تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۷۰

محتشمي‌پور بازگشت

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان ـ 1395/04/08 ـ شماره 3073 ـ صفحه 3)

فضاي سياسي كشور اين روزها به واسطه عملكرد دلواپسان چندان خوشايند نيست و اين طيف در اتاق هاي فكر خود به برنامه‌ريزي عليه دولت مشغول هستند كه آخرين نمونه آن مطرح كردن فيش هاي حقوقي نجومي و به چالش كشيدن دولت بودكه البته شتاب در اجراي اين برنامه و فراموش كردن فيش‌هاي نجومي دولت مورد حمايت خودشان پيش از دولت روحاني تير آنها را به سنگ زد. در اين شرايط بزرگان ميانه‌رو با وجود اطلاع از اينكه كوچك‌ترين حركت آنها با هجمه دلواپسان مواجه خواهد شد به خاطر بازگشت آرامش وارد ميدان شدند كه از جمله آنها حجت‌الاسلام والمسلمین علي اكبر محتشمي‌پور بود. زماني كه نام او در برنامه‌هاي شب‌هاي قدر در دارالزهرا ثبت شد و در مراسم احيا در كنار حجج اسلام عبدا... نوري، سيد هادي خامنه‌اي و... نشست، لبخند آرامش بر لب دوستداران اعتدال كه چشم‌هايشان براي غربت علي(ع) اشك آلود بود، نشست، چون پر واضح است كه اين بازگشت پيام هاي زيادي در خود دارد. علي اكبر محتشمي پور بازگشت و همين يك جمله كافي بود كه اميد ديگر در دل‌ها ريشه زند و جامعه بداند مردان روزهاي سخت دركنار آنها هستند. در دهه اخير تلاش زيادي براي حذف نام محتشمي پور از ذهن‌ها صورت گرفت، مانند زماني كه در سال ۸۸ اسماعيل كوثري گفت: بيش از ۱۴۰نفر از نمايندگان مجلس اواخر آذر در نامه‌اي به علي لاريجاني، خواستار بركناري علي اكبر محتشمي‌پور از مسئوليت دبيركلي كنفرانس بين‌المللي حمايت از مردم فلسطين شدند و درنهايت هم حسين شيخ‌الاسلام كه از سوابق ارزنده‌اي در حمايت از جريان مقاومت اسلامي در منطقه برخوردار است، در اين سمت منصوب شد و در همان زمان محتشمي‌پور گفت كه«من هرجايي كه باشم در خدمت مردم مظلوم فلسطين هستم.»

او هيچ گاه آرمانش را فراموش نكرد

محتشمي‌پور از اهداف خود در مسير كمك به مردم فلسطن نااميد نشد و در كمتر از يكسال بعد گفت كه «براي نجات آينده فلسطين از چنگال رژيم صهيونيستي، بايد درجهان اسلام، جبهه واحدي شويم و همه دست از اختلافات سياسي‌برداريم و تنها به موضوع فلسطين بپردازيم.» آن دوره هم كه شايعه اقامت دائم او را در عراق در سال ۸۹ را منتشر كردند، اين عضو مجمع روحانيون با رد اين شايعه گفت كه «اينجانب براي زيارت اباعبدا...‌الحسين(ع) در روز عرفه به كربلا رفته بودم و در روز عيد غديرخم نيز در نجف اشرف حضور داشتم و براي همه دوستان، مردم ايران و پايداري انقلاب اسلامي دعا كردم.» محتشمي پور به خوبي از اهداف دلواپسان براي حذف خود آگاه است. چنانكه گفته بود: «درون اين جريان اختلافاتي وجود دارد كه هر از چندگاهي بنده يا امثال بنده را وجه‌المصالحه اين اختلافات خود قرار مي‌دهند» رزومه فعاليت‌هاي محتشمي‌پور در عرصه دفاع از حق چنان بود كه سايت‌هاي منتقد او هم نتوانستند ازاقدامات او چشم پوشي كنند و يكي از اين سايت ها در گزارشی آورد:« محتشمي پور در موضوع فلسطين چهره‌اي شناخته شده بوده و از بنيانگذاران حزب‌ا... لبنان به شمار مي‌رود. وي در دوره‌اي كه سفير ايران در سوريه بود اقداماتي از جمله تشكيل گروه‌هاي اسلامي به ويژه حزب‌ا... لبنان و هسته‌هاي مقاومت را دنبال كرد كه در اين رابطه مورد خشم و كينه صهيونيست ها واقع شد و در بهمن ۱۳۶۲ در حادثه انفجار بمب هدف قرارگرفت و از ناحيه چشم، گوش و هر دو دست آسيب ديده و يك دست او نيز از مچ قطع شد. محتشمي پور طي ساليان طولاني و چنانچه گفته شد به سبب فعاليت‌هاي ضد صهيونيستي، به عنوان دبيركل كنفرانس بين‌المللي حمايت از قدس فعاليت كرده است.»

سال ۸۸ فرصت خوبي براي دلواپسان بود كه او را به عدول از آرمان هايش متهم كنند اما محتشمي‌پور پاسخي به آنها داد كه متوجه شوند او بر سر اهدافش در حمايت از مظلومان استوار است. عضو مجمع روحانيون در پاسخ به تلاش هاي دلواپسان گفته بود:« ما بايد طرفدار مظلوم باشيم و جان خود را فداي آرمان‌هاي بلند اسلام بكنيم. همه بايد زير چتر نظام و قانون اساسي باشند. بايد سعي در جذب داشته باشيم چرا كه جذب افراد كه از مواضع امام، نظام و رهبر معظم انقلاب است، بسيار سخت و از طرف ديگر دفع و راندن افراد بسيار ساده است و ما نبايد كساني را كه مي‌شود جذب كنيم از خود برانيم.»

دلگير از مصادره سياسي فرمايشات امام

نبايد فراموش كرد كه محتشمي پور از ياران نزديك امام خميني (ره) هم بود و در بسياري مواقع از تفسير نادرست از بيانات بنيانگذار انقلاب اسلامي آزرده مي‌شود كه نمونه آن تفسير كلمه اسلام آمريكايي بود. امام خميني (ره) در دو سال آخر عمر شريف خويش در معرفي اسلام حقيقي، اصطلاح «اسلام ناب محمدي (ص)» و در معرفي اسلام متحجرين و مقدس ‏مآبان و التقاطي‌ها، اصطلاح «اسلام آمريكايي» را به كار مي‌برند و در بعضي پيام‌ها و سخنراني‌ها بارها به مناسبت‌هاي مختلف در معرفي اين دو اسلام اصرار و پافشاري مي‌كنند و بازشناسي اسلام ناب محمدي و جدا كردن آن را از اسلام آمريكايي را از واجبات سياسي بسيار مهم ‏دانسته و بر آن تاكيد مي‌‏ورزند كه برخي ازاين واژه در تخريب رقباي سياسي خود بهره مي‌برند كه محتشمي‌پور به واسطه نزديكي با بنيانگدار انقلاب اسلامي اينگونه منظور امام را تشريح كرد: « قبل از انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي، امام مساله اسلام آمريكايي و اسلام ناب محمدي را در يك سلسله سخنراني‌ها و بيانيه‌ها مطرح كردند و توضيح دادند كه اسلام ناب محمدي(ص) كه مورد نظر ايشان و انقلاب است چه شاخصه‌هايي دارد؛ ايشان شاخصه‌هاي اسلام آمريكايي را هم مطرح كردند كه از جمله آن «اسلام مرفهين بي‌درد» و كساني بود كه فراري از جبهه و جهاد هستند. بعضي جريانات يكديگر را متهم مي‌كردند كه گروه ديگر با شاخصه‌هاي اسلام آمريكايي شاخص هستند و طرفدار ثروتمندان، زالوصفتان و مرفهان بي‌درد هستند يا حتي خودشان طرفدار مرفهمين بي‌درد هستند يا فراري از جبهه‌ها هستند.

بر اين اساس برخي شخصيت‌هاي برجسته اين جناح كه مورد اتهام قرار گرفته بود خدمت امام رسيدند و گفتند شما كه اين بحث‌ها را مطرح كرده‌ايد، در خارج اينگونه تلقي شده كه ما مدنظر شما هستيم. امام فرمودند نه! نظر من شما نبوديد و اينگونه نبود كه منظور من شخص خاصي باشد. آن انتخابات گذشت و جريان مذكور راي نياورد و اكثريت نمايندگان مجلس سوم نيروهايي بودند كه موسوم به خط امام بودند.» محتشمي‌پور از جفاهايي كه برخي براي رسيدن به مقاصد سياسي در حق امام با تفسير دلخواه از فرمايشات ايشان مي‌شود دلگير است و تاكيد دارد: «هركس كه راه امام را بشناسد، قبول داشته باشد و به آن عمل كند، پيرو راستين امام (ره) خواهد بود. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي راه امام، صداقت، پرهيز از دروغ، افترا، تهمت و غيبت است.» در نهايت او مسير پر از سنگلاخي را كه دلواپسان براي او مهيا كردند مي‌پيمايد چرا كه به اعتقاد محتشمی‌پور توقف در مسير انديشه‌هاي امام راهي ندارد و بايد رفت هر چند سخت باشد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/155777

ش.د9501078

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات