تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۰۸
واکنش فرمانده سپاه به ادعای عربستان مبنی بر اعزام نیرو به سوریه

سعودی جرأت ندارد

(روزنامه وطن امروز ـ 1394/11/18 ـ شماره 1816 ـ صفحه 2)

گروه سیاسی: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت اعزام نیروی زمینی توسط عربستان به سوریه «گنده‌گویی» است و آل‌سعود جرات چنین اقدامی را ندارد. سرلشکر جعفری تصریح کرد در صورت اعزام نیرو به سوریه، آل‌سعود تیر خلاص را خواهد خورد. این اظهارات فرمانده سپاه در واکنش به خبر تمایل آل‌سعود به اعزام نیروی زمینی به سوریه مطرح شده است.

آل‌سعود حال خوبی ندارد. در کنار عمیق‌تر شدن باتلاق یمن، در صحنه نبرد میدانی سوریه، آنها آخر هفته بسیار بدی را پشت‌سر گذاشتند. به گزارش «وطن امروز»، پیروزی بزرگ مقاومت در جبهه شمالی سوریه که منجر به آزادسازی نبل و الزهرا شد و بخش مهمی از راه شمالی ارتباط تروریست‌ها با ترکیه را نیز مسدود کرد؛ یک اتفاق بسیار ناگوار برای حامیان تروریست‌های تکفیری بود. این خبر زمانی برای آنها تبدیل به فاجعه شد که اخبار فرار تروریست‌ها به خاک ترکیه و نیز از دست رفتن روحیه دیگر گروه‌های تروریستی فراگیر شد. همزمان با اعلام این پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه، آل‌سعود برای بازگرداندن روحیه به عوامل خود در سوریه از اعزام نیروی نظامی به سوریه خبر داد! احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان‌سعودی روز پنجشنبه گفته بود ریاض آماده است برای نبرد با گروه داعش، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند منوط به اینکه رهبران ائتلاف ضدداعش در نشست آتی خود در بروکسل با عملیات زمینی در این کشور موافقت کنند. العسیری که سمت سخنگویی ائتلاف عربی در یمن را نیز برعهده دارد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس و تلویزیون العربیه گفته عربستان از زمان آغاز عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ در آن مشارکت دارد ولی اکنون آماده اعزام نیروی زمینی به این کشور است. این موضع سعودی‌ها که البته از سوی عادل الجبیر، وزیر خارجه آنها نیز مطرح شد، نشان‌دهنده عصبانیت آل‌سعود از وضعیت میدانی معرکه سوریه است. روز گذشته برخی منابع از تمایل عربستان برای اعزام 150 هزار نیروی پیاده به سوریه خبر دادند. با این حال اما این ابراز تمایل آل‌سعود برای ورود مستقیم به سوریه، در کشورهای حامی سوریه یعنی در ایران و روسیه چندان جدی گرفته نشد.

در روسیه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این موضع آل‌سعود مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت و سعودی‌ها را به سخره گرفت. به گزارش العالم، ماریا زاخارووا در توییتر نوشت: «رسانه‌های سعودی به نقل از احمد عسیری نوشته‌اند عربستان برای همکاری با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و اعزام نیرو به سوریه آماده است. می‌خواهم از سعودی‌ها بپرسم: آیا در یمن بر همه پیروز شدید؟!» کنایه سخنگوی وزارت خارجه روسیه به وضعیت سعودی‌ها در یمن است و اینکه آل‌سعود چگونه می‌تواند در شرایطی که در باتلاق یمن گیر افتاده است، وارد یک جنگ دیگر با سوریه شود؟ روس‌ها بر همین اساس این اعلام موضع عربستان را بلوف یا دیوانگی می‌دانند و این دیدگاه البته از نگاه فرماندهان ارشد نظامی نیز دقیق است. در ایران، یعنی محور جریان مقاومت در منطقه و فرمانده میدانی نبرد سوریه، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است آل‌سعود جرات بردن نیروی نظامی خود به خاک سوریه را ندارد.

سرلشکر محمدعلی جعفری روز شنبه در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید محسن قاجاریان و همرزمان شهیدش در مسجد امام‌خمینی(ره) ستاد نیروی زمینی سپاه، با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اینکه رژیم آل‌سعود ادعا کرده نیروی زمینی به سوریه خواهد فرستاد، اظهار داشت: جریان مقابل جبهه مقاومت شکست‌های پی در پی خوردند و جریان‌های مقاومت محاسبات آنها را به هم ریخته‌اند. وی تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند با پشتیبانی و تامین مالی امتیازی در جبهه به دست می‌آورند اما نمی‌دانستند این پیروزی‌ها معادلات آنها را به هم می‌ریزد. سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: آنها ادعا کردند نیروی مستقیم می‌فرستند اما فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشند، چون نیروهای آنها ارتش کلاسیک هستند و تاریخ ثابت کرده توان مقابله ندارند و اگر این کار را بکنند تیر خلاص به خودشان زده‌اند البته راه‌‌حلی جز این نمی‌بینند. فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه شکست آنها مسلم است، گفت: آنها گنده‌گویی کردند البته اگر هم نیرو بفرستند چیز بدی نیست. وی با اشاره به پیروزی رزمندگان مقاومت در حلب اظهار داشت: رژیم‌ صهیونیستی حق دارد نگران باشد.

سرلشکر جعفری درباره شکست حصر نبل و الزهرا تاکید کرد: پیروزی بزرگی بود و نتیجه این پیروزی آن بود که عربستان و ترکیه مذاکرات صلح را کنار بگذارند و ادعای اعزام نیرو بکنند، این پیروزی نتیجه مقاومت شیعیان نبل و الزهرا است و در آینده پیروزی‌های بیشتری در انتظار آنها خواهد بود. فرمانده سپاه پیش از آن، طی سخنانی در مراسم تشییع سردار شهید قاجاریان و 5 شهید مدافع حرم در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: ماجرای شهادت و شهید و داوطلب بودن برای تقدیم جان در راه اسلام و انقلاب اسلامی ماجرای طولانی است اما نکته مهم این است که در هر مقطع انقلاب، شهیدان با آمادگی برای جانفشانی، خون تازه‌ای در مقاومت اسلامی جاری کردند و باعث پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شدند. وی با بیان اینکه دفاع از انقلاب در دفاع مقدس باعث استمرار این حرکت در منطقه شد، تصریح کرد: در داخل نیز با جانفشانی‌های صورت گرفته، امنیت بی‌نظیری در کشور حاکم است و مرزها از امنیت پایدار و بالایی برخوردارند. سرلشکر جعفری گفت: البته تهدیدات زیادی نیز داشتیم که برخی به وقوع پیوست و برخی نه، مانند حمله آمریکا به کشورهای اطراف ایران و اردو زدن در نزدیکی ما در دهه 80 اما همین آمادگی‌ها برای جانفشانی و دفاع توسط نیروهای مسلح بویژه سپاه اجازه نداد این امر به وقوع بپیوندد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه وارد فاز جدیدی از تهدیدات شده‌ایم، افزود: تهدیدات اصلی از مرزهای ما دور شده که دلیل آن نیز گسترش مقاومت اسلامی بود. وی ادامه داد: جنگ‌های لبنان و فلسطین نشان داد ارتش‌های تا بن دندان مسلح در برابر مقاومت اسلامی کارآیی ندارد و آنچه دشمنان قسم خورده انقلاب به آن رسیده‌اند این است که نمی‌توانند به طور مستقیم با حرکت مقاومت اسلامی مردم در منطقه مقابله کنند. سرلشکر جعفری گفت: تا انقلاب اسلامی هست، با تهدید و توطئه از سوی دشمنان مواجهیم اما با لطف خدا مکر آنها به خودشان بازمی‌گردد. فرمانده کل سپاه گفت: تا زمانی که سازش نکردن با نظام سلطه و جلوگیری از رویکرد به غرب و آمریکا و نیز پیروی از فرمایشات رهبری باشد، شاهد پیروزی در برابر دشمنان خواهیم بود. وی ادامه داد: وقتی دشمنان دیدند نمی‌توانند به صورت مستقیم با مقاومت اسلامی مقابله کنند، سلفی‌گری را به راه انداخته و داعش و جریان‌های معارض انقلاب اسلامی را به وجود آوردند.جعفری تصریح کرد: آنها سرمایه‌گذاری جدی و اساسی کردند و متاسفانه مزدوران منطقه‌ای‌شان مانند آل‌سعود نیز آمریکا و اسرائیل را همراهی کردند و تا زمانی که انقلاب اسلامی ادامه دارد، این شکل تهدیدات نیز وجود خواهد داشت.فرمانده کل سپاه گفت: در بین همه این تهدیدات، هدف دشمن ثابت است و آن این است که جلوی توسعه انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی را بگیرد و باید بدانیم که هرچه انقلاب اسلامی جلو می‌رود دفاع از آن هم پیچیده‌تر می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سوریه و دفاع از حرم اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: سیاست و تدبیر این نیست که از ایران افراد زیادی برای رزم مستقیم به سوریه بروند ولی ما شاهد اشتیاق و علاقه بین پاسداران برای حضور هستیم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: برخی ابهام دارند که جنگ در سوریه به ما چه ربطی دارد و آن را یک امر داخلی می‌دانند که بسیار ساده‌اندیشانه است البته خیلی‌ها هم می‌دانند که دفاع از سوریه، در واقع دفاع از مقاومت اسلامی است و از رسیدن تهدیدات به مرزهای ما جلوگیری می‌کند. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه رقابت و اصرار زیادی بین یگان‌های زمینی سپاه برای این رزم و مبارزه وجود دارد، گفت: وقتی می‌گوییم برای این کار مستشاری، محدودیت داریم، ناراحت می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه در عراق و سوریه از حریم ولایت دفاع می‌شود، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم تاکید کردند اگر این دفاع صورت نگیرد، تهدید به مرزهای ما می‌آید. وی ادامه داد: برای همین بسیار اهمیت دارد که نیروها برای دفاع از کشور، بسیار دورتر از مرزها می‌جنگند. سرلشکر جعفری با بیان اینکه شهدا بدون تردید می‌دانند این مبارزه و استقامت است که زمینه ظهور را فراهم می‌کند، گفت: دشمن اصلی و نیروهایی که در روز موعود مستقیما پای جنگ پیش‌بینی شده در احادیث و روایات هستند، همین دشمنان داخلی اسلامند نه آمریکایی‌ها و مسیحی‌ها و شهدا نیز با همین فکر در برابر تروریست‌ها می‌ایستند. فرمانده کل سپاه، یکدل شدن مردم عراق و سوریه و ایران و... را تحقق امت واحده اسلامی دانست و اظهار داشت: دشمن برنامه‌ریزی کرده تا جلوی توسعه مقاومت اسلامی را بگیرد اما انقلاب اسلامی با وجود همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها در حال پیشرفت است و ما نیز باید مراقب باشیم از قافله شهدا عقب نمانیم.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1816/2/153267/0

ش.د9405824

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات