تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۶۰

داعش و حلقه تنگ محاصره در عراق (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/12/15 ـ شماره 26393 ـ صفحه 12)

رسانه‌هاي عربي در تازه ترين تحليل‌هاي خود به تحولات اخير عراق پرداختند و شکست‌هاي پي در پي داعش در منطقه «رمادي» را آغازي بر پايان يکه تازي‌هاي اين گروه تروريستي در عراق دانستند.نيروهاي ارتش عراق در عملياتي عليه گروه تروريستي داعش در استان «الانبار»، پيروزي‌هاي بزرگي به دست آوردند و توانستند با شکست تروريست ها، مناطق «جيوبه»، «السجاريه»، «حصيبه» شرقي و مناطق شرقي الرمادي از جمله جاده رمادي به بغداد را آزاد کنند.به رغم اين پيروزي ها، داعش در رمادي خسارت‌هاي زيادي را بر جاي گذاشته است؛ خسارت‌هايي که به باور تحليلگران عرب زبان جبران آن براي دولت عراق پرهزينه و چالش زا است .

روزنامه «الزمان» عراق در تحليلي در تشريح اوضاع اين کشور آورد: پيش از اينکه گرد و غبار نبرد شهر رمادي فرونشيند اين شهر مانند شهر اشباح به نظر مي رسيد. اکنون ويراني‌هاي اين شهر بسيار به ويراني‌هاي بازمانده از جنگ جهاني دوم شبيه است. در نبرد رمادي، ارتش عراق و نيروهاي داوطلب مردمي نقش اساسي را بر عهده داشتند. وزرات دفاع آمريکا (پنتاگون) بر اين مساله تاکيد کرده که از نبرد رمادي به عنوان مدلي تازه در مبارزه با داعش استفاده خواهد شد. در ادامه مروري بر مهم ترين محورهاي تحليلي منتشر شده در رسانه‌هاي عربي در مورد شرايط کنوني عراق خواهيم داشت.

تنگ شدن حلقه محاصره داعش در عراق

برخي روزنامه‌هاي عربي، شکست‌هاي تازه داعش را ناشي از قطع مهم ترين مسيرهاي ارتباطي تجهيز و تامين نيازهاي اين گروه تروريستي دانسته‌اند. در اين پيوند، روزنامه‌هاي عراقي «الصباح» و «صوت العراق» و روزنامه‌هاي «الحيات» و «العربي الجديد» چاپ لندن، با اشاره به شکست‌هاي تازه گروه داعش در عراق به چالش‌هاي پيش روي تروريست‌هاي حاضر در اين کشور پرداختند.

به نوشته روزنامه الصباح ، پيروزي‌هاي پي در پي ارتش عراق در آزاد سازي کامل مناطق السجاريه، جوبيه و حصيبه در شرق رمادي و گشايش جاده بغداد-رمادي، شکست و ناکامي داعش را در پي داشت. اين شکست نشان مي‌دهد که داعش در استان الانبار و سراسر عراق به پايان خط رسيده است. پيروزي‌هاي نيروهاي عراقي و فروپاشي يگان‌هاي تروريستي، ترس و وحشت را در دل عناصر گروه داعش انداخته که اکنون در الفلوجه در محاصره اند .همزمان روزنامه الحيات نيز در گزارشي نوشت،گروه داعش شکست سنگيني خورد.

داعش سه منطقه تحت کنترل خود در رمادي را که شريان مهمي براي کمک رساني به اين گروه بود از دست داد. در فلوجه هم حلقه محاصره تنگ شده است و ارتش براي آزاد سازي اين شهر آماده مي شود.به دنبال شکست‌هاي پي در پي و تازه داعش در عراق، روزنامه الکترونيکي صوت العراق نيز نوشت، با پيروزي‌هاي پي در پي بر داعش زمان آن رسيده که پرورش دهندگان داعش دريابند طرح آنها قابليت بقا را ندارد، چه رسد به پيروزي. روزنامه العربي الجديد، پيشتر، پيش بيني کرده بود، اگر نيروهاي دولت عراق بتوانند به طور کامل کنترل رمادي را در دست داشته باشند روحيه نيروها و دولت اين کشور بالا خواهد رفت و به طور ملموسي فشارها روي دولت عراق کاهش خواهد يافت. افزون بر اين، امنيت بزرگ ترين مسير بين‌المللي تامين گروه داعش به خطر مي‌افتد و راه ارتباطي اين گروه تروريستي از عراق به سوريه قطع خواهد شد.

چرا مبارزه آمريکا با داعش در عراق شتاب گرفته است؟

در ميان رسانه‌هاي عربي، نشريه «المنار» فلسطين در گزارشي به بررسي دلايل شتاب آمريکا براي همکاري با عراق در شکست داعش در رمادي پرداخت. اين رسانه مهم ترين دليل اين رويکرد آمريکا را ترس اين کشور از اعلام آمادگي روسيه براي همکاري با عراق در رويارويي با داعش دانست .المنار در اين گزارش به قلم «بهيج سکاکيني» نوشت: آزادسازي رمادي تحول مهمي به شمار مي‌رود که اگر در سطح جهاني تاثير‌گذار نباشد، دست کم در عراق، منطقه و موازنه قدرت آن اثرگذار خواهد بود. اين پيروزي نويد دهنده نظام جهاني تازه اي است که به جهان تک قطبي پايان خواهد داد .اين روزنامه، در ادامه با اشاره به سابقه همکاري نکردن آمريکا با عراق در مبارزه با داعش، شتاب کنوني اين کشور براي همراهي با عراق در رويارويي با تروريسم را ناشي از رقابت با روسيه دانست و در تحليل اين ادعا نوشت: از زماني که آمريکا جنگ عليه داعش را آغاز کرد، برخي از رهبران سياسي و نظامي اين کشور به طور آشکار گفتند که جنگ عليه داعش چندين سال به درازا خواهد کشيد. برخي ديگر نيز ادعا مي کردند که آزاد سازي الرمادي يا موصل دست کم سه سال و نابودي داعش 10 تا 30 سال زمان نياز دارد. حتي زماني که ارتش عراق و نيروهاي داوطلب مردمي، جنگ عليه داعش را آغاز کردند، آمريکا از تجهيز عراق به جنگنده‌هايF-16، آپاچي و موشک‌هاي هدايت‌شونده سرباز زد. اين در حالي است که دولت عراق بهاي اين سلاح ها پرداخته بود.

به تازگي آمريکا در همکاري با ارتش عراق براي هدف قرار دادن پايگاه‌هاي داعش شتاب مي‌کند. اين اقدام پس از پيروزي‌هاي ارتش سوريه و همپيمانان آن بر گروه‌هاي تروريستي صورت گرفته است. ورود روسيه به مبارزه با داعش پوچ بودن ادعاهاي ائتلاف بين المللي مبارزه با داعش در سوريه و عراق را آشکار کرد و اکنون شتاب آمريکا براي همکاري با ارتش عراق در آزاد سازي رمادي به دليل ترس اين کشور از ورود روسيه به عراق است. آمريکايي‌ها به اين باور رسيده‌اند که اگر در عراق تحرکي نداشته باشند، برگ برنده مهمي را در ميز گفت وگوها براي حل بحران‌هاي منطقه از دست خواهند داد. واشنگتن مي داند که بايد شکست‌هاي خود در سوريه را در عراق جبران کند.

ويراني‌هاي به جاي مانده از داعش

برخي رسانه‌هاي عربي در تحليل‌هاي خود به خسارت‌هاي ناشي از حضور داعش در شهر رمادي اشاره کردند. روزنامه‌هاي الزمان و تارنماهاي «المدي پرس» و «شفق نيوز» عراق با اشاره به آزاد سازي رمادي، خسارت‌هايي که داعش در اين شهر بر جاي گذاشته را برجسته ساختند. روزنامه الزمان عراق از قول مقام‌هاي عراقي نوشت: نيروي‌هاي امنيتي عراق شهر رمادي را از تروريست‌هاي داعش پس گرفتند اما بازسازي اين شهر و خنثي سازي مواد منفجره کاشته شده در خيابان‌هاي اين شهر دهها ميليون يورو هزينه خواهد داشت.

تارنماي المدي پرس نيز به نقل از «فاطمه خلف» رييس کميته اجتماعي شوراي الانبار، آورد، گروه تروريستي داعش عليه شهروندان در رمادي، فلوجه و مناطق غربي استان الانبار جنايت‌هاي بسياري مرتکب شده است. داده‌هاي اوليه نشان مي دهد که حضور داعش در اين مناطق باعث شده 22 هزار تن از زنان و کودکان اين کشور سرپرست خانواده خود را از دست بدهند. مصيبت انساني در نتيجه حضور داعش در اين مناطق به نظاميان محدود نمي‌شود بلکه هزاران تن از غيرنظاميان بي‌گناه در نتيجه جنايت‌هاي داعش دچار معلوليت شده‌اند. در همين پيوند، «صهيب الرواي» استاندار الانبار نيز به المدي پرس گفت: رمادي آزاد شد و مسئوليت امنيتي اين شهر به نيروهاي امنيتي آن واگذار خواهد شد اما مهمترين چالشي که ما در الرمادي با آن روبرو هستيم مين زدايي است. «ليز گراند» هماهنگ کننده امور انساني سازمان ملل در عراق نيز در خصوص خرابي‌هاي به جا مانده از حضور داعش در رمادي به روزنامه الزمان گفت: از بين بردن مواد منفجره کار گذاشته شده در اين شهر، 15 ميليون دلار هزينه خواهد داشت. حجم ويراني ها در اين شهر در مقايسه با ديگر شهرها به مراتب بيشتر است.

در همين پيوند، تارنماي «شفق نيوز» عراق هم نوشت: در سال 2014 داعش بخش‌هاي گسترده اي از عراق را اشغال کرد. اين گروه به راحتي و بدون اينکه هيچ مقاومتي صورت گيرد توانست موصل را زير کنترل خود درآورد. اکنون بيرون راندن گروه‌هاي تروريستي به مساله اي مهم تبديل شده است. آزاد سازي مناطقي که داعش طي يک يا 2 روز به اشغال در آورده چند ماه به طول مي انجامد و مبارزه سخت است.

در اين حال،روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌اي تحليلي به بررسي وضعيت هر يک از بازيگران منطقه اي در تحولات سوريه و هدف اساسي آمريکا در سوريه و عراق پرداخت.روزنامه الاخبار در مقاله خود به قلم حسين عليق آورده است:محور ترکيه – اسرائيل – عربستان نمي تواند تسليم شدن خود در براي تحولات نظامي سوريه را اعلام کند. ارتش سوريه با حمايت هم پيمانانش در اکثر جبهه‌هاي نبرد به پيش مي رود و به رسيدن به گامي راهبردي براي محاصره محله‌هاي تحت کنترل مخالفان مسلح در شهر حلب و جدا کردن اين شهر از حومه آن و مرز ترکيه نزديک مي‌شود.شهر حلب نقطه آغاز اساسي نقشه‌هايي بود که اين محور با حمايت آمريکا براي آينده سوريه مي کشد: از سرنگون کردن نظام گرفته تا تقسيم سوريه از طريق قرار دادن (ديگران) درکار انجام شده.بازپس گيري شهر حلب يا نزديک شدن به آن تا اين حد، معطوف به پيشروي در ريف شرقي آن با مقابله با داعش است.

در حومه شهرهاي لاذقيه و حمص و دمشق و درعا، ارتش سوريه تشديد عمليات نظامي را در دستور کار خود قرار داده است که نمي توان آن را متوقف کرد.در سايه اين وضعيت و موفقيت‌هاي ارتش سوريه، محور اسرائيل – عربستان – ترکيه نمي تواند دست بسته بماند. از اين رو، تهديد به دخالت زميني در سوريه به ويژه از سوي عربستان، امارات، ترکيه، قطر تحت عنوان مبارزه با داعش آغاز شد.ترکيه دليل مستقيم خودشان را دارند. نام آن نگراني از کردهاي سوري مستقر در مرز سوريه و ترکيه از حسکه گرفته تا ادلب به استثناي «منطقه کوچکي» بين جرابلس و اعزاز است که کنترل بر آن بين داعش و گروه‌هاي مورد حمايت ترکيه تقسيم شده است. بعد از آنکه رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه فرصت‌هاي تفاهم با کردها در کشورش را از بين برد؛ همه پل‌هاي ارتباطي مثبت بين خود و بارزترين تشکل سياسي و نظامي کُرد سوريه يعني حزب اتحاديه دموکرات را نيز از بين برد. ترکيه مي خواهد که بخشي از اين " منطقه کوچک" را به بهانه جلوگيري از تسلط کردها بر آن و جلوگيري از تکميل اتصال بخش‌هاي مرزي تحت کنترل کردها به يکديکر، اشغال کند.اردوغان مسئله "امنيت ملي خود" را در لواي شعاري بشردوستانه يعني ايجاد منطقه يا امن براي آوارگان سوري مطرح مي کند. بعد از آنکه ترکيه در روزهاي گذشته مواضعي را که جنگجويان کرد سوريه از دست القاعده و هم پيمانانش آزاد کرد، دولت آمريکا وارد عمل شد.

جو بايدن معاون رئيس جمهوري آمريکا اين معادله را مطرح کرد: ترکيه گلوله باران را متوقف کند و ما هم کردها را از پيشروي در طول مرز منع خواهيم کرد. اما جنگجويان "يگان‌هاي کرد"سوري پيشروي خود زير چتر هوايي روسيه را متوقف نکردند.اين درحالي است که فرمانده تحرک نظامي عربستان – ترکيه در واشنگتن نشسته بود. عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان به صراحت اين مطلب را بيان داشت. او گفت: اين فرماندهي ائتلاف (آمريکا) است که زمان ورود نيروهاي زميني عربستان به خاک سوريه را براي نبرد با داعش تعيين خواهد کرد. اخيرا، بالاترين مسئول اطلاعاتي آمريکا يعني جيمز کابلر مدير امنيت ملي آمريکا و وينسنت استوارت مدير اطلاعات دفاعي آمريکا در کميته نيروهاي مسلح کنگره ديدگاه خود را درباره توانمندي نيروهاي زميني عربستان مطرح کردند و به سادگي گفتند که نيروهاي زميني عربستان ناتوان تر از آن هستند که وارد نبرد زميني عليه داعش شوند.

آنها شگفتي خود را از عملکرد ارتش امارات که در يمن گرفتار آمده است، بيان داشتند اما در عين حال گفتند که اين کشور کوچک قادر نيست در آن واحد وارد دو نبرد شود. اين مسئولان گفتند، عربستان و امارات به سادگي از آمريکا مي خواهند که نيروهايش را براي نبرد با داعش در سوريه و عراق اعزام کند. خلاصه اينکه آمريکايي‌هايي که توافقي با روسيه براي آتش بس در سوريه بستند، نمي خواهند به خاطر "هوا و هوس" هم پيمانان خود در خاورميانه آن را از بين ببرند. جنگي که واشنگتن امروز مي خواهد؛ همان جنگ عليه داعش است.

اين جنگ بُعدي راهبردي دارد: يعني نيروهاي "عربي و اسلامي" در مناطق تحت اشغال داعش در غرب عراق و شرق سوريه جايگزين شوند. به معناي ديگر، وجود "يک ساختار" از طريق تحميل شرايط و قرار دادن ديگران در کار انجام شده. مي توان گفت که آمريکايي ها اين گزينه را بعد از آن در دستور کار خود قرار دادند که اولا، نقشه آنها براي کنترل عراق شکست خورد.

ثانيا نقشه آنها براي سرنگون کردن نظام در سوريه از طريق گروه‌هاي مورد حمايت ترکيه، عربستان، قطر، امارات، اسرائيل و... شکست خورد و ثالثا، مي خواهند از گروه داعش به عنوان يک مانع جغرافيايي و راهبردي در قلب محور مقاومت به علت ماهيت اين گروه و امکانپذيرنبودن کنترل بر آن استفاده کنند.به طور واضح تر، آمريکايي‌ها مي خواهند که مناطق تحت کنترل داعش در سوريه و عراق را جدا کرده و اين دو کشور را تقسيم کنند. ضرورتي هم ندارد که اين تقسيم کردن داراي ماهيت قانوني و برآمده از قانون اساسي باشد. همين وضعيت تحميل شده نظامي و جغرافيايي و سياسي کفايت مي کند که اين دو کشور فرتوت و در جنگي بي پايان باقي بمانند.

نشانه‌هايي وجود ندارد که آمريکا خواهان رويارويي نظامي مستقيمي با روسيه در خاک سوريه است. ديمتري مدودف نخست وزير روسيه درباره وقوع جنگي فراگير در صورت ورود نيروهاي ترکيه و کشورهاي عرب حوزه خليج فارس براي نبرد با ارتش سوريه هشدار داد.آنکارا بدون پوشش و حمايت آمريکا و ناتو نمي تواند با مسکو بجنگد و واشنگتن وارد کردن دهها هزار نفر از نيروهايش در سوريه و عراق را رد مي کند. آمريکا به خوبي اظهارات مقام‌هاي بلندپايه ايران درباره جلوگيري از تقسيم سوريه و عراق و ميزان واقعي نيروهاي ايراني در ميدان سوريه و قدرت تهران براي افزايش شمار آنها جهت نبرد در سوريه را درک مي کند.گزينه اي که سياستمداران در واشنگتن اعلام مي‌کرده‌اند، همان تلاش براي "آزادسازي" موصل و رقه از اشغال داعش با نيروهاي محلي و عربي و اسلامي است که ارتش آمريکا آنها را روي زمين مديريت و پشتيباني هوايي کند. ترکيه براي تامين اين نيروها آماده تر است.

اردوغان تمايل خودش را پنهان نکرد و گفت : کشورش به علت عدم مشارکت خود در جنگ سال 2003 ميلادي عليه عراق نفوذي واقعي در اين کشور ندارد.درسايه سکوت دولت حيدر العبادي نخست وزير ترکيه درقبال حضور نيروهاي ترکيه در شمال عراق (بعد از اعتراضات ظاهري)، اشتهاي ترکيه در زمينه موصل و مناطق واقع در غرب آن در خاک سوريه بيش از پيش شد. حکومت سعودي آماده است که به ترکيه اين "چتر حمايتي عربي" بدهد؛ حتي به صورت مشارکت ظاهري "نيروهاي ويژه" عربستان يا مزدوران زير پرچم آل سعود.

آمريکايي ها و همپيمانانش دست بسته نخواهند ماند اما اقدام آن براي عملياتي بزرگ در سوريه و عراق سوالات زيادي از جمله سوالات زير را مطرح مي کند که پاسخ به آنها در حال حاضر دشوار است: هزينه آزادسازي موصل از دست داعش –بعد از اينکه جنگنده‌هاي آمريکايي شهر رمادي را ويران کردند-چيست؟ سرنوشت حدود 700 هزار غيرنظامي عراقي در استان نينوا چيست؟اگر ماموريت آمريکايي ها و نيروهاي تحت مديريت آنها در ميدان نبرد سهل و ساده نباشد، چه روي خواهد داد؟آيا ارتش سوريه در استان رقه از محور حماه (السلميه- اثريا- الطبيه) بر آمريکايي ها پيش دستي خواهد کرد؟آيا آمريکا به سادگي از کردهاي سوريه از طريق وارد کردن نيروهاي ترکيه به مناطقي که آنها از داعش در استان‌هاي حلب و رقه و حسکه آزاد کرده اند، دست خواهد کشيد و به آنها پشت خواهد کرد؟موضع محور مقابل در منطقه چه خواهد بود؛ به ويژه نيروهاي مقاومتي که با اشغالگري آمريکا در عراق جنگيدند و داراي قدرت نظامي بزرگ و سازماندهي شده در عراق شدند و آماده نبرد در هر لحظه اي هستند؛ به ويژه بعد از اينکه آنها را از آزادسازي مناطق غرب عراق که تحت کنترل داعش است، کنار گذاشتند؟اين در حالي است که، عضو برجسته کتائب حزب الله از گروه‌هاي مقاومت اسلامي و «الحشد الشعبي»، ضمن افشاي برخي پشت پرده‌هاي جنگ عليه تروريسم در منطقه، گفت: سلاح مقاومت اسلامي در عراق فقط به سمت آمريکا و طرح‌هاي آمريکايي در منطقه از جمله تروريست‌هاي داعش نشانه مي رود.

سيد جاسم الجزايري افزود: گروه‌هاي مقاومت اسلامي در تشکيلات مردمي الحشد الشعبي مصمم هستند که هيچ بهانه اي به دست ديگران در خصوص کشيدن سلاح مقاومت به روي مردم ندهند و از سال 2003 تاکنون هرگز سلاح گروه‌هاي مقاومت اسلامي به روي مردم عراق نبوده، بلکه عليه آمريکايي ها و طرح‌هاي آنها اعم از داعش و غير داعش بوده است.وي به ناديده گرفتن حقوق اقليت ها در استان نينوا از سوي آمريکايي ها اشاره کرد و ادامه داد: آمريکايي ها که مدعي دفاع از حقوق بشر هستند، متاسفانه حقوق اقليت ها را به خاطر پاره اي سياست‌هاي فتنه انگيزانه در استان نينوا به طور کامل ناديده گرفته اند.الجزايري افزود: در استان نينوا اقوام آشوري، کلداني، شبک ها و شيعيان تلعفر و همچنين ايزدي ها وجود دارند که آمريکا به خاطر سياست يک بام و دوهوايش همه آنها را فراموش کرده است.

رمادي، توطئه عليه نيروهاي مردمي را آشکار کرد

عضو برجسته گردان‌هاي حزب الله عراق با اشاره به تلاش‌هاي آمريکايي ها براي جلوگيري از مشارکت نيروهاي مردمي در آزادسازي موصل گفت: ما از وجود توطئه اي عليه الحشد الشعبي خبر داشتيم اما عملا اين توطئه در قضيه آزاد سازي رمادي به طور آشکاري بروز کرد.وي ادامه داد: در عمليات آزادسازي رمادي مخالفت و ممانعت از مشارکت تشکيلات مردمي الحشد الشعبي در اين عمليات وجود داشت، اما اين ممانعت ها و مخالفت ها از طرف عشاير سني نبود، بلکه از سوي آمريکا و عربستان بود.به گفته وي، پيروزي‌هايي که نيروهاي مردمي در مناطق مختلف عراق از جمله تکريت و بيجي محقق کردند برخلاف انتظارات آمريکايي ها بود و آنها تصور مي کردند که مي توانند بر طبل فتنه مذهبي بکوبند.

اين چهره سرشناس گروه‌هاي مقاومت اسلامي عراق ادامه داد: تشکيلات مردمي الحشد الشعبي و گروه‌هاي مقاومت اسلامي در جريان اين پيروزي ها توانستند انسجام داخلي بين تمامي بافت‌هاي ملت عراق را تقويت کنند و اين امر متناسب طرح آمريکايي ها و صهيونيست ها براي تقسيم عراق نبود.وي خاطر نشان ساخت: آمريکايي ها به همراه همپيمانانش در منطقه به ويژه رژيم صهيونيستي به دنبال تجزيه عراق و تقسيم آن به کشورهايي کوچک براساس جهت‌گيري‌هاي نژادي و فرقه اي هستند.وي ايجاد «اقليم عرب سني» در عراق را طرح تعديل شده آمريکا ذکر کرد و گفت: تشکيلات مردمي الحشد الشعبي بعد از پيروزي‌هاي يکسال اخير خود، طرح تجزيه عراق را ناکام گذاشت و به همين علت آمريکايي ها اکنون طرح اقليم سني در عراق را مطرح کرده اند.

سيد جاسم الجزايري با اشاره به خطر واگذاري آزاد سازي موصل به دست آمريکايي ها و مشارکت ندادن تشکيلات مردمي الحشد الشعبي در آن تاکيد کرد: آنچه در موصل اتفاق مي افتد بدور از طرح ايجاد اقليم سني نيست.به گفته وي، فشارهاي آمريکا و ترکيه در خصوص موصل که گاه بهانه مي کنند، موصل استاني از استان‌هاي ترکيه است ! يا اينکه اين استان، يک استان سني‌نشين خالص است، براي عينيت بخشيدن به اين طرح است.وي ادامه داد: پيروزي در بيجي در 20 اکتبر 2015، پيشرفت بزرگي را که نشان دهنده امکانات و توانمندي‌هاي گروه‌هاي مقاومت اسلامي و تشکيلات مردمي الحشد الشعبي بود، اثبات کرد و به همين علت اين پيروزي ها براي آنها غيرمنتظره بود.عضو برجسته گردان‌هاي حزب الله عراق با اشاره به اين که، توطئه ها و دخالت‌هاي برخي از چهره‌هاي سياسي که در حقيقت انعکاس دهنده ديدگاه آمريکا در صحنه سياسي عراق هستند، تصريح کرد، اين ديدگاه‌ها از اين پس مانع مشارکت الحشد الشعبي در عمليات رمادي در الانبار خواهند شد.

سيد جاسم الجزايري اضافه کرد: برخلاف آنها، درخواست‌هاي جدي از سوي عشاير اهل سنت براي مشارکت نيروهاي مردمي در عمليات آزادسازي رمادي وجود داشت.به گفته وي، عشاير سني الانبار با بسياري از گروه‌هاي مقاومت اسلامي ديدار کردند و حتي با مرجعيت عاليقدر در نجف اشرف هم ديدار داشتند و بر مشارکت نيروهاي مردمي الحشد الشعبي تاکيد کردند.وي در خصوص تاخير در آزادسازي فلوجه گفت: از ابتدا بر آزادسازي فلوجه اصرار داشتيم و معتقد بوديم که بايد پرونده فلوجه قبل از همه چيز خاتمه يابد.

وي ادامه داد: حتي شخصيت‌هاي اثرگذار در الانبار و رمادي از سران عشاير اين استان تاکيد داشتند که سر فتنه ها در فلوجه است، زيرا بيش از 2000 تن از اتباع غير عراقي از سرکردگان داعش در اين شهر هستند.وي افزود: متاسفانه با دو مانع مواجه شديم که يکي مخالفت آمريکا و از طرفي ضعف دولت عراق بود که هنوز نمي دانيم چرا دولت در اين خصوص ضعف نشان داد و هنوز هم به اين موضع ضعف خود ادامه مي دهد.جزايري تاکيد کرد: اعتقاد داريم که پرونده فلوجه را مي توانيم ظرف چند روز ببنديم، اما همچنان وتوي مخالفت در اين خصوص وجود دارد.

الجزايري درباره اصرار آمريکا بر پايان ندادن به پرونده فلوجه گفت: به نظر مي رسد برخي از سرکردگان تروريسم در فلوجه هستند و آمريکا مي خواهد از آنها براي مقاصد ديگري بهره ببرد.وي خاطرنشان ساخت: به خوبي مي دانيم که القاعده، داعش، النصره و الفتح همگي عناوين مختلف براي يک عنوان واحد هستند و انتظار مي رود که اين سرکرده ها در آينده نزديک لباس ديگري پوشيده و عنوان جديدي انتخاب کرده و با چهره‌هاي جديدي ظاهر شوند.سيد جاسم الجزايري تاکيد کرد، با وجود اين تغيير چهره‌ها و نام‌ها، اما از حيث روش و خط مشي با تشکيلات تروريستي قبلي مانند القاعده و داعش تفاوتي نخواهند داشت.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\03\03-04\19-06-20.htm&storytitle=%CF%C7%DA%D4%20%E6%20%CD%E1%DE%E5%20%CA%E4%90%20%E3%CD%C7%D5%D1%E5%20%CF%D1%20%DA%D1%C7%DE

ش.د9405776

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات