تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۱۱

کشتار «اورلاندو» و هراس گسترش ويروس داعش (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات – 1395/04/06 – شماره 26473 – صفحه 12)

شرمساري اوباما از سندي هوک تا فلوريدا

اخیرا آمریکا تلخ ترین حادثه تیراندازی خود را تجربه کرد و این عاملی شد تا اوباما که بواسطه عملی نشدن وعده‌ها در خصوص حادثه سندی هوک شرمنده خانواده قربانیان بود بیش از گذشته شرمسار شود.

عبدالحمید بیاتی در خبرگزاری مهرنوشت،یکشنبه ۲۳خرداد با اصالت افغانی مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ آمریکا را رقم زد؛ حادثه ای که در آن ۵۰نفر کشته و ۵۳نفر دیگر نیز زخمی شدند.پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در گزارش اولیه خود از این حادثه ادعا کرد،عاملان آن افراط گرایان مذهبی هستند.«راشا تودی» نیز به نقل از شبکه‌های اجتماعی و شاهدان عینی گزارش داد که فرد تیرانداز در حالیکه جلیقه انفجاری به تن داشته، به ۲۰تا ۳۰نفر شلیک کرده و چند نفر را نیز در این باشگاه به گروگان گرفت. همچنین شبکه «سی ان ان» به نقل از پلیس اورلاندو خبر داد که فرد مهاجم به این باشگاه شبانه کشته شده است.«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی کوتاه در کاخ سفید این حمله را عملی تروریستی خواند که ریشه در نفرت داشته است.

پلیس آمریکا می گوید مردی که به یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا حمله کرد و ۵۰نفر را کشت، «عمر متین» نام دارد و افغان تبار است.به گزارش رسانه‌های آمریکا، «متین» سال ۱۹۸۶به دنیا آمده، شهروند آمریکاست و پدر و مادری افغان دارد و برخی رسانه‌ها هم مدعی شده اند که این فرد با داعش در ارتباط بوده است.وی در هنگام حمله کاملا مسلح بود و از جمله یک سلاح خودکار و ابزار انفجاری به همراه داشت. همچنین رسانه‌ها می گویند که عمر متین، مهاجم کلوپ شبانه اورلاندو، با همسرش رفتاری خشونت آمیز داشته و همسر سابق او به «واشنگتن پست» گفته که او از لحاظ اخلاقی فردی بی ثبات بود.باراک اوباما در واکنش به این حادثه گفت:حادثه تیراندازی در اورلاندو که ۵۰کشته بر جا گذاشت، نتیجه دیگری از سهولت دسترسی به سلاح در آمریکا است که باید فکری به حال آن کرد.

وی با بیان اینکه باید تصمیم بگیریم که در این خصوص چه می خواهیم انجام دهیم، در کنایه ای به کنگره آمریکا، افزود: البته دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن هم برای خودش تصمیمی است!در حالی که برخی رسانه‌های آمریکا مدعی ارتباط فرد مظنون در تیراندازی اورلاندو با گروه داعش شده اند، رئیس جمهوری آمریکا گفت: هنوز انگیزه قاتل و ارتباط احتمالی او با گروههای تروریستی مشخص نیست. در مراحل اولیه تحقیقات هستیم اما اینقدر می دانیم که بگوییم این اقدامی تروریستی بود.اوباما با بیان اینکه با مدیر «اف بی آی» و مشاوران امنیت ملی جلسه داشته است، افزود: دستور دادم که از تمامی منابع دولت فدرال در این تحقیقات استفاده شود. هنوز به قضاوت قطعی درباره انگیزه‌های قاتل نرسیده ام اما اف بی آی به درستی در این قضیه به عنوان یک اقدام تروریستی تحقیق می کند. ما باید مشخص کنیم که آیا فرد قاتل ارتباطی با گروههای تروریستی داشته یا نه اما آنچه آشکار است این فرد سرشار از نفرت بوده است.رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه حمله به هر آمریکایی صرفنظر از نژاد، قومیت، دین یا گرایش جنسی او، حمله به همه آمریکایی‌ها است، افزود: ما در برابر هراس تسلیم نمی شویم و به عنوان آمریکایی متحد باقی خواهیم ماند.

اوباما از حادثه اخیر استفاده کرد تا به نوعی پیکار قدیمی خود با کنگره بر سر موضوع آزادی حمل سلاح در آمریکا، را که از دسامبر ۲۰۱۲یعنی بعد از حادثه تیراندازی سندی هوک شکل جدی به خود گرفته را وارد فاز جدیدی کند.در ۱۴دسامبر سال ۲۰۱۲ «آدام لانزای» ۲۰ساله با حمله به دبستان سندی‌هوک در نیوتاون در ایالت کانتیکات ۲۶تن را کشت. ۲۰تن از قربانیان این حمله دانش‌آموزان مدرسه و بقیه از کارکنان آن بودند. علاوه بر آن او مادرش را هم کشت و در نهایت خودکشی کرد.

اوباما در مراسمی که برای قربانیان این حادثه ترتیب داده شده بود حاضر شد و در سخنانی به خانواده‌های قربانیان وعده داد که قانون ممنوعیت حمل سلاح را در کنگره تصویب می کند. پس از این وعده کاخ سفید تلاش زیادی را برای تصویب این طرح در کنگره انجام داد اما تلاش‌های اوباما و تیمش راه به جایی نبرد. سلاح‌های گرم سالانه جان۳۲هزار نفر را در آمریکا می‌گیرند، اما با این وجود مقامات این کشور تمایل چندانی برای کاهش این کشتارها ندارند. طبق نظرسنجی که در ژانویه سال ۲۰۱۳برگزار شد ۸۶درصد مردم آمریکا از تشدید کنترل سلاح‌های گرم حمایت می کردند، اما ۱۱ماه بعد این رقم به ۵۲درصد رسید.بدتر آنکه لایحه کنترل سلاح‌های گرم که توسط کاخ سفید ارائه شد در هفدهم ماه آوریل ۲۰۱۳به طور قطعی از سوی کنگره رد شد.

مجلس نمایندگان نیز که اکثریت آن را جمهوریخواهان در اختیار دارند، به طور علنی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.حامیان خلع سلاح فوری مردم در آمریکا ضمن تقبیح قتل‌های نامحدود در آمریکا استدلال می کنند که این سلاح‌ها نیستند که می کشند بلکه انسان‌ها به کشتار اقدام می کنند و به همین علت پول‌های فدرال باید در برنامه‌های مربوط به بهبود بهداشت روانی سرمایه گذاری شود.در آمریکا در این باره اختلاف نظر وجود دارد و این جنجال هیجانات بسیاری به همراه داشته است. طبق گزارش موسسه «برای پول در سیاست خارجی» در مورد ممنوعیت حمل سلاح تا سال ۲۰۱۴در مجموع یک هزار و ۵۰۰لایحه به رای گذاشته شده که از این لوایح ۷۴مورد به نفع حامیان سلاح و ۶۶مورد آن به نفع مخالفان اسلحه بود که در مجموع تنها ۱۰درصد آن به تصویب رسید.

ابرقدرتی که در برابر انجمن ملی اسلحه زانو زد

دلیل ناتوان بودن کاخ سفید در افزایش کنترل سلاح، فعالیت گسترده نهادی به نام انجمن ملی سلاح (NRA) است. به نوشته رسانه‌های غربی این نهاد فقط در سال ۲۰۱۳میلادی ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار دلار برای جلوگیری از تصویب قوانینی در این رابطه هزینه کرده است.انجمن ملی سلاح در آمریکا در اواخر سال ۱۸۰۰تاسیس شده است و از آن زمان به تدریج قدرت سیاسی خود را در آمریکا افزایش داده و اکنون به یکی از عوامل اصلی قدرت در این کشور تبدیل شده است.

«تای بری» از نهاد کدپينک، یک سازمان حامی صلح در واشنگتن دراین‌ رابطه می گوید : انجمن ملی سلاح که لابی قدرتمندی در آمريکا به شمار می رود، ساليان سال قوانین فروش و حمل سلاح را تحت کنترل خود داشته است. در واشنگتن يک قانون مربوط به کنترل سلاح وجود داشت که در آمریکا از همه قوانين مشابه سختگيرانه تر بود، اما انجمن ملی سلاح، دولت آمريکا را تحت فشار قرار داد و عليه اين قانون اقامه دعوی کرد که اين امر منجر به لغو این قانون شد.بری تصریح کرد آمريکا به مرکز قتل در جهان تبدیل شده است. اکنون زمان آن رسيده که دولت در ابتدا سلاح‌های جنگی را غيرقانونی اعلام کرده و سپس قوانين جدی محدوديت حمل سلاح را که در ۹۸درصد کشورهای آزاد جهان وجود دارند، تنظيم کند.

این صلح طلب آمریکایی گفت: چيزی که ما نياز داريم قوانين سخت کنترل سلاح در آمریکا است. ما در اين کشور نيازمند قانون جدی کنترل سلاح هستیم.اما «دیوید ای. کین» رئیس انجمن ملی سلاح در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: این انجمن از حمایت کافی اعضای کنگره برای شکست طرح محدود حمل و تجارت سلاح برخوردار است و تاکید کرد این احتمال که دولت آمریکا بتواند چنین طرح­هایی را در کنگره به تصویب برساند، بسیار کم است.وین لاپیئر، دبیر اجرایی این انجمن پیش از این در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی، پیشنهاد کرده بود که برای جلوگیری از خشونت­های مسلحانه در مدارس، نگهبانان مسلحی در تمام مدارس مستقر شوند.

لاپیئر همچنین از سیاستمدارانی که به گفته وی، از تراژدی مدرسه سندی هوک سوء استفاده می کنند، انتقاد کرد و قانونی که مدارس آمریکا را تبدیل به محیط‌های غیر مسلح کرده، مورد نقد قرار داد. لاپیئر تاکید کرد تنها چیزی که می‌تواند یک آدم بد و مسلح را متوقف کند، یک آدم خوب و مسلح است.نفوذ این انجمن در کنگره را می توان در قانون جامع بهداشت و درمان که در دوره نخست اوباما تصویب شد، مشاهده کرد. بر طبق ماده ای از این قانون آمده است که پزشکان حق ندارند از سوابق بیماران خود در مورد حمل سلاح سوال بپرسند.همچنین این انجمن بارها مانع تخصیص بودجه به تحقیقات مرتبط با سلاح در کنگره شده است.

انجمن ملی سلاح دست کم ۲۴میلیون دلار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲هزینه کرده است. این لابی قدرتمند در آمریکا که به دنبال تامین منافع تولید کنندگان سلاح است، مانع تصویب هر گونه طرحی علیه منافع آنها خواهد شد.

«لی دروتمان» از موسسه مرکز سان لایت، و مخالف حمل سلاح در آمریکا در این رابطه به الجزیره گفت: نمایندگان سنا به خوبی می دانند که با مخالفت با انجمن ملی سلاح در این کشور موقعیت خود را به خطر می اندازند. زیرا اعضای قدرتمند انجمن ملی سلاح در آمریکا به صراحت به نمایندگان مجلس و سنای آمریکا اعلام می کنند اگر با ما باشید ما از شما حمایت خواهیم کرد و به نفع شما تبلیغ خواهیم کرد. اما اگر با ما مخالفت کنید ما در برابر شما خواهیم ایستاد.

براساس این گزارش، تحقیقات موسسه سان لایت نشان می‌دهد که حدود ۵۱درصد از نمایندگان کنگره آمریکا به نوعی از انجمن ملی سلاح این کشور کمک مالی دریافت کرده اند. همچنین ۴۷درصد از نمایندگان مجلس آمریکا از کمک‌های مالی انجمن ملی سلاح این کشور برای انجام تبلیغات انتخاباتی خود بهره مند شده اند. در سنا نیز در سال‌های گذشته هم حدود ۴۲درصد از نمایندگان از انجمن ملی سلاح آمریکا کمک مالی دریافت کرده‌اند.و در آخر آنکه، دست‌کم شش لابی قدرتمند انجمن ملی سلاح آمریکا در فاصله نزدیکی از کنگره آمریکا مستقر هستند و زمان و منابع مالی زیادی را برای پیشبرد اهداف و خواسته‌های خود هزینه می کنند.

در این حال، واشنگتن پست با بیان اینکه «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا «ابدا در قد و قواره رهبری یک کشور نیست»، نوشت: تکرار حوادث تروریستی در آمریکا نتیجه مواضع ترامپ علیه مسلمانان است که ناقض اصول و ارزش‌های آمریکاست.به گزارش ایرنا، این روزنامه در مطلبی به نقد اظهارات نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات 2016 آمریکا پرداخت و افزود: امکان نداشت اما در کمال تعجب، ترامپ باز هم بر موج جدیدی از تعصبات کورکورانه، ترس و رعب افکنی و تبلیغ توهم توطئه سوار شد. رهبران جمهوریخواهان که هفته گذشته می گفتند انتظار دارند ترامپ بعد از حملات نژادپرستانه اش علیه یک قاضی کالیفرنیایی لحن خود را تغییر داده باشد؛ حال بیایند و پاسخ خود را دریافت کنند.

واشنگتن پست تصریح کرد: حالا « پل دی رایان» نماینده جمهوریخواه از ایالت ویسکانسین و رئیس مجلس نمایندگان و «میچ مک کانل» نماینده جمهوریخواه از کنتاکی و رئیس اقلیت «سنا» چه چیزی برای گفتن دارند. کشور آمریکا عزادار کشته شدن بیرحمانه 49 نفر است اما در بحبوحه آن، نامزد احتمالی جمهوریخواهان داعیه پیروزی سر می دهد و در ابهام تاریکی، رئیس جمهور «اوباما» را دشمن ملت خطاب می کند.او ضمن آن به مسلمانان آمریکا هم تهمت و افترا می بندد و در انتهای تمام این افترا بستن‌های عجیب و غریب، گفتارش را با یک حمله کینه توزانه به رسانه‌ها به اتمام می رساند. به دنبال حادثه 'اورلاندو'، ترامپ در سخنانی جنجال برانگیز گفت: من به خودم تبریک می‌گویم که در مورد اسلام رادیکال حق با من بوده است. من نمی خواهم فقط به تبریک گفتن به خود اکتفا کنم . من خواهان شدت عمل و هوشیاری هستم.واشنگتن پست ادامه داد: امکان دارد ترامپ پیش خود اینگونه محاسبه کرده که هیات انتخاب کننده حزب جمهوریخواه که اینک متاثر از حادثه «اورلاندو» خشمگین و عصبانی است، از نامزدی ترامپ که ترس و وحشت و تعصبات و پیشداوری‌ها را به مردم القا می‌کند و احساسات مردم را برافروخته می سازد، استقبال می‌کند .

ترامپ در اظهاراتی ضد مسلمانان و پناهجویان مدعی شد: «موجی از مهاجران و پناهندگان مسلمان غربال نشده به داخل ملت رخنه کرده است و رفتار دمکرات‌ها هم آنها را تحریک می کند.»به نوشته واشنگتن پست، نشر این افکار یعنی نابود کردن تمام اصول و ارزش‌های آمریکا و تهدید مردم .این روزنامه آمریکایی اضافه کرد:ترامپ در سخنان اخیر خود مطالب تحریک آمیز بسیاری را عنوان کرد و قابل‌بحث‌ترین آنها این بود که با شور و حرارت فراوان، مسلمانان آمریکا را به همدستی با تروریست‌ها متهم ساخت و گفت:مسلمانان باید با ما کار کنند. آنها می دانند چه خبر است. آنها می دانند که تیرانداز اورلاندو آدم بدی بوده است. آنها می دانستند که عاملان تیراندازی «سان برناردینو» آدم‌های بدی بودند. اما شما چه می‌دانید؟ آنها این افراد را تحویل پلیس ندادند. شما چه می‌دانید؟ ما اینک پیش رویمان مرگ و ویرانی را داریم .

واشنگتن پست تصریح کرد همه واقفیم که این حوادث نباید در کشور تکرار می شد اما این ترامپ بود که تحریک کننده تکرار وقوع این حوادث در کشور شد. اکثر مسلمانان آمریکا میهن پرست و همچون آمریکایی‌های مسیحی، یهودی و هندو همگی تابع قانون هستند. بسیاری از این مسلمانان برای آمریکا علیه تمام تهدیدها علیه این کشور در دوردست‌ها جنگیده اند و در حال جنگیدن هستند.به نوشته این رسانه آمریکایی، همه را به یک چشم دیدن، یعنی همان رویه ای که ترامپ در قبال مسلمانان در پیش گرفته است که ملت آمریکا را به جاده خطرناکی سوق خواهد داد که یک قرن پیش طعم این تجربه تلخ را چشید و در آخر راه هم فقط حسرت برایش باقی می ماند .

ماجرای مشابهی یک قرن قبل رخ داد و ورود مهاجران چینی به کشور ممنوع شد،اما این رویه باعث شد تا در دهه 1940 تمام ناراضیان ژاپنی که مقیم آمریکا بودند یا نبودند، دستگیر شوند و یک دهه بعد هم تمام مهاجران مکزیکی فراری از خاک آمریکا اخراج شدند.ترامپ در مصاحبه‌های تلویزیونی هم دائما در مورد دولت شبهه افکنی می کند و می گوید که اوباما خواستار آن است که تروریست‌ها خاک آمریکا را هدف قرار دهند یا دست کم در حالی که تروریست‌ها در حال طراحی توطئه‌هایی هستند، او رویه اش را تغییر نمی دهد .ترامپ می گوید،رهبری ما در دستان مردی است که نه قاطع و سرسخت است؛ نه زیرک و نه هیچ فکری در سرش دارد.

مردم نمی توانند او را باور کنند. مردم نمی توانند باور کنند که رئیس جمهور اوباما دارد به شیوه ای عمل می کند که همان رویه کاری اوست. او حتی به واژه «تروریسم اسلام رادیکال» هم اشاره نمی کند. یک خبری هست.نامزد اانتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش افزود:« هیلاری کلینتون می خواهد اجازه دهد تروریست‌های اسلام رادیکال بریزند و بیایند به کشور.این روزنامه آمریکایی افزود: ترامپ هنوز که در مسند ریاست جمهوری ننشسته است یک چنین نهاد و سیرتی دارد، حال تصور کنید اگر دارای قدرت و اختیارات یک رئیس جمهور شود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟واشنگتن پست ادامه داد: تا قبل از حادثه تیراندازی اورلاندو، تحلیلگران در دولت فدرال آمریکا موسوم به «بلت وی»Beltway( جاده کمربندی اطراف واشنگتن) در این اندیشه بودند یک حمله تروریستی چه تاثیری می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. ما اینک حداقل بخشی از جواب را می دانیم: ترامپ؛ خود را فردی عرضه خواهد کرد که عیان تر از همیشه؛ مردی است که ابدا در قد و قواره رهبری یک کشور نیست.

۳ پیامد حمله مسلحانه در ایالت فلوریدا

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند حمله مسلحانه ایالت فلوریدا در مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت پناهجویان و مسلمانان مقیم آمریکا و تحولات خاورمیانه تاثیر برجاخواهد گذاشت. حمله مسلحانه به یک کلوپ شبانه در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا آمریکا که به کشته شدن 50 نفر و زخمی شدن 53 تن دیگر منجر شد شوک بزرگی برای دولت و جامعه آمریکا است.

این حادثه از زمان رخداد تروریستی یازدهم سبتامبر سال 2001 میلادی تاکنون خونبارترین رویداد به شمار می رود. این حمله روز یکشنبه بیست و سوم خرداد به دست شخصی به نام «عمر متین» شهروندِ آمریکاییِ افغانی تبار صورت گرفت. برخی از رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آمریکا نوشتند عمر متین متهم این حمله به گروه تروریستی داعش وابسته بود.

این در حالی است که پدر او این مساله را که او در دست زدن به حمله مسلحانه انگیزه دینی داشته است، رد کرد و انگیزه او را عکس‌العملی در برابر اقدام همجنس‌ گرایان بر شمرد.ناظران بر این باورند که این حمله مسلحانه می‌تواند پیامدهایی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اوضاع پناه جویان و مسلمانان در این کشور و تحولات خاورمیانه در پی داشته باشد.

پیامدهای حمله مسلحانه فلوریدا بر انتخابات آمریکا

همانگونه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند این رخداد می تواند آثار گسترده ای بر انتخابات آمریکا داشته باشد. به ویژه که مسائلی مانند ثبات آمریکا و حوادث تروریستی همیشه از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بررسی و مناقشه قرار می گیرد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رخداد فلوریدا فرصت پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواه را در انتخابات ریاست جمهوری تقویت خواهد کرد.

به ویژه این رخداد می تواند به هواداران او این فرصت را دهد که دیدگاه او در باره قرار دادن مسلمانان زیر پایش را مورد تاکید قرار دهند. همچنین این رخداد به او فرصت می دهد تا این اظهارات خود را که «اسلام و مسلمان از آمریکا نفرت دارند» تکرار کند و بگوید که آمریکا در رویاروی با تروریسم سهل انگاری می‌کند و او مرد قدرتمندی است که می تواند در این زمینه موفق عمل کند. او بار دیگر پس از این حادثه خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان و پناهجویان به آمریکا شد.ترامپ از این حادثه در رقابت با «هیلاری کلینتون» سو استفاده کرد و به خود بالید که هنگامی از افراط گرایی اسلامی سخن می گفت، بر حق بود.

او اعلام کرد پس از این حادثه، شماری از افراد با او تماس گرفتند و به او درباره درستی موضعگیری‌هایش تبریک گفتند. او گفت من خواهان تبریک نیستم بلکه خواهان قاطعیت هستم و ما باید هشیار باشیم.همچنین عده ای با او تماس گرفتند و به خاطر اینکه او از این حادثه سو استفاده می کند از او به شدت انتقاد کردنداز طرفی،ناظران بر این باورند که این حادثه می تواند قدرت راست افراطی را در آمریکا افزایش دهد و سبب گسترش پایگاه کسانی شود که پدیده اسلام هراسی را گسترش می دهند. این گروه‌ها خواستار در تنگنا قرار دادن مسلمان در آمریکا و کشورهای اروپایی و کنترل ورود پناهجویان و مسلمان خارجی به آمریکا هستند.

پیامدهای منفی چنین رخدادهایی بر اوضاع مسلمان در آمریکا بسیار پرشتاب بوده است. این رخداد بار دیگر تلاش‌های نژاد پرستان و تندروها را در آمریکا افزایش داده تا چهره اسلام را تخریب کنند. آنان از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی به طور منفی علیه مسلمانان استفاده و تلاش می کنند عامل این حادثه را مسلمان معرفی کنند.برخی دیگر تصریح کرده اند این حادثه بر حضور مسلمان در پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر خواهد داد.

بسیاری از ناظران بر این باورند در صورتی که فشار علیه مسلمانان پس از این رخداد افزایش یابد آنان به خاطر ترس از مورد هدف قرار گرفتن در روز انتخابات از حضور در پای صندوق‌های رای خودداری خواهند کرد.درباره پناهجویان «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و اعضای حزب دموکرات بر این مساله تاکید می کنند که سیاست غیر خصمانه ای را درباره پذیریش پناهجویان در دستور کار قرار خواهد داد.

طی 5 سال پیش آمریکا از 2هزار و 500 پناهجوی سوری استقبال کرده است. برپایه گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، اوباما تصمیم گرفته است طی سال 2016 میلادی از 10 هزار پناهجوی سوری استقبال کند اما رخداد اخیر سبب می شود کنگره آمریکا، اوباما را در این زمینه زیر انتقاد قرار دهد و مانع عملی شدن تصمیم او شود. به ویژه این در شرایطی است که طی سال جاری کنگره آمریکا بررسی طرحی را در دستور کار قرار داده که به موجب آن پذیرش پناهجویان کاهش یابد.

بر پایه این قانون باید مدیر پلیس فدرال و وزیر امنیت ملی آمریکا گزارش‌هایی را درباره هر پناهجو بدهند که به موجب آن ثابت شود که پناهجو تهدیدی برای امنیت نیست. فراهم کردن این گزارش ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان نیاز دارد.از سویی،درباره آثار حادثه فلوریدا بر سیاست‌های آمریکا در منطقه و به ویژه با در نظر گرفتن این فرضیه که داعش عامل این حادثه است باید گفت نخستین پیامد این رخداد، اوباما رئیس جمهوری آمریکا را در تنگنا قرار خواهد داد.

این در حالی است که محبوبیت او به خاطر سیاست خارجی دولت او و چگونگی مدیریت مسائل منطقه خاورمیانه کاهش یافته است. این سیاست‌ها باعث گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی شده است به طوری که دامنه عملیات آن به درون آمریکا هم رسیده است. با وجود اینکه بسیاری خوش بین نیستند که این حادثه تروریستی به بازنگری واقعی در بحران سوریه منجر شود اما برخی ادعا می کنند پس از خارج شدن گروه‌های تروریستی از کنترل، واشنگتن به خط مبارزه با تروریسم وارد می شود و با همکاری با روس‌ها پیش نویس حل بحران سوریه را پیش خواهد برد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\06\06-25\20-11-15.htm&storytitle=%D4%D1%E3%D3%C7%D1%ED%20%C7%E6%C8%C7%E3%C7%20%C7%D2%20%D3%E4%CF%ED%20%E5%E6%98%20%CA%C7%20%DD%E1%E6%D1%ED%CF%C7

ش.د9501037

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات