صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4384 سه شنبه 22 تیر ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن دارد علیه باور به اسلام، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به امکان تداوم نظام اسلامی کار می‌کند.(95/1/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز         
      جشن تولد برجام

پس از 22 ماه مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران و پس از ٢٨ روز مذاکره فشرده در وین به منظور نگارش برنامه جامع اقدام مشترک، سرانجام 23 تیر ماه 1394 بین ایران و شش کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، لمان و چین) توافق وین (برجام) حاصل شد. در آستانه سالروز توافق هسته‌ای لازم است نگاهی اجمالی به عملکرد این دوره داشته باشیم و ببینیم که آیا دو طرف، به‌ویژه آمریکا که بدعهدی آن آشکار است، توانسته‌اند به تعهدات خود پایبند باشند یا خیر؟ در ابتدا باید گفت، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعدد خود تاکنون این امر را تأیید کرده است. طبق تعهدات برجام، کشورمان باید برخی بازرسی‌ها و انجام برخی از تعدیل‌ها در برنامه‌ هسته‌ای خود را می‌پذیرفت که این کار را به خوبی انجام داد، اما تنها چند روز پس از اجرایی‌شدن برجام در تاریخ 26 دی ماه 94، غربی‌ها برنامه‌های موشکی ایران را بازیچه‌ای برای زیر پا گذاشتن تعهدات خود در زمینه لغو تحریم‌ها قرار دادند و حتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردند؛ این در حالی است که برنامه موشکی ایران در برجام قید نشده و مسئولان کشور ما بارها اعلان کرده‌اند که برنامه موشکی ما صرفاً برای دفاع از تمامیت ارضی کشور است. در همین زمینه فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تعهدات دو طرف در اجرای برجام معتقد است، آمریکا تنها به 10 درصد از تعهدات خود در این حوزه پایبند بوده و اروپایی‌ها به 80 درصد از تعهدات خود در زمینه تحریم‌زدایی از ایران عمل کرده‌اند. واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد، بد‌عهدی‌ها فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با کارگزاران نظام درباره پایبند نبودن طرف‌های غربی به تعهدات خود در مسئله توافق جامع مشترک و لغو تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان به بهانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فرمودند: «در برجام طرف مقابل وظیفه‌اش رفع تحریم‌ها بوده که برطرف نکرده، مسئله‌ بانک‌ها حل نشده، مسئله بیمه‌ نفتکش‌ها در سطح محدودی انجام می‌شود، پول‌های نفت و پول‌هایی که در دیگر کشورها داریم، به ما داده نمی‌شود.»

▼ گزارش روز                   
 دلواپسی‌های آقای سفیر!

صدای اعتراض به متعهد نبودن طرف‌های غربی در موضوع برجام، این بار از زبان سفیر کره‌جنوبی در تهران شنیده می‌شود؛ پس از آنکه دولت و رسانه‌های نزدیک به آن انتقادات بسیاری از افراد و جریان‌های سیاسی و دانشجویی در اعتراض به محقق نشدن منافع کشورمان در موضوع برجام را بازی‌های سیاسی خواندند و مهر دلواپسی بر آن زدند، این بار به نظر می‌رسد که «کیم سئونگ هو» نیز به جمع دلواپسان پیوسته و در نخستین نشست بورس فاینکس 2016 با تأکید بر اینکه این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است، به انتقاد از تغییر نکردن اوضاع در دوران پسابرجام پرداخت و گفت: «باید کسانی که برجام را پذیرفتند هم اکنون بانک‌های خود را مجاب کنند که پول‌های ایران را به این کشور انتقال دهند و مانع شدن در این زمینه غیرقانونی است. این تأسف‌آور است که سفارت کره‌جنوبی با وجود سپری شدن شش ماه از اجرایی شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران می‌آورد.» وی همچنین در توصیف وضع موجود گفت: «تصور کنید هم اکنون گروهی از کشتی‌های جنگی وجود دارد که طی سال‌های متمادی با یکدیگر در حال جنگ بودند و ممکن است با اعلام پایان جنگ در حال عبور از مرز به آنها حمله شود. اکنون برای شرکت‌ها این نگرانی وجود دارد که منهدم شوند.»
سخنان تلخ سفیر کره‌جنوبی در تهران نشان دیگری از نقض برجام به معنای دقیق کلمه از سوی طرف‌های غربی است؛ سخنانی که هرگز نمی‌توان آن را در جورچین‌های سیاسی داخلی یا اهداف خاص سیاسی دانست. با این تفاسیر برای دولت و حامیان برجام در اوضاع کنونی بهتر است که به جای کوبیدن مداوم بر طبل اغراض سیاسی منتقدان برجام با جدیت تحقق منافع کشورمان را پیگیری کنند.

▼ خبر ویژه 
         
   سفیر جدید فرانسه؛ دیپلمات یا عنصر اطلاعاتی!

«فرانسوآ سنمو» سفیر جدید فرانسه در تهران که کار خود را در مقام مسئول هیئت دیپلماتیک کشورش در ایران آغاز کرده است، سوابق مهمی همچون ریاست بخش اطلاعات اداره کل امنیت خارجی فرانسه را در پرونده کاری خود دارد که بررسی سوابق مشاغل دولتی تحت اختیار وی پرسش‌هایی را درباره اهداف واقعی مأموریت این سفیر فرانسوی در ایران به‌منزله یک عنصر اطلاعاتی ارشد یا یک دیپلمات مجرب ایجاد می‌کند. بر اساس حکم صادر شده در دسامبر سال 2002 میلادی درباره اداره کل امنیت خارجی فرانسه، وظیفه این سازمان جست‌وجو و بهره‌برداری از اطلاعات مؤثر در زمینه تأمین امنیت فرانسه، شناسایی و ممانعت از فعالیت‌های جاسوسی علیه منافع فرانسه در خارج از قلمرو این کشور و تأمین ارتباط ضروری با دیگر سرویس‌ها یا نهادهای مربوطه به منظور تلفیق اطلاعات موجود است. در اداره کل امنیت خارجی فرانسه حدود 5000 کارمند زن و مرد و حدود یک‌هزار کارمند سرویس اقدام (SA) تحت نظارت مستقیم وزارت دفاع فعالیت دارند. انتصاب فرانسوآ سنمو به سفارت فرانسه در تهران در حالی است که در تاریخ 17 ژوئیه 1987، روابط سیاسی بین ایران و فرانسه قطع و در تاریخ 16 ژوئن 1988 بار دیگر برقرار شد و در این دوره حفاظت منافع کشور فرانسه به عهده کشور ایتالیا بود.
 
▼ اخبار
مطالبه مجلس دهم از دولت بهبود وضعیت معیشتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه مهم‌ترین مطالبه رهبر معظم انقلاب بهبود وضع معیشتی و فرهنگی مردم است، گفت: برای حل مشکل معیشت مردم و بالا بردن توان زندگی آنها، دستگاه‌های مربوطه باید کار کنند که مجلس دهم روی همین امر کار ‌‌کرده و از دولت مطالبه می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به پیش از انقلاب اسلامی و دیگر کشورها بسیار بهتر است، اظهار داشت: در کنار این امر وضعیت حجاب فاصله زیادی با آموزه‌های دینی دارد. حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان در دانشگاه با حجاب کامل حضور دارند، افزود: حجاب برای این افراد به هیچ وجه مانع رشد و ترقی نیست، بلکه رشد آنها بیش از مابقی افراد است.


خروج انگلیس طوفانی برای اروپاست

به گزارش روزنامه «تاگس اشپیگل»، وزیر امور خارجه اسبق آلمان، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تندبادی برای این کشور و طوفانی برای اروپا دانست. «یوشکا فیشر» با تأکید بر اینکه دوران سختی پیش روی آنها قرار دارد، بر لزوم یافتن راه حلی سریع برای مسائل اروپا تأکید کرد و افزود: من در سال 2013 به دیوید کامرون هشدار دادم که مسیری را در پیش گرفته است که در درازمدت نمی‌تواند آن را کنترل کند. حالا ما نتیجه رویکرد وی را می‌بینیم. فیشر در ادامه گفت: اروپا نباید جوانان طرفدار خود در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی، از جمله در شرق این اتحادیه را تنها بگذارد. وقتی نسلی وجود دارد که حامی ایده یک اروپای متحد و ارزش‌های دموکراتیک بوده و برای دولت مشروعه و باز مبارزه می‌کند، ما نباید آنها را تنها بگذاریم.

دستور القاعده برای ربایش دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی
به گزارش شبکه المیادین، «ایمن الظواهری» سرکرده گروهک تروریستی القاعده در پیامی صوتی که در فضای مجازی منتشر شده، گفته است: به «ناصر الوحیشی» امیر سابق القاعده در یمن و ابراهیم البدری (ابوبکر البغدادی) دستور داده بودم که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی را بربایند، اما او (ابراهیم البدری) پیام مرا نادیده گرفت. سرکرده شبکه القاعده سپس داعش را ادامه خوارج در صدر اسلام توصیف کرد و با انتقاد از خلیفه خودخوانده داعش گفت: هر کس با ابراهیم البدری بیعت کند، در تکفیر مسلمانان و در کشتار و تجاوز به آنان شریک است. سرکرده القاعده همچنین ضمن متهم کردن عربستان به «جدایی‌افکنی میان مجاهدان»، افزود: عربستان با کشاندن برخی به ریاض برای امضا کردن سند قبول تعددگرایی و اخراج مهاجران، در حال ایجاد دو دستگی در صفوف مجاهدین است.

مجازات اعدام برای داعشی‌های فراری

داعش طی چند روز گذشته ده‌ها تن از اعضای خود را اعدام کرده است. خبرگزاری شام تایمز در گزارشی نوشت: منبعی در شهر رقه (پایگاه اصلی داعش در شمال سوریه) اعلام کرده است، داعش نیروهای اعدامی خود را به تلاش برای فرار از سوریه به عراق و از آنجا به ترکیه برای نجات جان خود از حملات ارتش سوریه متهم کرده بود. این منبع خاطر نشان کرد: مردم شهر رقه می‌گویند تاکنون بیش از 70 داعشی به اتهام تلاش برای فرار از سوریه اعدام شده‌اند و قاضی داعش در شهر رقه مجوز اعدام نیروهای فراری این گروه تروریستی را صادر کرده است. گفتنی است، اگر مردم عادی هم بخواهند از شهر رقه فرار کنند، اعدام می‌شوند.

▼ اخبار کوتاه

دبیرکل سازمان بدر عراق درباره اعزام ۵۶۰ سرباز تازه‌نفس آمریکایی به عراق گفت: همه باید بدانند که مردم عراق می‌توانند کشور خود را از دست تروریست‌ها آزاد کنند و همان گونه که تا کنون موفق شده‌ایم بیجی، فلوجه و قیاره را آزاد کنیم، موصل را نیز آزاد خواهیم کرد. هادی عامری ضمن مخالفت با حضور سربازان آمریکایی در عراق، گفت: نمی‌خواهیم نیروهای آمریکای جایگزین داعش شوند و در عراق دیگر جایی برای حضور داعش یا آمریکا وجود نخواهد داشت.
دولت اردوغان پس از تلاش برای عادی‌سازی روابطش با روسیه و رژیم صهیونیستی، درصدد برقراری رابطه با دولت سوریه و شخص بشار اسد است. در واقع، ترکیه پس از آنکه نتوانست در سوریه با حمایت از تکفیری‌ها منافعی کسب کند، با چرخشی زیرکانه در سیاست‌های خود، اهداف متنوعی را از برقراری ارتباط با سوریه دنبال می‌کند که باید آنها را جزء اولویت‌ها و درجه‌بندی‌های سیاسی و تاکتیکی ترکیه و گفتمان اردوغانیسم دانست.
35 سناتور از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما در آستانه فرا رسیدن سالروز امضای «برجام»، خواستار شدت بخشیدن به تحریم‌های ضد ایرانی شده‌اند. در این نامه فراحزبی از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده است تضمین کند که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به بهانه فعالیت‌های غیرهسته‌ای تقویت می‌شوند.
تعدادي از نمايندگان در تكاپوي جمع‌آوري امضا براي طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعی هستند. اگرچه اين استيضاح را نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس كليد زده‌اند، اما آن را مستقل از فراكسيون اميد دنبال مي‌كنند. اين استيضاح تا کنون توانسته است امضاي بيش از 60 نفر از نمايندگان، اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب را داشته باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از چالش‌های اصلی نظام اقتصادی کشور، نبود بانکداری اسلامی است؛ گفتنی است این چالش‌ها هم به دلیل اتفاقاتی است که در بنگاه‌های اقتصادی شاهد آن بودیم و هم به علت مباحث شرعی و دینی ما خواهد بود که باید در این دوره مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شود.
مدیر عامل توانیر عبور اوج مصرف برق از مرز 50 هزار مگاوات را نشانه بالا رفتن ریسک شبکه برق دانسته است؛ این رقم هفته گذشته به 51 هزار و 25 مگاوات رسید که اگر مشترکان برق در مصرف آن صرفه‌جویی نکنند، احتمال خاموشی وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات