تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۳۹
رئیس‌جمهوری فرانسه امروز میزبان همتای ایرانی خود است

انتظار الیزه

(روزنامه شرق – 1394/11/08 – شماره 2507 – صفحه 19)

كاخ «الیزه» امروز در انتظار ورود «حسن روحانی» است؛ دومین رئیس‌جمهوری ایران که پا به این کاخ می‌گذارد؛ فروردین‌ماه ١٣٨٤ بود که آخرین استقبال از رئیس‌جمهوری ایران، توسط «ژاک شیراک» انجام شد. «شیراک» از هفت پله ورودی کاخ الیزه پایین آمد و به‌همراه میهمانش پله‌ها را بالا رفت تا به سالن دیدار بروند. حالا امروز نوبت «فرانسوا اولاند» است که حرکت «شیراک» را تکرار کند و به استقبال «روحانی» برود. روز گذشته «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران، بخش دوم سفر اروپایی خود را آغاز کرد؛ بعدازظهر دیروز به وقت محلی، او با بدرقه رسمی «روبرتا پینوتی»، وزیر دفاع ایتالیا، فرودگاه «چمپینو» شهر «رم» را به مقصد فرودگاه «بورژه» پاریس ترک کرد. رئیس‌جمهوری در بدو ورود به فرودگاه «بورژه» پاریس، در جمع خبرنگاران بر آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تأکید کرد. «روحانی» افزود: «جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تعمیق روابط تهران- پاریس به‌نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است». گفته شده، شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجار فرانسوی و ایرانی و همچنین دیدار با رئیس مجلس سنای فرانسه از جمله برنامه‌های روحانی پس از ورود به «پاریس» بوده است.

پیش از ورود «روحانی» به پایتخت فرانسه، «لوران فابیوس»، وزیر خارجه این کشور، در بیانیه‌ای، سفر رئیس‌جمهوری ایران را از جهات «اقتصادی» و «سیاسی» بااهمیت خواند. به گزارش «ایرنا» به نقل از «آسوشیتدپرس»، وزیر خارجه فرانسه افزوده که «این دیدار که امیدواریم با موفقیت همراه باشد، به ما امکان پرداختن به اوضاع بین‌المللی و بحران‌های منطقه را خواهد داد که امید داریم ایران بتواند نقش مثبتی برای حل آنها به‌ویژه در سوریه و لبنان ایفا کند و همچنین روابط دوجانبه به‌ویژه از جنبه اقتصادی بررسی خواهد شد». فابیوس در این بیانیه ادامه داد: «توافق هسته‌ای که فرانسه نیز به دستیابی به آن کمک کرد، راه را برای تقویت روابط دو کشور باز کرده است». اما پیش از این بیانیه، بیانیه مشترکی از سوی ایران و ایتالیا منتشر شد که در آن دو طرف نقشه راه همکاری‌های «تهران» و «رم» را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توریسم و علمی و فناوری تعیین کردند.

درهمین‌حال شب گذشته «خبرگزاری فرانسه» گزارش داد که رئیس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه (امروز) با «فرانسوا اولاند»، همتای فرانسوی خود، دیدار می‌کند. در بیانیه «کاخ الیزه» آمده که دو رئیس‌جمهوری پس از دیدار، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهند کرد. در این سفر هیأتی ١٢٠ نفره از وزیران و مقام‌های ارشد و فعالان اقتصادی روحانی را همراهی می‌کنند. در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، ١٤ سند همکاری بین دو کشور امضا شد که راه را برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور هموارتر می‌کند.

این اسناد در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی است. در مذاکرات انجام‌شده اعضای هیأت ایرانی با همتایان ایتالیایی نیز ١٤ سند همکاری دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به ارزش حدود ١٧ میلیارددلار امضا شد. حالا «پاریس» هم مانند «رم» در انتظار تفاهمات و قراردادهای اقتصادی است؛ «پاریس» دیگر مانند آبان ١٣٨٣ محل مذاکرات هسته‌ای نیست؛ دیگر از این مسئله عبور شده و این‌بار در این شهر مذاکراتی برای پیشبرد روابط سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود؛ مذاکرات و سفری که روزنامه «لوموند» این‌گونه از آن استقبال کرد: «آقای روحانی، به اروپا خوش آمدی».

عربستان قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند

آخرین مرحله از سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا از دو بخش تشکیل شد؛ «نشست خبری» و بازدید از مجموعه تاریخی «کولوسئوم». مجموعه تاریخی «کولوسئوم» از آثار باقیمانده از دوره امپراتوری روم باستان است که رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از آن، با توضیحات مسئول این مجموعه تاریخی، در جریان تاریخچه آن قرار گرفت. اما پیش از حضور روحانی در مجموعه تاریخی «کولوسئوم»، او نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های فعال در ایتالیا برگزار کرد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری» او در جریان این نشست خبری گفت: «روابط اقتصادی سنتی و خوب ایران با کشورهای اروپایی، با اعمال تحریم‌ها دچار مشکل شد و عملا این تحریم‌ها باعث شد تا اروپایی‌ها از فعالیت در بازار ایران محروم شوند اما اکنون شرایط برای یک همکاری اقتصادی پرسود و بر پایه شرایط برد- برد میان ایران و کشورهای اروپایی مهیاست».

«روحانی» با تشریح دستاوردهای سفر خود و هیأت عالی‌رتبه همراه به رم، افزود: «دستاوردهای این سفر به‌نفع ایران، ایتالیا، اتحادیه اروپا و حتی منطقه خواهد بود. ما طرح‌های مشترک اقتصادی گسترده‌ای داریم که شعاع آن محدود به ایران و ایتالیا نخواهد بود و کشورهای منطقه را نیز شامل می‌شود». رئیس‌جمهوری با اشاره به دعوت خود از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ایتالیا برای دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران، گفت: «در فرصت‌های آینده هردو از تهران دیدار خواهند کرد که بی‌تردید این سفرها، باعث استحکام بیشتر روابط دوجانبه دو کشور دوست خواهد شد».

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان گفت: «ایران و عربستان دو کشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست. در داستان اخیر آنچه اتفاق افتاد این بود که یک عالم دینی و مذهبی سر بریده شد و این اقدام بسیار تأثرآمیزی بود و محکوم است چراکه این عالم دینی هیچ فعالیت خطرناکی نداشت و صرفا در قالب سخنرانی از حقوق اجتماعی و سیاسی مردم سخن می‌گفت و مجازات چنین عالم دینی‌ای، سربریده‌شدن نیست و این کار بسیار زشتی بود که مردم و دولت ایران در کنار سایر کشورهای جهان آن را محکوم کردند».

رئیس‌جمهوری افزود: «در ایران عده‌ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند که دولت ایران بلافاصله آن را محکوم کرد و عوامل این اقدام شناسایی، دستگیر و به محاکم قضائی معرفی شدند. بنابراین دولت ایران به همه اقداماتی که باید درخصوص این موضوع انجام می‌داد، عمل کرده است». روحانی با بیان اینکه اقدامات عربستان و ادامه تأکید بر تنش از نظر ما غیرقابل‌توجیه است، ادامه داد: «البته ما درک می‌کنیم که عربستان به خاطر برنامه‌هایی که در منطقه داشت و در دستیابی به آنها ناموفق بوده، عصبانی است و قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند».

درک می‌کنیم که عربستان عصبانی باشد!

او افزود: «عربستان به کشور همسایه خود حمله کرده و حدود ١٠ ماه است مردم این کشور را بمباران می‌کند اما نتیجه‌ای از این اقدامات خود نگرفته و در عراق، سوریه و لبنان نیز ناموفق بوده است بنابراین درک می‌کنیم که عصبانی باشد اما آدم عصبانی برای فروکش‌کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند». روحانی با تأکید بر اینکه ایران خواهان ادامه تنش با عربستان نیست، افزود: «ثبات و امنیت منطقه را به نفع دو کشور می‌دانیم و باید عراق و سوریه امن و تروریست‌ها از منطقه بیرون رانده شوند. مشکل امروز منطقه ما، وجود تروریست‌هایی مانند داعش و جنگ بین عربستان و یمن است که باید متوقف شوند».او در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و اینکه یکی از دولتمردان سعودی خواستار عذرخواهی تهران شده است، تصریح کرد: «فردی که بحث عذرخواهی را مطرح می‌کند، به مسائل سیاسی و دیپلماتیک آشنایی ندارد. آنها هستند که شیخ نمر را سر بریده و مردم یمن را قتل عام کرده‌اند و به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند.

آیا در مقابل، ایران باید عذرخواهی کند؟ آنها به خاطر عدم مدیریت صحیح باعث شدند در مراسم حج هزاران نفر کشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌های مسلمان عذرخواهی کنند، باز هم اندک است». رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران اگر باز هم در عربستان انسان بی‌گناهی کشته شود، آن را محکوم می‌کند و از نظر ما حمایت از تروریست‌ها و حمله به سایر کشورها محکوم است اما در عین حال خواستار ادامه و افزایش تنش بین دو کشور نیستیم و امیدواریم آنها نیز به منافع مردم خود و جهان توجه کنند». او با بیان اینکه در داخل عربستان اختلافات زیادی وجود دارد و سران این کشور با یکدیگر تفاهم ندارند، گفت: «ما شرایط آنها را درک می‌کنیم اما باید در عین حال در شرایط سخت، تصمیمات درست و دشواری اتخاذ شود تا پایان آن به نفع دو طرف باشد و امیدوارم آنها بتوانند مسیر درستی را انتخاب کنند».

علاقه‌مندم درباره مسائل داخلی در داخل کشور صحبت کنم

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات هفتم اسفند و اینکه آیا برخی اتفاقات در جریان بررسی صلاحیت‌های کاندیداها در این انتخابات می‌تواند بر موفقیت‌های بین‌المللی اخیر شما تأثیر بگذارد، تصریح کرد: «علاقه‌مندم درباره مسائل داخلی کشورمان بیشتر در داخل کشور صحبت کنم و در آینده هم لازم است دراین‌باره در کشورمان صحبت کنم». رئیس‌جمهوری ادامه داد: «پیش‌بینی من این است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آن‌چنان‌که در ذهن شما بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف‌نظرهایی در مسائل جزئی وجود دارد اما امید زیادی دارم که شورای نگهبان، به عنوان نهادی بسیار مهم در کشور، در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقویت بیش‌ازپیش نظام جمهوری اسلامی شود».

کلید روابط بدون تنش ایران و آمریکا در واشنگتن است

روحانی در پاسخ به سؤال بعدی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید امکان انجام چنین استقبال باشکوهی که در ایتالیا از شما شاهد بودیم، در واشنگتن هم خواهد بود و آیا امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران وجود خواهد داشت، گفت: «آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید اگر این کلید در تهران بود، من حتما از آن استفاده می‌کردم». رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند، افزود: «کنگره آمریکا به محض بروز کوچک‌ترین مسئله به فکر حربه تحریم علیه دیگران می‌افتد، گویا هنوز یاد نگرفته‌اند که در دنیای امروز دیگر فشار و تحریم به‌کار نمی‌آید. امیدوارم در آینده نمایندگانی به کنگره آمریکا راه یابند که صحیح‌تر نسبت به مسائل جهانی بیندیشند و تصمیم بگیرند». رئیس‌جمهوری افزود: «امیدوارم مسئولان آمریکایی نسبت به آینده منطقه، منطقی‌تر بیندیشند و دریابند مسائل منطقه بدون حضور، هم‌فکری و نقش‌آفرینی ایران حل‌وفصل‌شدنی نیست.

خاورمیانه منطقه‌ای بسیار مهم است و امیدوارم آمریکایی‌ها دست از تخاصم بردارند و به جای نگاه به گذشته به آینده نگاه کنند. متأسفانه در بین دستگاه‌های مختلف حاکمیتی آمریکا، اتفاق نظر وجود ندارد و اگر مثلا نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا برداشته شود، شرایط بسیار بهتری در این کشور حاکم خواهد شد». روحانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند در پی بحران اقتصادی در اروپا ارزش‌های انسانی نیز نادیده گرفته شده است، افزود: «این درست است و امروز، هم کشورهای اروپایی مشکلات زیادی دارند و هم اتحادیه اروپا برای مواجهه با مسائلی که با آنها روبه‌روست، مشکلات زیادی دارد». رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «امروز نوع مواجهه اتحادیه اروپا با یونان و مواضعی که انگلیس در قبال اتحادیه اروپا دارد، از جمله مسائل پیش‌روی اروپا و اتحادیه اروپاست. مسئله مهاجرت امروز یک مشکل بزرگ پیش‌روی اروپاست و شاهد آن هستیم که اروپای قدرتمند در پی ورود چند صد هزار مهاجر با چه مشکلاتی مواجه شده است، در‌حالی‌که ما در ایران فقط از افغانستان پذیرای سه میلیون مهاجر هستیم که سروصدایی هم برپا نکرده‌ایم».

در ضیافت ایرانیان مقیم ایتالیا

اما شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی، روحانی در ضیافتی با حضور جمعی از ایرانیان مقیم ایتالیا هم شرکت کرد. او گفت: «در حدود ۳۰ماهی که مذاکرات ادامه داشت، همه برای رفع این مشکل تلاش کردند؛ مقام معظم رهبری با هدایت‌های خویش، مردم با ایستادگی و مقاومت و انسجام و دولت با تلاش و تدبیر و بهره‌گیری از تیم مذاکره‌کننده قوی و حرفه‌ای کمک کردند این دستاورد بزرگ به ثمر برسد. لازم می‌دانم یک بار دیگر از همه این عزیزان، دکتر ظریف، دکتر صالحی و همه اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در حضور شما هموطنان ایرانی تشکر کنم». روحانی که این بخش از سخنانش با تشویق مستمر حضار مواجه شده بود، گفت: «این افتخار و این دستاورد بزرگ را متعلق به همه ایرانیان و مردم قدرشناسی می‌دانیم که در داخل و خارج از کشور برای عظمت ایران تلاش می‌کنند».

http://www.sharghdaily.ir/News/84782

ش.د9405638

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات