تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۴۳
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

آرايش اميد اصلاح‌طلبان در برابر نفوذ و اقتصاد اصولگرايان

اشاره: گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست. احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند.» جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي، كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله حدود سه ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني سه ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنام اعتماد – 1394/10/24– شماره 3440 – صفحه 11)

دفاع از اصلاحات با انتقاد از احمدي‌نژاد

سيد محمد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان با ثبت‌نام نكردنش براي انتخابات نشان داد كه به واقع ورودش به دنياي سياست داخلي ايران از سر حمايت از جوانان بوده است. او حالا هر جا كه مي‌رود از ضرورت ورود جوانان به عرصه مديريت كشور سخن مي‌گويد و شاه بيت كلامش در همه سخنراني‌ها و مصاحبه‌هايش همين است. اما خرازي در كنار اين رويكرد حرف‌هاي ديگري هم براي گفتن دارد؛ دفاع از جنبش اصلاحات و انتقاد از عملكرد رييس دولت سابق. چنين است كه او اين هفته در همايش «ايران پس از تحريم، انتخابات و راه نو اصلاح‌طلبي» كه با حضور اعضاي اين حزب در كرمانشاه برگزار مي‌شد به دوران پيش از انتخابات دوم خرداد ٧٦ اشاره كرد و افزود: اين حضور حماسي و مشاركت حداكثري ملت در پاي صندوق‌هاي راي در دوم خرداد ٧٦ بود كه همه معادلات را به هم ريخت و به سرعت در فرداي انتخابات پيام‌هايي از اروپا، امريكا و ساير نقاط جهان مخابره شد كه سعي در تنظيم مناسبات با ايران را داشتند.

صادق خرازي با بيان اينكه فتنه‌گر آن كسي است كه مردم را خس و خاشاك ناميد، افزود: برخي درصدد حذف اصلاح‌طلبان هستند اما اين را بدانند كه ما تا آخر ايستاده‌ايم و اصلاحات مانند بذري است كه از آن رويش درختان و نهال‌هاي تازه بر خواهد آمد. وي خطاب به آناني كه به گفته او چند سال است اصلاح‌طلبان را بي‌دين و ناآگاه به مسائل مردم معرفي مي‌كنند، گفت: آنها بايد بدانند كه اصلاحات يعني پيوند با مردم و ديانت. خرازي از تفكر جناح مقابل مبني بر فوبياي اصلاحات يا اصلاحات هراسي سخن گفت و افزود: اين شيوه جواب نمي‌دهد زيرا مردم با يك انتخابات با قاطعيت جواب اين عده را خواهند داد. وي گفت: اصلاحات حرفش اين است كه دروغ ديگر بس است، دست اندازي به بيت‌المال بايد متوقف شود و بسياري نكات ديگر كه مردم به‌خوبي آنها را درك مي‌كنند.

مشاركت حداكثري- رقابت حداكثري هم استراتژي و هم تاكتيك

الياس حضرتي عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي و مدير مسوول روزنامه اعتماد كه بر اساس تصميم شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان مسووليت كميته رسانه و تبليغات ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در استان را بر عهده دارد اين روزها بيش از هر زمان ديگري اقدام به تبليغ برنامه‌ها و اهداف انتخاباتي اصلاح‌طلبان در استان تهران مي‌كند. حضرتي كه سابقه چندين دوره نمايندگي مجلس را در كارنامه خود دارد و بيش از ١٤ سال به عنوان مدير مسوول روزنامه اعتماد شايد از معدود سياستمداراني باشد كه خوب مي‌داندمطالبات مردم چيست و از همين رو سعي دارد نقش رابط دوسويه براي هواداران اجتماعي اصلاحات و مديران اين جريان سياسي را ايفا كند. شايد همين ارتباطات اجتماعي او باشد كه باعث شده تا احزاب و گروه‌هاي سياسي به‌طور مدام از الياس حضرتي براي حضور در برنامه‌هاي‌شان دعوت كنند.

چنين بود كه رييس كميته رسانه ائتلاف انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران اواسط هفته در ديدار با اعضاي حزب آزادگي ايران اسلامي با اشاره به لزوم مشاركت حداكثري در انتخابات پيش رو گفت: مشاركت حداكثري لوازمي دارد و مهم‌ترين آن رقابت حداكثري است. يعني همه گروه‌ها و جناح‌ها پهلوان‌ترين و قوي‌ترين خودشان را وارد ميدان كنند. يعني اينكه هم آنها و هم جامعه انگيزه داشته باشند. حضرتي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ريشه‌هاي اصلاح‌طلبي گفت: اصلاح‌طلبي روزآمد كردن انديشه‌هاي حكومتي حضرت امام(ره) است. وي گفت: زماني عده‌اي مي‌گفتند مردم بايد از دايره تصميم‌گيري خارج شوند كه حضرت امام(ره) در پاسخ آنها گفتند كه اين حتي خطرناك‌تر از جدايي دين از سياست است، چراكه شما داريد همه جامعه را كنار مي‌گذاريد. امروز هم رهبري مي‌فرمايند حتي كساني كه با نظام هم مخالف هستند، بيايند و راي بدهند. اين يعني همه آحاد ملت و همه آنها كه در اين مملكت زندگي مي‌كنند، مي‌توانند در سرنوشت خود دخالت كنند. ضمن اينكه مشاركت حداكثري براي جمهوري اسلامي هم استراتژي است و هم تاكتيك.

آخرين وضعيت انتخاباتي اصلاح‌طلبان

اميد و آرامش، رونق اقتصادي» اين شعاري است كه اصلاح‌طلبان از ميان ٨٠ شعار براي انتخابات مجلس دهم انتخاب كرده‌اند. شعاري كه اهداف و هدفگذاري‌هاي آنان را به توده‌هاي اجتماعي منتقل مي‌كند. اين همان مصوبه‌اي است كه اوايل هفته در جلسه شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به امضاي نمايندگان احزاب و گروه‌هاي سياسي اين شورا رسيده است. از سوي ديگر بر اساس اخبار اعلام شده اصلاح‌طلبان با نام «ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان (گام دوم)» در فضاي رقابت انتخاباتي فعاليت خواهند كرد. محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در توضيح چرايي انتخاب شعار اصلاح‌طلبان گفته است: قبل از برگزاري انتخابات، كشور بايد در فضاي اميد قرار گيرد و اميد يك واژه ارزشي است كه اصلاح‌طلبان با همه ظرفيت‌هايي كه دارند آن را به ويژه در نسل جوان احيا كنند.

عارف با بيان اينكه اميد برند اصلاحطلبي است، ادامه داد: اميد براي ما اعتماد عمومي، مشاركت عمومي، يكپارچگي جريان اصلاحات و دانايي و خردورزي را به همراه داشت. وي اضافه كرد: شرايط و مسائل منطقه ايجاب مي‌كند كه آرامش كشور را حفظ كنيم كه نمود آن در انتخابات است؛ يعني براي اينكه ما انتخاباتي پرشور برگزار كنيم نيازمند فضايي آرام هستيم. رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان يادآور شد: از طرف ديگر در سال‌هاي اخير مناقشات زيادي بين مجلس و دولت بود كه فضاي كشور را متشنج كرد؛ اگر مجلس بخواهد در پيشرفت و توسعه تاثيرگذار و در جايگاه واقعي‌اش باشد، نيازمند آرامش است؛ كشور نيازمند آرامش بوده و اين آرامش به نفع همه است. عارف همچنين گفت: از سوي ديگر در مقطع كنوني مردم در شرايطي هستند كه مي‌خواهند مطالبات آنها در اولويت باشد، يكي از مطالبات جدي مردم رسيدگي به وضعيت معيشت آنهاست كه از طريق رونق اقتصادي بهبود مي‌يابد. وي اضافه كرد: دولت دستاوردهايي در زمينه مهار تورم داشته اما در بهبود اقتصادي خيلي بايد كار كنيم كه اگر ما بهبود اقتصادي را مبنا قرار دهيم، ثروت ايجاد مي‌شود و طبيعتا نرخ بيكاري هم كاهش پيدا مي‌كند و اين مهم باعث مي‌شود كه بخشي از دغدغه مردم برطرف شود لذا مهم‌ترين دغدغه مجلس آتي بايد رونق اقتصادي باشد. عارف همچنين اعلام كرده كه برنامه جامع اصلاح‌طلبان به زودي منتشر خواهد شد.

بر اساس اخبار منتشر شده اين برنامه جامع، جزييات جهت‌گيري‌هاي اين شورا را تعيين خواهد كرد و كانديداهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان پس از انتشار اين برنامه به آن متعهد خواهند بود. لايحه برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز مبتني بر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از ديگر رويكردهاي سياسي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم است. در همين راستا علي صوفي، رييس ستاد اصلاح‌طلبان تهران از روند تدارك و آماده‌سازي فعاليت‌هاي اين ستاد در زمان مقرر خبر داد و گفت: درخصوص امور استان‌ها، ضمن گزارش وضعيت و هماهنگي استان‌ها، آمادگي و انسجام اصلاح‌طلبان در سراسر كشور اميدبخش ارزيابي شد.

در همين راستا حسن رسولي در گفت‌وگو با مهر ودر پاسخ به اين سوال كه چه مرجعي قرار است بر اساس ليست‌هاي پيشنهادي احزاب اصلاح‌طلب به شوراي عالي سياستگذاري، يك فهرست نهايي را براي اصلاح‌طلبان ارايه دهد، اظهار كرد: مسووليت نهايي كردن ليست نامزدهاي ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان براي حوزه تهران پس از اعلام نتيجه نهايي بررسي و رسيدگي به صلاحيت‌ها از سوي شوراي محترم نگهبان كه ۲۷ بهمن‌ماه خواهد بود، بر عهده هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گذاشته شده است. وي با بيان اينكه همه معيارهاي تهيه ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان را شوراي عالي سياستگذاري تعيين كرده است، خاطرنشان كرد:

ساز و كارهاي رسيدن به يك ليست از قبيل معيارهاي تعيين افراد، تهيه شده و در دسترس كليه فعالان اصلاح‌طلب سراسر كشور و تهران قرار گرفته است. رسولي درباره شاخصه‌هاي كانديداهاي اصلاح‌طلبان هم گفت: در رأس اين معيارها پاكدست بودن كانديداها مورد توجه است، زيرا متاسفانه طي سال‌هاي اخير مشكلاتي كه از حيث مالي متوجه برخي تصميم‌گيران كشور بوده، لطمه اساسي به سرمايه اجتماعي و عمومي زده است. وي ادامه داد: به طور طبيعي سوابق و ويژگي‌هاي برجسته داوطلبان به لحاظ اعتقادي، اخلاقي، سابقه ايثارگري، تجارب مديريتي، تحصيلات و مقبوليت و راي‌آوري از جمله شاخص‌ها براي تعيين افراد در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان است.

كميته رايزني و تعامل در شوراي عالي سياستگذاري

علي شكوري‌راد ازجمله نمايندگان دوره ششم است كه اين روز‌ها به عنوان دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي و عضو شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي حضور اصلاح‌طلبان در دهمين دوره‌ مجلس تلاش مي‌كند. هرچند اين‌بار او ديگر خودش را در معرض راي مردم قرار نداده اما با تكيه‌ بر انديشه اصلاح‌طلبي، بر ضرورت حضور جوانان و زنان در عرصه سياست تاكيد دارد ومي‌كوشد تا به همراه اعضاي حزب متبوعش نقش خود را به عنوان يك اصلاح‌طلب در سپهر سياست ايران ايفا كند. وي در آستانه بررسي صلاحيت كانديداهاي مجلس اجراي دقيق قانون استصوابي را ضروري مي‌داند و عقيده دارد كه بايد فضا براي حضور هر دوجناح كشور در مجلس آتي فراهم باشد. شكوري‌راد درباره انتخابات خبرگان گفته است: اصلاح‌طلب‌ها براي خبرگان ليست نمي‌بندند. نامزدهاي خبرگان كنار هم قرار مي‌گيرند و ليست تشكيل مي‌دهند. بعيد مي‌دانم احزاب اصلاح‌طلب و شوراي عالي سياستگذاري به بستن ليست نامزدهاي خبرگان ورود كنند.

بعد از مشخص شدن نامزدها يك نوع همگرايي بين آنها ايجاد مي‌شود كه اصلاح‌طلب‌ها به آنها راي مي‌دهند. اكثريت مجلس دهم جمعي ميانه‌رو خواهد بود كه از افراط‌گرايي به دور و عاقل باشند. البته مجلسي در طراز مجلس ششم ديگر تكرار نخواهد شد و نبايد انتظارات را خيلي بالا برد. اگر مجلسي مانند مجلس پنجم شكل بگيرد توفيق خوبي‌ است. دبيركل حزب اتحاد ملت درباره رايزني اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان هم گفته است: خبرهايي جسته وگريخته مي‌شنويم كه رويه شوراي نگهبان ممكن است نسبت به گذشته بهتر باشد. تعاملات وزارت كشور با شوراي نگهبان ما را قدري اميدوار كرده است. وي افزود: كميته رايزني و تعامل در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل شده است كه رايزني‌هايي انجام دهد. شكوري‌راد درباره نظارت استصوابي هم اظهار داشت: حرف ما الان اين نيست كه قانون نظارت استصوابي با روح قانون اساسي تعارض دارد، بلكه خواست ما اين است كه اين قانون درست اجرا شود و سليقه در آن دخيل نباشد.

ليست انتخاباتي اعتدال و توسعه هم اصلاح‌طلب، هم اصولگرا

حزب اعتدال و توسعه در سال ٧٨ يعني در دوران اوج دولت اصلاحات شكل گرفت و از همان زمان غلامعلي دهقان، سخنگوي اين حزب است. بسياري از چهره‌هاي شاخص اين حزب اكنون در دولت يازدهم پست گرفته‌اند، از جمله سخنگوي دولت كه دبيركل اعتدال و توسعه است. حزبي كه از ابتدا سعي داشت فاصله ميان اصولگرايي و اصلاح‌طلبي را پر كند، چنانچه دولت مورد حمايت اين حزب نيز تلاش مي‌كند در ميانه بايستد. حالا غلامعلي دهقان در گفت‌وگويي با خبرآنلاين گفته است كه در شرايط كنوني اصلاح‌طلبان و اعضاي اعتدال و توسعه از نظر گفتماني به يك سمت حركت مي‌كنند. اما اعتدال و توسعه با اصولگراها احساس نزديكي نمي‌كند. دهقان خط قرمزي را مطرح مي‌كند و مي‌گويد: «خط قرمز ما راديكاليزم است». او احمدي‌نژاد و نزديكانش را مصداق تندروي جريان راست مي‌داند و حمايت اصولگراها از اين جريان را برنمي‌تابد.

البته در اين بين معتقد است كه اصولگراهاي معتدل راهشان را از بقيه جدا كرده‌اند. دهقان درباره سازوكار حزبش در انتخابات پيش‌‌روي مجلس توضيح مي‌دهد و مي‌گويد در ليست اعتدال و توسعه، اعتدالي مقبول و راي آور را بر حزبي نامقبول ترجيح خواهند داد، اما تاكيد داردليستي كه در نهايت منتشر شود، ارتباطي به دولت ندارد و دولت بنا ندارد شبيه رايحه خوش خدمت از اعضاي ستادهايش در انتخابات آتي مجلس حمايت كند. او درباره توصيه‌هاي روحاني به حزب اعتدال و توسعه اما سكوت كرده است. دهقان در پاسخ به اين سوال كه مي‌پرسيد؛ آقاي مطهري در جلسه‌اي كه جريان اعتداليون و مستقلين با آقاي هاشمي‌رفسنجاني داشتند، سخن گفتند. اين احتمال وجود دارد كه شما، صداي ملت و رهروان ليست مشترك داشته باشيد؟ يعني ائتلافي بين اين سه گروه براي انتخابات

پيش رو شكل بگيرد. چنين گفته است: ممكن است ليست اين طوري بيرون بيايد. يعني ما هم اصلاح‌طلب و هم اصولگراي معتدل داشته باشيم اما اينكه جلساتي در اين راستا تشكيل شود، بايد منتظر نتيجه احراز صلاحيت‌ها ماند. من رد نمي‌كنم اما سابق بر اين هم ليست‌هاي ما همين‌گونه بيرون مي‌آمد.

گلايه حاميان قاليباف از ائتلاف اصولگرايان

اصولگرايان شايد اين روزها سخت‌ترين ايام سياسي يك دهه خود را پشت سر مي‌گذرانند. ايامي كه هرگز گمان نمي‌كردند با آن مواجه شوند اما اين روزها رسيده و معلوم نيست چه سرنوشتي را براي جناح راست به دنبال داشته باشد. همه سختي‌هاي اين ساعات آنان به ائتلاف انتخاباتي شان باز مي‌گردد؛ جايي كه قرار بود تا همه اصولگرايان زير يك سقف و پاي يك بيرق وارد انتخابات مجلس دهم شوند و ناكامي در انتخابات رياست‌جمهوري را با پيروزي در انتخابات مجلس جبران كنند اما هيهات كه پالس‌هاي ارسال شده از درون اردوگاه جناح راست هرگز رنگ و بويي از آمادگي آنان ندارد. پس از خداحافظي لاريجاني با ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان حالا به نظر مي‌رسد حاميان قاليباف هم نيت نپيوستن به اين ائتلاف و شراكت با علي لاريجاني را در سر مي‌پرورانند.

اين را مي‌شود از اظهارات حسين قربان‌زاده، دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت و مدير مسوول روزنامه همشهري فهميد. قربانزاده در گفت‌وگويش و در پاسخ به اين سوال كه در استان‌ها شما همچنان وفادار به ائتلاف عمل خواهيد كرد؟گفته است: در تهران، جمعيت ما نماينده‌اي در ائتلاف اصولگرايان دارد و ائتلاف اصولگرايان هم با همه كبكبه و دبدبه‌اش محدود به تهران است. در استان‌ها، هر مجموعه‌اي براساس اقتضائات خود و مستقل عمل مي‌كند. در حوزه استان‌ها هم دفاتر ما از سال ٨٧ فعال است. همه ثبت‌نامي‌ها در استان‌ها فهرست شده‌‌اند. رويكرد و شاخص‌هاي دفتر سياسي هم تعيين شده كه بعد از ارزيابي فهرست نهايي، براي هر استاني نامزد اعلام كنيم. قربانزاده همچنين درباره احتمال همكاري با علي لاريجاني هم گفته است: ما با آقاي لاريجاني رابطه تشكيلاتي نداريم، ولي رويكرد ايشان را كه سياستمدار ميانه‌رو اصولگراست، قبول داريم. از اين جهت امكان همكاري با ايشان وجود دارد، اما اينكه بگوييم نسبتي را كه ما با قاليباف داريم، با ايشان داشته باشيم، نه، اينگونه نيست، نخير اما براي عقلانيت و مديريت ايشان در مجلس و كنش و منش ميانه‌روي ايشان كه حلقه مفقوده فضاي سياسي كشور است، احترام قايليم و فكر مي‌كنيم بيش از همه به تشكيل مجلس كارآمد انقلابي نياز داريم و لازمه آن اين است كه افراد پيشرو شناخته‌شده وارد شوند و ميدان را از تندروها بگيرند.

خداحافظي لاريجاني با ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان

علي لاريجاني اين هفته بالاخره حرف آخر را زد و آب پاكي را روي دست اصولگراياني كه منتظر ورود او به ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان بودند ريخت: «نه با دولت و نه با اصولگرايان وارد هيچ ائتلافي نخواهم شد.» پس از ماه‌ها چالش ميان اصولگرايان و اختلافات شديد مبني بر تركيب شوراي ائتلاف اصولگرايان، لاريجاني اين هفته شفاف‌تر از هميشه سخن گفت و اعلام كرد بنا ندارد وارد ائتلاف انتخاباتي با آنان شود. او براي اين كار دليل محكمي ارايه داد كه با بيانش مخالفان را به سكوت فرامي‌خواند. معتقد است مصلحت نيست رييس قوه مقننه با جايگاه حقوقي كه در ساختار سياسي ايران دارد وارد يك ائتلاف سياسي شود. لاريجاني البته با زيركي شايعه‌اي ديگر را هم تكذيب كرد. اصولگرايان در مصاحبه‌ها و شايعات خود مدعي شده بودند لاريجاني به آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز اطمينان داده از خروجي مورد تاييد جامعه روحانيت حمايت خواهد كرد: «چنانچه به آقاي موحدي (آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز) گفته‌ام از جريان روحانيت حمايت مي‌كنم و آن را اصيل مي‌دانم اما اينكه شخصا در جرياني حضور داشته باشم به مصلحت نيست كه رييس قوه مقننه در جرياني حضور داشته باشد لذا من نظراتم را گفته‌ام چنانچه درست نيست رييس قوه مجريه نيز در سازوكار سياسي قرار گيرد.»

لاريجاني در ادامه گفته است: زماني در گذشته ائتلاف ٦+٥ را مطرح كردند كه قوه مجريه و مقننه در آن حضور نيافتند و همين كار هم درست بود. لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه افرادي كه ذهن جامع‌تري دارند بايد به جريانات سياسي وارد شوند، بيان داشت: افراد تندرو كه قطعا خودشان را ترجيح مي‌دهند اما افرادي با ذهن جامع بايد تشكل‌هاي يكديگر را بيابند و به هم كمك كنند كه البته اين امر صرفا نزديك انتخابات جواب نمي‌دهد بلكه به پنج، شش سال كار نياز دارد تا به ثمر بنشيند. لاريجاني با اين جملات نشان داد حاضر نيست امضايش را پاي چك سفيدي به جامعه روحانيت به عنوان يك نهاد روحاني كه كار سياسي انجام مي‌دهد قرار دهد، به همين دليل تنها گفته است از جريان روحانيت حمايت خواهد كرد. رييس قوه مقننه در خصوص اخباري كه درباره ائتلاف وي با دولت منتشر شده است، بيان داشت: اين مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نيز در آن نيست چرا كه مجلس بايد به علت وظيفه ريل‌گذاري، مستقل باشد لذا اين اخبار نادرست است.

جناح راست با چه شعاري به انتخابات مجلس مي‌آيد؟

«نفوذ و اقتصاد» كليد واژه‌هاي انتخاباتي اصولگرايان

هرچند كمي بيشتر از يك ماه تا هفتم اسفند و روز برگزاري انتخاباتي باقي مانده اما جناح راست هنوز نتوانسته به خاستگاه اوليه خود يعني ائتلاف حداكثري انتخاباتي برسد. واگرايي و اختلافات درون جناحي اصولگرايان آنقدر پررنگ و عيان است كه ديگر براي كشف آن نيازي به كنكاش و جست و جو نيست. اما آمران و عاملان اين جريان سياسي در كشاكش و بحبوبه اين تجادل‌هاي دروني نيت كرده‌اند تا صندلي‌هاي سبز پارلمان را به رقيب سنتي و آماده خود يعني اصلاح‌طلبان واگذار كنند. چنين است كه با وجود همه اختلافاتي كه دارند سعي مي‌كنند تا با جنگ رواني به بدنه اجتماعي خود اعلام كنند اين اصلاح‌طلبان هستند كه مانع وحدت اصولگرايان شده‌اند. البته اين تنها يك سوي تاكتيك انتخاباتي جناح راست است اما راهبرد كلي شان نيست. راهبرد انتخاباتي اصولگرايان نهفته در گفتمان اصولگرايي اين جناح است. همان گفتماني كه از شش ماه پيش برخي چهره‌هاي سرشناس اين جريان درباره آن سخن گفتند. «نفوذ» و «اقتصاد» شاه‌بيت گفتمان انتخاباتي اصولگرايان است.

اين همان استراتژي است كه يكي از سايت‌هاي خبري پس از شش ماه آن را دسته‌بندي كرد و نوشت: در حالي كه اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو، احتمالا بر دستاوردهاي دولت در سياست خارجي تاكيد كرده و گفتمان اصلي آنها در حوزه سياست خواهد بود، ائتلاف اصولگرايان برنامه‌هاي انتخاباتي خود در انتخابات مجلس را بر محور اقتصاد طراحي كرده است. ائتلاف اصولگرايان اساسا قصد ندارد در حوزه‌هاي مرتبط با سياست خارجي با ميانه‌روهاي طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان، رقابت گفتماني داشته باشد. طرفداران دولت، توافق هسته‌اي را مهم‌ترين دستاورد دولت روحاني توصيف كرده و احتمالا در ايام انتخابات بر آن تمركز ويژه خواهند داشت.

به اعتقاد اصولگرايان، پاشنه آشيل دولت، مشكلات اقتصادي است و اصولگرايان تلاش خواهند كرد در هفته‌هاي آينده، اقتصاد را به گفتمان اصلي كشور تبديل كنند. همچنين «نفوذ» از گفتمان‌هاي مهم اصولگرايان در انتخابات مجلس است اما طرح موضوع نفوذ به اندازه مشكلات اقتصادي نمي‌تواند براي توده مردم جذاب بوده وموثر واقع شود. با وجود تلاش رسانه‌هاي اصولگرا در چند هفته اخير، هنوز فضاي لازم شكل نگرفته و همچنان تمركز رسانه‌ها بر مسائل سياسي و سياست خارجي استوار است. پيش از اين در دوره اصلاحات نيز، اصولگرايان، توجه به مسائل اقتصادي را محور برنامه‌ها و گفتمان غالب خود قرار داده بودند.

بر همين اساس مي‌شود فهميد چرا دبيركل جامعه روحانيت مبارز، دبيران كل احزاب شاخص اصولگرا و چهره‌هاي موثر و نزديك به آيت‌الله مصباح‌يزدي طي يكي دوماه گذشته مدام از خطر نفوذ در مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان سخن مي‌گويند. در همين راستا آيت‌الله موحدي كرماني در ديدار با اعضاي شوراي عالي جبهه ايستادگي ايران اسلامي به نفوذ دشمن اشاره كرده و گفته است: امريكا ميخواهد در مجلس شوراي اسلامي و اگر بتواند در مجلس خبرگان نفوذ كند و هر دو نفوذ بسيار خطرناك است. در اين شرايط اگر كسي آماده شود و نداي هل من ناصر قرآن را پاسخ دهد بسيار ارزشمند است.

اسدالله بادامچيان، عضو ارشد و سرشناس حزب موتلفه اسلامي هم طي اظهاراتي مشابه گفته است: وحدت ضرورتي است كه امروز بيش از گذشته احساس مي‌شود و با توجه به موضوع نفوذ جريان‌هاي غربگرا و نفوذي و ليبرال و ميانه‌رو ضرورت وحدت اصولگرايان بيشتر احساس مي‌شود. وي افزود: نيروهاي متعهد و متدين به انقلاب و آرمان‌هاي امام و رهبري و همه اصولگرايان و دلسوزان نظام بايد بيش از گذشته وحدت داشته باشند زيرا دشمن چشم طمع به انتخابات مجلس و خبرگان دارد. ما در موتلفه شعارمان يك فهرست و يك صدا با محوريت روحانيت در خط ولايت است.

غلامعلي حداد عادل، سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان هم در همين راستا تاكيد كرد: امريكايي‌ها براي نفوذ در ايران به اندازه كافي انگيزه و دليل دارند؛ آنها پيش از انقلاب در ايران تصميم‌گيرنده اصلي بودند و يك زماني در هتل‌هاي تهران هيچ‌ جاي خالي نبود چرا كه شركت‌هاي امريكايي براي عقد قرارداد هجوم آورده بودند و در واقع به گونه‌اي بود كه وقتي امريكا با چين رابطه نداشت ايران هم نداشت و زماني كه اين ارتباط برقرار شد ايران در چين سفارتخانه زد. همين است كه بايد گفت امريكا قطعا براي انتخابات آينده مجلس برنامه دارد.

اين اظهارات مديران جناح راست در حالي است كه محسن رفيقدوست از سرشناس‌ترين چهره‌هاي اين جناح طي يادداشتي كه در سايت شخصي خود منتشر كرده از اصولگرايان اين سوال را مطرح كرده است: حتي در مجلس پنجم كه نتايج آن هشدارآميز بود، ما يك گفتمان مشخص داشتيم، گفتمان مخالفت با سرعت «تعديل اقتصادي» كه مستضعفان را در شرايط بدي قرار داده بود. اما امروز حرف ما براي مردم چيست؟ براي مردم گرفتار در ركود و تورم و بيكاري جز شعار، چه برنامه عملياتي تازه‌اي داريم؟

دستور تشكيلاتي شوراي ائتلاف: اختلاف‌برانگيز حرف نزنيد

همه حرف‌هاي انتخاباتي اصولگرايان در اين ايام را مي‌شود از زبان غلامعلي حداد عادل، عليرضا زاكاني و محمدنبي حبيبي شنيد. حداد عادل كه سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان است اوايل همين هفته قسمتي از جزييات آخرين جلسه انتخاباتي اصولگرايان را اعلام كرد و گفت: در اين جلسه كارگروه‌ها به ارايه گزارش تصميمات خود پرداختند و همچنين دو كارگروه جديد نيز ايجاد شد تا مسائل مختلف مرتبط را دنبال كنند. حدادعادل افزود: در اين جلسه مقرر شد به زودي نشستي با حضور تمامي تشكل‌ها و جمعيت‌هاي اصولگرا براي همفكري و همكاري برگزار شود. او در پايان با تاكيد شورا بر لزوم تقويت وحدت گفت: افراد و جريانات اصولگرا از اظهارات اختلاف‌انگيز پرهيز كنند. در همين راستا محمدنبي حبيبي از اعضاي شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان هم گفت: وضعيت شوراي ائتلاف اصولگرايان به گونه‌اي است كه اكثريت قريب به اتفاق سلايق اصولگرايي در آن هستند و هر كسي بخواهد از اين ائتلاف كناره‌گيري كند هزينه سنگيني بايد بدهد و كنار رفتن هر تشكلي از اين ائتلاف باعث مي‌شود خود آن تشكل يا فرد لطمه بخورد. حبيبي افزود: اصولگرايان در انتخابات آينده با يك فهرست و يك صدا حضور پيدا خواهند كرد.

وي افزود: شوراي ائتلاف اصولگرايان به زودي وارد مصاديق مي‌شود و با سازو‌كاري كه وجود دارد مشكلي وجود نخواهد داشت. عليرضا زاكاني عضو ديگر اين شورا در حاشيه كنفرانس خبري خود كه اوايل هفته برگزار شد درباره عملكرد كميته تعيين مصاديق اين شورا گفت: شوراي ائتلاف اصولگرايان بررسي تعيين مصاديق را آغاز كرده است. وي همچنين در خصوص كميته‌هاي شوراي ائتلاف اصولگرايان گفت: بنده مسووليت كميته اجرايي را برعهده دارم و با جمعي از دوستان انجام وظيفه مي‌كنيم و الحمدلله آن سازوكارها با مشاركت همه كساني كه در ائتلاف هستند شكل گرفته و دنبال مي‌شود.

زاكاني تاكيد كرد: ما در شوراي عالي ائتلاف، دو بخش اجرايي داريم كه خود آنها با زيرمجموعه‌ها ساختارسازي مي‌كنند، ما گزارش كار خود را خدمت آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز ارايه خواهيم كرد. عليرضا زاكاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه شوراي ائتلاف اصولگرايان چه زماني وارد تعيين مصاديق ليست‌هاي انتخاباتي مي‌شود، اظهار كرد: هم‌اكنون اين كار را شروع كرد‌ه‌ايم و در حال بررسي هستيم. وي درباره تشكيل كميته اجرايي شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان گفت: بنا شده است ما در كميته اجرايي شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان انجام وظيفه كنيم و در حال حاضر سازوكارها شكل گرفته است و با مشاركت همه كساني كه در ائتلاف حضور دارند، ما سازوكارهاي خود را دنبال مي‌كنيم.

ترقي و فدايي: وزراي عضو يكتا رابطه‌اي با جريان انحرافي ندارند

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه گفت: وزراي دولت‌هاي احمدي‌نژاد كه عضو جبهه يكتا هستند، رابطه‌اي با جريان انحرافي ندارند. حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پيوستن جبهه يكتا به شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان اظهار كرد: وزرايي از دولت احمدي‌نژاد در ائتلاف اصولگرايان حضور دارند كه مطرود اين دولت شده‌اند ولي هيچ رابطه‌اي با جريان انحرافي ندارند.

وي در ادامه با بيان اينكه اعضاي جبهه يكتا در مقابل جريان انحرافي ايستاده‌اند، لذا اصولگرايان با اين افراد مشكلي ندارند، افزود: ما با عناصري مشكل داريم كه در جريان انحرافي حضور داشته يا به آن وابسته باشند در حالي كه اعضاي تشكيل‌دهنده جبهه يكتا اين تشكل را در مقابل جريان انحرافي تاسيس كردند.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه خاطرنشان كرد: اگر اين افراد ارتباطي با جريان انحرافي داشته باشند، شوراي نگهبان قطعا آنها را رد صلاحيت خواهد كرد زيرا يكي از خطوط قرمز شوراي نگهبان علاوه بر حضور در جريان فتنه، جريان انحرافي است.

در همين رابطه دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي طي اظهاراتي با ارايه تحليلي از شرايط بين‌المللي و صف‌آرايي‌هاي داخلي براي انتخابات پيش رو اظهار كرد: خوشبختانه شوراي همگرايي و شوراي ائتلاف اصولگرايان حركت خوب و رو به جلويي داشته‌اند كه اقدامات صورت گرفته را مثبت ارزيابي مي‌كنم. فدايي با بيان اينكه اصولگرايان بايد منافع جمعي را بر منافع فردي ترجيح دهند، دليل نام نويسي نكردن خود در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را اهميت دادن به كار جمعي عنوان كرد.

وي ادامه داد: بايد از تفرق و تعدد ليست‌هاي انتخاباتي جلوگيري و تلاش شود تا ليست نهايي ارايه شده از سوي ائتلاف اصولگرايان براي انتخابات سال جاري منطبق با تفكر اصولگرايي باشد.

دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي همچنين در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوي دبيركل جمعيت حاميان انقلاب اسلامي اظهار كرد: جبهه پايداري، جبهه يكتا و احمدي‌نژاد ارتباط سازماني با يكديگر ندارند.

http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=344&pageno=11

ش.د9405453

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات