اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۲۶
علیرضا محجوب در گفت و گو با بصیرت:

دولت نتوانسته است رکود را از بین ببرد

هیچ نسخه عاجلی که درمانگر قطعی رکود باشد وجود ندارد و اگر وجود داشت کشورهای غربی برای خروج از این وضعیت کنونی شان از آن استفاده می کردند. کنترل ها بسیار پیچیده و زمانبر است و هر موضوع باید جداگا‌‌نه آسیب شناسی شود و آسیبها برطرف شود.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با بصیرت گفت :اگر برای درمان رکود نسخه ای وجود داشت، این نسخه ابتدائا باید در کشور های غربی و کشور آمریکا که مهد علم اقتصاد است، استفاده می شد. رکود ما از سال 74 شروع شده است. گفتگوی بصیرت را در ذیل بخوانید:

با توجه به اینکه برجام هم برای اقتصاد ما مفید نبود و تاثیری بر شرایط اقتصادی ما نداشت، چه جایگزینی برای بهبود شرایط طبقه کارگر وجود دارد؟

نسخه هایی مانند برجام هیچگاه نمی تواند تاثیر قاطع داشته باشد. اما ما نمی توانیم بگوییم بی تاثیر هم بوده است. اگر کسی عنوان کند که یک نسخه ای تاثیر قاطع دارد نشان می دهد که اطلاعات اقتصادی اش ضعیف است. در اقتصاد بعضی بلایا وجود دارد که خیلی بزرگ است مانند رکود که از جنس سرطان است. سرطان هرروز که می گذرد بیشتر سرایت می کند. بهتر که نمی شود بدتر هم می شود.

چه نسخه ی عاجل برای رفع رکود وجود دارد؟

همانطور که گفتم رکود مانند سرطان است و برای سرطان هم هیچ نسخه عاجلی وجود ندارد که به طور کامل آن را از بین ببرد نسخه های مختلفی وجود دارد که برخی از کشور ها از آن استفاده می کنند که اثر بلند مدت و کوتاه مدت بر روی اقتصاد و رکود می گذارد ولی هیچ نسخه عاجلی که درمانگر قطعی رکود باشد وجود ندارد و اگر وجود داشت کشورهای غربی برای خروج از این وضعیت کنونی شان از آن استفاده می کردند. کنترل ها بسیار پیچیده و زمانبر است و هر موضوع باید جداگا‌‌نه آسیب شناسی شود و آسیبها برطرف شود.

به نظر شما ما الان در مسیر حل معضل رکود هسیتیم یا خیر؟

در مسیر کلیات هستیم و نه در مسیر جزئیات. کلیات هم اثر بخشی زیادی بر روی حل رکود ندارد

از نظر شما مقصر اصلی عدم توجه به این موضوع چه کسیست؟

دولت قبلی نمی پذیرفت ما رکود داریم. اما دولت جدید و آقای روحانی صادقانه رکود را اعلام کردند و پذیرفتند. همین یک قدم به جلو است ولی کافی نیست. الان شهرداری 100 هزار متر در شهرک اکباتان بازار سازی می کند. این اقدامات به تشدید رکود می انجامد. باعث افزایش قاچاق و ورود کالای خارجی می شود.به هم ریختن بازار سنتی عامل دیگر رکود است چون در این بازارهای جدید بیشتر کالاهای قاچاق به فروش می رسد اما دولت و شهرداری فقط به این دلیل که می خواهد عوارض بگیرد اجازه این کار را می دهند. پیچییدگی های مسائل اقتصادی در این سری اقدامات است. بررسی بهتر و بیشتر نیازمند جلسات مفصل تری است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات