تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۹۸
مسالمت را کنار بگذارید و قصاص را برگزینید

دعوت داعش از اخوان المسلمین

(روزنامه همدلي ـ 1394/11/05 ـ شماره 241 ـ صفحه 11)

امروز پنجمین سالروز انقلاب 25 ژانویه در مصر است.انقلابی که در سال 2011 منجر به سرنگونی رژیم حسنی مبارک شد.افزایش حملات تروریستی علیه پلیس و نیز بمب گذاریهای اخیر در قاهره، تدابیر امنیتی ویژه ای در این کشور را به همراه داشته است. السیسی که همواره اخوان المسلمین را مسبب اصلی تروریسم و نا آرامی در مصر می داند این بار نیز ، انگشت اتهام ابن حملات را بسوی آنان نشانه رفت. افزایش فشار بر اخوان المسلمین پس از انتشار پیشنهادات داعش به آنها نیز رنگ و بویی تازه به خود گرفته و دولت را بر آن داشته تا دست به باز داشت های گسترده علیه اعضای این جماعت در مصر بزند. البته سران اخوان تمامی این اتهامات را واهی دانسته و اعلام کرده اند مشی انقلاب شان مسالمت آمیز است و با تروریسم مخالفند. سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

میدان التحریر و دیگر میدان‌های اصلی قاهره و سایر استان‌های مصر پیش از سالگرد انقلاب ژانویه و همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات، به پادگان‌های نظامی تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور نیز در مراسم روز پلیس که مصادف با سالگرد انقلاب است، شرکت کرد و با وجود اعتراض مخالفان نسبت به اقدامات پلیس از افسران این ارگان تقدیر کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای تظاهرات و بالا گرفتن خشم مردمی مقامات مصری تدابیر امنیتی را در میدان التحریر قاهره و دیگر میادین اصلی شهرهای مختلف افزایش دادند.مجدی عبدالغفار، وزیر کشور مصر اظهار داشت: وزارت کشور سیستمی را برای مقابله با تمامی اتفاقات احتمالی در روز 25 ژانویه تنظیم کرده است.عبدالغفار تاکید کرد: بزرگداشت 25 ژانویه حق واقعی مردم است و هیچ نگرانی برای مقامات ایجاد نمی‌کند.وی افزود:‌ انقلاب ملی ما فداکاری‌های دستگاه پلیس را به یاد ما می‌آورد. نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی وزارت کشور مصر از عصر روز جمعه در بیانیه‌ای از همکاری‌اش با دستگاه‌های امنیتی برای تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی، تاسیسات مهم و جاده‌های اصلی در قاهره و دیگر استان‌ها خبر داد.

سخنگوی نیروهای مسلح مصر در این رابطه گفت: نیروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و ماموریت حفاظت از تاسیسات کشور و ساختمان‌های دولتی و خصوصی و نیز مقابله با اقدامات خصمانه‌ای که امنیت شهروندان را به خطر اندازد، به آنها تفهیم شده است.وی افزود: نیروهای مسلح برای مقابله با هرگونه اقدامات خلاف قانون و به خطر انداختن امنیت و ثبات کشور با پلیس همکاری می‌کنند.به گفته سخنگوی نیروهای مسلح مصر، منطقه مرکزی پلیس، خودروهای گشتی، گروه‌های واکنش سریع و نیروهای ویژه را برای تامین امنیت در استان قاهره بزرگ مستقر کرده‌ است.براساس تقسیم بندی حوزه فعالیت پلیس مصر در منطقه غربی پلیس مصر نیز تدابیر امنیتی را با هدف ممانعت از ورود گروه‌های خرابکار و افراد بدون مجوز در مناطق مرزی افزایش داده است.در منطقه جنوبی پلیس مصر با خوردوهای گشتی سعی در حفظ امنیت شهروندان دارد.

از سوی دیگر شبکه خبری اسکای نیوز عربی دیروز (یک‌شنبه) از کشته شدن سه شهروند در قاهره و زخمی شدن دو تن دیگر از ساکنان مرکز فاقوس در استان الشرقیه در تیراندازی گروهی ناشناس خبر داد.این افراد ناشناس به سمت مرکز امنیتی شهر فاقوس تیراندازی کرده و با استفاده از موتورسیکلت از محل گریختند.این در حالی است که تنها یک روز پس از انفجاری که در مخفیگاه تروریستی در استان جیزه رخ داد و در آن تعدادی از جمله شش نیروی پلیس کشته شدند، نیروهای پلیس مصر روز جمعه 9 عضو گروه اخوان المسلمین از جمله یک استاد دانشگاه را به اتهام تحریک به خشونت در استان دمیاط واقع در شمال مصر دستگیر کردند.در استان المنیا نیروهای امنیتی مصر یک گروه اخوانی را به اتهام آمادگی برای حملات بازداشت کردند.از سوی دیگر سیسی در سخنرانی که به مناسبت روز بزرگداشت پلیس داشت، از دستگاه پلیس به دلیل تلاشی که برای آگاه‌سازی نیروهایش در مورد حقوق افراد داشته و نیز تامین امنیت انتخابات پارلمانی تقدیر کرد.

پیشنهاد داعش به اخوان المسلمین مصر

همزمان با پنجمین سالگرد انقلاب ژانویه 2011 مصر، گروه "ولایت سیناء" فایل ویدئویی را با عنوان "پیام‌هایی از سرزمین سیناء" منتشر کرد که این پیام‌ها خطاب به گروه اخوان المسلمین و حامیان آن برای ترغیب آنها جهت رها کردن اقدامات مسالمت آمیز منتشر شده است.

یکی از اعضای این گروه که در این فایل چهره‌اش را پوشانده، گفت: این همان مسالمت جویی جعلی است که جز صاحبان آن را نمی‌کشد و با دموکراسی و سکولاریسم مورد حمایت است که عیب آن برای همه مردم آشکار شده است. خداوند پاک و بلند مرتبه برای مردم گزینه قصاص را برگزید و در آن حیات و زندگی قرار داد اما مردم مسالمت جویی را برگزیدند که فقط کسانی که دنبال مسالمت جویی هستند را می‌کشد.وی این سوال را مطرح کرد: آیا حسنی مبارک، طاغوت سابق مصر برای شما درس عبرت نبود؟ آیا اخوان المسلمین توانستند در هر مکانی دین و حکم شرع را اجرا کنند؟ اخوانی‌ها بار دیگر در زندان‌ها هستند، کجا واقعیت درک شد؟ کجا تجربه‌ها به کار گرفته شد؟ اکنون طاغوت دیگری در مصر به جای مبارک روی کار است.داعش خطاب به اخوان المسلمین گفت: ما از شما می‌خواهیم تا با تمام وجود طاغوت را تکفیر کنید و خودتان را نجات دهید و کرامتی را که از شما سلب شده است، بازگردانید، همچنین شما را به گرفتن قصاص به دلیل کشتار فرزندانتان و بازپس گیری اموالتان و در دست گرفتن سلاح علیه طاغوت فرامی‌خوانیم.

اخوان المسلمین انفجارهای مصر را محکوم کرد

جماعت اخوان المسلمین مصر با محکوم کردن خشونت ها و انفجارها، هر گونه اتهامات امنیتی علیه این گروه را رد کرد.به گزارش خبرگزاری آناتولی، اخوان المسلمین مصر در بیانیه ای ضمن محکوم کردن انفجارها و خشونت ها در این کشور تاکید کرد: این انفجارهای مشکوک که هر ساله پیش از سالروز انقلاب 25 ژانویه رخ می دهد و طی آن تعدادی بی گناه اعم از نیروهای پلیس و ارتش و یا شهروندان کشته می شوند، نشان میدهد همگی ساخته و پرداخته امنیتی است.در این بیانیه آمده است که هدف از این انفجارها ارعاب ملت و ترساندن آن برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات های مردم در خیابان ها و مطالبه حقوق طبیعی خود و مخالفت با ظلم و فساد است.در این بیانیه اشاره شده است که اخوان المسلمین بارها بر مسالمت آمیز بودن انقلاب برای مقابله با کودتا و مخالفت با خشونت و استفاده از سلاح علیه شهروندان تاکید کرده است و هر گونه اتهاماتی در این زمینه حقیقت ندارد.اخوان المسلمین همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که هر گونه ریخته شدن خون افراد بی گناه و انقلابیون آزاده و نیز نیروهای ارتش و پلیس را محکوم می کند و قصاص عادلانه را راه حلی برای کسانی می داند که به روی جوانان بی دفاع تیراندازی کردند.

ش.د9405589

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات