تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۵۵
غلامرضا انصاري در گفت‌وگو با آرمان:

مردم تندروها را كنار زدند

مقدمه: غلامرضا انصاري قائم‌مقام دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي و همچنين عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر تهران در دوره كنوني است. «آرمان» با وي درباره انتخابات ۷ اسفند و عملكرد اصلاح‌طلبان و همچنين برخي حواشي ايجاد شده در يك هفته‌اي كه از اعلام نتايج انتخابات مي‌گذرد، گفت‌وگويي داشته است كه در ادامه مي‌خوانيد. انصاري با انتقاد از رفتار اصولگرايان مي‌گويد كه اصلاح‌طلبان به دنبال حذف رقيب نيستند چرا كه شعارشان زنده‌باد مخالف من است.
پایگاه بصیرت / محمد سادات هندي
(روزنامه آرمان - 1394/12/18 - شماره 2995 - صفحه 6)

* بعد از انتخابات ۷ اسفند كه با پيروزي قاطع اصلاح‌طلبان در تهران همراه شد، جريان تندرو مدعي شد علت راي‌آوري اصلاح‌طلبان در تهران غربزدگي مردم پايتخت است و تعابير تند و عجيبي درباره مردم تهران به كار برده شد. به نظر شما اين هجمه‌ها چه علتي مي‌تواند داشته باشد؟

** متاسفانه در چند سال گذشته در كشور ما اتفاقاتي افتاد و تك‌صدايي و انحصار‌طلبي شرايط نامطلوبی به وجود آورد. سوءمدیریت در بخش‌های اجرایی از ويژگي‌هاي آن دوره هشت ساله‌ مابين ۸۴ تا ۹۲ بود كه اصولگرايان مديريت كشور را يكپارچه در دست داشتند. حالا برخی اصولگرايان به جاي آنكه پاسخگوي عملكرد ناصواب گذشته خود باشند و به آن معترف باشند، كماكان بر مشي غيرمنصفانه خود پاي مي‌فشارند. فرضا در قضيه تصويب برجام هم شاهد بوديم كه چگونه روي كلمه به كلمه متن برجام با دولت وارد چالش شدند و در مجلس تنش به وجود آوردند و در راه تصويب برجام و رفع تحريم‌ها خلل ايجاد كردند كه خوشبختانه با تدبير تيم مذاكره‌كننده دولت يازدهم به هر صورت برجام تصويب شد. در سال‌هايي كه دسته بيل، سوزن و سنگ پا وارد كشور شد، صدايي به نشان اعتراض از جانب آنها برنخاست.

اما از اقدام منطقي رئيس‌جمهور براي نوسازي ناوگان هوايي كشور برآشفتند و جنجال كردند. در حالي كه ما سالانه ۵ تا ۶ ميليون دلار براي سفرهاي هوايي به شركت‌هاي تركيه‌اي و قطري پرداخت مي‌كنيم. بعضا نيز شاهديم تعدادي از مردم به علت فرسودگي هواپيماها دچار سانحه مي‌شوند و جان خود را از دست مي‌دهند، اما باز صدايي از كسي بلند نمي‌شود. حال دوستان به جاي پاسخگويي به افكار عمومي كه قول دادند معيشت را بسامان كنند، در حال فرار به جلو هستند و درباره عملكرد دولتي كه خود را پاك‌ترين دولت تاريخ مي‌دانست و حالا چند نفر از مسئولان آن درگير پرونده‌هاي مربوط به مفاسد اقتصادي هستند، سكوت اختيار كرده‌اند. بنابراين شاهديم كه آنها در حال فرافكني هستند و شعار معيشت سر مي‌دهند و مدعي‌اند كه دولت يازدهم كاري براي بهبود وضعيت معيشت مردم انجام نداده است.

* يعني شما حرف‌هايي را كه برخي تندروها درباره راي مردم تهران زدند فرافكني مي‌دانيد؟

** مردم ما همواره و در مناسبت‌هاي گوناگون در عرصه حضور داشتنه‌اند. پرسش اين است چرا وقتي از صندوق‌هاي راي و با حداقل ميزان مشاركت مردم، مجالس تماما اصولگراي هفتم، هشتم و نهم درمي‌آيد، مردم انقلابي‌اند، اما حالا كه نتيجه انتخابات برخلاف ميل آنها شده است، مردم تهران را با بدترين القاب مي‌نوازند؟! در واقع برخی اصولگرايان رفتاري دوگانه پيشه كرده‌اند و حالا كه مردم با استفاده از حقوق شهروندي خود دست به انتخاب زده‌اند، اين‌گونه رفتار مي‌كنند. در حالي كه نظام جمهوري اسلامي متكي بر آراي مردم است و اين مردم‌اند كه بايد سرنوشت خود را تعيين كنند. پس چرا عده‌اي به خود اجازه مي‌دهند مردم را عوامل انگليس و كوفي خطاب كنند و تهران را شهري ناسالم معرفي كنند؟

اين سخنان توهين به شعور مردم است! اگر مي‌گويند مردم تحت تاثير رسانه‌هاي بيگانه راي داده‌اند، بايد پرسيد چرا صدا و سيما كاري نمي‌كند كه اعتماد مردم جلب شود؟! آيا اصولگراياني كه اين اتهامات را به مردم مي‌زنند، در انتخابات بعدي نمي‌خواهند از مردم تهران راي بگيرند كه اين حرف‌ها را بر زبان مي‌آورند؟ آيا با خود فكر نمي‌كنند اين كساني كه انگليسي خطاب شدند حالا كه وارد مجلس شده‌اند و قانونگذاري خواهند كرد، مي‌خواهند با آن اتهام چه كنند؟

* فكر نمي‌كنيد ممكن است بعد از اين راي معنادار مردم در تهران، اصولگرايان رفتار خود را اصلاح كنند؟

** به نظر من اصولگرايان بايد با مردم آشتي كنند و با بازنگري در مشي خود در پي بازسازي سياسي خود باشند. همان كاري كه اصلاح‌طلبان در هشت سال عسرت خود انجام دادند. ما هم به آسيب‌شناسي خود دست زديم و نقاط ضعف و قدرت خود را مورد بررسي قرار داديم و با حداقل‌ترين امكانات در صحنه سياست‌ورزي ظاهر شديم. ما مايل نيستيم مردم از اصولگرايان رويگردان شوند. شعار اصلاح‌طلبان زنده‌باد مخالف من است و به دنبال آن هستيم شرايطي ايجاد شود كه همه در كنار هم به پيشرفت كشور كمك كنيم. همه شهروندان ايران بايد در مقدرات كشور تاثيرگذار باشند. ما حتي بد تندروها و دلواپسان را هم نمي‌خواهيم و فقط خواهان آنيم كه رفتاري مدني داشته باشند و در چارچوب قانون عمل كنند. ما مثل آنها كه زندگي‌شان را با حذف پيش مي‌برند نيستيم. ما به دنبال آن هستيم كه هيچ هويتي حذف نشود.

* يكي از گلايه‌هايي كه اصلاح‌طلبان در اين دوره داشتند اين بود كه به علت ردصلاحيت‌ها توان رقابتی‌شان کاهش یافت. به نظر شما همين امر و درك مردم از اين شرايط باعث نشد كه راي مردم به سمت آنها سرازير شود؟

** بله. در اين انتخابات شاهد بوديم كه رقيب اصولگراي ما سه هزار كانديدا در سراسر كشور داشت كه صلاحيت شان تاييد شد و در طرف ما فقط هفتاد نفر از عناصر شناخته شده اصلاح‌طلب تاييد صلاحيت شدند. بنابراين ما مجبور شديم با افراد كمتر شناخته شده كه گرايشات اصلاح‌طلبانه داشتند و بعضا با افراد مستقل و اصولگرايان معتدل و حامي دولت وارد صحنه انتخابات شويم و شاهد بوديم كه حتي با اين شرايط نيز حداكثر در ۲۰۰ حوزه توانستيم كانديدا معرفي كنيم و هفتاد كرسي مجلس را قبل از شروع انتخابات به اصولگرايان واگذار كرديم.

در اين شرايط واقعا نابرابر ما باز هم عرصه را ترك نكرديم. اصولگرايان از يك سال قبل كار تبليغاتي خود را براي انتخابات آغاز كرده بودند و در يك هفته فرصت تبليغات نيز شاهد بوديم كه تمام شهر، تمامي در و ديوارها و ميدان‌ها و چهارراه‌ها با بنرهاي آنان پوشانده شده بود. اما امكانات ما حداقلي بود و تا شب قبل از شروع تبليغات انتخاباتي- يعني يك هفته مانده تا روز انتخابات- حتي ليست انتخاباتي‌مان مشخص نبود. كار ما در اين انتخابات به جايي رسيد كه مجبور شديم براي پيدا كردن كانديدا فراخوان بدهيم! اما با اين حال قهر نكرديم و مانديم و نتيجه آن اقبال مردم به اصلاح‌طلبان بود.

* به نظر شما بهترين دستاورد انتخابات ۷ اسفند در عرصه سياست‌ورزي چه بود؟

** يكي از آفاتي كه ما در گذشته داشتيم اين بود كه كانديداها در نتيجه كار انفرادي يا در نتيجه به وجود آمدن ائتلاف‌هاي يك‌شبه و گروه‌هاي خلق‌الساعه وارد مجلس مي‌شدند و بعد هم بعضا پاسخگوي عملكرد خود نبودند. اما در اين انتخابات شاهد بوديم كه تفكر كار گروهي و اعتماد به يك جريان سياسي و نه فرد، و ليستي راي دادن شكل گرفت. اين اتفاق مبارك مي‌تواند مقدمه‌اي باشد كه از اين پس جريان‌هاي سياسي با تدوين برنامه‌هاي مشخص وارد كارزار انتخابات شوند. در اين دوره اين افتخار نصيب اصلاح‌طلبان شده است كه با تنظيم برنامه‌اي جامع وارد مجلس شوند. در اين برنامه كه در شوراي عالي اصلاح‌طلبان تنظيم شده است، تمامي كانديداهاي ليست اميد در سراسر كشور با امضاي ميثاق‌نامه در چارچوب برنامه عمل خواهند كرد. ما اميدواريم با اتفاقي كه در اين انتخابات رخ داد، به سمت انتخابات حزبي و برنامه‌محور حرکت كنيم.

* شما پيش‌بيني مي‌كرديد كه نتيجه انتخابات تهران ۳۰ بر صفر به نفع اصلاح‌طلبان شود؟

** من به شخصه يقين داشتم كه با توجه به عملكرد ضعيف اصولگرايان در تمام حوزه‌ها و با توجه به اقبالي كه در جامعه نسبت به تفكر اصلاح‌طلبي وجود دارد، اگر مردم به مشاركت سياسي در انتخابات اقناع شوند، نتيجه انتخابات به نفع ما خواهد بود. اصولگرايان در اين هشت سالي كه دولت و مجلس را در اختيار داشتند، نشان دادند كه اين گزاره درباره آنها صدق مي‌كند. اما ما اميدواريم كه رفتارشان را اصلاح كنند و بتوانند با بازنگري در كارنامه‌شان در چارچوب‌هاي پذيرفته شده سياست‌ورزي كنند.

* آقاي علي مطهري چند شب پيش در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري صحبت‌هايي كردند كه بازتاب زيادي داشت. ايشان از برخي بي‌مهري‌ها گفتند و خواهان اصلاح برخي از رويه‌ها شدند. نظر شما درباره حرف‌هاي ايشان چيست؟

** من از آقاي مطهري تشكر مي‌كنم كه در اين سال‌ها صداي ملت بوده‌اند و در مجلس يك تنه بعضي حقايق را عنوان مي‌كردند. در هر صورت ما معتقديم كه بايد آشتي ملي صورت گيرد. بايد كينه‌ها را كنار بگذاريم. نمي‌توان در فضاي خصومت و عداوت درجهت پيشرفت و آباداني كشور و رفاه حال مردم تلاش كرد. سنت ديني ما و قرآن كريم مملو است از توصيه به دوستي در حق يكديگر و گذشت. ما بايد بين خودمان رفتار رحيمانه داشته باشيم. نبايد از گرد هم متفرق شويم. بايد با كنار گذاشتن كدورت‌ها، همگي دست به دست هم دهيم و خسران‌هاي به بار آمده را جبران كنيم. انتظاري كه مي‌رود ساختن جامعه‌اي با كمترين ميزان آسيب‌هاي اجتماعي و بيشترين ميزان رفاه و آسايش براي مردم است. پس بايد در كنار هم به فكر بهبود وضع زندگي یکدیگر باشيم و اين حاصل نمي‌شود مگر با آشتي ملي.

* اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ موفق شدند ۱۸ نفر از كانديداهاي خود را به شوراي شهر تهران بفرستند. حالا نيز آقاي عارف اعلام كرده‌اند كه فتح شوراي شهر گام بعدي اصلاح‌طلبان خواهد بود. با توجه به اينكه شما عضو شوراي شهر تهران هستيد، فكر مي‌كنيد امكان پيروزي قاطع در انتخابات شوراي شهر بعدي وجود دارد؟

** صددرصد. ما معتقديم كه بيش از ۷۰ درصد مردم گرايش اصلاح‌طلبانه دارند. بنابراين اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس بايد وظيفه نمايندگي را به بهترين شكل انجام دهند تا اين اعتماد به اصلاح‌طلبان حفظ شود. شوراي شهر بعدي و رياست‌جمهوري ۹۶ هم اهداف بعدي ماست. درباره شوراي شهر اين نكته حائز اهميت است كه مديريت شهري مناسب توسط شوراي شهر باعث مي‌شود دولت توان خود را صرف پروژه‌هاي كلان ملي كند. شوراي شهر بايد بدل به پارلمان محلي شود.

* اولويت كاري مجلس دهم را چه مي‌دانيد؟ اصلاح‌طلبان مجلس دهم بايد چه كنند تا بتوان عملكردشان را قابل قبول محسوب كرد؟ آيا بدنه اصلاح‌طلبي به چهره‌هاي كم‌تجربه راه‌يافته به مجلس كمك خواهند كرد تا شاهد شكل‌گيري فراكسيونی نيرومند در مجلس باشيم؟

** قطعا همين طور خواهد بود و فراكسيون اصلاح‌طلبان مجلس، فراكسيوني قوي و كارآمد خواهد بود. اصلاح‌طلبان وارد شده به مجلس با بدنه كارشناسي اصلاح‌طلبان و نهادها و تشكل‌هاي مدني ارتباط خواهند داشت. شوراي عالي سياست‌گذاري برنامه مدوني تنظيم كرده كه به كمك فراكسيون خواهد آمد. اين برنامه ملاك عمل خواهد بود. درباره اولويت كاري مجلس به نظر مي‌رسد كه اجراي كامل برجام مهم‌ترين اقدام مجلس باشد.

مجلس بايد به كمك دولت بيايد و با رفع موانع قانوني و تصويب قانون‌هاي كارآمد در جهت تسهيل انجام فعاليت اقتصادي و توليد داخلي و همچنين مبادلات اقتصادي و تجاري با جهان، دولت را در تحقق وعده‌هايش ياري كند. رونق بازار كسب و كار و سالم‌سازي نهادهاي اقتصادي جزو اولويت‌هاست. بايد با ايجاد فضايي امن براي سرمايه، علاقه براي سرمايه‌گذاري در كشور را افزايش دهيم. تحقق مديريت يكپارچه شهري و واگذاري كل خدمات درون شهرها به مديريت شهري يكي از اقدامات ديگري است كه بايد در مجلس آينده انجام شود.

* تركيب مجلس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** مجلس دهم، مجلسي معتدل و متعادل خواهد بود و ديگر خبر چنداني از تندروي نخواهد بود، چرا كه بخش قابل توجهي از عناصر تندرو توسط مردم كنار گذاشته شدند و اين اميدواري هست كه مجلس دهم مجلسي متين و كارآمد باشد كه در عين همراهي با دولت به وظيفه نظارتي خود نيز عمل كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/146197

ش.د9405790

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات