تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۹۳
گزارش «وقایع اتفاقیه» از دومین کنگره ملی حزب ندای ایرانیان

فرصتی برای تعامل و مدارا

پایگاه بصیرت / سعید سیف

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1394/11/03 ـ شماره 47 ـ صفحه 1)

صبح پنجشنبه، کنگره حزب ندای ایرانیان، شاهد هم‌نشینی تمامی طیف‌های اصلاح‌طلب در سالن کنفرانس اسلامی بود؛ سالنی که به دستور رئیس دولت اصلاحات و برای برگزاری آبرومند اجلاس سران کشورهای اسلامی با مدیریت سیدمحمدصادق خرازی در سال 1376ساخته شد. سالن با شکوهی که میزبان اصلاح‌طلبان بود تا دومین کنگره حزب ندای ایرانیان در موسم رد‌صلاحیت‌ها، عطر امید و بوی ائتلاف و هم‌پیمانی را به مشام همگان برساند. دومین کنگره حزب ندا، بدل به فضایی برای هم‌آوایی احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب شد.

موسوی‌لاری، محمدرضا عارف،علی شکوری‌راد، جواد اطاعت، احمد نقیــب‌زاده، فیـــض‌الله عرب سرخی، الیـــاس حضرتـی، علیـــــرضا رحیمی، رحیـــم عبـــادی، رســول منتجب‌نیا، سیــدهاشـم هدایتـــی،ابراهیم امینـــی، جلال جلالــــی‌زاده، ولـی‌الله شجاع پوریان، عبـــدالله ناصری،ابوالفضل کـــزازی، سید بیوک موســـوی،سعید اله‌بداشتی، سهیلا جلـــودارزاده، الهه کولایی، شهربانو امانی و دیگر اصلاح‌طلبان در دومین کنگره حزبی شرکت کردند که بدنه جوانان اصلاح‌طلب را با خود همراه کرده، حزبی که شعار «تعامل و مدارا» را ســـر لوحــه کار خود قرار داده است؛ یعنــــی همان ادبیاتی که می‌توان در اندیشـــه رئیس دولت اصلاحات سراغ گرفت.

اجلاس از حضور دیگر اندیشه‌ها نیز خالی نبود، تا شعار مدارا به شکل عینی تجسم یابد. محمدعلـــی امانی، ابوالقاسم رئوفیان، مهدی صولی، محمد خوش‌چهره و... میهمانان دیگر دومین کنگـــره ملی حزب ندای ایرانیان بودند، حــــزبی که دبیرکل آن روز پنجشنبه مهــــم‌ترین سلاحش را تعامل، مدارا و گفت‌وگو می‌خواند؛ جمعی از جوانان را در سالن اجلاس سران فرا خوانده بود. مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان، در نطق افتتاحیه کنگره حزب، رأی مردم را در خرداد ۹۲ رأی به تغییر خواند.

اصلاح‌طلبان نماد گفت‌وگو و تعامل

حجــــت‌الاسلام‌و‌المسلمین موســــوی‌لاری که در جمـع اصلاح‌طلبان حضور داشت، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» گفت: «جمع‌شدن اصلاح‌طلبان، نشانگر و تجلی روح گفت‌وگو و تعامل میان آنهاست. ما حالا می‌توانیم اعلام کنیم که اصلاح‌طلبان مانند همیشه متحد هستند.»

وی در پاسخ به این سؤال که اصلاح‌طلبان چه راهبردی در انتخابات دارند، گفت: «اصلاح‌طلبان امیدوارند در انتخابات شرکت قدرتمندی داشته باشند. امیدواریم شورای نگهبان، نگاه مناسبی به فعالیت اصلاح‌طلبان داشته باشد. آنچه که قانون می‌گوید، این است که رأی‌گیری در این شورا، باید برای فاقد صلاحیت‌ها باشد. درواقع این شورا باید فاقد را احراز کند نه صلاحیت افراد را.»

در انتظار تعامل بیشتر

احمد نقیب‌زاده دیگر میهمان این کنگره به «وقایع اتفاقیه»، گفت: «اصلاح‌طلبان انتظار دارند، تعامل شورای نگهبان با آنها بیشتر از این باشد. به‌هر‌حال این گروه سیاسی می‌خواهد بعد از امیدی که سال 92 ایجاد شد، نقش بیشتری در پیشبرد اهداف انقلاب داشته باشد.»

کنگره ندای ایرانیان که با شعار تعامل و مدارا، اصلاحات گام‌به‌گام و توسعه پایدار آغاز شد، سخنرانی‌هایی از اصلاح‌طلبان همچون محمد‌رضا عارف، سید محمد‌صادق خرازی و مجید فراهانی داشت.

انتخابات فرصتی برای دعوت بدنه اجتماعی به اصلاح وتوسعه پایدار

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در دومین کنگره حزب ندای ایرانیان، رأی مردم در خرداد ۹۲ را رأی به تغییر رویکرد‌ها و رویه‌های اجرائی و تقنینی دهه گذشته خواند و مهم‌ترین هدف منتخب ملت را گشودن قفل‌های خارجی و داخلی کشور نام برد و از گشوده‌شدن قفل‌های خارجی ابراز خشنودی کرد.

مجیــــد فراهانی تأکیـــد کرد: آنچه ما به عنوان سیاســـت می‌شناسیم، از درون جامعه تولید و عرضه می‌شود و ما در جامعه نیازمند آن هستیم که از بسیاری موضوعات و مقوله‌ها، یک طرح مشترک در سطح جامعه و نخبگان ایجاد کنیم. تا زمانی که این طرح مشترک شکل نگیرد، اذهان عمومی به موضوعاتی مانند دموکراسی، توسعه و عدالت نزدیک نخواهد شد و پیشرفت امور کشور غیرممکن می‌شود.

وی گفت: انتخابات پیش‌رو، فرصتی برای دعوت بدنه اجتماعی به طرف اصلاح، تعالی و حرکت به طرف توسعه پایدار کشور است که تمامی جریان‌های دلسوز و آگاه به آسیب‌شناسی معضلات و ارائه راه‌حل بر مبنای وحدت ملی پرداخته و به روند تغییرات کمک کنند. دبیرکل حزب ندای ایرانیان بیان کرد: ما در حزب ندای ایرانیان، تشکیل مجلسی قدرتمند و کارآمد برآمده از اراده ملت و به قول مقام معظم رهبری «با مشارکت و حضور همه ایرانیان» را از اصلی‌ترین راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های ملی و منطقه‌ای کشور می‌دانیم. پس رد‌صلاحیت شمار قابل‌توجهی از جوانان این کشور به بهانه التزام‌نداشتن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را جفا در حق انقلاب و سرنشینان این کشتی می‌دانیم و خار در چشم و استخوان در گلو به بحران‌ها و چالش‌های پیش‌روی کشور از یک سو و رویکرد ناصواب حذفی یاران و دوستان انقلاب و نظام از سوی دیگر می‌نگریم.

فراهانی در ادامه گفت: ما معتقدیم خروج از بحران‌ها و چالش‌های پیش‌رو، باید با مشارکت همه ایرانیان حل و فصل شود. او تأکید کرد: باید ثابت کنیم که استوار و متحد، پیروز این میدانیم. یعنی نه‌تنها منفعل نیستیم، بلکه مجلسین را معتدل کرده و توسعه همه‌جانبه کشور را با قوت تمام و با امید و نشاط جوانانه همراه خواهیم کرد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان، به نگاه حزب ندا به توسعه سیاسی اقتصادی، حوزه عمومی و امنیت، به فعالیت‌های این حزب در زمان تأسیس اشاره کرد و گفت: ندای ایرانیان حزبی است با هویت متعین، نه سیال اما آن‌قدر انعطاف‌ دارد که در ائتلاف با سایر احزاب، بدون آنکه از حداقل‌هایش عبور کند به ائتلاف برسد. فراهانی در پایان، مهم‌ترین سلاح حزب ندای ایرانیان را تعامل، مدارا و گفت‌وگو خواند.

عارف: اصلاح‌طلبان با همان انگیزه قبلی ادامه دهید

محمدرضا عارف، در دومین کنگره حزب ندای ایرانیان، ضمن تبریک لغو تحریم‌ها و آغاز اجرای برجام گفت: جا دارد از دولت و دستگاه دیپلماسی کشور تشکر و قدردانی کنم.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات گفت: ما باید در هر شرایطی در این انتخابات شرکت کنیم و از جوانان و از طرفداران اصلاح‌طلب می‌خواهم که امید خود را از دست ندهند. عارف بیان کرد: تاکنون مذاکرات خوبی با شورای نگهبان و سایر بزرگان داشته‌ایم و من به تجدیدنظر در رد‌صلاحیت‌ها بسیار امیدوار هستم. پایان‌گرفتن مناقشه هسته‌ای، نتیجه صبر مردم و تلاش دانشمندان هسته‌ای به‌ویژه دانشمندان شهید است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با اشاره به رد‌صلاحیت‌ها گفت: انتظار می‌رفت که شیرینی و حلاوت برجام با اعمال نظر هیئت نظارت دو چندان شود که متأسفانه این مهم رخ نداد و کام اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و نخبگان تلخ شد. عارف گفت: انتظار می‌رود پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حق‌الناس‌بودن رأی مردم تجدید نظری در این رویه صورت بگیرد. وی بیان کرد: ما ضمن انتقاد از روند بررسی ردصلاحیت‌ها با توجه به راهبرد و گفتمانی که از اول انتخابات داشتیم، حق تمام کسانی که رد‌صلاحیت یا دچارمشکل ‌احراز صلاحیت شده‌اند را برای اعتراض به این روند در جای خود محفوظ می‌دانیم.

وی در ادامه گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از طریق مراجع قانونی، این بحث را به صورت جدی دنبال کرده است. اگر بخواهیم به صورت کلی نتیجه این مذاکرات را بیان کنیم، طبق مذاکراتی که خودم و بزرگان شورای‌عالی سیاست‌گذاری داشتیم، نتیجه‌های امیدوارکننده‌ای به دست آمده و امیدواریم یک تجدیدنظر اساسی در رد‌صلاحیت‌شدگان صورت بگیرد. رئیس شــــورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: از آن عده‌ای که رد‌صلاحیت شده‌اند یا مشکل احراز آنها اعلام شده، می‌خواهم که هرچه زود‌تر رزومه خود را به شورای نگهبان ارائه دهند تا ما بتوانیم هرچه زود‌تر فهرست انتخاباتی خود را نهایی کنیم. عارف با اشاره به انتخابات ۹۲ گفت: ما این انتخابات را با تفکر اصلاح‌طلبی به پیروزی رساندیم. در این انتخابات گفتمان اصلاح‌طلبی پیروز شد. اکنون نسبت به آن سال‌ها، شرایط خیلی تغییر کرده و برای ما بهتر شده است. من می‌خواهم این را خطاب به کسانی بگویم که این روز‌ها با توجه به رد‌صلاحیت‌ها احساس دلسردی و ناامیدی می‌کنند و برای ادامه کار بی‌انگیزه شده‌اند. عزیزان! ما در سال ۹۲ پیروز شدیم و امروز هم می‌توانیم دوباره‌‌ همان پیروزی را تکرار کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از نخبگان سیاسی که تأیید صلاحیت شده‌اند، باز هم اثرگذاری خود را نشان دهیم. هرچند تلاش می‌کنیم که با تجدیدنظر در رد‌صلاحیت‌ها این حرکت سریع‌تر شود.

عارف با اشاره به راهبردهای اصلاح‌طلبی گفت: راهبرد ما این است مجلسی تشکیل شود که خود را رقیب دولت نداند؛ مجلسی که در رأس امور باشد و به نظام کمک کند و به جوانان و به‌ویژه زنان بها دهد و از آنها در بخش‌های عالی نظام و مدیریتی استفاده کند. وی به اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات اشاره کرد و گفت: در جبهه اصلاحات، همه هدف اجماع کامل را به عنوان یک ضرورت پذیرفتند و پیروزی در انتخابات ۹۲ نیز ما را مجاب کرد که در مراحل آینده نیز باید اجماع کنیم. ما به زنان و جوانان اولویت دادیم و بر این باوریم که زنان باید مسئولیت بیشتری بگیرند. ما خود را جزء اصلی‌ترین پایه‌های نظام می‌دانیم و به هیچ عنوان با کانون‌های قدرت در نظام فاصله نخواهیم گرفت.

عارف در ادامه گفت: ما قبل از اینکه دنبال مجلسی اصلاح‌طلب باشیم، دنبال مجلسی کارآمد هستیم.

وی با اشاره به فعالیـــت‌های شورای‌عالی سیــاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: در۸۰ روزی که از عمر این شورا می‌گذرد، همه تصمیمات این شورا با اجماع کامل بوده که این اجماع نتیجه گذشته و تفکر جبهه‌ای بوده است نه حزبی که امیدوارم این نوع تفکر برای جوانان اصلاح‌طلب یک رویکرد شود که ما همدیگر را تحمل کنیم. عارف گفت: ما در شورای‌عالی سیاست‌گذاری، برخی از مسائل را پیش‌بینی می‌کردیم و‌‌ همان موقع تصمیم گرفتیم که در هر شرایطی انتخابات را با آرامش و امید برگزار کنیم؛ زیرا بر این باور بودیم که با رعایت این دو مؤلفه، رونق اقتصادی می‌تواند شکل بگیرد. وی گفت: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه اصلاح‌طلب، از تمام اصلاح‌طلبان درخواست دارم با‌‌ همان انگیزه قبلی و حتی بیشتر به راه خود ادامه دهند، حتی اگر جایی حرکت غیرمنطقی دیدند نباید عصبانی شوند و با آرامش با آن برخورد کنند.

وی با اشاره به فعالیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری گفت: راهبرد اصلی ما این بوده که در گزینش کاندیدا‌ها هیچ دخالتی نکنیم، بلکه مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، حوزه مورد نظر کاندیدا‌ها را انتخاب کنند و در صورتی که اختلافی به وجود آمد به شورای اصلاح‌طلبان استان مراجعه کنند؛ زیرا نگاه ما مردم‌سالاری است. عارف در پایان با تأکید بر امیدواری زیاد به تجدیدنظر شورای نگهبان درباره کاندیدا‌ها گفت: ما این آمادگی را داریم به شورای نگهبان کمک کنیم و درباره افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند، اطلاعات قوی‌تری را در اختیار این شورا قرار دهیم و همچنین برای افراد ردصلاحیت‌شده نیز رفع شبهه بکنیم و مدارک مورد نیاز را در اختیار قرار دهیم.

خرازی: اصلاحات بذری در درون خاک بوده که امروز به درختی تناور تبدیل شده است

سیدمحمدصادق خرازی در دومین کنگره حزب ندای ایرانیان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: سال گذشته کشور ما درگیر‌ودار مناقشات سیاسی بود، کشوری که اگر همان مسیر گذشته را ادامه می‌داد، دروازه‌های جنگ و خشونت به روی ما باز می‌شد.

وی ادامه داد: امروز ایران یکی از تأثیرگذارترین کشورهای منطقه و جهان است. کشوری است که توان مذاکره در سطح جهانی را دارد و دولت نیز توانسته میراث دولت اصلاحات که گفت‌وگو است را احیا کند. سیدمحمدصادق خرازی افزود: بنابراین باید قدر دیپلماسی عقلانی و مقتدرانه را دانست، باید قدر تلاش‌های سردار سلیمانی را در منطقه بدانیم و تلاش‌هایی که وی و یارانش انجام دادند ایران را به قدرتی بازدارنده در منطقه تبدیل کرد.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: حزب ندای ایرانیان دو شخصیت برجسته امسال را معرفی می‌کند، دو شخصیتی که اگر نبودند نمی‌دانستیم چه اتفاقی می‌افتد. محمدجواد ظریف و سردار قاسم سلیمانی که باید بگویم اگر سردار سلیمانی و یارانش در منطقه نبودند، خطرات بسیاری کشور را تهدید می‌کرد اما حضور وی باعث شد ایران به قدرتی بازدارنده در منطقه تبدیل شود. سیدمحمدصادق خرازی در ادامه به وضعیت امروز جبهه اصلاحات اشاره کرد و گفت: اصلاحات، امروز زنده است، به دلیل آنکه مردانش با غرور تمام و قامتی بلند ایستاده‌اند. اصلاحات تداوم پیدا کرده است به دلیل آنکه بزرگسالانش ایستادگی و مقاومت کرده‌اند. وی گفت: در دوران جهل و جنود مردانه از اصالت و کرامت انسان دفاع کردند و سلام می‌فرستم بر همه مردان بزرگی که چه در جمع ما هستند و یا نیستند. عزیزانی که یاد و خاطره آنها در شبستان این سرزمین خواهد درخشید.

وی در ادامه به برخی اظهارنظرها درباره دفن اصلاحات به گفته برخی جریانات سیاسی اشاره کرد و گفت: صحبت از حضور در سینه‌های مردم است، باید بگویم آنهایی که گفتند اصلاحات دفن شده، این چنین نیست، اصلاحات بذری در درون خاک بوده که امروز به درختی تناور تبدیل شده است. رئیس شورای مرکزی ندای ایرانیان درباره تأثیر جبهه اصلاحات، افزود: می‌توانم ادعا کنم اصلاحات و دولت اصلاحات پاک‌ترین دولت تاریخ ایران بوده و به‌همین‌دلیل تأثیرگذار است. رئیس هیئت مؤسس حزب ندای ایرانیان درباره تأثیرگذاری جریان دوم خرداد گفت: این روز، روز شعور و بلوغ مردم ایران است، روزی که رأی مردم تحولی بزرگ و بنیادین در کشور ایجاد کرد. روز پیروزی عقلانیت و خرد و رأی مردم است. وی ادامه داد: در آن روزها تمامی ناوهای آمریکایی، اردوگاه‌ها و تمام جنگنده‌های دشمن در 26 مکان در منطقه، ایران را هدف گرفته بودند. آن روزها التهاب در ایران وجود داشت اما تأثیر شگرف رأی مردم باعث شد تمامی سازمان‌ها و دشمنان نتوانند آنچه را در سر دارند اجرا کنند. سید‌محمدصادق خرازی یادآور شد: هرکسی مخالف با رأی مردم است و حرف از تحریم و نفی رأی مردم می‌زند، مطمئنا خدمتی به آرمان‌های مردم نکرده است و سعی در نادیده‌گرفتن آنها دارد. رئیس شورای مرکزی ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: حزب ندای ایرانیان در تداوم حرکت اصلاح‌طلبانه مردم ایران پا به عرصه گذاشته و جوانان غیرتمند این حزب با آرامی، گام‌های بلند خود را برداشته‌اند تا بتوانند در تاریخ سیاسی این کشور تأثیرگذار باشند.

سیدمحمدصادق خرازی درباره توسعه در تمامی ابعاد کشور گفت: توسعه اقتصادی همه‌جانبه کشور بدون توسعه سیاسی و توسعه سیاسی بدون وجود احزاب قدرتمند و با شناسنامه امکان پذیر نیست. در جهان امروز بین حزب و رأی مردم و توسعه پیوند ناگسستنی وجود دارد. رئیس هیئت مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: در یک سال گذشته ایستادگی و مقاومت بچه‌های حزب ندا از این حزب قهرمانی ساخت که توانستند در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی ایران گام‌های مؤثری بردارند. وی ادامه داد: ندای ایرانیان در جهت مخالفت با حزب دیگری در جامعه نیامده و قصد تقویت منویات اصلاح‌طلبی این سرزمین را دارد. من تأکید می‌کنم ما در جهت تخریب هیچ حزب رقیب و یا رفیق برنیامده‌ایم و علت وجود این حزب، برداشتن گامی مثبت در جهت خرد جمعی این سرزمین است. سیدمحمدصادق خرازی افزود: اگر می‌خواهیم تفکر و اندیشه‌ها در چارچوب اصلاح‌طلبانه جای خود را در میان مردم باز کنند، باید به یک خرد جمعی برسیم، خردی که در دست مردان بزرگی است که تاریخ نشان داده تأثیرگذار هستند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان یادآور شد: در یک سال گذشته، ما با نغمه‌هایی از سوی دوستان و دشمنان روبه‌رو بوده‌ایم اما صبوری پیشه کرده‌ایم و از این به بعد نیز چنین کاری را خواهیم کرد. وی درباره کسانی که رد صلاحیت و عدم احراز شده‌اند، گفت: مردانی که از عرصه انتخابات کنار گذاشته شده‌اند کسانی هستند که بیش از سه دهه در تاریخ سیاسی این کشور حضور مستمر داشته‌اند و مطمئن باشید که ما با گفتمان موفق خواهیم شد. خرازی درباره مجلس آینده گفت: ما مجلس را تغییر خواهیم داد. اصلاحات می‌تواند جریان‌ساز باشد. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان یادآور شد: راهی که ما امروز آغاز کرده‌ایم فقط آغازش دراختیار خود ما بود اما پایانش دراختیار ما نیست. ما فقط بسترساز بوده‌ایم تا جوانان آینده‌ساز و سرنوشت‌ساز باشند.خرازی تأکید کرد: امنیت مهم‌ترین دغدغه جهانی است. در جهان امروز همه برای امنیت و بقا تلاش می‌کنند. ما با صدای بلند بر آن برادر بسیجی و سپاهی‌ای که حریم امن برای ملت ایران ایجاد و ستون فقرات امنیت ملت ایران را محکم کرده است، درود می‌فرستیم.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/Print/1553

ش.د9405597

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات