تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۷۶
پشت پرده تصمیمات تیم هسته‌ای به روایت مردان دیپلماسی و دفاعی

برجام تصمیم نظام است

(روزنامه همدلي – 1395/05/06 – شماره 377 – صفحه 3)

در روزهایی که برخی از مسئولان امریکایی در تلاش برای شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات برجام هستند، برخی از مخالفان داخلی دولت نیز به شدت هرچه تمام تر براین دستاورد مهم دولت و نظام یورش برده و قصد دارند،آن را به نقطه ضعفی در کارنامه دیپلماسی دولت تدبیر و امید تبدیل کنند. با توجه به در راه بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و دست خالی منتقدان دولت برای جلب نظر مردم، به نظر می‌رسد این رفتار آنها موضعی تبلیغاتی است.

این مخالفان می‌خواهند نشان دهند که برجام تصمیم اشتباهی بود و پس از باورپذیر کردن این موضع خود آن را به گردن دولت دهم بیندازند و از این آب گل آلود ماهی مقصود خود را صید کنند. همین موضوع سبب شد تا مردان دیپلماسی دولت که دست اندرکار لحظات نفسگیر مذاکره بوده اند، وارد میدان شده بخش‌هایی از پشت پرده این تصمیم مهم نظام را به مردم ارائه کنند. چندی پیش عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفته بود که در مذاکرات برخی از خطوط قرمز جابه جا شد و البته با تصمیم نظام. روز گذشته نیز دو تن از مردان دفاعی و دیپلماسی دولت بر این موضوع صحه گذاشتند.

ابتدا محمدجواد ظریف در جریان سفرش به کشورهای آفریقایی صبح دیروز با حضور در محل وزارت خارجه غنا با «هانا سروا تِته» همتای خود در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار وزیر امور خارجه طی سخنانی در جمع ایرانیان مقیم غنا گفت:«خوشحالم که خداوند موهبتی به ما داده تا بتوانیم نماینده مردمی باشیم که در طول ٣٧سال گذشته به خصوص 8سال جنگ تحمیلی و 8سال تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه قدرت‌های استکباری با قدرت و صلابت ایستادند. این باعث شد ما هم در برابر شش کشور بزرگ ایستادگی کنیم و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان یک واقعیت معرفی کنیم. البته شورای امنیت می‌خواست این برنامه را تعطیل کند و آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست ولی امروز این موضوع را نه تنها پذیرفت بلکه کشورها را موظف کرد با ایران در حوزه هسته‌ای همکاری کنند.»

دعای رهبری پشت مذاکرات بود

ظریف با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این راستا گفت: «رهبر معظم انقلاب نه تنها به بنده لطف کردند و حمایت کردند بلکه عنایت کردند و بارها به من گفتند که من هر روز دعا می‌کنم. این دعا پشتگرمی مهمی برای همه ما در مذاکرات هسته‌ای بود و ما همواره قدردان این نعمت بزرگ ولایت هستیم. بسیار خوشحالم که بزرگ‌ترین هیات اقتصادی که در سه سال گذشته در سفرها بوده را به همراه دارم. این نشان دهنده اهمیت دادن ایران به آفریقا و بخش خصوصی است. نگاه ما در سیاست خارجی نگاه همه‌جانبه است و سفر ما نشان‌دهنده این است که ما سیاست خارجی و اقتصادی متوازن داریم.»

ردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از جمله کسانی بود که روز گذشته بر این موضع مهم نظام تاکید کرد.

وی روز گذشته با سفر به استان همدان در یادواره 10 شهید مدافع حرم در نهاوند، همایش بزرگداشت روز تویسرکان و عملیات غرورآفرین مرصاد و بیست و پنجمین یادواره شهدای مسجد بسیج اعظم همدان

با اشاره به اینکه در بحث برجام ما از همان ابتدا به امریکا اعتماد نداشتیم، افزود: ایران اسلامی هیچگاه دست از افزایش توان داخلی خود نمی‌کشد زیرا بر این باور است تا زمانی که ظلم وجود دارد بایستی خود را قوی و قوی‌تر کرد.

وزیر دفاع با تاکید بر لزوم افزایش قدرت ملی گفت: امروز دولتمردان ما موظف هستند در راستای افزایش ابعاد قدرت ملی و جهادگونه تلاش کنند و با تبعیت از رهبری و توجه به تمام هشدارها و خطوط قرمز نظام مسیر عزت را طی کنند.

سردار دهقان تصریح کرد: اگر توانستیم با خطوط قرمز و حدودی که مقام معظم رهبری تعیین کرده و اولویت‌های که تبیین کرده‌اند، خود را همراه کنیم؛ شاخص مشخص میشود اما به هر میزان که نتوانیم خود را با این دو مولفه تطبیق دهیم در آن صورت با نظام و رهبری زاویه پیدا می‌کنیم.

نباید جلوتر از رهبری حرکت کنیم

وی با تاکید بر اینکه حق نداریم جلوتر از رهبری حرکت کرده و بلندتر از رهبری فریاد بزنیم، اظهار داشت: رهبری تمام فرمایشات خود را مستقیم مطرح می‌کنند و همه مباحث مطروحه از سوی ایشان نیز شفاف و گویاست.وزیر دفاع خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، آنچه که لازم باشد فریاد می‌زنند، آنچه نیاز باشد را تذکر میدهند و آنچه که باید انذار کنند، اقدام می‌کنند و محدودیتی ندارند.

کسی سخنگوی رهبری نیست

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات بنده مسئول مذاکرات در بخش PMD بودم اما فردی به بنده گفت که «نظر رهبری در این خصوص فلان مبحث است» ادامه داد: مقام معظم رهبری نیازی به انعکاس مطالب با واسطه ندارند و به نظر من این رفتارها درست نیست. وزیر دفاع با اشاره به نامه شخص اوباما به رهبری مبنی بر انجام مذاکره برای رفع مشکلات اظهار داشت: رهبری، دولت و تیم مذاکره‌کننده از همان روز اول مذاکره اعلام کردند که فقط در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مذاکره خواهد شد و لاغیر. وی تاکید کرد: دشمن هنوز هم التماس میکند که مباحثی چون بحث سوریه، همکاری در صلح خاورمیانه و... نیز به مذاکره گذاشته شود اما این اتفاق نه رخ داده و نخواهد افتاد.

برجام نظر نظام بوده‌ است

سردار دهقان با بیان اینکه البته هر اقدامی را انجام می‌دهیم که جلوی کشتار را در منطقه بگیریم و این وظیفه ماست، اظهار داشت: ولی به دنبال همکاری و همراهی با آمریکا نیستیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه در برجام هر چه پذیرفته شده با نظر نظام بوده است، تصریح کرد: کسی جرات اینکه کار مخفیانه و زیرزیرکی بکند را ندارد و این اتفاق هم رخ نداده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است، ایالات متحده را شیاطین بزرگ خطاب کرد و ادامه داد: مگر می‌شود با شیطان ساخت؟!

سردار دهقان با بیان اینکه موضع رهبری باید تهاجم مستمر به آمریکا و ایادی آن باشد تا دولتمردان کار کنند، گفت: یک دست بالا را همواره نیاز داریم، آنچه رهبری می‌گویند مصلحت غایی این ملت و نظام است.

دوماهه به نقطه اول هسته‌ای برمی‌گردیم

وزیر دفاع با بیان اینکه در صورت نقض تعهد طرف مقابل هر زمانی که تصمیم بگیریم می‌توانیم به روز اول برگردیم، اظهار کرد: برای این کار دو ماه فرصت لازم است.

وی با بیان اینکه اجازه انهدام زیرساخت هسته‌ای به کسی داده نشد و اجازه محدودیت برای فرآیند تحقیق و توسعه را نیز ندادیم، گفت: امروز مازاد آب سنگین خود را به کشورهای دیگر می‌فروشیم که این یک موفقیت است.

برجام نبود نفت ما به فروش نمی‌رفت

سردار دهقان با بیان اینکه اگر برجام نبود هر 6 ماه یک بار از فروش 20 درصد از نفت ما جلوگیری میشد، افزود: امروز کسانی که ما را تحریم کردند نفت ما را میخرند، البته در جابجایی پول مشکل داریم که این موضوع ربطی به برجام ندارد و مربوط به تحریم ایران در زمان اشغال لانه جاسوسی است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=15490

ش.د9501518

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات