تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۶۷

هزينه و فايده يك محاكمه

(روزنامه رسالت – 1395/05/07 – شماره 8719 – صفحه 1)

قوه قضائيه مرجع تظلمات مردم است. ورود به رسيدگي به تخلفات و صدور آراء و نتايج و عواقب آن از باب گسترش عدل و عدالت آن هم در شرايط زماني و مكاني خاص هر محاكمه اهميت مي‌يابد في المثل محاكمه به موقع و اجراي حكم جنايت اتفاق افتاده در پل مديريت در محل يا جنايت سعادت‌آباد كه هر دو احساسات مردم را جريحه‌دار كرده بود اثر بازدارندگي مثبتي داشت كه اگر در زماني ديگر محاكمه مي‌شدند و در مكاني ديگر (مثلا محوطه‌ زندان) حكم اجرا مي‌شد فاقد اثر بازدارندگي و مثبتي بود. بر اين مبنا لحاظ شرايط زماني و مكاني در ورود يا عدم ورود به محاكمه جواناني كه به عنوان بخشي از مردم در اعتراض به اقدامات جنايتكارانه آل سعود به سفارت عربستان در تهران و مشهد حمله كردند امروز اهميت مبنايي مي‌يابد و مراتب اين اهميت به شرح زير است.البته ترديدي نيست كه حمله به سفارت عربستان و هر سفارتخانه اي مغاير با موازين و مقررات بين المللي است اما ؛

1- اصل رفتار متقابل از اصول پذيرفته شده در مناسبات بين‌المللي بين كشورها به ماهو دولت‌‌هاست آيا در كشور عربستان تاكنون به جنحه و جنايات وقوع يافته عليه اتباع ما رسيدگي و حقوق اتباع ما در محاكم آنها استيفاء شده كه ما در كشور خود عليه اتباع خود به اتهام حمله به سفارت آنها اقامه دعوا كرده‌ايم تا عليه اتباع و مردم خود، حكم محكوميت صادر كنيم؟

2- خواص تفاوت بين جنجه و جنايت و تخلف را مي‌دانند اما عوام كه نمي‌دانند مي‌پرسند بيش از 2 سال است كه حرمت دو نوجوان ايراني توسط پليس حكام سعودي در فرودگاه جده هتك شده و به نواميس ملت ايران تجاوز شده در طي اين مدت نه محاكمه‌اي نه رايي عليه متجاوزين به ناموس و اتباع ما در آن كشور به عمل نيامده كه هيچ حتي يك عذرخواهي خشك و خالي هم از سوي آن دولت شاهد نبوديم آيا اين رويكرد به محاكمه منطقي است كه ما عده‌اي از مردم خودمان را به جرم شكستن در و پنجره سفارت سفاكان سعودي محاكمه و محكوم كنيم؟ آيا حريم درب و پنجره سفارت از حرمت هتك شده اتباع ما محترم‌‌تر و مهم‌تر است؟

3- بيش از يك سال است كه بيش از 500 نفر از اتباع ايراني در منا و مكه به همراه بيش از 7 هزار نفر از مسلمانان ديگر كشورها بي‌گناه به فجيع‌ترين شكلي در لباس احرام در اثر بي‌كفايتي دولت آل سعود كشته شده‌اند و صدها هزار خانواده ايراني را داغدار و ميليون‌ها نفر از اتباع كشور ما عزادار شده‌اند، در اين مدت نه محاكمه‌اي نه مجازاتي نه ديه‌اي نه حبسي و نه عذرخواهي خشك و خالي‌اي از حكام سعودي شاهد نبوده‌ايم كه هيچ بلكه ما را از انجام فريضه حج محروم هم كرده‌اند.

آيا حريم درب و پنجره و ديوار سفارت آل سعود در تهران از حرمت خون 500 ايراني در مكه و منا بالاتر است كه عده‌اي از اتباع خود را به جرم شكستن شيشه پنجره اتاق سفير محاكمه مي‌كنيم؟

4- از اين محاكمه چه كساني خوشحال هستند؟ نيم‌نگاهي به اظهارنظرهاي حاميان فتنه و اركان و اصحاب فتنه مي‌تواند عيار اصل انجام اين محاكمه را از نظر زماني صرف نظر از حكم دادگاه در منظر مردم بالا و پايين كند.

5- اين محاكمه در زماني در حال انجام است كه تركي الفيصل رئيس مادام العمر استخبارات عربستان دست به دست مريم رجوي در اجلاس پاريس عليه ملت ايران خط و نشان مي‌كشد و امنيت ملت ما را با پول بادآورده نفت تهديد مي‌كند ولي ما در كشور خود در حال محاكمه كساني هستيم كه گناهشان شكستن در و پنجره سفارت عربستان در تهران مي‌باشد.

6- اين محاكمه در شرايط زماني انجام مي‌شود كه همين ديروز وزير كشور در همايش احزاب از كشف تونلي 40 متري در عمق 20 متري در يك منزل اجاره‌اي سخن مي‌گويد كه براي انجام بمب‌گذاري و انفجار در دو مركز متعلق به سپاه و نيروي انتظامي در يكي از شهرهاي جنوب شرقي كشور در حال انجام بوده و در اين ميان 40 نفر را دستگير كرده‌اند.

7- اين عده از كجا تامين مالي، تداركاتي و تجهيز مي‌شوند؟ اين همه مواد منفجره و ادوات الكترونيكي كنترل از راه دور انفجار و كشتار مردم از كجا حمايت مي‌شوند غير از عربستان و غير از بودجه آل سعود؟

8- آنها در كشور خود در حال توطئه عليه كشور ما، عليه اتباع ما و عليه ملت ما هستند و شب و روز خواب كشتار جمعي ملت ما از طريق خودروهاي بمب‌گذاري و جليقه‌هاي انفجاري مي‌بيند تا همان بلايي كه سر مردم عراق و سوريه و لبنان و نيجريه و يمن و بحرين آوردند سر ملت و دولت ما بياورند آن وقت ما در كشور خود اتباع خود را محاكمه و محكوم مي‌كنيم كه چرا به در و ديوار سفارت آل سعود چپ نگاه كرده‌اند. اين رويكرد به لحاظ زماني و مكاني با بغض و نفرت مردم نسبت به دولت عربستان نوعي بي سليقگي و بي اعتنايي به افكار عمومي است .

9- دولت عربستان علاوه بر تحمل هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم تحمل جنگ فرقه‌اي در منطقه‌اي به وسعت كشورهاي مسلمان خاورميانه علاوه بر خرابي و ويراني بلاد مسلمين علاوه بر حرث نسل مسلمين و سر بريدن كودكان و مردمان بي‌گناه و علاوه بر تامين امنيت اسرائيل، با اتخاذ سياست كاهش قيمت نفت از طريق توليد انبوه آن ثروت مردم كشور خود و مردم كشورهاي ديگر را به تاراج داده و مي‌دهد و در اين وسط سهم ما از خسارت كاهش نفت از زمان استقرار دولت يازدهم بابت كاهش نفت از 120 دلار به كمتر از 40 دلار است.

10- خوب بود دست اندر كاران قضا به هزينه و فايده اين محاكمه آن هم به صورت علني فكر مي كردند . در فضايي كه مردم منتظر محاكمه غارتگران بيت المال هستند با بر پايي اين محاكمه منفذ تنفسي براي اشرار داخلي و خارجي فراهم نمي كردند ضمن اينكه تاكيد مي كنيم حمله به سفارت عربستان و هيچ سفارتخانه اي به هيچ وجه قابل دفاع نيست .

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=235481

ش.د9501503

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات