صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 تیر 1395 شماره 4386

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها دوست دارند جوان ما شجاعت، انگیزه، امید، تحرک، توان جسمی و فکری نداشته باشد. نسبت به دشمن، خوش‌بین و نسبت به فرمانده و عقبه خودی بدبین باشد. (95/2/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جشن خون در نیس

حادثه تروریستی شهر نیس فرانسه که با ورود کامیون به محل تجمع حاضران در جشن ملی فرانسه سبب کشته شدن 84 نفر و زخمی و مصدوم شدن بیش از 200 نفر شد، سومین حادثه تروریستی فرانسه در چند وقت اخیر بود که قلب اروپا را به لرزه درآورد. هر چند داعش مسئولیت این حمله وحشیانه تروریستی را برعهده گرفته و فرانسوا اولاند،‌ رئیس‌جمهور فرانسه و دادستان پاریس در تلاشند تا عامل این حمله تروریستی را یک «مسلمان افراطی» بنامند، اما اظهارات بستگان و همسایگان محمد بوهلال، عامل حمله تروریستی شهر نیس نشان می‌دهد اصلاً مسلمان نبوده است. بنابراین، فارغ از انگیزه‌های اسلام‌هراسانه مقامات فرانسه در نسبت دادن این حمله وحشیانه به مسلمانان، در تحلیل چرایی و پیامدهای این حادثه تروریستی می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ از جمله اینکه روبه‌رو شدن فرانسه که به نوعی از حامیان گروهک‌های تروریستی در منطقه غرب آسیاست، با حملات تروریستی پیامد حمایت این کشور از گروه‌های مذکور است. در واقع، اکنون به خوبی مشخص است که آتش دامن آتش‌افروزان را گرفته است. به بیان دیگر، رویکرد دوگانه و متناقض غربی‌ها در تقسیم تروریسم به «خوب» و «بد» و حمایت آنها از تروریست‌های به اصطلاح «خوب»، عامل تقویت این گروه‌ها بوده است. بر اساس این، اکنون برای کشورهای مشابه فرانسه که حامی تروریسم در منطقه هستند، زنگ خطر به صدا درآمده و همان‌گونه که پاریس از حملات تروریست‌ها در امان نبوده است، دیگر حامیان تروریست‌ها نیز باید از حملات احتمالی آنها در آینده در پایتخت‌های خود نگران باشند. بنابراین، مقامات غربی که تاکنون در پایه‌گذاری، تقویت و تجهیز تروریسم در منطقه نقش داشته‌اند، اکنون که خطرهای این پدیده شوم به دروازه پایتخت‌های آنها نیز رسیده، باید معیارهای گزینشی و دوگانه در برخورد با تروریسم را کنار گذاشته و ضمن ایجاد محدودیت برای تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها، به‌ویژه سعودی‌ها، خود و منطقه را از شرّ این پدیده شوم رها کنند. به بیان دیگر، تا هنگامی که غربی‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند و در قبال عملکرد شوم حامیان منطقه‌ای تروریسم از خود واکنش جدی نشان نمی‌دهند، در روی همین پاشنه خواهد چرخید.

▼ گزارش روز
معمای یک کودتا!

شب پرماجرای ترکیه و معمای پیچیده یک کودتا! ساعت پنج دقیقه بامداد را نشان می‌داد که یک یگان ارتش ترکیه در ورودی پل «بوسپوروس» در استانبول مستقر شد و مسیر حرکت اتومبیل‌ها را مسدود کرد؛ دقایقی بعد جنگنده‌های ارتش بر فراز آنکارا به پرواز در آمدند و تانک‌های ارتش راهی خیابان‌های پایتخت شدند؛ صدای تیراندازی از شهر به گوش می‌رسید؛ صدایی که از آغاز یک کودتا خبر می‌داد! فرودگاه، تلویزیون و... در کمتر از یک ساعت سقوط کردند. ارتش در بیانیه‌ای از تسلط بر امور کشور خبر داد و قانون اساسی را به تعلیق درآورد! در حالی که رسانه‌های مختلف اخبار متناقضی را از سرنوشت اردوغان مخابره می‌کردند، وی با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از مردم این کشور خواست به خیابان‌ها بیایند و علیه کودتا تظاهرات کنند! پس از آن، گزارشاتی از تقابل‌های خونین میان ارتش و مردم ترکیه مخابره شد و تعدادی از ژنرال‌های ارتش اقدام کودتاچیان را محکوم کردند. همچنین اخباری درباره عقب‌نشینی ارتش از مواضعش منتشر شد و مقامات کشورهای مختلف جهان از جمله مسئولان کشورمان هرگونه ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در ترکیه را محکوم ‌کردند. اردوغان در فرودگاه استانبول برابر دوربین‌های تلویزیونی حاضر شد و از کنترل اوضاع و گرفتن انتقام سخت از کودتاچیان سخن گفت. وزیر دادگستری ترکیه نیز از بازداشت 747 نفر از کودتاچیان و شکست کودتا سخن به میان آورد، رسانه‌ها می‌گویند آرامش نسبی به شهرهای ترکیه بازگشته است. اگرچه همچنان کودتاچیان از عزم خود برای ادامه کودتا خبر می‌دهند، اما آخرین خبرها حاکی از آن است که فرمانده کودتاچیان نیز خود را تسیلم کرده است و ناظران می‌گویند کودتا با شکست روبه‌رو شده است، کودتایی با عمر کوتاه که پرسش‌های فراوانی را به وجود آورده است. برخی این اقدام را فارغ از هرگونه پیچیدگی و یک کودتا علیه دولت ترکیه می‌دانند و عده‌ای هم معتقدند این کودتا طرحی بوده که خود اردوغان برای افزایش قدرت و مقبولیت خود به اجرا گذاشته است! گذشت زمان حقایق بیشتری را روشن خواهد کرد.

▼ اخبار ویژه
1- کشف بمب یک تُنی در مرز ترکیه و ایران

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه اعلام کرد: بمب یک تُنی در مرز این کشور با ایران کشف و از حمله تروریستی جلوگیری شد. این روزنامه به نقل از شهروندان و خریداران حاضر در گذرگاه مرزی «بازرگان-گوربولاک» نوشت: این کامیون پس از اینکه کابلی از زیر آن بیرون افتاده بود، متوقف و بمبی متصل به حدود یک تُن مواد منفجره در آن کشف شد. بنابراین، نیروهای ژاندارمری ترکیه ابتدا گذرگاه را در هر دو طرف بسته و پس از جست‌وجو، مکانیزم انفجاری را کشف کردند که به دو کپسول پروپان بزرگ وصل بود. «بولنت توفیقچی» وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد: پس از خنثی شدن این مکانیزم انفجاری، گذرگاه مرزی ایران و ترکیه در استان «آغری» (در ترکیه) بازگشایی شد.
2- ورود یک‌هزار نظامی به پایگاه عین‌الاسد
فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) در استان الانبار عراق از ورود یک‌هزار نیرو با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به پایگاه عین‌الاسد در ناحیه البغدادی در غرب شهر «الرمادی» واقع در این استان خبر داد و گفت: این نیروها برای پاکسازی مناطق غربی استان الانبار از عناصر گروه تروریستی داعش وارد پایگاه عین‌الاسد شدند.
 
▼ اخبار
1- نامه سرگشاده مدیران شرکت‌های تکنولوژیک به ترامپ
145 تن از مدیران شرکت‌های تکنولوژی آمریکا در نامه‌ای به دونالد ترامپ بسیاری از باور‌ها و اعتقادات ترامپ، از جمله «قضاوت کم‌مایه وی از تکنولوژی و نادیده گرفتن کار آن، دیدگاه و نگرش وی در رابطه با زنان، مهاجران و افراد رنگین‌پوست» را به شدت زیر سؤال برده و از آنها انتقاد کرده‌اند. این شخصیت‌ها دیدگاه و باورهای دونالد ترامپ را متضاد و متناقض با جریان آزاد ایده‌ها، سیالیت نیروی کار و همکاری خلاقانه با جهان خارج از ایالات متحده دانسته و برخی موضوعات اظهارشده از سوی دونالد ترامپ مبنی بر کشیدن دیوار میان مکزیک و آمریکا را شاهدی بر باورهای ‌نژادپرستانه و به‌دور از واقع‌بینی او می‌دانند. در میان امضاکنندگان این نامه، چهره‌های بسیار برجسته‌ای، از جمله «استیو وازنیاک» بنیانگذار اپل، «او ویلیامز» بنیانگذار توئیتر، تعدادی از مدیران ارشد در شرکت‌های فیس‌بوک و اینستاگرام و همچنین چندین تن از سرمایه‌گذاران بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی دیده می‌شوند.
2- پول «بندربن‌سلطان» در جیب عوامل ۱۱ سپتامبر
در بخشی از گزارش ۲۸ صفحه‌ای کنگره آمریکا درباره نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر به وجود ارتباط بین یکی از عوامل آن حملات با «بندربن‌سلطان» وزیر اطلاعات سابق عربستان سعودی و سفیر وقت رژیم آل‌سعود در ایالات متحده آمریکا اشاره شده است. به نوشته «یو اس ای تودی»، در این گزارش افشا شده است: در دفتر تلفن یکی از ربایندگان هواپیما به نام «ابو زبیده» که در مارس ۲۰۰۲ در پاکستان دستگیر شد، شماره تلفن شرکتی پیدا شده است که کارهای اجرایی محل اقامت شاهزاده بندر‌بن‌سلطان را عهده‌دار بوده است. همچنین، در بخش دیگری از گزارش آمده است: «اسامه بثنان» حامی مالی هواپیماربایان، از بندربن‌سلطان و همسر وی پول دریافت کرده است.
3- تدوین قانون جامع انتخابات مشکلات را حل می‌کند
دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اعضای محترم تلاش می‌کنند هیچ‌گاه نظرات شخصی خود را دخالت ندهند، تصریح کرد: وقتی در انتخاباتی ۱۲ هزار نفر نام‌نویسی می‌کنند و زمان بررسی صلاحیت‌ها محدود است، طبیعی است که میزان دقت هم پایین می‌‌آید و نمی‌توان به خوبی صلاحیت نامزدها را بررسی کرد، البته خوشبختانه این قانون در کوتاه‌مدت قابل اصلاح است و اگر ما بتوانیم «قانون جامع انتخابات» را در فاصله یکی دو سال آینده تدوین کنیم، این می‌تواند بسیاری از این اشکالات را برطرف کند که دیگر شورای نگهبان مورد اعتراض واقع نشود و حقوق مردم و شهروندان به خوبی رعایت و منافع نظام هم حفظ شود.
4- دو لایحه ضد ایرانی دیگر در کنگره آمریکا
به گزارش «رویترز» مجلس نمایندگان آمریکا دو لایحه مرتبط با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را که یک سال پیش به دست آمده بود، تصویب کرد. این دو لایحه که با تعداد بالای آرای موافق تصویب شد، شامل یک‌سری تحریم‌های جدید و همچنین ممانعت از دسترسی ایران به شبکه اقتصادی آمریکا و واحد پول دلار می‌شود. این در حالی است که مجلس نمایندگان پیش از این با همراهی تعدادی از دموکرات‌ها، لایحه‌ای را برای ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران تصویب کرده بود. این لوایح جزء آخرین اقدامات ضد ایرانی مجلس نمایندگان پیش از شروع تعطیلات تابستانی هفت هفته‌ای کنگره آمریکاست.

▼ اخبار کوتاه
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس اظهارنظر محمدعلی وکیلی درباره استیضاح «علی ربیعی» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را موضوعی شخصی خواند و گفت: استیضاح آقای ربیعی در فراکسیون مطرح نشده بود و ما همه از شنیدن آن شوکه شدیم. وی افزود: البته نمایندگان همه در برابر ملت تکالیفی دارند و هیچ‌گاه این تکالیف را قربانی ملاحظات سازمانی و گروهی نمی‌کنند.
وزیر دفاع روسیه گفت: تاکنون بیش از دو هزار نفر از شهروندان روس، از جمله 17 نفر از فرماندهان اصلی که عضو گروه تروریستی داعش بوده‌اند، در سوریه کشته شده‌اند. سرگئی شویگو افزود: اعضای روسی گروه داعش که در سوریه حضور داشتند، درصدد بودند پس از بازگشت به روسیه دیدگاه‌ها و باورهای افراط‌گرایانه را ترویج دهند و همراه خود جنگ، کشتار و خونریزی بیاورند.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود سه میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار در داخل کشور است و دولت درباره کانون‌های داخلی نهایت تلاش خود را به کار گرفته است، اما بیشتر کانون‌های خارجی گردوغبار در کشورهای عراق و عربستان است که برنامه‌های اجرای مشترک تدوین شده، ولی دولت عراق اعلام کرده است کانون‌های گردوغبار در اختیار داعش قرار دارد.
محمدقسیم عثمانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره شکل‌گیری فراکسیون سوم (مستقلین و اعتدالگرایان) در خانه ملت، با تأکید بر اینکه بعید می‌دانم فراکسیون سوم در مجلس شکل بگیرد، گفت: افرادی که مستقل بوده‌اند یا جذب فراکسیون ولایت شده‌اند و یا جذب فراکسیون امید، از این رو احتمالاً فراکسیون سوم در دستور کار نخواهد بود.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی با اشاره به اینکه باید ضایعات مواد غذایی کاهش یابد، گفت: مثلاً در ایران چهار میلیون تُن سیب تولید می‌شود که ۲۰ درصد آن (معادل 800 هزار تن) ضایعات است که عدد بزرگی است و این در حالی است که یافتن غذای سالم از دغدغه‌های مردم است.
اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان درباره دیه جان‌باختگان حادثه منا گفت: به گفته وزیر حج عربستان پس از موسم حج امسال، شورای عالی حج عربستان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند؛ اما هنوز درباره تاریخ و مبلغ دیه چیزی را اعلام نکرده‌اند و فقط وعده داده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات