تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۲۵
مثل حاج‌حسن‌آقا در تاریخ کم داریم

دشمن طاووس‌آمد پَر او

(روزنامه آرمان – 1394/12/24 – شماره 2999 – صفحه 2)

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: خيلي از رياضت‌كشي‌ها رياكاري است

آیت‌ا... هاشمی روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد چون پس از حماسه ۷ اسفند بود که پیام داد «رقابت تمام شد، نوبت همکاری است» و در این عرصه پیشتاز شد چنانکه بیش از گذشته با گروه‌های مختلف دیدار می‌کند و به ارائه راهکارهایی برای بهبود در امر خدمت آن گروه‌ها می‌پردازد. هر چند آیت‌ا... مهمانان خارجی را فراموش نکرده و دیدار با آنها را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

مثل حاج حسن‌آقا، در تاریخ‌مان کم داریم

از آنجا که بیست و یکمین سالگرد درگذشت حاج احمد آقای خمینی فرزند امین امام و یار دلسوزان بود، هاشمی تصمیم گرفت تا یادی از خوبی‌های او داشته باشد هر چند سیداحمد آقای خمینی تنها خوبی بود و مظلومیت؛ از این رو رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر حدّ اعلای «عقلانیت»، «امانتداری» و «انسانیت» مرحوم حاج سیداحمد خمینی در امور انقلاب، گفت: اقدامات حاج حسن آقا از احمد آقا کمتر نیست. بلکه به‌روزتر شده است و به نظر من ایشان بسیار باسواد، باهوش و جامعیت دارد و مثل حاج حسن آقا، ما در تاریخمان کم داریم.

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی در مورد شخصیت مرحوم یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی، با بیان اینکه حاج احمدآقا انصافابه انقلاب، امام و همه‌ کشور خدمت کرد، اظهار داشت: ایشان دفتر امام را سالم نگه داشت و اجازه نداد افراد ناباب در آنجا نفوذ کنند. وی افزود: ایشان(حاج احمدآقا) مخلصانه در آنجا مراعات می‌کرد؛ در ابلاغ نظرات امام، به طور جدّی امانتدار بود و کوچکترین تخلفی را به خودش اجازه نمی‌داد. چون ما همیشه جلسه داشتیم به مسائل کشور، کاملاآشنا و دلسوز واقعی بود. رابط بسیار خوبی بین مسئولان و امام بود و از این جهت فکر می‌کنم خیلی خدمت کرد و این بیت را تا آخر سالم نگه داشت و همه‌ حرف‌های امام را ضبط کردند و الان شما اینگونه می‌بینید که اسناد و مدارک کاملا با امانتداری وجود دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این کارها را احمد‌آقا نمی‌کرد، این‌گونه نمی‌شد و خیلی موارد از دست می‌رفت. من فکر می‌کنم حاج احمد آقا حدّ اعلای عقلانیت، امانتداری و انسانیت را در مورد انقلاب در سال‌های حیاتشان به عهده داشت.

اقدامات حسن آقا از احمد آقا کمتر نیست

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی بیت امام را متهم می‌کنند، آیا آن مجموعه (همچنان) بر همان مسیر حرکت کرده است؟ گفت: بله، اقدامات حاج حسن آقا از احمد آقا کمتر نیست. بلکه به‌روزتر شده است و به نظر من ایشان بسیار باسواد، باهوش و جامعیت دارد و مثل حاج حسن آقا، ما در تاریخمان کم داریم و لذا دشمن طاووس آمد پرّ او و طیفی، نمی‌توانند تحملش کنند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: شما بهترین شخصی را که دارید حسن آقا است. ایشان این موارد را بهتر می‌داند و همه‌ اسناد دستش هست. من با حافظه‌ام حرف می‌زنم اما حسن آقا از روی سند می‌تواند حرف بزند. بهتر است در بیشتر مسائل با ایشان مصاحبه بگذارید، اگر شما می‌خواهید روی صحیفه کار کنید، با حسن آقا کار کنید. اگر یک جاهایی لازم شد، آن موقع پیش من بیایید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در انتخابات اخیر از دیدگاه هاشمی، سربازان یک جناح، ژنرال‌های جناح مقابل را از میدان به در کردند. هاشمی با حمایت از لیست امید، بار دیگر نقش خود را در انتخابات ایفا کرد.

آنچنان که در سال۹۲ کرده بود. گرچه در این راه برخی دیگر از سران اصلاحات و اعتدال نیز عزم مردم را برای رای به این لیست جزم کردند اما فراخوان هاشمی معنای دیگری داشت. هاشمی که روز شنبه به نشست هم‌اندیشی منتخبان ملت رفته بود، با بیان اینکه نمی‌خواهیم مجلس کارخانه تولید باشد، اضافه کرد: دوره‌ دیگری در پیش داریم و باید سعی کرد همین شیوه‌ای را که در مورد ۷ اسفند داشتیم را ادامه دهیم. مجلسی که تشکیل می‌شود مجلسی با آرای یکنواخت نیست بلکه تضارب آرا و اختلاف نظرها وجود خواهد داشت که بسیار مفید است.

عقیده داریم اختلاف‌نظر هم باید باشد اما در نظر خواهیم گرفت که ملاک نظر اکثریت است. به نظر می‌رسد مجلسی خواهیم داشت که توانایی همدلی با دولت را دارد. هاشمی با ذکر اینکه در دوره ریاست جمهوری خود هم توقع مجلسی که همچون دولت فکر کند را نداشته، اظهار داشت: مجلس آزادانه باید حرف بزند و رای خودش را بدهد. اینگونه است که می‌توانیم مجلسی ارزشمند داشته باشیم. رئیس دولت‌های پنجم و ششم، با ریاکار خواندن بسیاری از کسانی که این روزها ادعای ریاضت کشی دارند، گفت: ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی(ره) می‌گویند درست نیست من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند.

خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند. هاشمی انتخاب اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و مستقلان را خواست ملت خواند و گفت: دولت، دولت تدبیر و امید است. بخشی از شما مجموعه اصلاح‌طلبان بخش دیگرتان از طرفداران دولت و بخش مستقلان‌تان هم طرفدار دولت هستند. همه شما خواستار امید و آرامش هستید که این خواست ملت هم هست. ملتی که شما را در این راه همراهی کرده است. آیت‌ا... هاشمی با حصرشکن خواندن دکتر حسن روحانی و دکتر محمدجواد ظریف، تصریح کرد: حالا که دولت حاضر با همراهی آقایان روحانی و ظریف حصر را شکستند، راه‌های بانکی و تجارت باز شده است مجلس هم باید با منطق آنان هماهنگ باشد. ما باید وارد تجارت جهانی شویم. این افکار متعادل از طریق مجلس باید به مردم برسد. مردم از این طریق امیدوار می‌شوند. ان‌شاءا... که مجلس آینده پیشرو خواهد بود. البته این به معنای طرد جناح مقابل نیست. کاری که آنها با ما کردند را نباید بکنیم. باید خواهرانه و برادرانه کنار آنها قرار بگیریم و به پیشرفت کشور توجه کنیم.

مشکلات با وحدت شیعه و سنی حل می‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) تاکید کرد که نباید اختلافات جزئی بین شیعه و سنی سبب بروز اختلاف‌های اساسی و دشمنی شود. آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه جنگ بین شیعه و سنی، آرزوی دشمنان اسلام است، گفت: نباید با تقویت نقاط اختلاف شیعه و سنی، به درگیری و دعوای آنها دامن بزنیم، بلکه باید با رفتار سنجیده و عقلانی، کاری کنیم تا روابط مسلمانان با یکدیگر روز به روز مستحکمتر شود. وی افزود: اگر شیعه و سنی بتواند به یک انسجام و همدلی برسد، بسیاری از مسائل و مشکلاتشان حل و تبدیل به یک قدرت فوق‌العاده و تأثیرگذار در صحنه بین‌المللی خواهند شد.

جنگ عربستان در یمن بسیار گران تمام می‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار فرانسیس فیلون نخست‌وزیر سابق فرانسه نیز تصریح کرد: غرب در مبارزه با تروریسم دچار تناقض در عمل و گفتار است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضع‌گیری خوب اتحادیه اروپا در مقابل جنگ عربستان در یمن، گفت: یکی از اشتباهات فاحش عربستان راه‌اندازی جنگ با ائتلاف برخی کشورهای عربی در یمن است. وی افزود: اخیرا علائمی در عربستان دیده می‌شود که از جنگ با یمن مأیوس شده و موضع‌گیرهای اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا که مخالف جنگ هستند، در این احساس ناامیدی مؤثر بوده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه جنگ عربستان در یمن، برای این کشور بسیار گران تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: عربستان در این جنگ بسیار آسیب‌پذیر است و در نهایت ناچار به پذیرش آتش‌بس خواهد شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود و در پاسخ به درخواست نخست‌وزیر اسبق فرانسه درخصوص کمک به حل بحران تروریسم، تصریح کرد: ما از ابتدای انقلاب دچار تروریسم حاد شده‌ایم. چون از ابتدای انقلاب مردم همراه و پشتیبان نظام ما بودند، توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و باید ریشه تروریسم‌زایی از بین برود و این کار نیازمند یک برنامه طولانی‌ ریشه‌ای و نسبتاپرهزینه است.وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دلمان می‌خواهد منطقه خاورمیانه سالم، آزاد و آرام باشد و در این راه حاضریم با همه کشورها از جمله فرانسه همکاری کنیم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/146778

ش.د9405697

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات