تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۲۲
ان‌الله يدافع عن الذين آمنوا...

واکنش هاشمی به صدرنشینی

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی
(روزنامه آرمان - 1394/12/11 - شماره 2989 - صفحه 3)

هنگامي كه امام خميني در ۱۲بهمن۱۳۵۷ در هواپيما به سوي ايران حركت مي‌كردند خبرنگاری خارجي از ايشان پرسيد چه احساسي داريد؟ امام خميني پاسخ دادند: «هيچ» مرحوم حبيب‌ا... عسگراولادي اين موضوع را چنين تعريف كرده بود: «خبرنگاري از امام خميني پرسيد: «شما به عنوان مقتدرترين انسان در حال وارد شدن به ايران هستيد، لطفا بگوييد چه احساسي داريد؟» امام فرمودند: «هيچ». اين خبرنگار خيال كرد كه يا حرفش را نتوانسته است برساند يا بد ترجمه كرده يا امام متوجه نشده‌اند سوالش چه بوده، براي همين مجددا پرسيد: «شما در طول تاريخ ايران به عنوان مقتدرترين انسان در حال وارد شدن به ايران هستيد، از اين ورود مقتدرانه چه احساسي داريد؟» وقتي كه ترجمه كردند امام خميني فرمودند: «هيچي» و آهسته ادامه دادند: «الا ان اقيم حقا و ابطل باطلا؛ مگر اينكه حقي را استوار كنم و باطل را سرنگون سازم.»

اين «هيچ» اما فقط يك «هيچ» نبود بلكه در دل خود رازهايي داشت كه نتيجه آن ايراني آرام و سربلند شد. پر بيراه نيست اگر اذعان شود انسان‌هاي بزرگ همواره از كوچك‌ترين‌ها، بزرگ‌ترين‌ها را مي‌سازند و حماسه خلق مي‌كنند و در طول تاريخ بعد از انقلاب هم شخصيت‌هايي بودند كه با تلاش خود در راستاي خواست ملت آنچه را پديد آوردند كه در تاريخ افتخارات كشور ثبت شد. از جمله اين حماسه‌سازان، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني است كه همواره سعي كرده بر خطي حركت كند كه امام خميني(ره) بر آن اساس تحولات بزرگي آفريد چنانكه ديروز هم حجت‌الاسلام مسيح مهاجري مكالمه خود با آيت‌ا... هاشمي را اينگونه منتشر كرد: «از آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني پرسيدم حالاكه راي اول مجلس خبرگان رهبري (نه تنها در استان تهران بلكه در مقياس كشوري) به شما اختصاص يافته، فكر مي‌كنيد با مخالفانتان و كساني كه براي راي نياوردن يا كاهش يافتن آرای مردم به شما در اين انتخابات هر كاري كه از دستشان بر مي‌آمد عليه شما انجام دادند چه برخوردي بايد كرد؟

گفت: رقابت‌ها تمام شده و اكنون دوران همكاري براي خدمت به مردم و اعتلاي كشور و نظام و پيشبرد آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است. پرسيدم: يكي از علماي قم بعد از آنكه نام شما را در صدر ليست راي‌آوردگان مجلس خبرگان رهبري ديد، با ارسال يك پيامك از من خواست اين دو آيه قرآني را براي شما بخوانم: «سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار» (سوره رعد آيه ۳۴) و «واصبر وما صبرك الابا... و لاتحزن عليهم ولاتك في ضيق ممايمكرون» (سوره نحل آيه ۱۲۷)، به ايشان از قول شما چه بگويم؟ گفت: «ان‌ا... يدافع عن الذين آمنوا... » (سوره حج آيه ۳۸)»

رازهاي يك «هيچ» هاشمي

اين پاسخ هاشمي را شايد بتوان در سطح ديگري همتراز با پاسخ «هيچ» امام(ره) مورد ارزيابي قرار داد. براي هاشمي سال‌هاست كه تهمت و افترا و ناجوانمردي‌هايي كه در حق خود وخانواده‌اش روا مي‌شود معنايي ندارد و لازم نمي‌بيند به آنها پاسخ دهد چرا كه مي‌داند منبع اين بي‌اخلاقي‌ها در چند كلمه خلاصه مي‌شود: «حسادت و انتقام از گذشته.» هاشمي براي اين تهمت‌زنندگان دعا مي‌كند كه به راه درست هدایت شوند و سعي دارد اقدامات آنها را در تصميماتش دخيل نكند چنانكه پس از اوج گرفتن بي‌اخلاقي‌ها در آستانه انتخابات در بيانيه‌اي نوشت: «با توكل بر خداي لايزال، اعتقاد به مباني اسلام، تاكيد بر اصول اسلامي، تعاليم اهل بيت(ع) و با اعتماد كامل به صداقت انتخاب افكار عمومي، پس از سال‌ها مسئوليت‌هاي انتخابي و انتصابي، يك بار ديگر و شايد آخرين بار، خود را در معرض آراي شما مردم بزرگوار مي‌گذارم تا هم وزن عملكرد و هم ميزان درستي و نادرستي مواضع خود را در ترازوي انديشه‌هاي عام بسنجم و هم اگر راي لازم و قانوني را براي ورود به مجلس خبرگان رهبري به دست آوردم، براساس تكاليفي كه قانون اساسي به صراحت از نمايندگان اين مجلس خواسته، انجام وظيفه نمايم.»

او در اين بيانيه هم از بي‌اخلاقي‌ها گلايه نكرد و حتي به اندازه‌اي به عملكرد خود اطمينان داشت كه تاكيد كرد در انتخابات شركت كرده است تا هم وزن عملكرد و هم ميزان درستي و نادرستي مواضع خودش را در ترازوي انديشه‌هاي عام بسنجد. او تنها شخصيتي در كشور است كه ۱۲ بار خود رادر معرض راي مردم قرار داده است و شايد تنها شخصيتي باشد كه سال‌ها مورد هجمه انقلاب نديده‌ها و حسودان قرار داشته اما هاشمي از امام آموخت كه تحقق خواست «مردم» مهم‌ترين هدف براي او باشد و پاسخ به مخالفان و هجمه گران را به خدا واگذار كند.

تحقق وعده الهي

پاسخ صبوري هاشمي در ۷ اسفند به او داده شد و خداوند طبق وعده حمايت از مظلومان در ۷ اسفند او را سربلند كرد و در حالي كه جامعه مدرسين حاضر به حمايت از او نشد اما آيت‌ا... هاشمى با كسب ۲میلیون و ۳۰۱هزار و ۴۰۹راى، بيشترين راى تمام ادوار انتخابات خبرگان رهبرى را به دست آورد. او پس از پيروزي در انتخابات روز گذشته توئيتي اينچنين گذاشت: «مردم از روحانيتي كه حق نگويد، رو بر مي‌گردانند.» اين جمله معناي ساده و قابل دركي داشت. هاشمي مي‌خواست بگويد كه نبايد هدف اصلي كه مورد تاكيد امام راحل بود به فراموشي سپرده شود و همه به ويژه قشر روحانيت بايد در اين مسير گام بردارند. هاشمي مانند بسياري از شخصيت‌هاي كشور مي‌داند كه شأن و جايگاه روحانيت بالاتر از همراه شدن با جريانات سياسي و مبارزات اينچنيني است و آنچه بايد در راستاي كار و رفتار روحانيت قرار گيرد هدايت جامعه به سمت خوبي‌ها و دور كردن آن از بداخلاقي‌ها در حوزه‌هاي مختلف است.

هاشمي مي‌دانست وقتي انگ انگليسي بودن به او مي‌زنند همين مردم هستند كه ۷ اسفند پاسخ در خوري به آنها خواهند داد و به واقع پاسخ دندان شكني به مخالفان وهجمه گران دادند. هاشمي صبور است چون مي‌داند در مسير خواست مردم حركت مي‌كند، هاشمي خوشحال است چون بارها روسياه شدن تندروها را ديده است و مهم‌تر از آن لمس كرده كه چگونه تندباد تندروها سبب افزايش محبوبيت او شده است. هاشمي پيروز است چون همراه مطمئني به نام سيدحسن خميني و روحاني را دارد و مي‌داند كه صبوري خود و يادگار امام در مقابل ردصلاحيت بود كه امروز سبب سربلندي آنها و راي آوردن ليستي شده كه مورد حمايت آنها بوده است.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/145545

ش.د9405727

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات