تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۳۰

استراتژی رژیم صهیونیستی در منطقه از دید سیدحسن نصرالله

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/12/02 – شماره 10534 – صفحه 6)

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت بزرگداشت رهبران شهید حزب‌الله "شیخ راغب حرب" و "سید عباس موسوی" و عماد مغنیه" دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی درخصوص تحولات منطقه، سوریه و لبنان را مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار داد.

به گزارش "ایسنا" از بیروت، سید حسن نصرالله با ارائه آخرین تحلیل و ارزیابی استراتژیست‌های صهیونیستی تاکید نمود که اسرائیل به دنبال توسعه دامنه فتنه طایفی سنی - شیعی و تبدیل ایران به دشمن اول اعراب و تلاش برای تجزیه سوریه و سپس منطقه خاورمیانه است. نصرالله تاکید کرد اسرائیل، سعودی و ترکیه اهدافی یکسان در سوریه را دنبال می‌کنند. او همچنین تاکید نمود تنها عاملی که باعث می‌شود تا اسرائیل جنگ سوم علیه لبنان را آغاز نکند آن است که قدرت مقاومت به همراهی ارتش لبنان بتوانند جلوی هرگونه پیروزی ارتش رژیم اشغالگر قدس را بگیرد و اسرائیل فقط زمانی جرات حمله به لبنان را پیدا می‌کند که از پیروزی‌اش مطمئن باشد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی‌اش به تفصیل به موضوعات مورد اهتمام اسرائیل در سوریه، لبنان و منطقه پرداخته است که مهمترین بخشهای آن را در ادامه در قالب عنوان‌بندی دیدگاه‌های وی آمده است:

1- برخی از کشورهای عربی که در رویارویی‌های سیاسی و نظامی درمنطقه به اهداف خود نرسیده‌اند تلاش دارند تا برخوردهای منطقه را برخورد مذهبی سنی – شیعی جلوه دهند. اما این سوال پیش می آید اگر در اینجا درگیری‌ها از این نوع هست پس درگیری‌های شمال آفریقا ازچه نوعی است؟ ایا آن جا هم درگیری شیعه سنی است. اسرائیل در تلاش است تا این نگاه را در منطقه خاورمیانه جا بیاندازد که درگیری در این منطقه درگیری‌های شیعه – سنی است. اسرائیل با کمک رسانه‌های گروهی همراه در جاهایی مثل سعودی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت درتلاش است تا برای کسب اهداف ویژه اش این دیدگاه را تحکیم بخشد.

2- از نکات جالب توجه در سالهای اخیر پس از تحولات سوریه این است که اسرائیل تلاش می‌کند تا ایران را دشمن اول و اصلی عربها معرفی کند. رسانه‌های گروهی در داخل سعودی و بنگاه‌های تبلیغاتی‌اش در خارج نیز از همین سیاست تبلیغاتی پیروی می‌کنند. اسرائیل سپس خود را به عنوان دوست کشورهای عربی معرفی می‌کند. اسرائیل از آغاز شکل گیری، مسلمانان عرب اهل سنت و مسیحیان فلسطین را قتل عام کرده و از هیچ فجایعی علیه مردم فلسطین که اکثریت آنها از مسلمانان عرب اهل سنت هستند کوتاهی نکرده است. روزی که اسرائیل دوست این نوع کشورهای عربی بشود آنگاه فلسطین برای همیشه از دست خواهد رفت.

3- اسرائیل به هیچ ارزش اخلاقی پایبند نیست و برای رسیدن به اهدافش از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند. رژیم صهیونیستی سوریه را فرصتی برای خود می‌بیند تا نظامی را که به عنوان عمود خیمه مقاومت در منطقه است نابود کند. برای اسرائیل شیعه، سنی، مسیحی و علوی هیچ فرقی نمی‌کند، آنچه که برایش مهم است سرنگونی نظام سوریه است.از نگاه اسرائیل وجود النصره و داعش و القاعده بر بودن نظام سوریه ترجیح دارد، این رژیم متجاوز اگر می‌توانست اکنون در کنار مجموعه دوستان سوریه در کنفرانس‌های بین‌المللی می‌نشست و اکنون از همه ابزارهای بین‌المللی برای سرنگونی نظام سوریه استفاده می‌کند. از همین منظر سعودی و ترکیه دارای اهداف مشترکی در سوریه هستند زیرا هر سه خواستار سرنگونی دولت سوریه هستند، از نگاه این سه طرف هر چه باشد، این نظام در سوریه نباید باشد. به همین دلیل است که موضوع گفتگوهای سوری سوری تاکنون به نتیجه نرسیده است و هر گاه هیئت‌های مخالفان وابسته به سعودی و ترکیه درصدد حضور در مذاکرات سوریه هستند با پیش شرط های مخل به ادامه گفتگوها وارد می‌شوند.

4- اسرائیل علاقمند است تا تحولات سوریه منجر به تجزیه این کشور و برپایی دولتهای قومی یا طایفی - مذهبی مثل کردی، علوی، سنی و دروزی شود با این امید که در آینده با این دولتهای کوچک وارد پیمانهای سیاسی و نظامی شده و امنیت خودش را تامین کند. این که ارتش سوریه و نیروهای مردمی در کنار هم پیمانان در لاذقیه، حلب، دیرالزور و درعا می‌جنگند نشانه اراده سیاسی نظام سوری است تا وحدت ملی و ارضی این کشور را همچنان حفظ کند.

5- همه امکانات لجستیک و نظامی در سوریه در جنگی که همچون جنگ وجودی جهانی است به کار گرفته شد تا نظام سوریه سرنگون شود اما این اتفاق نیفتاد و شکست خورده است.

6- طرح موسوم به اعزام نیرو و دخالت نظامی سعودی و ترکیه به سوریه پس از ناامیدی از اقدامات نظامی داعش و النصره برای سرنگونی نظام سوریه است. سعودی اگر با داعش مخالف بود جنوب یمن را به القاعده و داعش واگذار نمی‌کرد و اگر ترکیه مخالف داعش است فقط کافی است که مرزهای خود را به روی این گروه‌ها ببندد و مانع فروش نفت داعش شود. آنها می‌خواهند جای پای خود را در سوریه برای سرنگونی نظام محکم کنند و مبارزه با داعش بهانه‌ای بیش نیست.

7- حزب‌الله در سوریه به منظور دفاع از جبهه مقاومت حضور خواهد داشت. حضور در سوریه و تقدیم شهداء در این کشور به مثابه حضور در جنگ سی و سه روزه است و حزب‌الله همان اهدافی را درسوریه دارد که در جنگ سی و سه روزه در برابر اسرائیل داشت.

8- اسرائیل در یکساله اخیر با تکیه بر رسانه‌های گروهی اش در نقاط مختلف جهان تلاش می کند تا با تحمیل یک جنگ روانی تصویر حزب‌الله را برای مردم جهان و منطقه تیره و تار کند و به همین منظور از ایراد اتهاماتی همچون تروریسم، جنایت، تجارت مواد مخدر و پولشویی علیه حزب‌الله ابایی ندارد در حالی که شهدای بزرگ حزب الله خود گواه صادقی است که حزب الله یک نیروی مقاومت شریف و مقدس است که از همه این اتهامات مبراء است. اما اسرائیل باید بداند این اتهامات هرگز عزم مقاومت برای رویارویی با اسرائیل را سست نخواهد کرد.

9- حزب‌الله لبنان با دقت تمام تحولات سیاسی، نظامی و رسانه‌ای را در داخل سرزمین‌های اشغالی رصد می‌کند تا بهترین تصمیمات و مواضع را در برابر اسرائیل اتخاذ کند. حزب‌الله برای این رهگیری دارای کادرهای قوی و کارکشته ای است.

10- اسرائیلی‌ها در یک ساله اخیر از امکان جنگ سوم علیه لبنان حرف می‌زنند اما ما به خوبی می‌دانیم که اسرائیل هرگز جرات حمله به لبنان را نخواهد داشت، مگر آن که به پیروزی در این جنگ اطمینان خاطر داشته باشد. اما مقاومت در آمادگی کافی است و وجود همین مقاومت درکنار یک ارتش ملی در لبنان باعث شده است تا بداند در جنگ سوم هرگز پیروز نخواهد شد. گواه این ادعا، همان تحلیل‌هایی است که استراتژیست‌های اسرائیلی در صورت حمله موشکی حزب‌الله به انبارهای گاز حیفاء می‌کنند که شامل ذخیره 15000 تنی است و خودشان می‌گویند که اگر حزب‌الله به این منطقه که 800 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند حمله موشکی کند فاجعه‌ای در حد آثار انفجار یک بمب اتمی را در بر دارد و دهها هزار نفر کشته می‌شوند و این فقط یک نمونه از آثار اقدام اسرائیل در شروع جنگ سوم علیه لبنان خواهد بود. امروز حزب‌الله دارای توان موشکی است که اگر اراده کند هر نقطه‌ای از اسرائیل را می‌تواند هدف قرار دهد. حفاظت از قدرت مقاومت در داخل لبنان در قالب یک اقدام ملی به مثابه یک نیروی بازدارنده در برابر شروع جنگ از سوی اسرائیل خواهد بود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=81854

ش.د9405899

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات