بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۸۴

عامل حادثه مونیخ ایرانی یا آلمانی؟

عبدالله نکونام سرکنسول ایران در مونیخ گفت: پلیس آلمان هیچ گونه ارتباطی بین مهاجم با جامعه ایرانیان فرهیخته قائل نیست و کماکان نگاه مثبت به ایرانیان جاری و ساری خواهد بود.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت، به دنبال تیراندازی در مجتمع تجاری المپیا در مونیخ آلمان که به کشته شدن دست کم 11 نفر و زخمی شدن 16 نفر انجامید، برخی رسانه ها یک جوان هجده ساله ایرانی-آلمانی را عامل این حمله معرفی کردند. در پی این خبر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اعلام شدن هویت ایرانی-آلمانی عامل حادثه مونیخ از سوی برخی منابع خبری و سوءاستفاده بعضی از رسانه ها از این مسئله اظهار داشت: فرد آلمانی و متولد مونیخ بوده و برخی رسانه ها از دورگه بودن شخص تیرانداز و مشکلات روانی وی خبر داده بودند که ما هنوز اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم و به نمایندگی های خود در آلمان و کنسول گری خود در برلین دستور دادیم تا این موضوع را پیگیری کنند و اطلاعات خود را برای ما ارسال کنند که هنوز من این اطلاعات را دریافت نکردم.
قاسمی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر محکومیت خشونت ، تروریسم و کشتار مردم بی‌گناه بوده است و برای ما قابل پذیرش نیست که توسط چه گروه و یا فرد و افرادی این اتفاقات رخ میدهد.
وی افزود: بر اساس همین اصول از ساعات اولیه ای که خبر حادثه مونیخ منتشر شد، این فاجعه را محکوم کردیم و ما به عنوان یکی از قربانیان ترور قابل درک و تحمل نیست که سکوت کنیم و مواضع خود را به روشنی اعلام کردیم.
قاسمی همچنین در مورد پرداختن رسانه ها به خصوص رسانه‌های منطقه به موضوع ادعایی ایرانی بودن شخص تیرانداز حادثه مونیخ و نپرداختن به اصل این ماجرا تصریح کرد: این یک جنگ روانی است که توسط رسانه های برخی کشورهای خاص که ما به آنها پدران واقعی القاعده، داعش و طالبان می گوئیم، صورت میگیرد و آنها میخواهند برای کمرنگ کردن پرونده سیاه خود به چنین اتهامات و سخنان بی اساسی تکیه کنند که البته هیچ کس این اتهامات را باور نخواهد کرد و وضعیت جامعه ایرانی در همه دنیا کاملا مشخص و روشن است و ایرانی ها جز بهترین اقشار در جوامع خارجی هستند.
چند ساعت بعد سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، از سوی رئیس پلیس مونیخ تأیید شد و وی هرگونه ارتباطی بین این فرد و جامعه ایرانیان مونیخ را رد کرد. به گزارش ایرنا، این مطلب در دیدار عبدالله نکونام، سرکنسول ایران و 'هوبرتوس آندرا»رئیس پلیس مونیخ و معاون عملیاتی وی بیان شده است.
سرکنسول ایران در مونیخ، که این خبر را اعلام کرد، افزود: گفت وگوها با رئیس پلیس مونیخ عمدتا شامل روایت پلیس از ابتدا تا انتهای ماجرا و اطلاعات فردی در خصوص عامل قتل ها و انگیزه های احتمالی بود.
وی تصریح کرد: عمده مطالب، خوشبختانه همان نکاتی است که رئیس پلیس مونیخ در کنفرانس مطبوعاتی خود نیز عنوان کرده و به هموطنان منتقل شده است.
از سوی دیگر به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "توماس اشتاین کراوس" دادستان کل مونیخ آلمان اعلام کرد که عامل تیراندازی شهرمونیخ جنایت خود را با الگو گرفتن از "آندرس برینگ بریویک" قاتل نروژی که 5 سال پیش 77 شهروند نروژی را به قتل رساند، انجام داد.
5 سال قبل یک شهروند نروژی دارای تمایلات ملی گرایانه راست افراطی با حمله مسلحانه به دو نقطه در نروژ 77 نفر را به قتل رساند؛ قاتل نروژی دارای تمایلات ضدمهاجران بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات