تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۶۸

عبرت كودتا در تركيه (بخش اول)

پایگاه بصیرت / سيدمسعود شهيدي
(روزنامه رسالت - 1395/04/31 - شماره 8713 - صفحه 1)

خبر کودتا ، ظرف چند ساعت و به سرعت در صدر اخبار رسانه هاي جهان قرار گرفت و حتي اخبار حادثه تروريستي فرانسه را تحت الشعاع خود قرار داد . آنچه در موضوع کودتا از همه مهمتر است و بايد بيش از همه به آن پرداخت ، نقش بي بديل مردم است . با آنکه کودتا در نيمه شب که مردم در خواب بودند صورت گرفت و اصلي ترين مراکز حکومتي در همان ساعات اوليه تسخير شد وکودتا گران بيانيه خود را از آنتن رسانه دولتي ترکيه خواندند وبا وجود اين که اينگونه اقدامات معمولا نشانه پيروزي کامل يک کودتا و بر سر کار آمدن حکومت نظاميان است ، اما اين بار ، حضور يکپارچه مردم در خيابانها ، ظرف چند ساعت ، صحنه را تغيير داد ، کودتاي نظامي تمام عيار را درهم شکست و توطئه دشمن را ناکام گذاشت . موفقيت هاي اوليه کودتاگران ترديدي باقي نمي گذارد که عوامل بيروني و دروني ، بسيارحساب‌شده ، هوشمندانه وهماهنگ و بر اساس طرح و برنامه دقيق و سنجيده وارد عمل شده و حکومت اردوغان را غافلگير کرده اند .

هرگز نبايد بيانات مسئولان آمريكايي را که خود را بي خبر معرفي مي‌کنند باور کرد . اين ، فقط يک اتفاق نيست که وزير خارجه سعودي در هنگام وقوع کودتا در آمريكا است و شوراي امنيت که بايد حافظ امنيت کشورها باشد در قبال کودتاي ترکيه سکوت مي کند ،اين فقط يک اتفاق نيست که کاخ سفيد ، هم پيمانهاي اروپايي ترکيه در ناتو ودولت هاي عرب آنها در منطقه و خبرگزاري هاي مهم عربي ، هماهنگ با يکديگر ، با حمايت تلويحي از کودتا گران ، دولت ترکيه را تحت فشار مي‌گذارند که کودتا گران را مجازات نکند . هرکس اطلاع حاصل کند رهبر کودتا ترکيه ، وابسته نظامي ترکيه در اسرائيل بوده است ، هويت کودتاگران را مي شناسد .

وقتي ژنرال السيسي رهبر کودتاي آمريكايي مصر ، به حمايت از کودتاي ترکيه بر مي خيزد و به جاي محکوم کردن کودتا ، دولت ترکيه را محکوم مي کند ، به خوبي مي‌توان تشخيص داد که چه دستهايي براي تحقق اين کودتا در کار بوده است . اما در مقابل جبهه جهاني کودتا و حمله غافلگير کننده آنها ، حضور يکپارچه مردم ، تمامي توطئه را نقش بر آب کرد . در حقيقت مردم با حضور به موقع در صحنه ، کشور خود را از افتادن در باتلاق دهها سال ديکتاتوري وابسته نجات دادند و اجازه ندادند بيگانه ، براي آنها تصميم بگيرد و عده اي خود فروخته را بر آنها حاکم کند . علل حضور پر رنگ مردم و علل حمايت آنها از دولت اردوغان را بايد شناخت تا در آينده بتوان از آن ها بهره برد.

مردم ترکيه از ابتدا به دولت اربکان و دولت اردوغان دلبستگي داشتند چراکه اين دولت ها پس هفتاد سال ،که اسلام درترکيه تحت ظلم و سرکوب بود ، دوباره پرچم اسلام را برافراشتند . پس از هفتاد سال که ، حجاب اسلامي در ترکيه ممنوع و زنان محجبه مورد تحقير و تهاجم بودند ، راه ورود زنان محجبه به دانشگاه ها و مجلس قانون‌گذاري و به صحنه هاي سياسي را هموار کرد ند .پس از هفتاد سال ، رؤساي جمهور و نخست وزيران و وزراي کابينه در کنار همسرانشان که حجاب کامل اسلامي داشتند در مراسم حضور يافتند و حجاب زنان ، چونان پرچم پيروزي اسلام ، بر فراز سرزمين ترکيه به اهتزاز در آمد و ملت مسلمان ترکيه و امت اسلامي را شادمان کرد . مردم ترکيه ، شيريني اين پيروزي بزرگ را هرگز از ياد نبرده است.

اردوغان ظرف پنج سال اخير خطاهاي بزرگي در منطقه مرتکب شد و در ائتلاف مشترک غربي ، عربي عبري عليه خط مقاومت و عليه حکومت قانوني سوريه که همسايه مسلمان او بود وارد عمل شد و به تروريست هاي سوريه کمک کرد . اين سياست غلط ، اعتراض امت اسلام ،اعتراض همسايگان ترکيه و اعتراض مردم ترکيه را به دنبال داشت و اين کشور را دچار ناامني هاي گسترده کرد . حکومت ترکيه پس از تحمل خسارت هاي سنگين و ارزيابي شکست هاي ميداني ، نهايتا به خطاي محاسباتي خود پي برد ، و اقدامات اوليه براي تغيير راهبرد گذشته را آغاز کرد . ظرف چند هفته اخير، اردوغان ، اصلي ترين راهبرد حکومت خود را که دشمني با حکومت سوريه بود تغيير داد و سخن از آشتي با بشار اسد به ميان آمد .

براي اولين بار در طول اين پنج سال ، ترکيه ، امنيت عراق و سوريه را مورد تأکيد قرار داد ، حاضر شد از روسيه که در جبهه ضد داعش قرار دارد عذر خواهي کند و روابط را با مسکو به حالت عادي بازگرداند .طبيعي است که اين اتفاقات ، براي قدرت هاي جهاني و هم پيمانهاي منطقه اي آنها ، نگران کننده است . دولت ترکيه اگر چه هنوز هم در محاسبات خود خطاهايي دارد ولي ظرف چند هفته گذشته گامهاي بزرگي در جهت اصلاح سياست خارجي خود برداشت . بدون شک اين گامهاي اوليه ، خشم متحدان سياسي اش را و شادي و رضايت مردم ترکيه را به دنبال داشت .

اين تغيير رويکرد ، ائتلاف غربي ، عبري ، عربي را به وحشت انداخت . براي آنها ، خارج شدن ترکيه از ائتلاف ضد سوري به معناي شکست کامل تروريستها ، و کابوسي وحشتناک و تهديد ي بالقوه و بزرگ است . آنقدر بزرگ که ، ريسک و هزينه هاي يک کودتاي تمام عيارعليه هم پيمان خود را بپذيرند . آمريكا قبل از اين ، شبيه اين سناريو را در مصر پياده کرده وبا يک کودتاي نظامي به آساني حکومت قانوني مرسي را با وجودي که با آنها نرد عشق و دوستي مي‌باخت ساقط کردند . پس توقع آنها براي تکرار اين پيروزي در ترکيه توقع نابه‌جايي نبوده و ناشي‌گري هم نکرده اند.

آنچه مورد غفلت آنها واقع شد ، شرايط مردم ترکيه و ، عواطف و احساسات مذهبي و سياسي آنها بود . مردم درطول هفتاد سال حکومت ژنرال ها ، تحقير و تخفيف عقائد ديني و آيين‌هاي مذهبي خود را ديدند ، ديکتاتوري و نظامي‌گري و سرکوب را چشيدند ، تبديل شدن ترکيه بزرگ و قطب جهان اسلام ، به نوکر و وابسته حقير قدرت هاي جهاني را ديدند و ديگر نمي خواستند ژنرال هاي لائيک و دست نشانده آمريكا ، در کشور آنها حاکم شوند . به ميدان آمدن حزب رفاه و حزب اعتدال و توسعه ، پاسخي به اين نياز ملت ترکيه بود و به همين جهت با استقبال مردم روبه‌رو شد . موفقيت هاي اقتصادي حزب اعتدال و توسعه نيز بر اين رضايت افزود .

اگرچه مردم ترکيه در طول اين پنج سال اخير ، به سياست خارجي اردوغان که به امنيت و اعتبار و رشد اقتصادي ترکيه لطمات زيادي وارد کرد اعتراض داشتند و به شکل هاي مختلف اعتراض خود را نشان دادند ولي در چند هفته اخير که بالاخره دولت ، دست به اصلاح سياست هاي غلط خود زد ، موجي از رضايت و شادماني سراسر کشور را فراگرفت ، اين تغيير ، آرزوي قلبي مردم و احزاب ترکيه و دوستداران و همسايگان ترکيه وخواسته امت اسلام بود . با اين تغيير ، زمينه آشتي ملي در ترکيه فراهم شد ، ديگر، دليل مهمي براي دو دستگي و پراکندگي باقي نماند . البته از سوي ديگرخشم عربستان آنچنان برانگيخته شد که وزير خارجه سعودي در آمريكا ، ترکيه را متهم به خيانت و تهديد به تجزيه کرد .

وقتي کودتا آغاز شد ، از همان ساعات اول ، براي مردم و احزاب ترکيه ،علت کودتا ، هدف کودتا و عوامل داخلي و خارجي کودتا عليرغم همه مخفي کاري ها معلوم بود . آنها کودتاي آمريكايي ديگري با برنامه ريزي مؤسسه جرج سوروس را از سر گذرانده و عوامل پشت پرده کودتا را مي شناختند . پس جاي تأمل نبود ، کسي ترديد نداشت . همه به سرعت به صحنه آمدند و جان خود را براي دفاع از آرمان ها و اعتقادات و آزادي و استقلال ترکيه بر کف دست گرفتند . همه احزابي که قبلا به خاطر سياست خارجي اردوغان ، با دولت اختلاف داشتند ظرف چند هفته اخير به دولت نزديک شده و حالا در مقابل کودتاگران بيانيه مشترک امضاءکردند . هيچ کودتايي نمي تواند در چنين حالتي و بر چنين مردمي پيروز شود . هيچ تهديدي و هيچ تحريمي و هيچ تطميعي نمي تواند ملتي را که بيدار شده و دشمن خود را شناخته، از راه خود باز دارد.

اين درسي است که بايد از کودتاي ترکيه آموخت و در همه صحنه هاي سياسي ، اقتصادي و اجتماعي به کار بست . آنها که هنوز هم فکر مي‌کنند با جلب رضايت آمريكا مشکلات حل مي شود وامنيت و آسايش حاصل مي شود بايد به کودتاي مصر و کودتاي ترکيه با دقت بيشتري نگاه کنند . کساني که گمان مي‌کنند مي‌توان روي حرف آمريكا حساب کرد و با او دوستي نمود، بايد از کودتاي مصر و کودتاي ترکيه عبرت بگيرند . هيچ دولت مستقلي نمي تواند بيش از دولتهاي مرسي و اردوغان اعتماد سازي کند و هرگز نمي تواند به اندازه دولت هاي مرسي و اردوغان به آمريكا و اسرائيل امتياز بدهد. ولي آمريكا به اين دولت ها هم رحم نکرد. آمريكا عاشق چشم و ابروي کسي و لبخند و ملاحت کسي و فصاحت و بلاغت کسي نمي شود.

آمريكا و اسرائيل خواستار منافع بيشتر اند ، هر دولتي منافع آنها را تأمين کند ، قهرمان صلح و مرد سال و برنده جايزه نوبل و شخصيت قرن معرفي مي شود و اگر قدمي خلاف خواسته آنها بردارد طرفدار تروريسم و ضد حقوق بشر و مخالف جامعه جهاني معرفي مي شود و کودتا و تحريم و تهديد به سراغش مي آيد . امت اسلام نمي تواند با ابر قدرتي که هدم اسلام و بردگي و عقب ماندگي مسلمانها را در دستور کار خود دارد و به کمتراز اين راضي نمي شود به صلح و دوستي برسد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=234836

ش.د9501365

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات