تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۱۹
پايان تلخ گروگانگيري در داکا

داعش به بنگلادش رسيد

پایگاه بصیرت / پرستو بهرامي‌راد
(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/04/13 - شماره 4076 - صفحه 14)

گروه بين‌الملل: نيروهاي امنيتي بنگلادش بعد از 10 ساعت با حمله به کافه هلي در شهر داکا تعدادي از خارجي‌هايي که در دست مردان مسلح گروگان بودند،آزاد کردند. بيراه نيست اگر بگوييم داعش ساخته تئوري‌هاي کاخ سفيد در ايجاد جنگ فرقه‌اي در خاورميانه بود و از آنجايي که واشنگتن باور داشت با ادامه حيات داعش در خاورميانه مشکلات فراواني ايجاد و دامن آمريکا را نيز خواهد گرفت سپس از ابزار داعش نيز در جهات مختلف استفاده کرد تا افکار عمومي جهاني را به سويي سوق دهد که داعش را مشکل اصلي امنيت دنيا بدانند و از اين رو پذيرش رغبت کاخ سفيد براي توافق هسته‌اي با ايران در افکار عمومي داراي توجيه شد.

فلذا آمريکا‌يي‌ها با توافق هسته‌اي گام ديگر از سياست‌هاي خارجي ‌خود را در خاورميانه به اجرا گذاشته به طوري که آن زمان (حصول توافق هسته‌‌‌اي) حدس زده‌ مي‌شد که آمريکا به دنبال انتقال داعش به سرزمين‌هاي ديگر من جمله شاخ آفريقا و شرق آسيا باشد. زيرا در استراتژي‌هاي بلند مدت کاخ سفيد، فلات تبت در کنار ايران به عنوان نو‌هارتلند تعريف شده است و آمريکا براي تسلط بر چين و به عبارت ديگر تحت فشار قرار دادن پکن به دنبال استقرار داعش در اطراف مرزهاي چين خواهد بود. گفتني است عمليات گروگانگيري داعش در بنگلادش گواهي بر رفتن داعش در نزديکي مرزهاي چين است. به گزارش آسوشيتدپرس، «ژنرال مسعود» از يگان واکنش سريع گفت که به اعتقاد وي حدود 6 تا 10 مرد مسلح در حمله به اين کافه که در منطقه ديپلمات‌نشين شهر واقع شده، دست داشته‌اند که 6 تن از آنها کشته شده‌اند. وي گفت که نيروهاي امنيتي به دنبال بقيه مهاجمان هستند.

با يورش کماندوها و پليس بنگلادش ماجراي گروگان‌گيري در کافه هُلي شهر داکا پايان يافت. در اين رويداد 20 گروگان‌ کشته شدند که بنا بر اعلام مقامات بنگلادش همگي خارجي هستند. هم‌چنين 13 گروگان از جمله چهار خارجي آزاد شده‌اند و بيشتر کشته‌ها با سلاح سرد به قتل رسيده‌اند. بسياري از گروگان‌ها از شهروندان ايتاليا بوده و چند ژاپني هم در ميان آنها وجود داشتند. يک مقام ژاپني هم تاييد کرده است در ميان 13 گروگان‌ نجات يافته‌ دو شهروند خارجي هم حضور دارند.

«شيخ حسينه»، نخست وزير بنگلادش ضمن محکوم کردن اين حمله تروريستي گفت افرادي که به دين اعتقاد دارند دست به اينگونه حمله‌ها نمي‌زنند.

به رغم اعلام پايان گروگانگيري همچنان آمار متناقضي از تعداد کشته‌ها از سوي منابع رسمي‌و غير‌‌رسمي‌ منتشر مي‌شود. داعش اعلام کرده است که که بيش از 20 تن در درگيري منجر به اشغال رستوران کشته شده‌اند‌. اين درحاليست که پليس بنگلادش تاکنون فقط کشته شدن دو عضو پليس را تائيد کرده است.برخي از منابع غير‌رسمي‌ از کشته شدن 24 نفر و زخمي‌شدن 49 تن ديگر در درگيري‌ها خبر مي‌دهند.با گذشت چند ساعت از پايان گروگانگيري همچنان سرنوشت تعداد زيادي از گروگان گرفته شدگان مشخص نشده است.

متهم اول گروگانگيري

داعش پس از گذشت چهار ساعت ،مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت ولي مقامات دولتي همچنان نسبت به نقش داشتن اين گروه تروريستي در اين حمله ترديد دارند.

به گزارش «اعماق» بعد از گذشت چند ساعت از گروگانگيري‌، تصاوير تعدادي از کشته شدگان در رستوران را بر روي تارنماي خود قرار داد.پيش از اين نيز چندين حمله تروريستي در بنگلادش صورت گرفته و هربار اگرچه گروههاي تروريستي داعش و القاعده مسئوليت اين حمله‌ها را به عهده گرفتند.اما دولت بنگلادش با رد حضور اين گروه‌ها در اين کشور، آن را به گروه‌هاي افراطي و مخالفان سياسي خود نسبت داده است.

يک هفته پيش نخست وزير بنگلادش با بيان اينکه تروريسم و افراط‌گرايي را در اين کشور تحمل نمي‌کند تصريح کرد دولت عزم جدي براي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي دارد. «شيخ حسينه» در سخناني در پارلمان افزود:«دولت کمترين تحملي را درخصوص اعمال تروريستي ندارد». اين سخنان نخست‌‌وزير بنگلادش در حالي بيان شد که پليس و نيروهاي امنيتي اين کشور در ماه گذشته ميلادي در عملياتي گسترده‌، حدود 11 هزار نفر را به اتهام افراط گرايي و تروريسم دستگير کردند که دربين دستگير شدگان 145 شبه نظامي‌عضو گروه غير قانوني جماعت المجاهدين به چشم مي‌خورد. در سه سال گذشته در حمله گروه‌هاي افراطي در بنگلادش حدود 50 نفر ازجمله چند وبلاگ‌نويس‌، دانشگاهيان و اقليت‌هاي مذهبي کشته شدند.

حزب مخالف ملي‌گراي بنگلادش‌، مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم را بهانه‌اي براي نابودي احزاب مخالف اين کشور مي‌داند. اين حزب اعلام کرد بيش‌از دو هزار نفر از اعضاي اين حزب در عمليات گسترده پليس دستگير شده‌اند.

دولت بنگلادش با حمله شب گذشته در آزمون سختي قرار گرفته، داکا يا بايد مدارک محکمي‌در خصوص دست داشتن مخالفان سياسي خود در اين حمله ارائه کند و يا اينکه حضور داعش را در اين کشور بپذيرد.

درصورت اعتراف به حضور داعش دراين کشور مجبور است که بخشي از اتهام‌هاي خود را عليه مخالفان سياسي پس بگيرد.از اين رو اين اتفاق باعث مشکلات بزرگي براي دولت بنگلادش بوجود اورده است.

هويت گروگان‌ها

تاکنون اطلاعات کمي‌در خصوص گروگان‌ها منتشر شده اما «ماريو پالما » سفير ايتاليا در بنگلادش در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که هفت شهروند ايتاليايي در ميان گروگان‌ها هستند.

«سريلانکا» نيز اعلام کرده است که دو شهروند اين کشور نيز درشب گذشته دراين رستوران بوده که آزاد شده‌اند.

ژاپن نيز اعلام کرده است که يک شهروند گروگان گرفته شده اين کشور درحالي که زخمي‌شده آزاد اما از سرنوشت هفت شهروند ژاپني ديگر خبري در دست نيست. در زمان حمله شب گذشته هشت زاپني دراين رستوران مشغول خوردن شام بودند. همچنين«کوايچي‌هاگي اودا» در جمع خبرنگاران گفت: «در عمليات پليس بنگلادش براي پايان دادن به ماجراي گروگانگيري در رستوراني در داکا، 13 نفر از جمله يک ژاپني و دو تبعه خارجي ديگر آزاد شدند».

تبعه ژاپني که آزاد شده است در اولين اظهارات خود اعلام کرد که به همراه هفت تن از دوستان خود در اين رستوران مشغول خوردن شام بوديم که افراد مسلح وارد رستوران شدند و اطلاعي از محل دوستان و همراهان خود ندارد.

از روي ديگر پيشتر خبرگزاري‌ها گزارش داده بودند که اين حادثه در نزديکي باشگاه نورديک، جايي که اتباع نروژي گردهم مي‌آيند، و سفارت قطر روي داده است.در همين حال«جان کربي»، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفته بود، هنوز زود است که هويت مهاجمان يا انگيزه آنها را مشخص کرد.

وي افزوده که سفارت آمريکا در داکا با نيروهاي امنيتي بنگلادش در تماس است.کربي گفته است که کادر ديپلماتيک سفارت آمريکا در داکا خارج از محل درگيري هستند ولي نمي‌تواند تاييد کند که آيا اتباع عادي ايالات متحده در موقعيت گروگانگيري هستند يا نه.کاخ سفيد هم خبر داده که باراک اوباما، رييس‌جمهوري آمريکا، در جريان آخرين تحولات مربوط به گروگانگيري قرار گرفته است.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=250958

ش.د9501100

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات