تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۰۵
نگاهي به سياست‌هاي جنگ‌طلبانه رژيم سعودي

سـرطاني به نام آل سـعود

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/05/02 ـ شماره 4091 ـ صفحه 15)

گروه سياسي: سياست‌هاي جنگ‌طلبانه رژيم سعودي ديگر براي جامعه جهاني رو شده است اما آن‌ها در عين بي‌خردي هنوز به بازي‌هاي کثيف رسانه‌اي خود عليه جمهوري اسلامي‌ايران ادامه مي‌دهند و سعي مي‌کنند که چهره ايران را در دنيا خراب کنند، اين در صورتي است که هرجا نام تروريسم مي‌آيد نام آل سعود نيز در کنارش به چشم مي‌خورد اما آن‌ها باز سعي مي‌کنند با پول باد آورده نفتي رسانه‌ها را بخرند و افکار عمومي‌دنيا را نسبت به ايران بد‌بين کنند، اين در حالي است که رد پاي عربستان در اکثر قريب به اتفاق وقايع تروريستي جهان به چشم مي‌خورد. جمعه گذشته دولت آمريکا 28 صفحه از گزارش سال 2002 کنگره در خصوص ارتباط احتمالي ميان دولت عربستان سعودي و هواپيماربايان حادثه 11 سپتامبر را منتشر کرد. در اين سند انواع کمک‌هاي عربستان سعودي به هواپيماربايان، از جمله کمک در يافتن مدرسه خلباني و حمايت مالي هنگام ورود به آمريکا جزء به جزء ذکر شده است. بسياري از يافته‌هاي اين گزارش تأييد نهايي نشده‌اند؛ زيرا چند مأمور سعودي که نامشان در آن قيد شده است حاضر به همکاري نيستند. اما نکته اينجاست که با وجود عبارت‌هاي روشن و صريح اين گزارش درباره نقش عربستان در اين حملات، رسانه‌ها و لابي‌هاي وابسته به جيب سعودي‌ها کماکان منکر نقش رياض هستند. چندين جريده که با پول دستگاه عريض و طويل تبليغاتي عربستان سعودي فعاليت مي‌کنند، در بوق و کرنا کرده‌اند که اين سند به روشني نشان مي‌دهد عربستان در حملات 11 سپتامبر دست نداشته است.

يکي از مطلب‌نويسان العربيه به نام «ترکي الدخيل» در بخشي با عنواني عجيب به نام «جاده 11 سپتامبر از تهران شروع شد»، در تلاشي مذبوحانه ادعا کرد اين سند بايد در خصوص نقش تهران پرسش‌هايي ايجاد کند. اين در حالي است که در اين گزارش 28 صفحه‌اي نامي ‌از ايران برده نشده است اما سعودي‌ها از هيچ تلاشي براي بدنام کردن نام ايران فرو‌گذاري نمي‌کنند. شايد دليل اين امر اين باشد که آل سعود مي‌داند در باتلاق گير کرده است و فقط دارد دست و پا مي‌زند عادل جبير – وزير خارجه 54 ساله رژيم سعودي – در ماه گذشته مواضع سخت و ديوانه‌واري را عليه جمهوري اسلامي‌ايران اتخاذ کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جبير در مصاحبه اخير خود با شبکه سعودي العربيه در اظهاراتي گستاخانه مدعي شد: فرقه‌گرايي در سال 1979 (انقلاب اسلامي‌ايران) به دست آيت‌الله خميني به منطقه خاورميانه آورده شد. اين در حالي است که در خاورميانه همگان انقلاب اسلامي را به عنوان سرآغاز وحدت مي‌‌دانند به طوريکه جمهوري اسلامي ايران بدون در نظر گرفتن مذهب، به دنبال دفاع از حقوق مسلمانان و مستضعفان جهان است. که نمونه بارز آن دفاع ايران از مردم فلسطين است. وي در ادامه با حالت استيصال مدعي شد: ايران حزب‌الله را که نخستين سازمان فرقه‌گرايي و تروريستي در منطقه بود به وجود آورد. تهران پيوسته به کشورهاي حوزه خليج (فارس) تجاوز مي‌کند و عليه آنان اقدامات خصمانه انجام مي‌دهد. وي در ادامه سخنان بي‌اساس خود ادعا کرد: ما از حسن روحاني سياست اعتدالي را احساس نکرديم؛ بلکه سلسله اقدامات خصمانه عليه‌ خودمان را شاهد بوديم. عراق همينک به واسطه تروريسم، مداخلات ايران و فرقه‌گرايي و اوضاع اقتصادي، از بحران شديدي رنج مي‌برد. اين درحالي است که وحشي‌گري آل سعود بر کسي پوشيده نيست و در خاورميانه همگان سعودي‌ها را به عنوان وحشي‌هاي کودک‌کش مي‌شناسند.

وزير خارجه رژيم سعودي روز سه‌شنبه هفته گذشته نيز در يک کنفرانس خبري مواضع جنون آميز خود عليه ايران را اين گونه بيان کرد: موضع ما در مورد ايران تغييري نکرده است. تهران همچنان در امور داخلي کشورهاي منطقه دخالت مي‌کند و سعي در صدور انقلاب خود دارد. ايران از تروريسم حمايت مي‌کند و ثبات منطقه را به خطر انداخته است. اگر ايران مي‌خواهد با کشورهاي منطقه روابط عادي داشته باشد، بايد اصل صدور انقلاب را که در قانون اساسي‌اش وجود دارد کنار بگذارد، به اصول حسن همجواري و دخالت نکردن در امور ديگر کشور‌ها احترام بگذارد و به شهروندان کشورهاي منطقه نگاه طايفه‌گرايانه نداشته باشد. اين شهروندان متعلق به کشور‌هايشان هستند و هيچ تعلقي به ايران ندارند. جبير در ادامه ادعاهاي مضحک و خصمانه خود مدعي شد :ايران همچنين بايد از قاچاق سلاح و مواد مخدر دست بردارد. در اين صورت، هيچ مانعي براي برقراري رابطه دوستانه ميان ايران و کشورهاي منطقه وجود ندارد. ايران از زمان انقلاب، در برابر کشورهاي منطقه راه و رسم خصمانه داشته و به دنبال فتنه طايفه‌اي بوده است. ايران از تروريسم حمايت کرده و ديپلمات‌ها را به قتل رسانده و در قاچاق سلاح دست داشته است.

تهران شبه نظاميان را آموزش داده و از آن‌ها حمايت مي‌کند و امنيت منطقه را به مخاطره انداخته است. در واقع همه دشمني‌ها از سوي ايران بوده است و کشورهاي منطقه رفتار خصمانه‌اي نداشته‌اند! ايران بايد رفتار خود را که از 35 سال قبل داشته تغيير دهد. پيشتر نيز وزير خارجه رژيم سعودي در 12 تيرماه همزمان با پيشروي‌هاي نيروهاي مردمي‌عراق (حشد الشعبي)- زماني که احساس کرد همپيمانان داعشي رياض در حال نابودي هستند در اظهاراتي گستاخانه مدعي شد: نيروهاي بسيج مردمي‌عراق وابسته به اين کشور نبوده و ايران است که اين شبه‌نظاميان فرقه‌گرا را فرماندهي مي‌کند. وي با بيان اينکه در عمليات آزادسازي فلوجه اين نيروها برخي خطوط را زير پا گذاشتند، گفت: ما معتقديم که اين شبه نظاميان بايد منحل شوند. جبير مدعي شد: ايران قصد دارد لبنان را در وضعيت بي‌ثباتي نگه دارد تا به نفع «حزب‌الله»، همپيمان استراتژيک خود تمام شود؛ حزب‌اللهي که مانع انتخاب رئيس جمهور لبنان مي‌شود. اين نخستين باري نبود که جبير ايران را به دخالت در لبنان متهم مي‌کرد.

در هشتم تيرماه جاري و پس از بالا گرفتن موضوع انتخاب رييس جمهور جديد در لبنان، وزير خارجه رژيم سعودي در کنفرانسي خبري با همتاي فرانسوي خود در پاريس اظهارات گستاخانه خود عليه ايران را چنين مطرح کرد: اقدامات حزب‌الله به نفع لبنان نيست، بلکه به نفع ايران است. وي مدعي شد: همه جهان مي‌داند ايران براي قاچاق مواد منفجره به کشورهاي حاشيه خليج (فارس) و قاچاق سلاح به يمن تلاش مي‌کند. همه جهان از مداخله‌هاي ايران در عراق و سوريه آگاهي دارند. البته انگار وزير متوهم سعودي فراموش کرده که عربستان به يمن تجاوز کرده و ايران فقط به مردم مظلوم يمن کمک کرده است. وزير امورخارجه عربستان در ادامه لفاظي‌هاي خود گفت: اگر ايران مي‌خواهد روابط طبيعي با کشورهاي همسايه داشته باشد بايد به دو اصل حسن همجواري و خودداري از مداخله در امور داخلي کشورها پايبند باشد. ايران بايد تلاش براي صدور انقلاب را که در قانون اساسي اين کشور آماده است، کنار بگذارد. ايران براي فتنه‌انگيزي طايفه‌اي در منطقه تلاش مي‌کند. در اين مورد نيز مي‌توان به اين نتيجه رسيد که موج انقلاب اسلامي به عربستان نيز نزديک شده است و آل سعود از اين موضوع وحشت دارد. مواضع ضد ايراني عادل جبير در ماه گذشته، نشان دهنده اوج شکست رژيم سعودي در تقابل با سياست‌هاي منطقه‌اي تهران است به طوري که وزير خارجه اين رژيم نتوانست اين شکست تحقيرآميز را تاب بياورد و از هر فرصتي در مجامع بين المللي براي عقده‌گشايي از ايران استفاده مي‌کند.

ريشه سخنان گستاخانه عادل جبير را بايد در سياست‌هاي پراشتباه و شکست خورده رژيم سعودي در خاورميانه جستجو کرد. پيروزي‌هاي متعدد نيروهاي مردمي‌عراق عليه داعش ( که از حمايت رژيم سعودي برخوردار است) شکست مفتضحانه رياض در براندازي حکومت اسد علي‌رغم هزينه‌هاي پشتيباني سنگين مالي و تسليحاتي از تروريست‌ها و در نهايت پاي در گل مانده اين رژيم در جنگ عليه مردم بي‌دفاع يمن، همه و همه خشم رژيم سعودي را برانگيخته و سبب شده جبير به عنوان رييس دستگاه ديپلماسي اين رژيم بي‌محابا به جمهوري اسلامي‌ايران حمله کند. «عادل جبير،» اخيرا در گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني يورونيوز درباره مواضع عربستان در قبال تحولات مختلف جهان مدعي شد: «شاهد فقدان هدايت (در منطقه) بوديم. بنابراين با متحدانمان همکاري و براي حفاظت از منافع مان مداخله کرديم. يک گروه شبه نظامي‌ تندروي متحد ايران و حزب‌الله مي‌خواست کنترل يمن را در دست بگيرد و مي‌توانست از موشک‌هاي بالستيک و نيروي هوايي برخوردار و به تهديدي مستقيم براي عربستان و کشورهاي حاشيه خليج (فارس) تبديل شود. کسي بايد کاري مي‌کرد. در نتيجه ما مداخله کرديم.» ترس آل‌سعود از ايران در اين چند جمله وزير سعودي کاملا واضح است و نشان مي‌دهد که آل سعود به مثابه سگ‌هاي هار زخمي شده است که به همه حمله مي‌کند. وي در ادامه، ادعاهاي بي‌اساس ديگري را مطرح کرد: در مورد ايران بايد بگويم ديگر نمي‌توانيم سي و پنج سال تهاجم اين کشور را در مقابل پادشاهي عربستان و متحدان آن تحمل کنيم.

در سوريه نيز به دنبال تغيير نظام هستيم.» وزير امور خارجه عربستان درباره توافق هسته اي با ايران و ارزيابي او پس از گذشت يکسال از امضاي آن نيز ادعا کرد: «گفته ايم که هر توافقي که مانع از دسترسي ايران به سلاح هسته اي شود، سازوکار بازرسي قوي و سرزده را داشته باشد، بندهايي براي بازگردان تحريم‌ها در صورت اقدام ايران در نقض مفاد توافق را داشته باشد، مورد استقبال ماست. البته آل‌سعود نگران نيست بلکه وحشت دارد زيرا با توافق هسته‌اي هر روز به قدرت ايران اضافه و آل سعود به سقوط نزديک‌تر مي‌شود. وي در ادامه ادعاهاي بي‌اساسش افزود: «چيزي که مايه نگراني ما بود و هنوز نيز از بابت آن نگرانيم، مربوط به منابع مالي است که ايران به آن دسترسي خواهد يافت. آنچه مي‌بينيم اين است که ايران از طريق حمايت از حزب‌الله در لبنان، سوريه، عراق و با تلاش براي رساندن سلاح به يمن همچنان در اقدامات خصمانه دخالت دارد. در نتيجه همواره از خود مي‌پرسيم آيا رفتار ايران تغيير کرده است؟ اما در واقع اين را نمي‌بينيم.» اما جبير در حالي چنين ادعايي مي‌کند که کشورش بدون شک جزو جنگ‌طلب‌ترين کشورهاي دنيا است.

اغراق نيست که بگوييم رژيم سعودي غده سرطاني دنياي اسلام است که حيات خود را در آتش جنگ و تفرقه ميان کشورهاي منطقه مي‌بيند. عربستان ثابت کرده است که براي پيشبرد سياست‌هاي جنگي خود از هيچ جنايتي ابايي ندارد. سعودي‌ها آتش جنگ را در يمن روشن نگاه مي‌دارند و وقيحانه حمايت خود را از معارضان سوري نشان مي‌دهند، آن‌ها حتي پاي خود را فراتر از اين‌ها گذاشته‌اند و به تازگي دست دوستي به سمت رژيم صهيونيستي دراز کرده‌اند. عربستان بقاي خود را در تشويش منطقه مي‌بيند و بر همين اساس از هر جنگي استقبال مي‌کند با اين همه، رژيم سعودي خود بهتر مي‌داند که فرافکني‌هاي اين رژيم در عرصه بين‌الملل ره به جايي نخواهد برد و رياض در نهايت بايد در برابر سياست‌هاي ايران در منطقه سر تعظيم فرود آورد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=251994

ش.د9501403

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات