاهد انعکاس اخباري از تلفات همزمان نيروهاي سعودي و اعضاي داعش در اين شهر بر اثر حملات موشکي ارتش و انصارالله بوده ايم .

تهديدات داعش در هند

کشور بزرگ هند با جمعيتي حدود يک ميليارد و 200 ميليون نفر، داراي 172 ميليون مسلمان است‌. اين کشور در هفته‌ها و ماههاي گذشته شاهد تحرکاتي از طرف بخشي از جمعيت اهل سنت افراطي و حاميان داعش در برخي مناطق از جمله منطقه کشمير تحت کنترل هند بوده است.

اين وضعيت در حاليست که کشور هند سالهاست با تهديد و اقدامات تروريستي خشن لشکر طيبه که در شهر لاهور پاکستان و نزديک به مرزهاي هند تشکيل شده است ، روبه روست . لشکر طيبه براي آزادسازي منطقه کشمير تحت کنترل هند، سالهاست دست به اقدامات و کشتار فراوان در داخل هند مي زند تا جايي که نام لشکر طيبه در هند، به نحوي مترادف و يادآور تروريسم است.

دولت هند، نقش سازمان اطلاعاتي پاکستان و پشتيباني اين کشور از اين گروه تروريستي را همواره مطرح کرده است . اين وضعيت در برهههايي، جنگ و درگيري پاکستان و هند را به دنبال داشته است و دو کشور تاکنون سه بار وارد جنگ با يکديگر شده اند.

با توجه به رويکرد سالهاي گذشته پاکستان و عربستان سعودي در قبال حمايت از تشکيل برخي گروههاي تروريستي و افراطي، نمي‌توان نقش و حمايت اين دو کشور را از تشکيل گروه تروريستي داعش در هند، رد کرد . اظهارات و هشدار سال گذشته "ايندرجيت سينگ " وزير دفاع هند در حاشيه کنفرانس امنيتي سنگاپور در خصوص امکان دستيابي تکفيريهاي داعش به سلاحهاي هسته اي از طريق پاکستان، نگراني واقعي هند و برخي کشورهاي جنوب شرق آسيا نسبت به حمايت پاکستان از گروههاي تروريستي و داعش را به خوبي نشان مي دهد، نگرانيهايي که در صورت ادامه آن، مي تواند جنگي بسيار بزرگتر توسط دو کشور مجهز به سلاح هسته‌اي را در آينده به همراه داشته باشد .

حمايت برخي گروهها از داعش با توزيع لباسهايي با آرم اين گروه تروريستي، برافراشتن پرچم داعش در برخي مناطق و خيابانهاي کشمير و انتشار پيامهايي به زبانهاي هندي و اردو در فضاي مجازي از جمله تلاشهاي اوليه براي شکل گيري داعش در هند به شمار مي رود که وزير کشور هند و فرمانده ارتش شمالي اين کشور به آن اذعان کرده‌اند. علاوه بر آن همراهي حاميان داعش با تظاهرات مخالفان دولت هند در منطقه سرينگر کشمير به همراه دستبرد داعش به اطلاعات محرمانه دولتي با کمک برخي هکرها، از ديگر عوامل نگراني سران سياسي و امنيتي هند از شکل گيري گروه داعش در اين کشور به شمار مي رود.

البته به اين نگرانيها بايد گزارش پليس ضد تروريسم بمبئي مبني بر پيوستن هزاران هندي به داعش را نيز افزود . ارسال نامه تهديد آميز داعش براي نارندرا مودي، نخست وزير هند و وزير دفاع اين کشور مبني بر لغو قوانين سخت گيرانه عليه مسلمانان مانند نگهداري گاو، ذبح و خوردن گوشت آن که ارتکاب به آنها جريمه‌هاي سنگيني را به دنبال مي‌آورد، از ديگر اقدامات تکفيريهاي داعش و از جمله دغدغه و نگراني مقامات هند نسبت به فعاليت اين گروه تروريستي است .

نفوذ داعش در بنگلادش

کشور بنگلادش نيز از حضور و فعاليت داعش و گروههاي وابسته به آن بي نصيب نمانده است . اين کشور نيز به مانند ديگر مناطق به چندين شکل در معرض تهديدات اين گروه قرار دارد . همپيماني گروههاي سابق تروريستي از جمله "جماعت المجاهدين" بنگلادش با ابوبکر البغدادي که البته با توصيههاي اين سرکرده تروريست، نوع و سطح اقدامات آنها شديد تر و دامنه فعاليتشان نيز گسترده‌تر است به همراه جذب نيروها و حاميان جديد داعش در اين کشور و همچنين حضور صدها تبعه بنگلادشي اين گروه در سوريه و نگراني از بازگشت آنها به کشور به همراه تهديدات گروههاي وابسته به داعش نسبت به مسيحيان اين کشور و از همه مهمتر قتل عام شيعيان بنگلادش توسط داعش، به چالشهايي براي داکا تبديل شده است .

دستگيري اخير مفتي وهابي شاغل در مسجد اعظم داکا و از تحصيلکردگان مدارس وهابيت عربستان سعودي به اتهام عضوگيري براي داعش و اعزام آنها به سوريه از طريق ترکيه، نمونه بارز شکل گيري تهديدات اين گروه براي بنگلادش است .

انفجار بمب در مناطق پر‌جمعيت، مساجد شيعيان، مراسم عزاداري و کشتار آنان همواره در اين کشور به وقوع پيوسته است‌. آخرين مورد که انفجار بمبي قوي در مسجد شيعيان در آبان ماه 94 بود شايد يکي از خونين ترين اقدامات اين گروهها باشد که داعش مسئوليت آن را بر عهده گرفت، اقدامي که واکنش تند مقتدي صدر، رهبرجريان صدر عراق را به دنبال داشت .

وي از شيعيان و دوستداران اهل بيت خواست که با عملياتي ويژه انتقام خون برادران شيعه بنگلادشي را از داعشيها بگيرند . داعش همچنين در اين کشور اقدام به ترور اتباع خارجي، شخصيتهاي علمي و مذهبي سرشناس شيعه و حمله به ايستهاي بازرسي پليس در شهر داکا پايتخت کرده است. اقدامات خشونت بار داعش در بنگلادش، واکنش مناسب سران سياسي و امنيتي اين کشور را به دنبال نداشته است .

داعش در فيليپين

کشور فيليپين در منطقه جنوب شرق آسيا نيز سالهاست با فعاليت و اقدامات تروريستي روبه روست . اين کشور داراي جمعيتي نزديک به 90 ميليون نفر است که 10 ميليون از آنان را مسلمانان و عمدتا در مناطق جنوبي کشور تشکيل مي دهند . گروههايي از مسلمانان افراطي تحت لواي سازمانهاي تروريستي که براي بدست آوردن استقلال سالها با دولت مرکزي در جنگ بوده اند، در ماههاي گذشته با ابوبکر البغدادي، اعلام همپيماني کرده اند .

گروه "انصار الخليفه" به سرکردگي ابوشريفه و همچنين گروه تروريستي و مشهور" ابوسياف" به رهبري ايسنيلنهابيلن، از مجمع الجزاير سولو و بسيلان از مهمترين آنها به شمار مي روند . همچنين عناصري تندرو و افراطي از جزيره ميندانائو، دومين جزيره بزرگ فيليپين نيز به صورت پراکنده با داعش همپيمان شده اند .

حمله به مساجد شيعيان در شهر جنوبي مراوي، بمبگذاري، گروگانگيري، باج خواهي و گردن زدن ، بخشي از اقدامات داعش فيليپين به شمار مي آيد . آخرين مورد اين اقدامات گردن زدن و کشتار برخي افراد توسط گروه داعشي ابوسياف در 23 فروردين امسال بود. درگيريهاي ارتش با اين گروهها و بخصوص گروه ابوسياف در هفته‌ها و ماههاي قبل به کشته شدن شمار زيادي از آنها و نيروهاي امنيتي منجر شده است‌.

داعش در مالزي

مالزي با 27 ميليون جمعيت که نزديک به 18 ميليون آنان را مسلمانان تشکيل مي دهند نيز دستخوش ناآراميهاي داعش بوده است . دستگيري شمار فراواني از حاميان و مبلغان اين گروه تروريستي به همراه وجود هزار تروريست فعال در سوريه و عراق، نگراني مقامات مالزي را باعث شده است .

بازرس کل نيروهاي پليس مالزي حاميان داعش را در اين کشور گرگهايي ناميده است که امنيت کشور را به مخاطره مي‌اندازند. به گفته وزير حمل ونقل مالزي، داعش‌50 هزار طرفدار در اين کشور دارد که بيشتر آنها در حال تبليغ براي جذب اعضاي جديد هستند

علاوه بر آن، وزير کشور و معاون نخست وزير مالزي از تلاش 13‌عضو داعش در ربودن نجيب تون رزاق، نخست وزير پرده برداشتند که با اشراف اطلاعاتي - امنيتي خنثي شد . وي همچنين از خنثي سازي چهار حمله بزرگ در مالزي سخن گفته است .

داعش در اندونزي

داعش در اندونزي هم تهديداتي عليه شهروندان ودولت اين کشور کرده است . تظاهرات گسترده طرفداران و برخي افراد مرتبط با اين گروه در اندونزي در هفته‌ها و ماههاي گذشته و دستگيري برخي از آنان، نگراني مقامات اين کشور را در پي داشته است‌.

حملات تروريستي اواخر دي ماه 94 و کشتن چند پليس، به همراه تهديد به استفاده از سيانور براي مسموم کردن مواد غذايي و آبهاي قابل شرب شهرها، از ديگر اقدامات داعش در مالزي به شمار مي‌آيد‌." بحرون نعيم"، تروريست داعشي و از اعضاي داعش در سوريه، مامور سازماندهي و هماهنگي حاميان داعش در مالزي است که عمليات دي ماه جاکارتا را نيز مديريت کرده بود‌.

آسياي مرکزي شايد مهمترين کانوني باشد که ميتوان از طريق انتقال ناامنيهاي داعش از افغانستان به اين منطقه و سپس قفقازشمالي، عمق سرزمين‌هاي روسيه را درگير ناآرامي‌هاي تروريستي کرد .در ادامه اين موضوع بررسي مي‌شود.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\04\04-19\21-06-43.htm&storytitle=%C8%C7%D2%C2%DD%D1%ED%E4%ED%20%CF%C7%DA%D4%20%CF%D1%20%C2%D3%ED%C7

ش.د9500856

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات