تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۲۵
محمد اشرفي اصفهاني در گفت‌وگو با آرمان:

ماجراي «جريان انگليسي» نقشه نخ نما شده است

مقدمه: ناقوس مهم‌ترين انتخابات مجلس تاريخ انقلاب به صدا درآمده است. اين را مي‌توان از نجواهاي سياستمداران و التهاب رسانه‌هاي گروهي به خوبي متوجه شد. مردم ايران روز جمعه هفتم اسفندماه براي هميشه تكليف اين مساله را مشخص خواهند كرد. به همين دليل و براي تحليل و بررسي نقش مردم در انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي با حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني فرزند شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي اصفهاني گفت‌وگو كرديم. اشرفي اصفهاني معتقد است: « تجربه تاريخي نشان داده قهر با صندوق‌هاي رأي سبب سرخوردگي و شكست جريان معتدل سياسي شده و زمينه‌ساز ظهور و بروز تندروها در فضاي سياسي كشور شده است. در مساله برجام ۸۵ نماينده با تصويب برجام در مجلس مخالف بودند. نكته جالب اينكه اغلب اين۸۵نفر براي انتخابات مجلس دهم تاييد شدند و در رقابت‌هاي انتخاباتي حضور دارند. مردم بايد از نمايندگاني در انتخابات حمايت كنند تا در آينده برجام ۲در داخل كشور اتفاق بيفتد. به نظر من مردم فهيم ايران در روز جمعه هفتم اسفندماه تكليف تندروهاي سياسي را براي هميشه مشخص خواهند كرد». در ادامه متن گفت‌وگوي «آرمان» با حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني را می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / احسان انصاري
(روزنامه آرمان - 1394/12/06 - شماره 2985 - صفحه 7)

* نظر شما درباره انتخابات چيست؟كيفيت حضور گروه‌هاي سياسي را در انتخابات مجلس چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** روز جمعه هفتم اسفندماه دو انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد كه هر دو انتخابات از اهميت خاصي برخوردار است. در شرايط كنوني كشور با چالش‌ها و فرصت‌هاي زيادي روبه رو است وممكن است در آينده اتفاقاتي براي كشور رخ بدهد كه نيازمند تصميم‌گيري مجلس خبرگان باشد. به همين دليل انتخابات مجلس خبرگان از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. نكته ديگر اينكه مجلس خبرگان آينده هشت سال طول خواهد كشيد. به همين دليل بايد براي روزهاي سخت از هم‌اكنون برنامه‌ريزي كرد وتلاش كرد افراد مجتهد، آگاه به مسائل زمان، دورانديش و متعهد را براي اين مجلس انتخاب كرد. با اين وجود بنده نسبت به رد صلاحيت‌هاي صورت‌گرفته در اين زمينه گلايه دارم و معتقدم مي‌توانستند با سعه صدر بيشتري زمينه حضور افراد شايسته‌تري را در انتخابات مهيا كنند.

برخي از افرادي كه اجتهاد آنها در دوره‌هاي گذشته مجلس خبرگان احراز گرديده و در مجلس حضور داشته‌اند در دوره اخير به دليل اثبات نشدن اجتهادشان اجازه حضور در صحنه انتخابات را پيدا نكردند. آيت ا... جنتي دبير شوراي نگهبان در يكي از مصاحبه‌هاي خود به صراحت عنوان كردند که اگر افرادي در دوره‌هاي قبل عضو مجلس خبرگان بوده‌اند و در گذشته اجتهادشان اثبات شده ديگر نيازي به اثبات اجتهاد ندارند. با اين وجود اين اتفاق در دوره اخير مجلس خبرگان رخ نداد و برخي افراد كه شرايط مناسبي براي حضور در انتخابات خبرگان داشتند ردصلاحيت شدند. به نظر من مهم‌ترين شخصيتي كه در انتخابات خبرگان صلاحيتشان احراز نگرديد يادگار حضرت امام (ره) آيت‌ا... سيد حسن خميني بودند كه اين اقدام جاي تامل بيشتري دارد.

* از زماني كه به شما اعلام شد صلاحيت شما احراز نگرديد تا لحظه آخر كه شائبه‌هايي براي تاييد شما به وجود آمده بود چه اتفاقاتي رخ داد؟شما در اين زمينه با چه كساني مشورت و رايزني كرديد؟

** بنده قصد ندارم اين مساله را به صورت كامل تشريح كنم. به همين دليل وارد اين موضوع نمي‌شوم و بيان اين توضيحات را به بعد از برگزاري انتخابات موكول مي‌كنم. در اين زمينه بنده با برخي از بزرگان نيز مشورت كردم و همگي به اتفاق معتقد بودند كه بهتر است اين مسائل پس از برگزاري انتخابات بيان شود. بنده در نخستين دوره مجلس خبرگان حضور داشتم و در آن مقطع زماني و پس از شهادت آيت‌ا... اشرفي اصفهاني چند تن از علماي بزرگ قم مانند آيت‌ا... فاضل لنكراني (ره)، آيت‌ا... مشكيني (ره)، آيت‌ا... ابوالفضل خوانساري وآيت‌ا... عبدالجواد جبل عاملي اجتهاد بنده را براي ورود به مجلس خبرگان تاييد كردند.

در دوره اخير نيز پس از اينكه خبر عدم احرازم را شنيدم مدارك و اسناد گذشته را خدمت آيت‌ا... مومن و همچنين با يك واسطه براي آيت‌ا... محمد يزدي ارسال كردم. دليل اصلي حضور بنده در انتخابات خبرگان زنده كردن نام شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي اصفهاني به عنوان يكي از استوانه‌هاي نظام براي نسل جديد و جوانان جامعه بود. متاسفانه نسل دوم وسوم انقلاب اطلاعات كمي درباره زندگي و شيوه تفكر شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي اصفهاني دارند. شهيد اشرفي اصفهاني از جمله افرادي بودند كه خون دل‌هاي زيادي براي مرجعيت حضرت امام (ره) خوردند و تلاش زيادي در جهت برپا كردن نهضت حضرت امام (ره) در منطقه غرب كشور و به‌ويژه كرمانشاه كردند.

* آيا شما درباره عدم احراز صلاحيت‌تان با رئيس مجمع تشخيص هم مشورت كرديد؟

** بله، بنده با ايشان مشورت كردم. در دوره قبلي انتخابات درباره وضعيت بنده به شوراي نگهبان نامه نوشتند و در نامه خود تقاضاي تجديد نظر درباره من داشتند. در دوره اخير ايشان قبل از انتخابات به بنده توصيه كردند كه حتمأ در هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي شركت كنم. پس از ردصلاحيتم نيز با ايشان مشورت داشتم. با اين وجود قصد نداشتم ايشان را به زحمت بيندازم. بنده با آيت‌ا... جنتي و آيت‌ا... محمد يزدي بيش از پنجاه سال آشنايي دارم و اين دو بزرگوار به خوبي من را مي‌شناسند و با مواضع و دغدغه‌هاي من آشنا هستند.

* شما از اين آشنايي پنجاه ساله براي رايزني درباره مساله صلاحيت‌تان استفاده نكرديد؟

** بنده قبل از ثبت نام در انتخابات چندين بار تلاش كردم از دفتر آقاي جنتي وقت ملاقات بگيرم و با ايشان درباره ثبت نام در انتخابات صحبت و مشورت كنم. با اين وجود اين تلاش‌ها بي‌نتيجه بود و به بنده وقت ملاقات داده نشد و به ما اعلام كردند تا پس از برگزاري انتخابات ايشان هيچ ملاقاتي نخواهند داشت. با اين وجود بنده در قم با آيت‌ا... مقتدايي ملاقات كردم و قرار شد ايشان در اين باره با آيت‌ا... محمد يزدي ديدار و گفت‌وگو كنند كه در نهايت نيز ايشان موفق به اين ملاقات نشدند. من حتي با آقاي علي جنتي فرزند آيت‌ا... جنتي و وزير فرهنگ و ارشاد كه از دوستان قديمي بنده است نيز تماس گرفتم و خواستم كه زمينه ديدار با آيت‌ا... جنتي را براي من فراهم كند. با اين وجود ايشان عنوان كردند كه آيت‌ا... جنتي در دوران انتخابات ملاقات انجام نمي‌دهند و اگر ملاقات هم كنند بنده شرايط و توانايي برگزاري اين ملاقات را ندارم.

* از طرف شوراي نگهبان براي شما دعوت نامه‌اي جهت شركت در امتحان خبرگان ارسال شد؟

** خير، هيچ نامه‌اي در اين زمينه به دست بنده نرسيد. شوراي نگهبان براي كساني كه بايد در امتحان شركت مي‌كردند نامه ارسال مي‌كرد. با اين وجود هيچ نامه و دعوت نامه‌اي براي من ارسال نشد و بنده به صورت مستقيم براي حضور در انتخابات خبرگان رد صلاحيت شدم. درباره ثبت نام بنده در انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز بايد عنوان كنم به همراه بنده نزديك به ۵۰۰ روحاني ديگر كه اغلب آنها استاد دانشگاه، امام جماعت و همچنين امام جمعه بودند احراز صلاحيت نشدند. نكته قابل تامل در ردصلاحيت اين افراد اين بود كه اغلب اين افراد براساس بند يك ماده ۲۸ ردصلاحيت شدند. سوال بنده اين است كه چطور ممكن است شخصي كه امام جماعت يا امام جمعه بوده و از مراجع تقليد اجازه اخذ امور «حسبيه» را داشته التزام عملي به جمهوري اسلامي ندارد.

عمامه من را آيت‌ا... بروجردي در قم بر سر بنده قرار داده است. ايشان در جايي عنوان كرده بودند تمايل دارم آقازاده آقاي اشرفي اصفهاني را خودم معمم كنم. دليل اين مساله نيز اين بود كه پدر بنده شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي اصفهاني از شاگرادان و مريدان خاص آيت‌ا... بروجردي بودند و به همين دليل آيت‌ا... بروجردي تمايل داشتند بنده را معمم كنند. چند روز مانده به ماه مبارك رمضان ما خدمت آيت‌ا... بروجردي رسيديم و ايشان هنگامي كه عمامه را بر سر بنده گذاشتند آيه شريفه«و لباس التقوا و ذلك خير» را قرائت كردند كه داراي حكمت و تفكر است. بنده حاضر هستم در زمينه عدم احرازصلاحيت روحانيون در انتخابات با آيت‌ا... جنتي يا آيت‌ا... يزدي مناظره تلويزيوني داشته باشم.

* برخي مدعي شده‌اند جرياني موسوم به «جريان انگليسي» تلاش كرده درانتخابات دخالت كند. ارزيابي شما از ادعاي مطرح شده توسط اين افراد چيست؟

** اين يك ادعا و طنز تلخي است كه جريان‌هاي سياسي داخل كشور تلاش كنند مدل‌هاي شبكه‌هاي غربي و به‌ويژه بي‌بي سي را در كشور اجرا كنند. كساني كه چنين مسائلي را مطرح مي‌كنند به فهم و شعور ملت ايران و مسئولان نظام توهين مي‌كنند. به نظر من «كف گير تندروها به ته ديگ رسيده» و به همين دليل تلاش مي‌كنند با فرار به جلو چهره‌هاي محبوب انتخاباتي را تخريب كنند. ماجراي جريان انگليسي يك نقشه نخ نما شده انتخاباتي براي جلب آراي بيشتر است. خوشبختانه ملت ايران از آگاهي و بينش قوي برخوردار هستند و به خوبي متوجه هستند كه بايد چه كساني را براي مجالس خبرگان و شوراي اسلامي انتخاب كنند.

برخي از افرادي كه در گذشته در مجلس خبرگان حضور داشتند و در شرايط كنوني نيز كانديدای مجلس خبرگان هستند چندان اعتباري براي آراي مردم قائل نيستند و به صراحت عنوان مي‌كنند. اين در حالي است كه حضرت امام (ره) مردم را ولي نعمت انقلاب و نظام مي‌دانستند و نظر مردم را بر هرچيز مقدم مي‌شمردند. البته كساني كه چنين مسائلي را مطرح مي‌كنند كساني هستند كه در ابتداي انقلاب و در مبارزات انقلابي مردم حضور نداشتند اما در شرايط كنوني خود را مدافع منافع انقلاب و نظام معرفي مي‌كنند. تاكيد حضرت امام (ره) همواره به جمهوري اسلامي بود.

* شما به مردم پيشنهاد مي‌كنيد به چه كساني در انتخابات خبرگان رأي بدهند؟

** مردم بايد به افراد معتدل و متعهد رأي بدهند و اجازه ندهند تندروها كه داراي افكار افراطي هستند در مجلس حضور داشته باشند. در شرايط كنوني اميد مردم به بزرگان و مواضع اعتدالي و اصولي ايشان است. مردم كشور نيز در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲به ديدگاه‌هاي متعادل رأي مثبت دادند و اين ديدگاه را براي مديريت كشور مناسب‌تر تلقي كردند. به صورت طبيعي اين ديدگاه مي‌تواند در مجلس خبرگان رهبري نيز تاثيرگذار باشد و براي آينده كشور افق‌هاي جديدتري را ترسيم كند. در شرايط كنوني مطالبات مردم بيشتر در اين نوع ديدگاه و تفكر تعريف مي‌شود و به همين دليل اين تفكر پيروز انتخابات خبرگان خواهد بود. نكته ديگر درباره مجلس خبرگان اين است كه ما نبايد مساله را بدون دليل منطقي پيچيده كنيم.

در يك فضاي دموكراتيك همه جريان‌هاي سياسي بايد ديدگاه‌هاي خود را براي افكار عمومي تشريح كنند و سپس مردم با شنيدن همه نظرات بهترين نظر را انتخاب مي‌كنند. با پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري جريان‌هاي شكست خورده در انتخابات تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي به دست گرفتن نهادهاي موازي دولت آغاز كرده‌اند. نكته ديگر اينكه پيروزي شكست خوردگان انتخابات رياست‌جمهوري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و همچنين خبرگان رهبري مي‌تواند تاحدود زيادي التيامي بر زخم‌هاي اين جريان باشد. به همين دلیل جريان سياسي معتدل بايد تلاش كند با همه پتانسيل و امكانات خود در انتخابات مجلس خبرگان و همچنين مجلس شوراي اسلامي شركت كند.

وجود طيف‌هاي مختلف فكري و چندصدايي در مجلس خبرگان رهبري مي‌تواند سبب طراوت و نشاط سياسي شده و تصميم‌گيري‌ها را دقيق‌تر و عقلاني‌تر كند. پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ جريان اعتدال و ميانه‌رو اهميت بيشتري نسبت به گذشته پيدا كرده است. در دو سال گذشته نيز تاحدودي عقلاي جريان‌هاي سياسي به سمت اعتدال و ميانه روي كشيده شده‌اند و از افراط و تفريط خودداري مي‌كنند. اگر طيف فكري ميانه‌روها در انتخابات خبرگان پيروز شوند گفتمان اعتدال با وضعيت بهتري به سطح افكار عمومي انتقال پيدا مي‌كند.

* به نظر شما آيا مردم ايران در روز جمعه هفتم اسفندماه تكليف تندروها را براي هميشه مشخص خواهند كرد؟

** مردم بايد به صورت پرشور در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند و به چهره‌هاي دلسوزوتوانمند راي دهند تا مجلس آينده شكل متعادل و مقبولي به خود بگيرد. تجربه تاريخي نشان داده قهر با صندوق‌هاي رأي سبب سرخوردگي و شكست جريان معتدل سياسي شده و زمينه‌ساز ظهور و بروز تندروها در فضاي سياسي كشور شده است. مردم نبايد اجازه دهند مجلس نهم و آسيب‌هايي كه به كشور زد دوباره تكرار شود. در مساله برجام، ۸۵ نماينده با تصويب برجام در مجلس مخالف بودند. نكته جالب اينكه اغلب اين۸۵نفر براي انتخابات مجلس دهم تاييد شدند و در رقابت‌هاي انتخاباتي حضور دارند. مردم بايد از نمايندگاني در انتخابات حمايت كنند كه با برنامه‌هاي دولت همراه و همسو باشند تا در آينده برجام ۲در داخل كشور اتفاق بيفتد. به نظر من مردم فهيم ايران در روز جمعه هفتم اسفندماه تكليف تندروهاي سياسي را براي هميشه مشخص خواهند كرد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/144963

ش.د9405722

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات